بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


مقدمه
دسته بندی آیات و روایات
نمونه هایی از آیات و روایات
جمع بندی
پرسش، بحث و تبادل نظر

اسلاید 2 :

حضرت رسول (ص): انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما

امام حسن عسگری (ع): آيا مي‌دانيد چه كساني به قرآن، كه آن را شرفي بسي بزرگ و والا است تمسك مي‌جويند؟ آنان كه قرآن و تأويلش را از ما اهل بيت و يا از نمايندگان و سفيران ما به سوی شيعيانمان به دست آورند، نه از طريق قياس بدكاران و آراي اهل جدل. امّا آنان كه به رأي و نظر خود درباره قرآن اظهار نظر مي‌كنند، اگر تصادفاً گفتارشان درست باشد، عملشان از روي ناداني بوده، قرآن را از غير اهلش فرا گرفته‌اند، و امّا اگر دچار خطا و اشتباه شده و سخنشان مطابق با واقعِ امور نباشد، جايگاهشان آتش جهنم خواهد بود [وسايل الشيعه؛ ج 27، باب 13؛ حديث 63]

اسلاید 3 :

انسان: - بعد جسمانی
- بعد روحانی

معاد: - جسمانی مطلق
- روحانی مطلق
- جسمانی-روحانی

معاد جسمانی = معاد جسمانی - روحانی
- زندگی بعد از مرگ در هر دو جنبه جسمانی و روحانی، صورت میگیرد.
- جسم مادی انسان دوباره شکل می‌گیرد، با روح متحد شده و در محضر خداوند حاضر میشود

اسلاید 4 :


جمع نمودن و زنده کردن استخوانهای پوسیده
برخاستن انسانها از قبرها
آفرینش از خاک، بازگشت به خاک، برانگیختن از خاک
تشبیه معاد به حیات زمین پس از مرگ
بیان موضع گیری کفار نسبت به معاد جسمانی
نمونه ها و مثالهایی از معاد جسمانی در این جهان

اسلاید 5 :


و براى ما مَثَلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد؛ گفت: «چه كسى اين استخوانها را كه چنين پوسيده است زندگى مى‌بخشد؟» *
بگو: «همان كسى كه نخستين‌بار آن را پديد آورد و اوست كه به هر [گونه‌] آفرينشى داناست.» (سوره یس، آیات 78 و 79)

اسلاید 6 :

آیا انسان می پندارد که استخوانهای او را جمع نخواهیم کرد* آری قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم. (سوره قیامت، آیه 3 - 4)

و می گفتند: هنگامی که ما مردیم و خاک و استخوان شدیم آیا بر انگیخته خواهیم شد؟* یا نیاکان نخستین ما؟* بگو اولین و آخرین* همگی در روز معینی جمع می شوند. (سوره واقعه، آیه 47 تا 50)

این کیفر آنهاست به خاطر اینکه به آیات ما کافر شدند و گفتند آیا هنگامی که ما استخوانهای پوسیده و خاکهای پراکنده می شویم آیا بار دیگر آفرینش تازه ای خواهیم یافت. (سوره اسراء، آیه 98)

آیات دیگر ...

اسلاید 7 :

شخص ماديّگرايي به امام صادق(ع) گفت:‌چگونه انسان پس از مرگ دوباره زنده مي شود، در حالي كه بدن او پوسيده و اعضاي بدنش متلاشي شده است؛ يك عضو در فلان شهر طعمهﯼ درندگان شده و عضو ديگر در جاي ديگر خوراك خزندگان، عضو ديگر خاك گرديده و با گل آن ديواري بنا شده است؟!
حضرت فرمود: آن كسي كه بدن را از هيچ آفريد و بدون الگوي سابقي آن را صورتگري كرد، مي تواند مانند اوّل آن را بازگرداند.
شخص مادّي گفت: بيشتر اين مطلب را برايم توضيح دهيد.
حضرت فرمود: ‌روح انسانها در جاي خود قرار دارد؛ روح نيكوكار در روشنايي و وسعت و روح بدكار در تنگنا و ظلمت. بدن نيز به صورت اوّل تبديل به خاك مي شود؛ و آنچه درندگان و خزندگان از شكم دفع كرده و آنچه را خورده و تكّه تكّه جذب بدن كرده اند، همگي در خاك در نزد كسي كه ذرّات ريز در دل تاريك زمين و عدد همهﯼ اشياء و وزن آنها را مي داند، محفوظ است. وقتي قيامت فرا مي رسد، ...، قالب خاكي بدن هركس، يك جا جمع شده و به اذن خداوند متعال به محلّ روح خودش منتقل مي گردد و صورتها به اذن خداي صورتگر به حالت اوّليّه در مي آيد و روح در آن قالبها و صورتها نفوذ مي كند. ... (احتجاج ج2 ص97 و بحار ج7 ص37)

اسلاید 8 :

(بار دیگر) در صور دمیده می شود  ناگهان آنها از قبرها شتابان به سوی (دادگاه) پروردگارشان می روند. (سوره یس، آیه 51) (آیه 43 سوره معارج نیز، همین تعبیر را دنبال می کند)

و اینکه رستاخیز شکی در آن نیست و خداوند تمام کسانی را که در قبرها آرمیده اند زنده می کند. (سوره حج، آیه 7) (همین مضمون در آیات 4 انفطار و 9 عادیات دیده می شود)

می گویند ای وای بر ما! چه کسی ما را از خوابگاه مان برانگیخت؟ (آری) این همان است که خداوند رحمن وعده داده و فرستادگان (او) راست گفتند. (سوره یس، آیه 52)

آیات دیگر ...

اسلاید 9 :

امام علی (ع): ... تا آنجا که امور پي درپی بگذرد و زمانها سپری گردد و رستاخيز برپاشود. در آن زمان آنها را از بيغوله های گور و لانه های پرندگان و جايگاه درندگان و ميدانهای جنگ بيرون مي آورد در حال که باشتاب بسوی فرمان پروردگار روی مي آورند و به محل بازگشت خود مبادرت می کنند. (نهج البلاغه، خطبه 80)

امام علی (ع): ... کساني را که در زمين نهفته اند بيرون مي آورد سپس آفرينش آنان را پس از کهنه شدن تجديد مي کند و همه را پس از پراکندن گرد مي آورد. (نهج البلاغه، خطبه 105)

امام محمّد باقر (ع) درباره آيه: «يا ويلنا من بعثنا من مرقدنا؛ واي بر ما! چه كسي ما را از خوابگاهمان برانگيخت؟!». (يس/52) فرمود: اين مردم در قبرهاشان هستند. وقتي بر مي خيزند، خيال مي كنند خواب بودند؛ در نتيجه اين سخن را مي گويند: «يا ويلنا من بعثنا من مرقدنا». فرشتگان در پاسخ آنان مي گويند: «هذا ما وعد الرحمن و صدق المرسلون؛  اين آيه چيزي است كه خداي رحمان به شما وعده داد و پيامبران راست گفتند». (يس/52) (تفسیر قمی ج2 ص216، بحار ج7 ص103)

اسلاید 10 :


و خداوند شما را همچون گیاهان از زمین رویانید! * سپس شما را به همان زمین باز می گرداند، و بار دیگر شما را خارج می سازد. (سوره نوح، آیه 17 و 18)

فرمود: در آن (زمین) زنده می شوید، و در آن می میرید و از آن (در روز رستاخیز) بیرون خواهید آمد. (سوره اعراف، آیه 25)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید