بخشی از مقاله

چکیده:

با توجه به این که در جریان تعلیم و تریت رسمی در دانشگاه فرهنگیان بیشترین وقت به تعامل مستقیم استاد و دانشجو سپری می شود باید به تاثیر رفتار استاد بر دانشجو ایمان داشت و ظرائف آن را از نظر دور نداریم. هدف از این مقاله بررسی قانون مداری در دانشگاه فرهنگیان است . - که توجه نمودن دانشجویان به نظم و انضباط در کلاس درس - . این مقاله در دو بخش نظری و عملی ارائه شده است. ما در بخش نظری به تعریف مفهوم انضباط و انواع آن و همچنین عوامل مؤثر در پیدایش مسائل انضباطی و راه های پیشگیری از بی انضباطی در محیط دانشگاه فرهنگیان اشاراتی داشته ایم.

در بخش عملی به بررسی تجزیه و تحلیل یک مقاله میدانی دست زده و فرضیات خود را مورد آزمایش قرار داده و روش مقاله در این پژوهش پیمایشی، توصیفی با استفاده از پرسشنامه است و جامعه آماری ما ٍٍِ نفر دانشجو دختر بوده اند که به روش نمونه گیری خوشه ای از نوع تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان ًٌٍ نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. و در اختیار دو گروه دانشجو - ًًٌ =N - و گروه دانشجو بی علاقه به نظم - ُِ =N - قرار گرفت. نتایج مقاله ما نشان داد که رابطه دوستانه و صمیمی استادان با دانشجو نمونه برتر بودن استادان برای دانشجو، تلاش استادان در تفهیم مطالب آموزشی، احترام گذاشتن به دانشجو و نیز موفقیت خانوادگی دانشجو موجب افزایش میزان نظم پذیری آنان می گردد.

کلید واژگان:رفتار، استاد، نظم، خطای قابل گذشت، خطای قابل غیر گذشت

مقدمه:
 
در جریان آموزش و پرورش، استاد تمامی ابعاد و شاخه های وجود دانشجو را متاثر می کند و هرقدر که از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد، تاثیر گذاری عمیق تر و پایدارتری خواهد داشت. روابط مبتنی بر محبت، احترام و اعتماد متقابل میان استاد و دانشجو هم موجب می شود تا دانشجو به استاد وابسته نشود و هم انگیزه ی تحصیلی وی را افزایش می دهد.دانشجو، استاد را به عنوان یک الگوی کامل به شمار می آورد و در واقع استاد با رفتار و کردار خود هم نظم کلاس را موجب می شود و هم می تواند شخصیت دانشجو را رقم بزند بنابراین اگر استاد با دانشجو خود رفتاری مناسب با شخصیت او داشته باشد مسلماً دانشجو نیز تشویق می شود و هیچ گونه رفتاری از او که باعث بی نظمی کلاس شود سر نمی زند و به عکس اگر استاد با دانشجو خود رفتار زننده ای داشته باشد دانشجو تحت تاثیر رفتار استاد خود قرار می گیرد و گاهی اوقات نیز ممکن است رفتاری از او سر زند که نظم کلاس را مختل کند. بنابراین اولین هدف استاد باید برقرار کردن رابطه ای مطلوب، دوستانه و حمایت کننده با دانشجو باشد.لذا داشتن رابطه بین نظم در کلاس، و استاد منظم و بررسی اثرات آن بررفتار دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. امید است این مقاله بتواند گامی در جهت شناخت این رابطه باشد.

بیان مسئله:

نظم و انضباط موجب می گردد که فعالیت های دانشجویان با موفقیت انجام گیرد و در نهایت، زندگی با نشاط توأم شود و شکوفایی حاصل گردد. حضرت علی - ع - پیشوای شیعیان نیز در بستر شهادت بر رعایت نظم در امور تأکید فرموده اند.بنابراین با توجه به این که رعایت نظم و انضباط در کلاس درس و دانشگاه فرهنگیان مسائل مهمی هستند که دانشجویان استادان و تمام کسانی که با مسائل آموزش و پرورش سروکار دارند بایستی از آن آگاهی داشته باشند.ما در این مقاله به دنبال این موضوع هستیم که چه کارهایی باید انجام داد تا از بروز بی نظمی در دانشگاه فرهنگیان جلوگیری شود و همچنین به هنگام وقوع بی انضباطی، در دانشگاه فرهنگیان و کلاس درس، استادان، مسئولین دانشگاه فرهنگیان چگونه باید آن را حل کنند.

اهداف مقاله:

1-بررسی نظم و انضباط در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان:

1-1بررسی راهکارهای نظم پذیری دانشجویان.

1-2قانونمند کردن نظم در محیط دانشگاه فرهنگیان.

2-بررسی علل بی انضباطی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان:

پیشینه مقاله:
 
براساس جست و جوهای انجام شده در سایت های اینترنتی و کتابخانه ها، مقالهی در ارتباط با موضوع مورد مطالعه ی ما مشاهده نشده است ولی چند مقاله که تا اندازه ای مرتبط با موضوع مورد مطالعه می باشند یافت شد که نتایج آن ها به شرح ذیل می باشند:

پیشینه ی شماره ٌ:

عنوان مقاله: بررسی نظرات معاونین دانشگاه فرهنگیان درباره روش های ایجاد نظم و واکنش ها رفتاری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان راهنمایی دخترانه شهر تهران.این طرح که در دانشگاه تربیت استاد/ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران توسط محققین خانم ها عذری صالحی فر و مریم مه روان و آقای منوچهر علی نژاد اجرا شده است به بررسی ویژگی های مطلوب و جو مناسب دانشگاه فرهنگیان پرداخته لذا در این باره به نقش ناظمین دانشگاه فرهنگیان در ایجاد محیطی تب آلود و خشک و اثرات روانی آن در میان دانشجویان پرداخته است و نتایج حاصل از این مقاله: فرضیات مربوط به روش مستبدانه ناظم و اطاعت کورکورانه از ناظم و بروز اضطراب بالاترین در صد را به خود اختصاص داده است.

پیشینه شماره ٍ:

عنوان مقاله: بررسی تاثیر جو روانی- اجتماعی کلاس در پیشرفت دانشجویان سال پنجم مناطق ٍ و ّ تهران این طرح که توسط آقای احمد حجت انصاری در دانشگاه تهران در سال ٌَُْ با استفاده از پرسشنامه َُ سوالی و به روش تصادفی در بین َُُ دانشجو و ٌٍ استاد به مرحله اجرا در آمده است و نتایج حاصل از پژوهش: ٌ- میزان انتظار از جو کلاس هم برای استادان و هم برای دانشجویان بالاتر از میزان ادراک است. ٍ- سطح انتظار و ادراک استادان از جو کلاس بالاتر از سطح انتظار و ادراک دانشجویان است. َ- سطح ادراک و انتظار دانشجویان دختر از جو کلاس بالاتر از سطح ادراک و انتظار دانشجویان پسر است.

پیشینه شماره َ:

عنوان مقاله: بررسی رابطه استفاده از راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی در دروس ادبیات و ریاضیات دانشجویان سال اول استادستان در شیراز.این طرح توسط آقای محمد خیر در دانشگاه شیراز در سال ٌََْ با استفاده از پرسشنامه در بین ٌٍُ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان ناحیه دو شیراز به مرحله اجرا در آمده است و نتایج حاصل از این پژوهش: ٌ- میان ضریب همبستگی خود تنظیمی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ادبیات در دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود ندارد. ٍ- میان ضرایب همبستگی یادگیری خود نظم یافته و پیشرفت در درس ریاضیات دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد. َ- میزان همبستگی میان خود تنظیمی در یادگیری و پیشرفت در ریاضیات در پسران بیشتر است.

فرضیه ها:

1-میان تلاش استاد برای جذب دانشجو در کلاس و رعایت انضباط رابطه وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید