بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بشر از همان ابتداي پيدايش جوامع و مجتمع هاي زيستي اوليه در پاسخ به يكي از اساسي ترين نيازهاي طبيعي و فطري خويش سعي كرده است محيط و دنياي ساخته شده خود را تحت كنترل درآورد. اين كنترل كه با توسل به وسايل گوناگون طبيعي، افسانه اي، مذهبي و عملكردي تحقق پيدا كرده خود را به صورت نوعي نظم، الگو و شكل محيط زيست انسان مي نموده است. بنابراين نظم يك اصل اساسي و بنيادي است كه عامل اصلي كنترل وادامه بقاي هر چيز مي شود. ريشه اين نظم از طبيعت ناشي شده و از آنجا به تمام فعاليتهاي بشر رسوخ پيدا كرده است. بطور كلي نظم شايد تنها خصيصه اي باشد كه مي توان در كليه نظامها، صرف نظر از شكل، عملكرد و اندازه آنها مشاهده كرد. در حقيقت مي توان گفت كه نظم وجه مشترك نظام هاست. ليكن نوع، شكل و ماهيت اين نظم از

اسلاید 2 :

نظامي به نظام ديگر مي تواند كاملاً متفاوت باشد. مثلاً در يك نظام فيزيكي ممكن است اين نظم به صورت شكل و سازمان فضايي جلوه كند، ولي يك نظام فعال، عملكرد است كه نظم خاصي پيدا مي كند. بديهي است بين نظم كالبدي و نظم عملكردي هر نظام مي توان رابطه مشخصي پيدا نمود. فيزيك و قوانين فيزيكي مانند فرضيه نسبي انيشتن وتئوري كوانتوم حاكي از نوعي نظم است و همچنين است طرز قرارگيري و حركت يك اتم، مولكول و يا امواج.

زيبايي چشمگير يك بلور كريستال از قرارگيري هماهنگ و منظم اتم هاي آن در غالب مولكولها براساس اصول خاص هندسي ناشي مي شود و يا زيبايي طبيعي دانه هاي برف در شكل قرينه آن است. حقيقت اين است كه عناصر و نظام هاي طبيعي هر كدام از مجموعه اي از قوانين و اصول عمومي تبعيت مي كنند.

اسلاید 3 :

ممكن است شناخت و دستيابي به اين اصول را كه واقعيت هاي طبيعي هستند جز اكتشاف علمي خود به حساب آوريم، ليكن اين واقعيات به هر حال در طبيعت وجود داشته و خواهند داشت خواه ما به دنبال كشف آنها برويم يانه. در تحقيقات علمي اينك براي ما مشخص شده كه معني غايي بسياري از اشياء و فرآيندها كه تنوع موجود در آنها گاهي ما را گمراه مي سازد. مي بايستي در همان وضعيتي كه قرار گرفته اند و در رابطه با عوامل جنبي آن مورد        قرار گيرند. شناخت جامع شكل، عملكرد و روابط تنها از طريق مراجعه به يك ماتريس كه در آن طبيعت به انحنا مختلف خود را بيان مي كند ميسر است.

يك دسته از اين قوانين و اصول مربوط به فضا مي باشد كه در زيست شناسي، فيزيك و ... بطور مشتركي مصداق دارد. اين فضاي طبيعت يك پيوستاري است داراي نظم و كنترل كه عناصر و نظام هاي متشكله

اسلاید 4 :

آن تحت تاثير آن نظام مي يابند. مهمترين مشخصه فضا شكل آن است و در اين رابطه اصل قرينه سازي كه به صورتي در كليه اشكال طبيعي وجود دارد از تمام جوانب ديگر متمايز است. خود نظم دهي اصطلاحي است كه در اين رابطه كاربرد بسيار زيادي پيدا كرده است. خود نظم دهي عبارت است از سازگاري داخلي، جهان بيني و كليتي كه از تعادل هماهنگ بين درون گرايي و برون گرايي ناشي مي شود. پيوستگي و ارتباط معقولي بين شكل و عملكرد كه از مشخصات تمام عناصر طبيعي است، وجود دارد. يكي از اصول نظام دهي كه پيش از هر چيز ديگر در طبيعت به كار رفته، قرينه سازي است. قرينه سازي در يك مفهوم خاص عبارت است از تناسب متعادل بين اجزاء يك كل. قرينه سازي در جبر، هدسه، زمين شناسي، گياه سناسي، حيوان شناسي و در هنر معماري و زيبايي شناسي و همين طور در فيزيك شيمي و نجوم اهميت اساسي پيدا كرده است.

اسلاید 5 :

قرينه سازي در تئوري هاي باستاني نيز به منظور بيان خصوصيات ژئولوژيكي زمين به كار رفته است و افلاطون نيز ابعاد رواني و روحي جديدي به جنبه علمي آن افزوده است. تمام سيستم ها و عناصرجامد طبيعت كه خود سازمان ده هستند مثل اتم ها، بلورها، گياهان و تمام نظام هاي سيارات، همانندمخلوقات جانداري كه خود سازمان ده مي باشند داراي نوعي از اشكال قرينه سازي هستند. ولي البته قرينه سازي ها داراي اشكال و انواع متفاوتي هستند اين اختلافات نه تنها تا حدودي بوهه و ماهيت عناصر را براي ما مشخص مي كند بلكه اطلاعاتي نيز درباره هندسه خود فضا به ما ارائه مي دهند در بين جامدات، بلورها مثال بهتري در اين مورد هستند. در بلورها مفهوم رياضي شكل به صورت ايستا بيان شده است و به همين سادگي قابل بررسي است. بلورهاي غير اورگانيك موجودات زنده اي به آن مفهوم كه در مورد گياهان و حيوانات اطلاق مي شود نيستند، ليكن آنها

اسلاید 6 :

رابطه بين جامدات و جاندارانند. زيبايي خيره كننده ي يك بلور از ديناميزم هماهنگ اتم ها و نظم دقيقي كه در ترتيب قرارگيري اتم ها و تشكيل مولكول ها براساس اصول هندسي به كار گرفته شده حاصل مي شود. اگر ساخت و تركيب يك بلور را برسي كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه بلور از قرار گرفتن منظم نقاطي كه به طور قرينه و معمولاً در اطراف يك نقطه مركزي توزيع شده اند، تشكيل شده است. در مورد عناصر اورگانيك وجود نظم كاملاً ثابت شده است با اين اختلاف كه در اين گونه موارد سيستم ديگر حالت استاتيك ندارد و حركت، تبديل و تغيير نيز جزيي از آن است. البته اين حركت تبديل و تغيير نيزبه نوبه خود نظم و قاعده خاصي است.

—نقطه در طبيعت

بايد توجه داشت كه اندازه نقطه به نسبت محيط و فضاي اطراف متغير است. مراجعه به طبيعت به ما كمك مي كند تا مفهوم تناسب را بهتر درك كنيم. مثلاً پنجره روشن يك

اسلاید 7 :

—ساختمان در شب از خلاصه دور يك نقطه محسوب مي شود زيرا محيط اطراف آن بسيار وسيع است و در آن محيط، پنجره يك عنصر كوچك است و بدين لحاظ ما آن را در فضا به صورت يك نقطه مي بينيم. حال اگر به ساختمان نزديك شويم و در كنار پنجره قرار بگيريم ديگرآن پنجره نقطه به حساب نمي آيد. بنابراين يك نقطه ممكن است، سر يك سوزن،يك سيب ستاره اي در آسمان، قايقي در دريا، ساختماني در مجموعه يك شهر و يا جاي پايي روي برف باشد.

—خط در طبيعت

—همانگونه كه در مبحث نقطه اشاره شد، عنصر خط نيز نسبت به زمان و مكان متغير است به عنوان مثال، اگر به يك رديف درخت از فاصله دور نگاه كنيم، به صورت خطوطي منظم ديده مي شوند.

اسلاید 8 :

در حالي كه هر اندازه به اين درخت ها نزديك شويم، خطوط نيز در واقعيت درخت حل شده و در نهايت تنه درخت ها را مي بينيم كه خط نبوده و هر يك داراي حجمي استوانه اي هستند. همينطور است درباره خطوط راه آهن و خيابان ها كه اگر از پنجره هواپيما به آنها نگاه كنيم به شكل خطوطي متنوع ديده مي شوند ولي اگر در كنار ريل راه آهن و يا در همان خيابان بايستند، خط ها مبدل به سطح شده و نزديكترين قسمت آن به ما به صورت حجم ديده مي شود. بنابراين خط نسبت به زمان و مكان مي توانند از يك عنصر يك بعدي به سطح و سپس به حجم تبديل شود.

—سطح در طبيعت

—نكته قابل توجهي كه بايد به آن اشاره كنيم اين است كه بين نقطه و خط و سطح رابطه هاي مستقيم وجود دارد.

اسلاید 9 :

—نظم بيروني بلورها بر اثر نظم دروني آنهاست. به دليل همين نظم، سطح هاي خارجي بلورها صاف و هموار هستند. اين سطحهاي صاف با يكديگر زاويه هايي مي سازند كه اندازه هاي آنها در بلورهاي يك ماده همواره ثابت است. يكي از راههاي تشخيص بلورها از يكديگر منشور، هرم و چند وجهيهاي مختلف هستند و اندازه گيري زاويه بين سطحهاي آنهاست. بلورها به شكل هاي مكعب معمولاً سطحها و زاويه هاي هر شكلي از آنها مشابه و قرينه ي يكديگرند.

—ساختمان منحصر به فرد يك دانه بزرگ برف ناشي از واكنشهاي شيميايي و درجه حرارت دائماً در حال تغيير است. يك دانه برف به صورت يك بلور به شكل منشور شش وجهي شروع به تشكيل شدن مي كند.

اسلاید 10 :

—كوهها

—براي آنها كه روياهايشان برخاسته از طبيعت است حتي كوچكترين تپه منبعي از الهام است. ستايش كوهها به عنوان نقاط عطف جهان، الهام بخش تمايل سركوب ناپذير انسان براي ساخت كوههاي نمادين همانند زيگوارتها، هرمها و معابد و به همان شيوه در عصر امروز، آسمان خراشها و سازه ساختمانهاي مسكوني كه از نظر منظر اطراف خود تبعيت مي كنند شمرده مي شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید