بخشی از مقاله

چکیده

بحث اقتصاد یکی از مهم ترین مباحث کلیدی هر جامعاهای مایباشاد و فارود و نازول آن تااثیر بسازایی را در موفقیت و عدم موفقیت جامعه دارد. کاربست مدیریت جهادی در بحاث اقتصااد مایتواناد نتاایج شاگرفی را در جامعه در پی داشته و زمینه ساز تمدن نوین اسالمی باشد که کشور ایران نیز در طای چناد ساال اخیار تاالش نموده است به این سمت و سو پا بگذارد و باید همواره این توجه مورد بررسی و پاالیش قرار گیرد. بنابراین در این پزوهش نیز بر اساس روشی تحلیلی -توصیفی و استفاده از روش مدیریتی لیکرت در هشات شااخص، باه بررسی سبک مدیریتی جهاد اقتصادی در کشور پرداخته شده است.

نتایج، بیانگر آن بودند کاه، مادیریت جهااد اقتصادی در کشور، از نظر شاخص انگیزش، سبک آمرانه-خیرخواهانه و بسیار متمایل به سبک مشاورتی، و از نظر شاخص تعامل-نفوه، سبک آمرانه -خیرخواهانه و متمایل به سابک مشاورتی، و از نظار شااخص تصامیم گیری، سبک آمرانه-خیرخواهانه، و از نظر شاخص اهداف اجرایی و آموزش، سبک آمرانه – خیرخواهاناه و تاا حدودی متمایل به سبک مشورتی است.

از طرفی، ارتباش مستقیمی بین میزان مدیریت مسئولین و رضایت مردم وجود دارد. همچنین سطح معنی داری صفر، که کوچکتر از 5/51 است، بیانگر این مطلب است که، همبستگی بین دو متغیر مدیریت جهادی و رضایت مردم، معنی دار است. بنابراین با احتمال 99 درصد، میتاوان گفات باین دو متغیر مدیریت جهاد اقتصادی و رضایت مردم، همبستگی وجود دارد. این امر بیانگر آن است که جهاد اقتصاادی کشور که یکی از جنبههای آن رضایت مردم میباشد، توانسته است تحقق یابد.

مقدمه

هر جامعه ای سه رکن اساسی دارد؛ فرهنگ، سیاست و اقتصاد. این سه رکن متقوم هم هستند و از بین آنها، فرهنگ نقش مهمتری دارد - روزنامه ملت ما، . - 1391 مسئله اقتصاد بعد از اعتقاد جزء مهمترین عناصر استقلال سیاسی یک مملکت است - جوادی آملی، - 1 :1391مفهوم. جهاد اقتصادی و خصوصاً کلمهی جهاد یک تعبیر استعارهگونه و دارای معانی و دلالتهای خاصی است. کلمهی جهاد معمولاً به نوعی تلاش مقدس اطلاق میشود و یکی از کلماتی است که در گفتمان دینی ما معنا پیدا میکند و همیشه صبغهی تقدس را در درون خودش دارد.

نکتهی اول اینجاست که ابعاد دنیوی با ابعاد مقدس اسلامی درهم آمیخته شده و برای همین هم کار کردن برای مسائل اقتصادی، پیشرفت و آبادانی و عمران کشور را با مسئلهی مقدسی به اسم جهاد تلفیق میشود - پیغامی، - 1390 که میتواند سبب استقلال اقتصادی و خلق جهاد سیاسی شود. کشور ما هم اکنون توانسته است بسیاری از چالشهای اساسی را پشت سر بگذارد و توطئهها را خنثی کند. در چنین وضعیتی بی شک ایران با توجه به ظرفیتهای فراوان میتواند با یک مدیریت صحیح تنها در عرض چند سال بسیاری از چالشها و موانع مهم اقتصادی و علمی را پشت سر بگذارد.

اهداف برنامه پنجم توسعه و همچنین سند چشم انداز به خوبی جایگاه اقتصادی و علمی ایران را در آینده ترسیم کرده است. سال 92 باید سکوی پرتابی برای دستیابی به این اهداف باشد - روزنامه رسالت، . - 17 :1391 در واقع بهبود فضای کسب وکار به معنای بهبود و رونق فضای تولیدی و در نتیجه سنگ بنا و محرک رشد اقتصادی است. بگونهای که اصلاح و بهبود فضای کسب و کار زمینه مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد، ارتقاء سطح اشتغال و تولید را فراهم میسازد.

در دهه 1980 بسیاری از اقتصاددانان به ضرورت کاهش تصدیگری دولت در فعالیتهای اقتصادی برای حضور فعال بخش خصوصی و به رغم خود خصوصی سازی روی آوردند و از اواخر دهه 1990 بهبود فضای کسب وکار موضوع اصلی سیاستگذاران اقتصادی بوده است. در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه نیز بهبود فضای کسب وکار کشور با تأکید بر ثبات محیط اقتصادکلان، فراهم آوردن زیرساختهای ارتباطی، اطلاعاتی، حقوقی، علمی و فناوری مورد نیاز، کاهش خطرپذیریهای کلان اقتصادی، ارائه مستمر آمار و اطلاعات به صورت شفاف و منظم به جامعه مدنظر قرار گرفته است. - اشرفی و فهیمی فر، . - 24 :1390

جهاد اقتصادی ریشه در قرآن و سنت دارد. آموزه های دینی سرشار از آیات و روایاتی است که نشان می دهد تلاش ایثارگرانه همراه با انگیزه های الهی، به گونه ای که موجب استقلال اقتصادی و استغنای کشور از بیگانگان گردد، نوعی جهاد در راه خدا محسوب می شود که به نوعی ایجاد کننده جهاد اقتصادی و به تبع جهاد سیاسی نیز خواهد شد. در این باره تنها اشاره به یک نکته لطیف در آیه بیستم سوره مزمل کافی است، خداوند در این آیه شریفه »تلاش برای زندگی را در کنار جهاد فی سبیل االله قرار داده و این نشان می دهد که اسلام برای این موضوع اهمیت زیادی قائل است.«

رسول اکرم - ص - با استناد به همین آیه فرمود: »هیچ کاسبی نیست که طعامی را از جایی به سوی شهری از شهرهای مسلمین وارد کند و آن کالا را به نرخ روز در آن شهر به فروش برساند، مگر آنکه نزد خدا منزلت شهید را داشته باشد.« بنابراین برای قرار گرفتن در مسیر توسعه و رسیدن به شکوفایی اقتصادی در عرصه فردی و اجتماعی؛ اگر دیگران میروند ما باید علاوه بر بهره مندی از الگوی مصرف مناسب و متعادل، با همت مضاعف و کار مضاعف با سرعت و شتاب بیشتری حرکت کنیم که همان جهادا قتصادی است - ویژه نامه حرم، . - 1 :1390 این نکته در تلاش های اقتصادی شخصی و خانوادگی نیز صدق می کند، چنانچه امام موسی بن جعفر - ع - می فرماید: »کسی که در جستجوی روزی حلال است تا خود و خانواده اش را تامین کند، همانند مجاهد در راه خداست.«

تا افراد جامعه اعتقاد و باوری به مفهوم جهاد اقتصادی نداشته باشند آن را تنها در حد یک شعار تلقی خواهند نمود - کاتب، » . - 4 : 1390جهاداقتصادی« نیازمند بازشناسی منابع و بهره وری تمام از آنها است؛ هم منابع مادی و هم منابع انسانی. وانهادن منابع طبیعی و سوءمدیریت مصداقهای مهم کفران نعمت است که مانع تحقق جهاد اقتصادی میشوند - اسماعیلی، - 1390 و خود مانعی برای جهاد سیاسی نیز میباشد.

جهاد در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و. .. قابل تعریف است و مصداق دارد. جهاد اقتصادی در نگاه مورد نظر، ملاحظه اثر و کارکرد اقتصادی هر مصنوع و مخلوق، با توجه به اثربخشیاش در کمک به جبهه حق و مبارزه با دشمن در این عرصه است. جهادگر اقتصادی، به کسی اطلاق میشود که سود و زیان و رشد و تعالی اقتصادی جبهه حق و ضرر اقتصادی جبهه باطل را در عمل خود لحاظ میکند و هیچگاه در تولید و مصرف خود، به دنبال سود شخصی و غفلت از سود جامعه اسلامی نیست؛ بلکه به اعتلای اقتصادی جامعه اسلامی و افزایش اقتدار کشورهای اسلامی و مستضعفین عالم و نابودی جبهه استکبار، و در نهایت، به دنبال تقرب بیشتر نسبت به خداوند متعال در این ساحت از حیات اجتماعی است.

انسان جهادگر اقتصادی مثل یک شطرنجباز ماهر باید همه احتمالات ممکن را در یک کار اقتصادی در نظر بگیرد تا مبادا آنچه را که انجام میدهد مستقیم یا به صورت غیرمستقیم در جهت اقتدار مادی جبهه باطل قرار بگیرد، او تا حد امکان باید امکان بهرهبرداری از رفتارهای اقتصادی را توسط دشمن به صفر برساند - میرزایی، . - 1390 با توجه به اینکه درحالحاضر کشور ما در شرایط تحریم اقتصادی قرار دارد و یکی از راهکارهای استکبار جهانی، افزایش فشار بر معیشت مردم و جلوگیری از رشد اقتصادی، علمی و صنعتی است، باید نگاه مسئولان به ویژه براساس مطالبات مقام معظم رهبری حرکت جهادگونه اقتصادی باشد تا باعث کاهش فشارهای اقتصادی و تبدیل تحریمها به فرصتهای مناسب برای توسعه اقتصادی و تامین معیشت مردم شود.

- فتحی پور، . - 1391 تحریمهای ظالمانه و تحمیلی برای ملت ما میتواند یک فرصت هم باشد تا علاوه بر خنثی سازی آنها با کمک متخصصین و نخبگان و آحاد مردم، اقتصاد ملی شکوفای ایران اسلامی نیز محقق شود. این راهی است که باید با اعتماد به مردم و نخبگان و پژوهشگران جامعه طی کنیم و برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیتهای مردمی داخل کشور همچون پژوهشکدههای معتبر سهم و نقش داده شود.

در کشور علم و عالم و منابع وجود دارد ولی مدیریتی که به خوبی اینها را ترکیب کرده و با کمترین هزینه بیشترین سود را بدست آورد کمتر داریم که باید به این سمت و همچنین رسیدن به مدیریت یکپارچه، عملیاتی و هوشمند حرکت کنیم. اگر ما دیروز قدرت ملی و سیاست ملی را بوجود آوردیم امروز میتوانیم تولید ثروت داشته باشیم. این نوع اقتصاد، مردمی است و از ظرفیتهای مردم و نخبگان در آن استفاده میشود ضمن این که از دانش فنی دنیا هم در آن استفاده میشود - رضایی، . - 1391 مهمترین ابزار اقتصاد مقاومتی و مقابله با کارتلها و دلالان اقتصادی دشمن/ مردمی کردن اقتصاد/ مصرف و خرید تولیدات داخلی بوسیله مردم است زیرارونق تولیدوسرمایه گذاری درگرواستقبال آنها از تولیدات داخلی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید