بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

—موضوع جلسه آینده:

—

—نبوت  : اهمیت و کارکردهای آن

اسلاید 2 :

—سوالات:

—آیا معرفت توحیدی تاثیری بر عمل و عمل تاثیری بر این معرفت دارد؟

—بنیان دین بر چه اساس استوار است و چه ارتباطی با توحید دارد؟

—مهمترین دشمن توحید و خداپرستی چیست؟

—خدا و توحید در عرفانهای نوظهور از چه جایگاهی برخوردار است؟

—

اسلاید 3 :

نکته:تعامل متقابل علم و عمل

 عمل دهی عرفان و عرفان دهی عمل

 

امام صادق(ع): العلم مقرون إلى العمل، فمن علم عمل، و من عمل علم، و العلم يهتف بالعمل، فإن أجابه و إلا ارتحل عنه.

 کافی، ج 1ص 44 و نهج البلاغه حکمت 366

فراهیدی در العین: هتف: یعنی صوت شدید و فریاد بلند.

علم همراه با عمل است پس هر کس بداند عمل می کند و هر کس عمل کند می داند. علم عمل را به شدت می خواند و اگر اجابتش کرد (که نیک) و گرنه از فرد کوچ می کند.

پیامبر اکرم(ص): انسان گناه میکند و  با آن علمی را که پیشتر می دانسته از یاد میبرد.

اسلاید 4 :



 جلوه های توحیدی در طبیعتی که تاب سکوت ندارد

اسلاید 5 :

1)محبت خدا به بندگان

چون خدا به ما عشق می ورزد؛

دوست دارد اهل اصول و فروع دینش باشیم

دوست دارد باب آشنایی را برای ما باز کند، دوست دارد با او حرف بزنیم(نماز)،

دوست دارد با ما حرف بزند(خواندن قرآن)،

دوست دارد مجنون وار بسوزیم(روزه)، دوست دارد امنیت روحی و روانی ما مختل نشود(امر به معروف)

دوست دارد همه سیر باشند و خوشحال(خمس و زکات)

دوست دارد مثل او الهی باشیم و ... 

2)محبت بندگان به خدا

چون ما به او عشق می ورزیم؛

دوست داریم اهل اصول و فروع دینش باشیم

دوست داریم باب آشنایی را برای ما باز کند،  دوست داریم با او حرف بزنیم (نماز)،

دوست داریم با ما حرف بزند (خواندن قرآن)،

دوست داریم مجنون وار بسوزیم (روزه)،

دوست داریم امنیت روحی و روانی بندگانش مختل نشود (امر به معروف و...)

دوست داریم همه سیر باشند و خوشحال   (خمس و زکات)

دوست داریم مثل او الهی باشیم و ... 

اسلاید 6 :


 
از عشق مجازی تا عشق حقیقی

الف)عشق مجازی نزد عرفا و فلاسفه عشق به سيرت است نه صورت 

ب)عاشق حقیقی هیچگاه  در همین عشق مجازی ولو پاک نیز نمی ماند بلکه سعی دارد با سیر و سلوک خود از وادی مجاز به حقیقت (عشق حقیقی) کوچ نماید. و این عشق به خداوند است که خیمه دین و ارکان آن را به پا می دارد. یعنی ( أَقَامَ دَعَائِمَهُ عَلَى مَحَبَّتِه ) و بفرموده امام معصوم آیا دین جز عشق و محبت است؟

دین جز عشق و محبت به معشوق نیست

(هل الدين إلا الحب ؟ إن الله عزوجل يقول : قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله) .(خصال،ص 21)

(إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ). قصار 237

اسلاید 7 :

ابلیس و جنود محسوس و غیرمحسوس او؛ راهزنان باور توحیدی:

—1)شیطان (ابلیس)

—خطبه قاصعه (192):

   ( پس شيطان بزرگ‏ترين مانع براى ديندارى، و زيانبارترين و آتش افروزترين فرد براى دنياى شماست. شيطان از كسانى كه دشمن سر سخت شما هستند و براى در هم شكستنشان كمر بسته‏ايد، خطرناك‏تر است. مردم! آتش خشم خود را بر ضد شيطان به كار گيريد، و ارتباط خود را با او قطع كنيد. به خدا سوگند، شيطان بر اصل و ريشه شما فخر فروخت، و بر حسب و نسب شما طعنه زد و عيب گرفت، و با سپاهيان سواره خود به شما هجوم آورد، و با لشكر پياده راه شما را بست، كه هر كجا شما را بيابند شكار مى‏كنند، و دست و پاى شما را قطع مى‏كنند).

آری ، ویلچرنشینی ما در وادی معنا، معلول دسیسه شیطان است.

—

اسلاید 8 :

—2)لشکریان ابلیس :

—

—2-1) انسانها و جنیان

—مانند گروه های شیطان پرستی

—نقش انسانهای شیاطین گون در تخریب بنیادنهای توحیدی مردم

—

—2-2) رذایل و زشتیهای اخلاقی مانند لشکر خشم :

—(بپرهيز از آن كه مرگ تو فرا رسد در حالى كه از پروردگارت گريزان، و در دنياپرستى غرق باشى. از همنشينى با فاسقان بپرهيز كه شر به شر مى‏پيوندد، خدا را گرامى دار، و دوستان خدا را دوست شمار، و از خشم بپرهيز كه لشکر بزرگ شيطان است. با درود). نامه 69

—

اسلاید 9 :

راههای مقابله با شیطان؛

—

1)توحید نظری :  افزایش خداشناسی = کاهش شیطان پرستی

 2) توحید عملی : طاعت خدا و ترک نافرمانی او.  نمونه ها:

*آراستگی به تواضع: (وَ اتَّخِذُوا التَّوَاضُعَ مَسْلَحَةً بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ عَدُوِّكُمْ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ فَإِنَّ لَهُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ جُنُوداً وَ أَعْوَاناً وَ رَجِلًا وَ فُرْسَاناً) ؛ خطبه قاصعه

* تمسک عملی به شهادت توحیدی:(وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا، مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا، نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا، وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا، فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ، وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ، وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ، وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ)؛ خطبه 2

—

اسلاید 10 :

 خدا در عرفانهای نوظهور

 در عبادت عرفانهای نوظهور مانند اوشو، خدا نقش چندانی ندارد. در نگاه آنها آنچه عبادت را سودمند یا بی‌فایده می‌سازد، حالات انسانی و توان روانی اوست. خدا در آموزه های عبادی در موقعیت انفعال قرار دارد؛ مثلا اوشو اعتقاد دارد که انسان تنها موجودی است که هیچ فرمانروایی برای او فرمان صادر نکرده است؛ بنا بر همین اعتقاد است که پیوسته به شریعت حمله می‌کند و از آن گریزان است. در نظر اوشو انسان باید از هر چیزی که آزادی اش را محدود می کند فاصله بگیرد، حتی اگر آن چیز خدا و دستورات او باشد؛ چنان که با صراحت ابراز می دارد همه چیز را باید فدای آزادی کرد حتی زندگی را، حتی می توان خدا را فدای آزادی کرد، اما نمی توان آزادی را فدای خدا کرد.

ر.ک: کتاب «اوشو؛ از واقعیت تا خلسه» نوشته هادی وکیلی و آزاده مدنی

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید