بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری یکی از اقتصادی ترین فعالیت ها در چرخه ملی کشورها، به خصوص در زمینه اشتغال و ارزآوری و رونق مناطق مختلف تلقی می شود که علاوه برآن دارای مزایای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی و تأثیرات بین المللی خاصی است. به همین دلیل اغلب کشورهای جهان که دارای میراث فرهنگی غنی و نیز مناطق طبیعی هستند، از این فعالیت به منزله ابزاری راهبردی در توسعه اقتصادی استفاده میکنند. ورزش به عنوان یک قدرت مؤثر در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی با اثرات مستقیم و غیرمستقیم نقش مهمی در اقتصاد کشورها بازی می کند. گردشگری ورزشی صنعتی نسبتا نو و یکی از سریع ترین بخش های رشد در صنعت توریسم است که بر روی برنامه ریزی مقصد در کشورهای در حال توسعه تمرکز دارد و به عنوان یک عامل در بازسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع شهری و روستایی شناسایی شده است. به نظر می رسد توریسم ورزشی به عنوان محملی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنین با جذب توریست ها و مشارکت در بهبود اقتصاد جوامع محلی باشد . براین اساس یکی از این موارد استفاده از قابلیت و پتانسیل مهم جذب گردشگرهای دنیا، از حیوان نجیبی چون اسب است به همین خاطر و به منظور عملیاتی شدن فضای گردشگری صنعت اسب سواری و رشته های مربوط به آن مانند چوگان ، باید زیرساخت های مناسب برای حوزه گردشگری مانند بازسازی مکانهای باستانی اسب سواری و فرهنگ سازی پذیرش گردشگر خارجی را فراهم نماییم.

مقدمه

بی شک، امروزه صنعت گردشگری یا توریسم به صنعت پررونقی برای کشورهایی که جاذبه های سیاحتی دارند، تبدیل شده است و به گواه آمار سازمان جهانی جهانگردی، سالانه بیش از 600 میلیون نفر از نقاط دیدنی کشورهای مختلف بازدید می کنند. براساس آمار در سه دهه اخیر صنعت جهانگردی در سطح جهانی رشد چشمگیری داشته است، به گونه ای که در سال 2004 تعداد گردشگران از مرز 800 میلیون نفر گذشت و درآمد ناشی از آن به حدود 800 میلیارد دلار رسید . مطابق آمارهای رسمی شورای جهانی مسافرت وگردشگری - - WTTC  ، گردشگری در سال 2008 با درآمد 944 میلیارد دلاری، مهمترین و پردرآمدترین صنعت دنیا معرفی شده است و پیش بینی میشود تا سال 2020 تعداد گردشگران درجهان به 1/6 میلیارد نفر برسد.

شورای جهانی مسافرت وگردشگری پیش بینی کرده است که در سال 2020 چین به عنوان مهمترین مقصد گردشگری با 130 میلیون جهانگرد در سال، جایگزین فرانسه و هنگ کنگ به عنوان پنجمین مقصد جهانگردی با 57 میلیون نفر درسال شناخته خواهند شد.

همچنین گردشگری ورزشی، که از پیوند میان دو صنعت مهم گردشگری و ورزش پدید آمده ، به دلیل جذابیت زیاد و گرایش روزافزون مردم به ورزش و به دلیل صنعتی سفید و بدون دود ، به عنوان بهترین راه بازاریابی صنعت گردشگری ، بهترین راه توسعه گردشگری، جذب گردشگر به منطقه، توسعه امکانات تفریحی و ورزشی، افزایش درآمد و اشتغال مردم منطقه ، به عنوان منبعی مهم جهت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و مهمترین بخش صنعت گردشگری با رشد سریع و تجارتی چند میلیاردی با ایجاد 4/5 تریلیون دلار در سطح جهان معرفی شده است. براساس شواهد موجود، ورود هر گردشگر خارجی به کشور، درآمد ارزی برابر با 20 بشکه نفت را تولید میکند. بعلاوه ، امروزه پیوند میان جهانگردی و ورزش نوع جدیدی از جهانگردی را ایجاد کرده است که جنبه های مختلف و متنوعی را در بر میگیرد؛ گستر ه وسیعی که ازفعالیتهای هیجانی شروع میشود و فعالیتهای تمدد اعصاب را در بر میگیرد. چراکه به همان اندازه که سلیقهها و تمایلات متفاوتی برای افراد متصور است، دامنه فعالیتهای جهانگردی ورزشی نیز گسترده است. بدین لحاظ تجمیع سه شاخه از فعالیتهای انسانی - جهانگردی، ورزش و سلامت - ساختار جدید و جامعی رابرای پر کردن اوقات فراغت و تفریح همراه با نشاط روحی و جسمی انسان به وجود آورده است .

نظریههای جدید در زمینه گردشگری نشان میدهد جذابیتهای گردشگری بر پایه ورزش در مقایسه با دیگرجذابیتهای فرهنگی، مزیتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بیشتری دارد. تحقیقات نشان داده اگر رویدادهای مهم ورزشی موفقیت آمیز باشند، پیامدهای طولانی مدت اجتماعی و اقتصادی به طور مستقیم یا غیر مستقیم زیادی بر منطقه ایجاد میکنند. اکثر مقالات منتشر شده در مورد دورههای بازی المپیکعمدتاً برمزیتهای دائمی مناسب مثل توسعه تسهیلات و زیر بناها، بازسازی شهرها، اعتبار و شهرت بین المللی، رشدگردشگری، بهبود رفاه عمومی، فرصت های اشتغال بومی و اشتغال زایی تمرکز کرده اند. تحقیقات نشان میدهد که مسابقات ورزشی چه بزرگ وچه کوچک میتواند شرکت کنندگان، تماشاگران وگردشگران را به خود جلب کند و توانسته است هزاران وحتی میلیون ها دلار درآمد برای اقتصاد محلی فراهم کنند. مسابقات المپیک و جام جهانی فوتبال خود نمونهگویای این رویدادهای مهم ورزشی هستند. از این رو همه کشورها در تلاش هستند مقاصدی برای برگزاری رویدادهای مهم ورزشی و جذب گردشگران مهیا سازند تا بتوانند سهم وسیعی از این فعالیت اقتصادی را از آن منطقه و کشور خود سازند.
فانک و براون - 2007  - 1 بیان کردند که در سراسر دنیا یکی از عواملی که موجب رشد سریع و رونق بازار گردشگری میشود، توریسم ورزشی است و برگزاری مسابقات ورزشی در رونق بازار گردشگری نقش مهمی دارد. از نظر سولبرگ و پروس میزبانی رویدادهای ورزشی مهم، موجب توسعه زیرساختها، ایجاد تجهیزات جدید، پیشرفت منطقه میزبان و جذب گردشگران بیشتر میشود. وید - 2006 - 2 در تحقیق خود از دیدگاه جغرافیایی، موقعیت، مکان و محیط مناسب را از توانمندیها و پایههای اصلی توسعه گردشگری ورزشی میداند.
در مطالعه کیم و پاتریک - 2005 - 3 شرکت در مسابقه یا رویداد ورزشی بین المللی و تجربه محیط مناسب و جدید از انگیزه های مهم و هدایت گردشگران برای تصمیم به سفر بیان شده است. کسین - 2005 - 4 در مقاله خود تأثیر میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ بر گردشگری را تحلیل میکند و به تأثیر اقتصادی طولانی مدت توجهی ویژه دارد. دلیل اغلب شهرهای درخواست دهنده برای پذیرش میزبانی رویدادهای ورزشی، این است که میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ درآمد منطق های کوتاه یا بلندمدت چشمگیری دارد.

چون به لحاظ تاثیر اقتصادی، رویداد ورزشی شاخص ترین مقوله از گردشگری ورزشی میباشد. به این خاطر توسعه توریسم ورزشی و برگزاری رویدادهای مهم ورزشی و رشد آن علاقه تعداد زیادی از کشورها و مقامات را بر انگیخته است .
به طور مثال کشور ترکیه با سرمایه گذاری بر گردشگری ورزشی، خصوصا شهر آنتالیا در سال 2003، 700 تیم ورزشی و در سال 2007 ، 1200 تیم ورزشی از سراسر دنیا حتی ایران را جهت برگزاری اردوهای مقدماتی ورزشی را به خود جلب کرده و در سال 2007 مبلغی برابر با 6 میلیون دلار از این طریق درآمد داشته و باعث اشتغال تعداد زیادی از جوانان منطقه شده است.

تحقیقات همچنین نشان داده، ورزش های سنتی نیز میتوانند جلب کننده تعداد زیادی گردشگر باشند. مانند مسابقات سنتی اسبدوانی که از بزرگترین رویدادهای ورزشی دنیا و از پرطرفدارترین ورزش ها درکشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا، و دبی میباشد. اسبدوانی از پر رونقترین ورزشها در این کشورها به شمار میرود و سالانه مسابقات زیادی در تمام فصول در این کشورها برگزار میشود و توانسته گردشگران زیادی را به خود جلب کند. مسابقات سالیانه کنتاکی و بریدر کاپ، دو رویداد مهم اسبدوانی است که به صورت سالانه در آمریکا برگزار میشود. صنعت اسب در استرالیا نیز از جایگاه ویژه و اصالت خوبی برخوردار است. شهر ملبورن از دیدگاه ورزشی بسیار فعال است و بزرگترین مسابقات اسبدوانی استرالیا با نام ملبورن کاپ در این شهر برگزار میشود. کشور انگلیس نیز دارای دانشگاهی مجزا در زمینه علوم صنعت اسب میباشد که به صورت بسیار تخصصی در این زمینه فعالیت میکند و از این جمله میتوان به کالج دانکستر انگلستان اشاره کرد. عمر ورزش اسب سواری و توسعه آن به شکل حرفه ایی در منطقه خلیج فارس به خصوص درمیان کشورهای عربی همسایه تقریبا به یک دهه اخیر باز      

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید