بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


نوآوری ایرانیان قدیم در پرورش اسب

   اسب در زمان‌های قدیم جایگاهی شبیه خودروهای سنگین و سبک را داشته است. از این رو، اهلی کردن اسب و هر نوع نوآوری در به کارگیری بهتر این جانور ، در واقع زندگی انسان را دگرگون می‌کرد. ایرانیان باستان در این کار پیشتاز بودند و اسب ی از نوع پرژوالکسی، که مادر همه‌ی اسب‌های امروزی به حساب می‌آید، به دست آنان رام شد.  

 

اسلاید 2 :

اهلی کردن اسب

     ایرانیان نخستین کسانی بودند که اسب را اهلی کردند. برخی از نقاشی‌هایی که بر دیوار غارهای باستانی لرستان برجای مانده است، مردان اسب سوار را نشان می‌دهند. این نقاشی‌ها به 17 هزار سال پیش باز می‌گردند. اسب را آریایی هایی نزدیک 4 هزار سال پیش از میلاد رام کردند و قوم‌های مختلف آریایی به ایران، میان‌رودان، شرق آسیا، مصر و اروپا بردند. مادها که حدود 2700 سال پیش در غرب ایران زندگی می‌کردند، در پرورش اسب مهارت زیادی داشتند. 

اسلاید 3 :

روش طبيعي زندگي اسب

    امروزه گله هاي اندكي آن هم در دورافتاده ترين نقاط كره زمين به زندگي ادامه ميدهند.دراين روش زندگي طبيعي و آزادانه آنها چراگاهها،سبزينه زارها،بوته زارهارا براي پيدا كردن آب و غذا در مي نوردند.زندگي در گله حافظ امنيت آنهاست و احتمال خطر قريب الوقوع را هشدار مي دهد .

     اسب وحشي بايد واكنشهاي سريعي داشته باشد

     تا  بتواند به زندگي ادامه دهد.كره هاي نو زائيده

     شده بايد به سرعت سرپا بايستند تا اگرگله رميد

     ،آنرا همراهي كنند.اسب فقط به  هنگامي كه گير

     مي افتد با لگد وسردست زدن و يا گاز گرفتن به

     دفاع بر مي خيزد.ضامن تنازع بقا در اسب شنوائي

     خوب، ديد وسيع و سرعت در فرار به هنگام لزوم است .

اسلاید 4 :

برخی وجوه تمايز و مشخصات اسب

اجتماعي بودن : اسبها به زندگي در كنار يكديگر و گاهي در ديگر حيوانات نيازمندند ممكن است در اغلب اوقات اسبها را در حال نزاع و درگيري با يكديگر ببينيد كه اين ناشي از خصيصه اجتماعي بودنشان است

پرسه زني : اسبها در طبيعت به دنبال غذا از مرتعي به مرتع ديگر پرسه زده و چرا مي كنند.

ساز و كار دفاعي : وسيله دفاعي آنها به ترتيب اولويت فرار و سپس جنگ است . اولين واكنش فرار است و در صورت گير افتادن به لگد پراني ،جفتك اندازي و الاكلنگ و سردست زدن مي پردازند

قانون سلسله مراتب :اسبها آزادي خواه نيستند و به همين دليل  از رهبري که محافظ گله و راهنماي آنها به طرف آب و علوفه است تبعيت می کنند.

 

 

اسلاید 5 :

حافظه قوي:  حافظه اسب به خصوص در مورد تنبيه ها دردناك بسيار قوي است . اگر در مقاطعي از طول عمر تربيتي با او بد رفتاري شود ، در شرايط مشابه او تبديل به موجودي ناخوشايند خواهد شد

ترس:  در فضاي باز اسب ترسيده رم ميكند. او به سرعت به دور خود مي چرخد و بعد فرار مي كند .

خشم:  اسب عصباني سرش را كمي پائين مي گيرد . گوش ها را به عقب مي خواباند. گردن را به جلو مي كشد. چشمان تنگ مي شوند ، لب ها را براي نشان دادن دندان ها از هم باز مي كند. حالت پرخاش جويانه به خود مي گيرد .

 

 

اسلاید 6 :

پرورش اسب

اسب یک ثروت ملی به شمار می‌رود و فعالیت‌اش توجیه اقتصادی دارد و در رقابت اقتصادی به دلیل داشتن پتانسیل‌های ژنتیکی پایان‌ناپذیر حضور پایدار و مستمر دارد.

ژن اسب تمام ناشدنی است و از یک نسل به نسل دیگر بیشتر می‌شود کشورهای اروپایی و امریکایی فواید این ثروت را درک کردند ولی به همان اندازه که پایان‌ناپذیر است آسیب‌پذیر و نابود شدنی هم است .

پرورش اسب مي تواند به منظوربهره برداري به صورت واحدهاي پرورش اصلاح نژاد اسب يا به صورت كانون هاي سواركاري و مراكز نگهداري اسب یابصورت واحدهاي تكثير اسب  به صورت واحدهاي تربيت اسب يا به صورت واحدهاي نگهداري سيلمي يابه صورت كره كشي انجام گيرد.

در كل دنيا ‪ ۷۵۰ميليون راس اسب  وجوددارد.

دست‌اندرکاران بخش کشاورزی باید بدانند که یک

      بخش مهم  توسعه کشاورزی  پایدار به اسب ایران

      بستگی دارد  موضوعی که  مورد غفلت قرار گرفته

     و باید توجه بیشتر به آن شود..

 

اسلاید 7 :

بهترین غذا برای اسب

    برخی یونجه را ملکه‌ی علوفه‌ها می‌دانند. ایرانیان باستان از زمان‌های بسیار دور این گیاه را می‌شناختند و این گیاه سرشار از پروتیین را به اسب‌های خود می‌دادند. این گیاه در زمان هخامنشی‌ها(حدود 2500 سال پیش) به یونان برده شد و از آن‌جا به برخی از سرزمین‌های ساحل دریا‌ی مدیترانه راه یافت. اما گسترش این گیاه در سراسر جهان به زمان حکومت مسلمانان بر بخش‌هایی از اروپا و آفریقا باز می‌گردد.

اسلاید 8 :

مديريت پرورش اسب

نکات اساسى که در مديريت پرورش اسب بايد مورد توجه قرار گيرد:           
در امر تعيين نوع اسب پرورشى در يک منطقه بايد شريط :

ا قليم

 خاک          

زراعت

     آن منطقه موردتوجه قرار گيرد. 

     يک پرورش‌دهنده خوب بايد در نوع اسبى که مى‌خواهيد پرورش دهد رشد و جثه مورددلخواه، نوع بافت بدن و جنبه عملکرد و نوع استفاده از اسب را مدنظر داشته باشد و در جهت نيل به اين   اهداف فعاليت کند

      به‌طور کلى اقليم بسيار سرد باعث مى‌شود تا اسب جمع و جور، با پوشش موئى انبوه، و اصالت اندکى داشته باشد. اما در اقليم گرم اسب اصيل با بافت ظريف، پوست نازک با پوشش موئى اندک به‌وجود مى‌آيد. اقليم مرطوب نيز باعث مى‌شود تا اسب درشت هيکل و سنگين بوده و حرکت کندى داشته باشد و نياز بيشترى به علوفه حس نمايد. در مقابل اقليم خشک سبب ريزبودن جثه، غيرعضلانى بودن حيوان، سرحال بودن حيوان شده و مزاج اسب را عصبى بار آورده و باعث مى‌شود اسب‌ها نسبت به علوفه قانع باشند.

 

اسلاید 9 :

      در مناطق کم‌باران و خاک نامرغوب، مراتع کم‌محصول و نتيجتاً مقدار علوفه دستى نيز کاهش مى‌يابددر اين مناطق فقط اسب‌ها سبک و خونگرم قابل پرورش مى‌باشند.  

     در اراضى با خاک خوب از نظر پوشش نباتى و خاک آهکى غنى و باران کافى يا اراضى قابل آبيارى با مرتع عالى و يا يونجه‌دار، بايد اسب خونگرم با استخوان‌بندى قوى و ليفتيک نسبتاً خوب پرورش يابد.      

      به‌طور کلى نژاد اسب پروش يافته هرچقدر که داراى جثه سنگين و داراى رشد سريع باشد به‌همان نسبت نيز به تغذيه زياد احتياج دارد و اين يک واقعيت آشکار از نظر پرورش‌دهندگان مى‌باشد. اسب‌هاى خونسرد فقط در مناطقى با خاک مناسب بارندگى زياد و مراتع غنى به‌خوبى پرورش مى‌يابند. براى رشد و نمو خوب اين‌گونه اسب‌ها بايد اقليم معتدلى در منطقه حکم‌فرما باشد.       
      

 

اسلاید 10 :

      توجه به شرايط موجود کشورمان از توضيحات گفته چنين استنباط مى‌شود که:  

 

کشور ما از نظر داشتن مناطقى با بارندگى کم ، پوشش گياهى اندک و به‌عبارتى از نظر مراتع فقير بسيار غنى است. چنانکه مناطق مرکزى و جنوب شرقى و جنوب از اين نوع مناطق مى‌باشند. ما بايد اسبان کوچک اندام اما مقاوم به شرايط بد آب و هوائى و قانع براى غذاى کم اين مناطق را با نگهدارى منظم و تغذيه خوب پرورش دهيم. براى اصلاح اسب‌هاى بومى اين اسب‌ها با استخوان‌بندى قوى و پرخور مناسب نيستند.

در مناطقى از قبيل مناطق کوهستانى زاگرس (آذربايجان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، همدان) که خاک، آب و هوا و زراعت آن براى پوشش گياهى بسيار مناسب هستند بايد اسب‌هائى با بافت بدنى نسبتاً قوى و خونگرم پرورش يابند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید