بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از بزرگترین مشکلات انسان در عصر حاضر، افزایش فشارهای روانی، میباشد. ترس، اندوه و خشم شدید نسبت به کاستیها و مصایب مادی دنیوی، مهمترین عامل فشارهای روانی بوده و موجب افزایش بیماریهای روانی و جسمانی، آسیبهای اجتماعی و افزایش هزینه دولتها گردیدهاست. ایمان به توحید رحمانی الهی و دید مثبت به ربوبیت الهی در مورد کاستیها و مصائب مادی دنیوی، تاثیر بسیاری بر کاهش فشارهای روانی دارد.

در رابطه با توحید رحمانی الهی و همچنین عوامل فکری فشارهای روانی، تحقیقات معتبر بسیاری نوشته شدهاست. اما در رابطه با تاثیر ایمان به توحید رحمانی الهی بر درمان و کاهش فشارهای روانی تالیف علمی-پژوهشی نوشته نشدهاست این مقاله با روش استنادی-تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر تفسیری و روانشناسی، نقش ایمان به توحید رحمانی الهی را در کاهش و درمان عوامل فکری فشارهای روانی مضر بیان، تحلیل و اثبات مینماید.

-1 مقدمه:

بشر از جهت تکنولوژی و رفاه به پیشرفتهای بسیاری دست یافتهاست. اما از نظر بهداشت و آرامش روح و روان، یکی از بزرگترین مشکلات انسان در عصر حاضر، افزایش رو به رشد فشارهای روانی مضر دنیوی میباشد.که ریشه در ترس، اندوه و خشم شدید و وحشتناک پنداری و هولناک پنداری نسبت به کاستیها، سختیها، مصایب و ضررهای دنیوی دارد.

این فشارهای روانی، آثار سوئی بر آرامش، شادی، لذات و بهداشت روانی و نهاد خانواده و جامعه داشتهاست. و این امر موجب گسترش و رشد آمارهای بیماری های روانی، جسمی، آسیب های اجتماعی و افزایش هزینه های درمانی و اجتماعی دولتها گردیدهاست. فشارهای شدید یا مزمن روانی مضر، موجب پیدایش بیماریهای روانی مانند: اختلال اضطراب، وسواس فکری-عملی، هراس، خشم و افسردگی می گردد - رک: لازاروس، 1395، ص143 الی. - 180 و آسیبهای اجتماعی مانند: خودکشی، طلاق و اختلافات خانوادگی و اجتماعی وانواع بیماریهای جسمی ، از اثار منفی و مخرب استرس های مضر شدید یا مزمن می باشد

این افزایش و رشد فشارهای روانی، بدلیل افزایش حرص دنیا و ضعیف تر شدن ، ایمان صحیح دینی و کم رنگ تر شدن ،یاد و اطاعت خداوند میباشد

افزایش غفلت از توحیدرحمانی الهی، اسماء حسنی الهی و دعا و اطاعت خداوند و نگاه منفی به قضاء و قدر الهی در مورد کاستیها، سختی ها و مصائب قطعی یا احتمالی گذشته، حال و آینده و حرص و زیاده خواهی و دلبستگیهای شدید مخصوصا در امور اعتباری و مادی دنیوی مازاد بر کفاف ، ترسها و تاندوه های شدید نسبت به کاستی ها، سختی ها و ضررهای مالی و دنیوی، از مهمترین عوامل فشارهای روانی میباشد.

بهترین راه برای پیشگیری و درمان استرس و فشارهای روانی، تقویت ایمان صحیح دینی، راضی بودن به قضا و قدر الهی و دید مثبت به سختی ها، کاستی ها و ضررهای مادی دنیوی است.

اسلام کامل ترین، جامع ترین و معتبرترین دین الهی در عصر حاضر میباشد و قرآن ثقل اکبر در دین اسلام میباشد. معارف قرآنی تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری و کاهش و درمان این فشارهای روانی مضر دارد.

صفت و لقب الرحمان - الموسوی الخویی - 428 ,1364 با توجه دادن انسان به یاد خداوند و قدرت مطلق و رحمت الهی و دید مثبت به قضاء و قدرالهی درمورد کاستی هاو مصایب مادی دنیوی در گذشته، حال و آینده، می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش فشارهای روانی مضر داشتهباشد.

خداوند حکیم در رابطه با آثار ایمان به معارف و آموزه های قرآن کریم میفرماید: " ننزل من القران ما هو شفاء و رحمه و لا یزید الظالمین الا خسارا" - اسرا - 82 و در آیه دیگر بیان می دارد "قد جایتکم موعظه من ربکم.... و شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمه للمومنین " - یونس . - 57 ایمان و توجه به صفت و لقب قرانی الرحمن ، تاثیر بسیاری بر کاهش فشارهای روانی مضر دارد.

البته، علم و دانستن بدون ایمان به توحید رحمانی الهی تاثیری بر آرامش و کاهش فشارهای روانی نخواهد داشت. همانطور که قرآن میفرماید: "ننزل من القران ما هو شفاء و رحمه ولا یزید الظالمین الا خسارا" - فاطر - 39 و در آیه دیگر میفرمایید: "و جحدوا بها واستیقنتهم انفسهم ظلما و علوا" - نمل . - 14 یعنی اگر علم دینی همراه با ایمان به آن نباشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید