بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

1- اهميت فضاي اداري:

  • فضاي اداري و نحوه استقرار كاركنان يكي از عوامل اساسي در كارآيي، تسريع در فرايندكار و كاهش نارضايتي كاركنان مي باشد.
  • با توجه به اهميت موضوع، در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه جمهوري اسلامي ايران، بهره برداري مطلوب از فضا و ساختمانهاي اداري دستگاههاي دولتي مورد تاكيد قرار گرفته و متعاقب آن در سال 1379 و 1383 ضوابط و استانداردهاي فضاي اداري با تصويب شوراي عالي اداري به كليه دستگاههاي اجرايي كشور ابلاغ گرديد.

اسلاید 2 :

مهمترين مولفه ها در طراحي،تخصيص و استقرار افراد و واحدها در فضاي اداري موارد زير مي باشند:

1- رعايت استاندارد فضاي تخصيص يافته به شاغلين با توجه به سبد ملزومات شغلي مورد نياز

2- توجه به فرايند انجام كار (تسهيل در گردش كار) كه موجب كاهش هزينه هاي اداري ميگردد.

3- ارگونومي (نور، تهويه، صدا و ..)

اسلاید 3 :

1- شرايط فيزيكي محيط كار :

توجه به شرايط فيزيكي محيط كار، يكي از عوامل مؤثر در ايجاد روحيه مناسب براي كاركنان در سازمان‌هاو شركتها مي باشد كه علاوه بر آنكه بازده كار را افزايش مي‌دهد و از عوامل نگهدارنده نيروي انساني محسوب مي‌‌گردد.علاوه بر مسائل مربوط به استقرار كاركنان، تجهيزات و مبلمان اداري، عواملي نظير نور، تهويه و سر و صدا نيز جزئي از شرائط فيزيكي محيط كار بشمار مي آيند.

اسلاید 4 :

2- فضاي باز اداري :

  • در كارهايي كه به شكل فرآيندي انجام مي شود استقرار افراد در فضاي باز و در كنار يكديگر موجب تسريع در گردش كار و زمان انجام عمليات مي گردد ضمن آنكه موجبات صرفه جويي فضاي ناشي از سطح اشغال شده ديوارها ميگردد.
  • در فضاي باز اداري نور و تهويه به علت نبودن موانع، بهتر فراهم مي گردد و امكان نظارت و كنترل مديران بر كار كاركنان را تسهيل مي بخشد .
  • يكي از مزاياي اصلي فضاي باز اداري قابليت انعطاف و تغيير در آن است. بررسي‌هاي انجام شده در كشور آمريكا نشان مي‌دهد كه در يك دوره 5 الي 10 ساله در حدود 50 درصد فضاي اداري تغيير مي يابد و هزينه بسيار گزافي را براي سازمان‌ها و شركتها بدنبال دارد ولي در سازمان‌ها و شركتهايي كه از فضاي بازاداري استفاده شده است اين هزينه ها تا يكدهم كاهش يافته اند .

اسلاید 5 :

3- نقش فرايند كار در فضا سازي اداري

در هر نوع آرايش فضاي اداري (Lay-Out) ارتباط ميان كاركنان و واحدها عنصر تعيين كننده است.

4- ضوابط ناظر بر بهره‌برداري مطلوب از فضا و ساختمان‌هاي اداري

شورايعالي اداري ضوابط ناظر بر بهره برداري مطلوب از ساختمان‌هاي اداري و تخصيص مناسب فضاي اداري را تصويب و ابلاغ نمود. اجراي مصوبه شمارة 431/013ط مورخ 15/12/1379 براي كليه دستگاه‌هاي اجرايي الزامي است. در سال 1383 نيز شوراي عالي اداري مجدداَ ضوابط ساختمانهاي اداري دستگاه‌هاي اجرايي را تصويب و ابلاغ نمود. ضوابط تخصيص بهينه فضاي اداري دستگاههاي دولتي بشرح زير ميباشد.

اسلاید 6 :

1-4-تعاريف فضاهاي ساختمان اداري

كليه فضاهاي يك ساختمان اداري در  5 گروه به شرح زير طبقه بندي

 مي شوند.

گروه 1 (فضاهاي اصلي)

به فضاهايي اطلاق مي گردد كه فعاليت اداري مستقيماَ در آنها انجام مي شود .

گروه 2 (فضاهاي وابسته)

فضاهايي اطلاق مي گردد كه براي تسهيل و خدمات رساني انجام كار پيش بيني شده و در كنار فضاهاي گروه يك شكل مي گيرند. مانند: سالن اجتماعات ،‌كتابخانه، كلاسهاي آموزشي ، مركز تلفن، اطلاعات ،‌نگهباني، مراكز ‌رايانه، تكثير، بايگاني راكد و موارد مشابه

اسلاید 7 :

گروه 3 (فضاهاي رفاهي)

منظور فضاهايي هستند كه براي تامين رفاه كاركنان و مراجعين در ساختمان اداري پيش بيني شده و در كنار فضاهاي گروه 1 و 2 شكل مي گيرند، مانند: نمازخانه،غذاخوري،آبدارخانه،فروشگاه تعاوني،مركزكمكهاي اوليه،‌سرويسهاي بهداشتي

 گروه 4 (فضاهاي پشتيباني)

منظور فضاهايي هستند كه براي پشتيباني فعاليتها و خدمات اداري پيش بني شده و به طور غيرمستقيم در كنار فضاهاي گروه 1، 2 و 3 شكل مي گيرند، مانند: تعميرگاه لوازم، تعميرگاه خودرو، انبارها، رختكنو اتاق كاركنان خدمات، پاركينگ ، تاسيسات مركزي و كنترل آن در طبقات.

اسلاید 8 :

گروه 5 (فضاهاي گردش)

منظور فضاهايي هستند كه براي ارتباط بين فضاهاي ياد شده و سطوح زير ساخت (ديوارها و ستونها) پيش بيني مي شوند و عبارتند از :

الف) گردش افقي در طبقات

مانند: ورودي ها، راهروها، فضاهاي مكث و تقسيم، بعلاوه سطوح زيرساخت (ديوارها و ستونها) در طبقات و مسيرهاي (Risers) تأسيساتي .

 

ب) گردش عمودي بين طبقات

مانند: پله هاي ارتباطي طبقات، آسانسورها، بالابرها، پله هاي فرار، پاگردها، شيب روها(Ramps) و موارد مشابه .

اسلاید 9 :

9-4- شاخصهاي كنترل محاسبه سطوح

بمنظور كنترل برنامه ريزي انجام شده مطابق اين دستورالعمل ،‌لازم است شاخصهاي زير مبناي مقايسه قرار گيرند .

الف كارآيي ساختمان (بهره برداري مفيد ساختمان)

عبارتست از نسبت زيربناي خالص ساختمان به زيربناي كل آن، اين شاخص از تكنولوژي ساخت، نحوه تركيب فضاها. نحوه راهبري وتاثير مي پذيرد . مقدار تعيين شده براي شاخص “كارآيي ساختمان“ در اين دستورالعمل حداقل 65% مي باشد .

 =       كارايي ساختمان

اسلاید 10 :

ب- بهره برداري مفيد اداري

عبارتست از نسبت زيربناي فضاهاي اصلي (گروه 1) به زيربناي كل ساختمان، اين شاخص علاوه بر عوامل مندرج در بند (5-2-1) از عوامل ديگري چون : سيستمها و روشهاي اداري ، نحوه استفاده از فضاهاي جنبي ، تجهيزات و تكنولوژي اداري تاثير مي پذيرد. مقدار تعيين شده براي “شاخص بهره برداري مفيد ” در اين دستور العمل حداقل 40% مي باشد .

 = بهره‌برداري مفيد اداري

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید