بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

فصل اول : ديدگاه‌ها و نظريات بازرگاني بين‌المللي
فصل دوم : جنبه هاي سياسي و نقش دولت ها در تجارت بين الملل
فصل سوم : پيدايش تشكل هاي اقتصادي در جهان
فصل چهارم : استراتژي هاي بازرگاني در عرصه جهاني
فصل پنجم : مديريت توليد و عمليات در قلمرو جهاني
فصل ششم : نظام پولي و مالي بين الملل
فصل هفتم : بازار ارز و عمليات ارزي
فصل هشتم : تراز پرداخت هاي خارجي
فصل نهم : ورود موسسات بازرگاني به بازارهاي بين الملل

اسلاید 2 :

هدف از نگارش اين كتاب فراهم نمودن يك منبع درسي مناسب براي دانشجويان رشته هاي مديريت به ويژه گرايش مديريت بازرگاني مي باشد. مطالب اين كتاب با استفاده از منابع علمي جديد وبا در نظر گرفتن ديدگاه ها و رويدادها ي سال هاي اخير در عرصه بازرگاني جهاني تهيه و تدوين گرديده است. در اين كتاب علاوه بر ارايه مباحث اصلي بازرگاني بين الملل به كرا برد آن ها در مديريت بازرگان و فرآيند تصميم گيري مديران سازمان هاي تجاري و صنعتي نيز اشاره شده است.

اسلاید 3 :

از همان آغاز پيدايش علم اقتصاد مبادلات بين المللي هم مورد بحث قرار گرفته است مركانتيليسم اولين مكتب اقتصادي است كه در مورد تجارت خارجي سخن گفته و سياست تشويق صادرات و كاهش واردات و در نهايت افزايش يافتن تر از تجاري كشور ها را مورد تاكيد قرار داده است.

اسلاید 4 :

بنيانگذار مكتب اقتصاد كلاسيك يعني آدم اسميت نيز مبادلات تجاري بين ملت ها را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و با مطرح نمودن نظريه برتري مطلب و تقسيم كار بين المللي به كشورها توصيه نموده است كه منابع اقتصادي خود را در زمينه كالاهايي به كار برند كه در توليد آن ها نسبت به ساير كشورها از مزيت مطلق برخوردارند .

اسلاید 5 :

ديويد ريكاردو هم كه از شاگردان همين مكتب بشمار مي آيد با انجام مطالعات ارزنده خود نظريه برتري نسبي را ارايه كرد كه نسبت به تئوري اسميت فراگيرتر بوده است. از ديدگاه اين نظريه نه تنها برخورداري از مزيت مطلق بلكه دارا بودن مزيت نسبي هم مي تواند فرصت مناسبي براي كشورها در عرصه تجارت خارجي فراهم نمايد.

اسلاید 6 :

بر پايه اين تئوري كشورهايي كه در توليد چندين كالا برتري مطلق دارند بايد منابع اقتصادي خود را در كالهايي متمركز نمايند كه در توليد آن ها بيش ترين كارآمد را دارند هم چنين كشورهايي هم كه در توليد هيچ كالايي برتبري مطلق ندارند بر پايه برتري نسبي مي توانند مي توانند با ساير كشورها وارد مبادله شده و منافعي بدست آورند.

اسلاید 7 :

در دهه 1960 ريماندورنون تئوري سيكل عمر كالا يا گردش تكنو لوژي در جهان را مطرح نمود. بر پايه اين نظريه ورود يك كالا به مراحل مختلف سيكل عمر مصرفي آن و تفاوت هايي كه بين كشورها از اين نظر وجود دارد و هم چنين انتقال تكنو لوژي كالاي مذكور از كشور ابداع كننده به كشورهاي صنعتي درجه دوم و سپس به كشورهاي تازه صنعتي شده جايگاه توليد و جريان صادرات و واردات اين كالاها را تغيير مي دهد و در الگوي تجارت آن تاثير مي گذارد.

اسلاید 8 :

در دهه 1970 نيز تئور ينوين تجارت بين الملل به نام نظريه مزين پيشتاز بودن بر پايه تحليل هاي گروهي از اقتصاد دادن ها شكل گرفت. از اين ديدگاه در آن دسته از صنايعي كه نياز به سرمايه گذاري اوليه سنگين داتشه و سهم هزينه هاي ثابت در قيمت تمام شده محصول آن هابزرگ مي باشد شركتي كه پيش از ديگران وارد اين صنعت شده و به سرمايه گذاري و توليد پرداخته از يك مزيت رقابتي برخوردار مي شود.

اسلاید 9 :

در اوايل دهه 1990 نيز نظريه ديگري در قلمروو بازرگاني بين الملل بوسيله مايكل پرتر استاد دانشگاه ها وارد به نام تئوري مزين رقابتي ملي ارايه گرديد. از ديدگاه اين نظريه توان رقابتي يك كشور در عرصه تجارت بين الملل به چهار عامل اصلي بستگي پيدا مي كند كه شامل برخوردار از عوامل يا منابع اوليه توليد، شرايط تقاضا در داخل كشور،وجود صنايع مرتبط و پشتيباني كننده و استراژي و ساختار شركت ها و رقابتي بودن محيط فعاليت آن ها مي باشد.

اسلاید 10 :

اولين نظريه اي كه در مورد تجارت بين الملل ارايه شده در اواسط قرن شانزدهم و در انگلسات بوده است. اين نظريه كه به نام مركانتيلسم شهرت يافت ذخاير طلا و نقره را به عنوان پايه ثروت ملي و عاملي تعيين كننده در برقرارري مبادلات خارجي كشورها مي دانست.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید