بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پایتخت بزرگمرد هخامنشی کوروش بزرگ

پاسارگاد را بهتر بشناسید

پاسارگاد نخستین نشانه بارز معماری سلطنتی هخامنشی است. پاسارگاد را همه با نام کوروش بزرگ می شناسند

در دوران سلطنت بنیانگذار هخامنشیان کوروش بزرگ پاسارگاد را پایتخت فرمانروایی خود قرار داد. دشت پاسارگاد نیز به دشت مرغاب معروف است،این دشت در شهرستان پاسارگاد استان فارس قرار گرفته است. پاسارگاد مجموعه ای از آثار باستانی مشهور در کشور را در خود جای داد است که مورد علاقه وتوجه جهانیان به ویژه علاقه‌ مندان به میراث ملل می‌ باشد. این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، نقش برجسته انسان بالدار،باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی،دو کوشک، آب‌ نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌ شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌ های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه "پَسَرگََد" بوده و تلفظ امروزی نیز درست است و رابطه‌ ای میان این نام و پارس" نیست. نام پاسارگاد از اسم قبیلهٔ شاهان پارسی یعنی قبیله پاسارگاد" گرفته شده که "آنان که گُرز گران می‌کشند" معنی می دهد.

 همچنین گفته شده که پاسارگاد ممکن است تغییر یافته پارسه گراد باشد که معنی آن شهر پارس است. گراد و گورد و گرد(مانند دستگرد) معنی شهر می‌ دهد

اسلاید 2 :

کوروش بزرگ پایتخت هخامنشی را با مشارکت مردمان گوناگون امپراطوری که بنا نهاده بود ساخت. این حرکت به صورت یک مرحله بنیادی در تحول هنر و معماری کلاسیک ایران درآمد. از گواهی‌ هایی که مورخان یونانی و رومی بر جای گذارده‌ اند، مشخص است که پاسارگاد را بیشتر ساخته و پرداخته کورش بزرگ می دانسته‌ اند. این نظریه به چند دلیل دیگر استوارتر می‌ شود. اول آرامگاه کوروش بزرگ بوده ،دوم باغها و کاخهای اطراف دشت پاسارگاد بوده که همگی از معماری و سلیقه خاصی برخوردار بودند و سوم تنها کتیبه سه زبانه عیلامی، پارسی باستان و اکدی بر روی جرزها و درگاه‌ های آن سه کاخ بیانگر آن است که آن‌ ها با کوروش بزرگ ارتباط داشته‌ اند.

متن آن چنین است:

«آدم کوروش خشایثی یه هخامنشی یه»

«من کوروش شاه هخامنشی (ام)»

اسلاید 3 :

آرامگاه کوروش بزرگ

یکی از مهم ترین آنها آرامگاه کوروش بزرگ از برجسته ترین بخش مجموعهٔ پاسارگاد است. بنای آرامگاه  باغ‌ های سلطنتی قرار داشته و از سنگ‌ های بزرگ، که درازای پاره ای از آن‌ها به هفت متر می‌ رسد، ساخته شده‌ است. عظمت بنای آرامگاه کوروش بزرگ از همه سوی دشت مرغاب پیداست، به‌ ویژه اگر از سمت جنوب غربی از راه باستانی گذر کنیم و از تنگه بلاغی وارد دشت شویم، نخستین چیزی که جلب توجه می‌ کند آرامگاه کوروش بزرگ است. آرامگاه کوروش در گوشه جنوبی محوطه‌ ای جا دارد که زمانی بوستان شاهی پاسارگاد بوده‌ است. ساختمان آرامگاه دو هزار و پانصد سال در برابر عوامل مخرب طبیعی و غیرطبیعی پایداری کرده‌ است و هنوز در دشت پاسارگاد پابرجاست

اسلاید 4 :

کاخ بارعام

کاخ بار عام یا کاخ اختصاصی پذیرایی کوروش بزرگ می باشد که وسعت این کاخ ۲۴۷۲ متر مربع است که در محور شمال غربی ـ جنوب شرقی ساخته شده‌ است. این کاخ شامل یک تالار گسترده مرکزی با هشت ستون است که وسعت آن ۷۰۵ متر مربع است. چهار ایوان در چهار سمت کاخ با ستونهایی کوچکتر و دو اتاق، دیگر قسمتهای اصلی بنا را تشکیل می­دهد. ارتفاع تالار کاخ به گونه‌ ای بوده که چند متر از سقف ایوان‌های اطراف بالاتر بوده‌است. از هشت ستون این تالار تنها یک ستون آن پابرجاست که ارتفاع کنونی این ستون به ۱۰/۱۳ متر می‌رسد. زیر ستون‌ ها و سر ستون‌ های تالار مرکزی از سنگ سیاه و قلمه ستون‌ها از سنگ سفید ساخته شده‌ است

اسلاید 5 :

نقش برجسته انسان بالدار

نقش‌برجستهٔ انسان بالدار یکی از ستون‌ های بازمانده از کاخ بارعام در پاسارگاد است که روزگاری روبروی دو درگاه تالار مسقف ستون‌دار قرار داشتند. برخی از پژوهشگران این نقش‌برجسته که شاخ‌های قوچ و بال‌های عقاب دارد را تصویر کوروش بزرگ می‌دانند. می توان گفت این تنها تصویری از کوروش بزرگ در جهان است. دربارهٔ این نقش، تفسیرهای بسیاری انجام شده که یکی از آن‌ها این است که نقش مذکور ذوالقرنین یعنی «صاحب دو شاخ» است. دربارهٔ شخصیت ذوالقرنین که در کتاب‌های مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان از آن سخن به میان آمده، چندگانگی وجود دارد و این که به‌ واقع ذوالقرنین چه کسی بوده، به‌طور قطعی مشخص نشده‌ است

اسلاید 6 :

آرامگاه کمبوجیه هخامنشی

در حدود پانصد متری آرامگاه کوروش بزرگ در دشت بزرگ پاسارگاد آرامگاهی وجود دارد که طبق گفته محققان آرامگاه پدر کوروش بزرگ می باشد، زیرا قدمت ساخت این بنا قدیمی تر از آرامگاه کوروش بزرگ است. آن چه از این بنا باقی‌ مانده دیواری بلند به ارتفاع حدود ۱۴ و طول تقریبی ۷٫۵ متر است. این بنا به بنای کعبه زرتشت €در نقش رستم شباهت دارد در حالی که از نظر قدمت، قدیمی‌ تر و از نظر استحکام و فن ساخت نمایانگر اجرایی قوی‌ تر از بنای کعبه زرتشت است

اسلاید 7 :

باغ های پاسارگاد

باغ ایرانی پاسارگاد یکی از بخش‌ های مجموعه پاسارگاد است که آن را ریشه معماری باغ‌ های ایرانی دانسته‌ اند. تحلیل های منظرین مبتنی بر اسناد تاریخی و باستانشناسی حاکی از آن است که کلیه بناهای دشت پاسارگاد در یک ساختار منظم فضایی احداث شده اند و باغی وسیع بر کلیه عناصر احاطه داشته است. «باغ شاهی» تنها بخش کوچکی از این مجموعه وسیع بوده و به بیان دیگر در پاسارگاد با یک طرح «باغ در باغ» روبروهستیم.

اسلاید 8 :

– ماده 1-

تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند .

ماده ۲

هر کس می تواند بدون هیچ گونه تمایز ، خصوصا از حیث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مذهب ، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر و همچنین ملیت ، وضع اجتماعی ، ثروت ، ولادت یا هر موقعیت دیگر ، از تمام حقوق و کلیه آزادی هایی که در اعلامیه حاضر ذکر شده است ، بهره مند گردد. به علاوه هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بر وضع سیاسی ، اداری و قضایی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد . گواه این کشور مستقل ، تحت قیمومیت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن به شکل محدودی شده باشد.

ماده ۳

هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد .

ماده ۴

احدی را نمی توان در بردگی نگه داشت و داد و ستد بردگان به هر شکلی که باشد ممنوع است

ماده ۵

احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد .

ماده ۶

هر کس حق دارد که شخصیت حقوق او در همه جا به عنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود .

اسلاید 9 :

ماده ۷

همه در برابر قانون ، مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند.همه حق دارند در مقابل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه حاضر باشد و بر علیه هر تحریکی که برای چنین تبعیضی به عمل آید به طور تساوی از حمایت قانون بهره مند شوند.

ماده ۸

در برابر اعمالی که حقوق اساسی فرد را مورد تجاوز قرار بدهد و آن حقوق به وسیله قانون اساسی یا قانون دیگری برای او شناخته شده باشد ، هر کس حق رجوع به محاکم ملی صالحه دارد .

ماده ۹

احدی را نمی توان خود سرانه توقیف ، حبس یا تبعید نمود .

ماده 10

هرکس با مساوات کامل حق دارد که دعوایش به وسیله دادگاه مساوی و بی طرفی ، منصفانه و علنا رسیدگی بشود و چنین دادگاهی درباره حقوق و الزامات او یا هر اتهام جزایی که به او توجه پیدا کرده باشند، اتخاذ تصمیم بنماید.

ماده ۱۱

الف) هر کس به بزه کاری متهم شده باشد بی گناه محسوب خواهد شد تا وقتی که در جریان یک دعوای عمومی که در آن کلیه تضمین های لازم برای دفاع ازاو تامین شده باشد ، تقصیر او قانونا محرز گردد.

ب) هیچ کس برای انجام یا عدم انجام عملی که در موقع ارتکاب ، آن عمل به موجب حقوق ملی یا بین المللی جرم شناخته نمی شده است محکوم نخواهد شد . به همین طریق هیچ مجازاتی شدیدتر از آنچه که در موقع ارتکاب جرم بدان تعلق می گرفت درباره احدی اعمال نخواهد شد

اسلاید 10 :

ماده 12

احدی در زندگی خصوصی ، امور خانوادگی ، اقامتگاه یا مکاتبات خود نباید مورد مداخله های خود سرانه واقع شود و شرافت و اسم و رسمش نباید مورد حمله قرار گیرد . هر کس حق دارد که در مقابل این گونه مداخلات و حملات ، مورد حمایت قانون قرار گیرد.

ماده 13

الف) هر کس حق دارد که در داخل هر کشوری آزادانه عبور و مرور کند و محل اقامت خود را انتخاب نماید.

ب) هر کی حق دارد هر کشوری و از جمله کشور خود را ترک کند یا به کشور خود باز گردد.

ماده 14

الف) هر کس حق دارد در برابر تعقیب ، شکنجه و آزار ، پناهگاهی جسنجو کند و در کشورهای دیگر پناه اختیار کند.

ب) در موردی که تعقیب واقعا مبتنی به جرم عمومی و غیر سیاسی و رفتارهایی مخالف با اصول و مقاصد ملل متحد باشد ، نمی توان از این حق استفاده نمود .

ماده 15

الف) هر کس حق دارد ، که دارای تابعیت باشد.

ب) احدی را تمی توان خود سرانه از تابعیت خود یا از حق تغییر تابعیت محروم کرد.

ماده 16

الف) هر زن و مرد بالغی حق دارند بدون هیچ محدودیت از نظر نژاد ، ملیت ، تابعیت یا مذهب با هم دیگر زناشویی و هنگام انحلال آن ، زن و شوهر در کلیه امور مربوط به ازدواج دارای حقوق مساوی می باشند.

ب) ازدواج باید با رضایت کامل و آزادانه زن ومرد واقع شود .

پ) خانواده رکن طبیعی و اساسی اجتماع است و حق دارد از حمایت جامعه و دولت بهره مند شود

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید