بخشی از مقاله

چکیده

شناخت شهید استاد مطهری به عنوان یکی از علمای خراسان امری است که ضرورت دارد زیرا او یک الگوی فرهنگی و انقلابی و از ارکان انقلاب اسلامی ایران است که پایههای این انقلاب در شهرهای مهمی چون مشهد مقدس و قم و.... بنا گذاشته شد.

از دیدگاههای مختلف میتوان به شناخت شخصیت آن بزرگوار پرداخت که ما در این نوشتار شخصیت آن بزرگوار را از منظر یکی دیگر از علمای بزرگ خراسان یعنی مقام معظم رهبری حضرت آیت االله خامنهای بررسی کردهایم. استاد مطهری عالمی فقیه، متفکر، فیلسوف، عارف واقعی، متخلق به اخلاق اسلامی، روضه خوان سیّد الشهدا، مردمدار، آگاه به شرایط زمان، مشاور امام خمینی - ره - ، مبارزی سیاسی و بسیار نترس و شجاع بود.

او به اسلام و انقلاب خدمات فراوانی کرد و یک از پایهها و ارکان انقلاب اسلامی و دژهای محکم اسلام در قرن حاضر بود. روش نشر اسلام و شعلهور کردن آتش انقلاب را با سخنرانی، روضهخوانی و منبر، کلاس درس، نوشتن مقالات و کتاب و... پیش برد. خداوند با دادن توفیق شهادت به او یادش را زنده نگه داشت و کتابها و آثارش را باقیات صالحاتی برای او قرار داد و بعد از دهها سال از شهادتش آثار و یاد او مدافع انقلاب اسلامی است.

مقدمه

بررسی ابعاد شخصیتی استاد شهید مطهری به عنوان یکی از علما و مشاهیر فرهنگی خراسان و به عنوان یکی از الگوهای فرهنگی متفکر، جهت دیگر علما و روحانیون امری ضروری در پیشبرد فرهنگ ناب اسلامی است. یکی از بهترین راهها بررسی ابعاد شخصیتی استاد مطهری بررسی ابعاد شخصیتی ایشان در کلام رهبر معظم انقلاب است که هم میتواند شناخت اوّلیّه ارائه دهد و هم میتواند شناخت تأییدی بر دیگر انواع شناختها باشد. الحمد الله در این سالهای اخیر بیانات و مکتوبات و آثار رهبر معظم انقلاب حضرت آیت االله خامنهای به صورت دیجیتالی در اختیار عموم قرار گرفته است. امّا موضوع بندی و دستهبندی مطالب ارائه شده در بیانات و مکتوبات امری است که زمینه همیشگی کار علمی و فرهنگی و ادبی را فراهم میسازد.

شهیدی ماندگار علت ترور استاد مطهری: چرا ضد انقلاب در آغاز پیروزی، استاد مطهری را به عنوان نخستین چهره از روحانیون بزرگ برای ترور انتخاب کرد؟ آیا بر اساس یک فکر و طرح و نقشه حساب شده بوده است و یا آنکه ترور استاد مطهری مثل دیگر ترورهای ضد انقلاب بود که نیروهای انقلاب را پس از شناسایی ترور میکردند و میخواستند علاوه بر گرفتن نیروهای انقلاب، فضای رُعب و وحشت ایجاد کنند. مسلماً اندیشههای انقلابی و تفکر فقاهتی استاد مطهری که از ارکان انقلاب بود در انتخاب او به عنوان یکی از مهرههای ایدئولوژی نظام بسیار مؤثر بوده است.

مقام معظم رهبری حضرت آیتاالله خامنهای در این مورد میفرمایند: "البته من نمیتوانم مطمئن باشم که ضد انقلاب با یک معرفت کامل دنبال این مسأله رفته و به طور حساب شده این قضیه را پیگیری کرده. خب آن روز یقیناً به هر یک از چهرههای معروف و مؤثر روحانی دست پیدا میکردند این کار را میکردند؛ اما اگر آگاهانه به سراغ این انتخاب رفته باشند حقاً باید گفت که درست فهمیده بوده.

مرحوم شهید مطهری یک عنصر مؤثری بود برای حفظ تداوم خط اسلام و غلبهی او بر این انقلاب..... به هیچوجه تحمل نمیتوانستند بکنند تفکر اسلامی را، آن هم تفکر فقاهتی اسلامی را. طبیعی است که آقای مطهری با حساسیتهایش، با آگاهیاش، با بصیرتش، با علم فراوانش، با آن حالت خاصی که به تعبیر شما خطشکنی باید گفت در مقابل توطئهها و مثلًا حرکتهای ضد اسلامی و موذیانه، با حساسیتش روی التقاط و حرکت التقاط..... با این خصوصیاتی که آقای مطهری داشت یک خطر بزرگی برای ]این[ همه این جناحها بود؛ این جبههی متحده، کفر و نفاق و الحاد و استکبار و اینها اگر میخواستند یک انسانی را که از همهی جوانب یک مانع بزرگی در مقابل آنها محسوب میشود و دست هم راحت به آن میرسد پیدا کنند آقای مطهری رضوان االله تعالیعلیه بود".

فایده شهادت استاد مطهری برای اسلام: وقتی عالمی بمیرد ضربه محکمی به اسلام و مسلمانان وارد میشود چنانکه امام علی - ع - فرمود: "وقتی عالمی بمیرد رخنهای در اسلام پدید میآید که تا روز قیامت چیزی جای آنرا پر نمیکند"..

حضرت آیت االله خامنهای میفرماید: "اگر ما به خاطر شهادت ایشان متأسفیم در حالی که شهادت خلعت ذیقیمتی است که خدای متعال بر تن خاصان میپوشاند و آن بزرگوار با شهادت، به مقامات عالی و معنوی که همه مشتاق آن هستند، عروج کرد علت آن است که این چشمه میتوانست برکات جدیدی را به عالم اسلام ارزانی کند. هریک ساعت و یک روز از عمر بابرکت کسی مثل آن شهید بزرگوار، برای امت اسلام و یکایک مردم مسلمان، دارای فایده است، و برای او حسنه".

امّا آیا شهادت شخص عالم نیز همینطور است و یا آنکه باعث رُشد اسلام و جان گرفتن اسلام است چنانکه امام حسین - ع - فرمود: "اگر بناست شجرهی طیبّه دین جدّم با خون من سیراب و شاداب گردد ای شمشیرها بگیرید مرا قطعهقطعهام کنید تا خون دلم به پایدرخت دین جدّم بریزد و شاداب گردد".

شهید استاد مطهری میگوید: "پس اینکه میگویند حسین بن علی چه کرد و چطور شد که دین اسلام زنده شد، جوابش همین است که حسین بن علی روح تازه دمید، خونها را به جوش آورد، غیرتها را تحریک کرد، عشق و ایدهآل به مردم داد، حس استغنا در مردم به وجود آورد، درس صبر و تحمل و بردباری و مقاومت و ایستادگی در مقابل شداید به مردم داد، ترس را ریخت؛ همان مردمی که تا آن مقدار میترسیدند، تبدیل به یک عده مردم شجاع و دلاور شدند".

حضرت آیت االله خامنهای میفرماید: " شهادت از خصوصیاتش این است، این یک طبیعت شهادت است که خدا این »برکت« را در شهادت گذاشته است که هرچه آن کسی که شهید میشود بزرگتر باشد، درست است که آن شیء از بین میرود و نابود میشود اما هیچ خسارتی از این ناحیه عائد نمیشود؛ هیچ. این مثل این است که مثلًا فرض کنید که انسان در یک بازار خیلی پرعظمتی برود یک وقت یک سکهی طلا را خرج بکند، خوب به قدر یک سکهی طلا میگیرد. یه وقت به قدر هزارتا سکهی طلا میخواهد، به قدر هزارتا سکهی طلا خرج میکند. یعنی شهادت یک عمل، یک حرکت بیخسارت است. آقای »مطهری« هم که شهید شده بود، یک عدهای دستپاچه بودند که حالا چه خواهد شد؟ لکن نه!

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید