بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

محتواي برنامه تحقيقاتي شامل:

1- مسئله تحقيق :

  تحقيقات نشان داده اند که شيوه زندگب (Life style)  در ايجاد سرطان نقش دارد هر چند هنوز همه علت هاي سرطان به خوبي شناخته نشده است اما شناخت صحيح ريسک فاکتور هاي ايجاد سرطان مي تواند نقش بزرگي در کاهش ميزان بروز سرطان و مرگ و مير ناشي از آن ايفا کند.(1)

2- هدف كلي طرح :

  تعيين ميزان يد ادرار مبتلايان به سرطان و مقايسه آن با افراد به ظاهر سالم

اسلاید 2 :

نوع و روش مطالعه، جامعه مورد بررسي و خلاصه روش اجرا:

نوع مطالعه بصورت Case-Control مي باشد.

جامعه مورد مطالعه شامل کليه بيماران سرطاني که طي 6 ماه در بخش جراحي بيمارستان شهيد صدوقي بستري شده اند و به همان تعداد افراد سالم که صرفا جهت Check up به آزمايشگاه مرکزي مراجعه مي کنند و در  Hx گرفته شده سابقه بيماري خاصي ندارند.

براي کليه بيماران يک نوبت يد ادرار به روش آمونيوم پر سولفات چک مي شود و سپس نتايج 2 گروه با هم مقايسه مي شوند.

4- چگونگي استفاده از نتايج :

در صورتي که در اين مطالعه ثابت شود که ميزان يد در بيماران سرطاني نسبت به افراد سالم کمتراست مي توان با اضافه کردن يد به رژيم غذايي افراد سالم يک راهکار براي پيشگيري از سرطان ارائه داد.

اسلاید 3 :

عنوان طرح پژوهشي :

 الف- عنوان به فارسي :

مقايسه ميزان يد ادرار در مبتلايان به سرطان و افراد به ظاهر سالم

 ب عنوان به انگليسي:

  Comparison of urinary iodine in patients with cancer and apparently health individuals

اسلاید 4 :

مقدمه و معرفي طرح :

  کمبود يد، 72 درصد از جمعيت جهان را به نحوي تحت تاثير قرار داده است2. توسط غلظت يد ادرار در جمعيتي که يد کافي دريافت مي کنند بايد بيش از mg/dl10  باشد و نبايد بيش از 20% از جمعيت يد ادرار کمتر از mg/dl5 داشته باشند3.

  يافته هاي تجربي نشان مي دهند که يد يا غذاهاي دريايي غني از يد مي توانند پيشرفت تومور ها را مهار کنند.

  رابطه ميزان پايين سرطان سينه در بين خانم هاي ژاپني که رژيم غذايي غني از يد مصرف مي کنند مويد اين مطلب است. هر چند گواه مستقيمي وجود ندارد که يد، ترکيبات يد دار يا ترکيب يد و سلنيوم اثر ضد کارسينوژنيک دارند. اما از آنجا که يد، خود مي تواند به عنوان آنتي اکسيدان عمل کند و افزايش سطح سرمي آنتي اکسيدان ها با کاهش خطر سرطان ارتباط دارد، اينگونه به ذهن مي رسد که درمان با يد مي تواند بالقوه پيشگيري کننده باشد4.

اسلاید 5 :

  در فرضيه اي که توسط Cann و همکارانش در سال 2008 مطرح شده، نقش يد و سلنيوم در سرطان پستان مورد بررسي قرار دادند از آنجايي که اين سرطان در بين زنان ژاپني به طور قابل ملاحظه اي کمتر از زنان آمريکايي و انگليسي است به بررسي رژيم غذايي آن ها پرداختند و پي بردند مصرف غذاهاي دريايي که منابع غني يد و سلنيوم اند در ژاپن بسيار بالا است5.

  لذا ما نيز بر آن شديم تا با بررسي و مقايسه ميزان يد ادرار بيماران سرطاني و افراد سالم ارتباط ميزان يد و بروز سرطان را مورد مطالعه قرار داده و در صورت وجود ارتباط با اتخاذ تمهيداتي از جمله افزودن يد به رژيم غذايي مردم از ميزان بروز سرطان بکاهيم.

اسلاید 6 :

بررسي متون (Literature review) :

-  در اويل Feb سال 2010 دانشمندان چيني ( Liu XH و همکارانش) به مطالعه مکانيسم آپوپتوتيک يد در کاهش سرطان تيروئيد پرداختند. يد يک عنصر کليدي در عملکرد نرمال تيروئيد بوده و نيز در پيشرفت سرطان تيروئيد نقش داد اما مکانيسم مولکولي آن چندان شناخته شده نيست. در اين مطالعه نقش آپ.پتوتيک يد را در سه نوع سرطان سلول هاي تيروئيد بررسي کردند. درمان بايد P53 موتاسيون يافته را که شامل موتاسيون R 273H است و شکل آنتي آپوپتيک دارد را کاهش داد. از اين مطلب مي توان براي معلوم کردن مولکول هاي هدف براي درمان سرطان تيوئيد استفاده کرد6.

HiroomiFunahashi - و همکارانش در سال 2001 در مقاله اي تحت عنوان جلبک دريايي و پيشگيري از سرطان سينه به مطالعه نقش يد موجود در جلبک دريايي در سرطان سينه پرداختند. اين مطالعه طي 10 سال روي Rat انجام شد.

  موش ها را به دو گروه Case که به آن ها محلول جلبک Mekabu (حاوي 5.9mg/100gr يد است) خورانده شد و گروه شاهد تقسيم کردند. بنا به نتايج گزارش شده تفاوت مشخصي در ميزان بروز تومور پستاني بين گروه مورد و شاهد مشاهده شد. همچنين 2 گروه از نظر تعداد تومور ها در هر موش و اندازه تومور در هفته 32 نيز بطور مشخص متفاوت بودند(Pv<0.01) 7.

اسلاید 7 :

- در سال 2005 در کاليفرنيا مطالعه اي توسط Horn-Ross و همکارانش تحت عنوان يد و خطر سرطان تيروئيد در بين زنان با نژاد هاي مختلف انجام شد که 608  نفر به عنوان گروه مورد و 558 نفر به عنوان گروه کنترل جدا کردند. گروه مورد از بين زنان آمريکايي و آسيايي مبتلا به سرطان تيروئيد و گروه شاهد به صورت راندوم از جمعيت نرمال انتخاب شدند. در نهايت هيچ ارتباطي بين خطر هاي ملاحظه شده در هر گروه و بيومارکري که ارزيابي شده بود پيدا نشد و نويسندگان مقاله نتيجه گرفتند که بنظر مي رسد تماس با يد حداکثر مي تواند اثر ضعيفي بر خطر Papillary Thyroid Cancer داشته باشد8.

- در مطالعه اي که در اواخر سال 2009 توسط Gubareffو Suntzeff تحت عنوان گزارش مقدماتي از کاربرد يد در پيشگيري از انتشار سلول هاي بدخيم توسط جراحي انجام شد، 2 آزمايش مقدماتي براي تعيين اثر محلول ضعيف يد در پيشگيري از Studding و رشد تومور رابدوميوسارکوم قابل انتقال بدخيم در موش (C3H) بررسي شد. نتايج نشان داد که بخيه هاي يدي شده از Studding در 4/67 % از حيوانات پيشگيري کرد و باعث اختلال در رشد تومور 6/32% باقي مانده از موش ها شد. (9)

اسلاید 8 :

- در سال 2009 فرضيه اي توسط Venturi و همکارانش مطرح شده تحت عنوان يد و سرطان معده. اين محققان فرضيه اي دارند که کمبود يد با پيشرفت سرطان معده رابطه دادرد که مختصري از کارشان را در 3 زمينه گزارش کرده اند.

1: اپيدميولوژي که از نظر جغرافيايي و ارتباطات زماني بين کمبود يد، گواتر اندميک و ميزان بالاي مرگ ناشي از سرطان معده گزارش مي شود.

2: ايمونولوژي که احتمال وجود ارتباط بين کمبود يد، نقص ايمني و سرطان معده گزارش مي شود.

3: امبريولوژي: که غده تيروئيد و معده هر دو از منشا جنين شناسي اوليه پديد مي آيند و قادر به تغليظ يد هستند.

در اين مطالعه افراد مبتلا به گواتر ناشي از کمبود يد مورد مطالعه قرار گرفتند که بيشتر از افراد نرمال دچار معده آتروفيک بودند. اين داده ها محققان را براي اثبات اين فرضيه که کمبود يد مي تواند ريسک فاکتور جديدي براي کانسر معده محسوب شود بر مي انگيزد. (10)

اسلاید 9 :

اهداف و فرضيات :

الف- اهداف اصلي طرح :

1- تعيين ميزان يد ادرار مبتلايان  به سرطان در مقايسه با افراد به ضاهر سالم

ب - اهداف ويژه طرح :

1-تعيين و مقايسه ميانگين يد ادرار در گروه مورد و شاهد

ج اهداف كاربردي :

1- در صورت وجود تفاوت معني دار در يد ادرار بيماران سرطاني و افراد سالم مي توان با اضافه کردن يد به رژيم غذايي راهکاري براي پيشگيري از سرطان ارائه داد.

اسلاید 10 :

د - سؤالات و فرضيات :

1- ميانگين يد ادرار در دو گروه مورد و شاهد چقدر است؟

2- ميانگين يد ادرار در دو گروه مورد و شاهد متفاوت است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید