بخشی از مقاله

طراحی تولید صنعتی
تعريف سيستم:
منظور از سيستم مجموعه مشخص و منظمي است كه شامل قطعات پيش ساخته و روش نصب و تركيب آنها با يكديگر به نحوي كه تمام اندازه اجراي يك پلان لازم است.هاي جزء و كل قطعات داراي يك واحد توليد بوده و بخشي از يك سري اندازه هاي مشخص و منظم باشند كه براي اجرا یک پلان لازم است.
مزایای کلی صنعتی سازی ساختمان:
1-کیفیت :چون به صورت کارخانه ای تولید می شود و تولید انبوه ساختمان در منظور یا با هدف کنترل کیفیت –کاهش هزینه های اجرا از یک طرف بعد افزایش سرعت تولید–کاهش حداقل 10 درصدی هزینه ها ناشی از تولید – کاهش وزن ساختمان که به طوری که وزن سازه ساختمان پایین می آید –کاهش زمان سرمایه –کاهش میزان ضایعات حاصل از تولید –کاهش مصرف انرژی در حین تولید زمان بهره برداری –کاهش آلودگی محیط زیست(به خصوص آلودگی صوتی )-افزایش طول عمر و افزایش استحکام-با توجه به اینکه ساختمان از کیفیت بالاتری از میزان طول عمر و افزایش استحکام ساختمان را به دنبال دارد
F=M×a
سيستم 3D panel (ساندويچي):
اين سيستم براي اولين بار در سال 1967 در آمريكا تولید شد و به صورت عملی در ایران از سال1370 تولید شد.
این سیستم از یک ورق عایق پلی استایلن و دو شبکه فلزی در طرفین که بوسیله مفتول هایی فلزی (به وادارهایی برشی ) به هم وصل شده اند تشکیل شده است و پس از نصب در محل روی شبکه هایی فلزی بتن پاشیده می شود (شاد کریت)
عناصراصلی در این سیستم پانل هایی دیواری و سقفی هستند و هیچ گونه عنصر یا همون عنصر باربر خطی مانند تیر یا ستون وجود ندارد. نقش اصلی سازه ای در برابر نیروهایی وزنی و جانبی را پانل هایی دیواری بر عهده دارند و پانل هایی سقفی به صورت ضخامت باربر بار را به پانل هایی دیواری منتقل می کند . اگر وادارهایی برشی نباشد عملکرد این صفحات مش به صورت دو لایه متفاوت و مجزا با هم پانل سه بعدی یک روش کاملا موثرو مناسب برای اجرا ساختمان با دیوار چند لایه بتنی و عایق بندی موثر است .
که بدلیل انعطاف پذیری در طراحی و سهولت اجرا در انواع عملکردهایی معماری قابل استفاده است و تمام اجزا ساختمان شامل سقف ،دیوار و پله با این روش قابل استفاده است.
در شرایط استسنایی می توان به جایی بتن از کاه گل در مناطق زلزله زده و اسکان هایی موقت در روی این پانل هایی استفاده کرد. سقفهایی گنبدی شکل و هر شکل خاص را هم می توان با این سیستم اجرا کرد.
ساختمان هایی که با 3D پانل در زمره ساختمان هایی پیش ساخته هستند
ویژگی ها یا مزایایی3D پانل:
1-کاهش هزینه ها اجرا
2-کاهش نیروی انسانی
3-کاهش تلاف و پرت مصالح
4-کاهش زمان اجرا
5-افزایش کنترل کیفیت قبل از ساخت و حین ساخت
6-افزایش طول عمر ساختمان
7-امکان کنترل مراحل مختلف تولیدوساختجهتحصول کیفیت بهتر
8- عدم وابستگی به شرایطجویوامکاناجرادرهر نوع شرایط آب و هوایی
9-امکان استفاده از کاه گل به جایی بتن در مناطق زلزله زده یا برای اسکان موقت
10-بازگشت سریع سرمایه
11-به خاطر اینکه عایق بودن ورق پلی استایلن منبسط شونده عایق حرارتی بالایی دارد و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود
12- با توجه با اینکه پانل ها در کارخانه تولید می شود می توان تولید مسکن را به طور چشم گیری افزایش داد
13-در صورتی که از ورق پلی استایلن ضد حریق استفاده شود این سیستم در برابر آتش سوزی مقاوم است
14- با توجه به ضخامت کم دیوار نسبت به سیستم متداول و سنتی سطح کمتری را اشغال می کند
15-تقریبا تمام فرم هایی معماری و حتی گنبد با این سیستم قابل اجرا است
مزایایی سازه ای:
1-کاهش مساحت پی و در نتیجه کاهش وزن واثرات مخرب زلزله نسبت به سیستم هایی متداول است
2-بدلیل استفاده از بتن پاششی (شاد کریت)مشکلاتی که در ساختمان بتن آرمه وجود دارد بر طرف شده و با توجه به تکمیل اتصالات پس از نصب و قبل از پاشیده شدن بتن ساختار یک پارچه با اتصالاتی یکپارچه و مهم بوجود می آید
3-بر خلاف سیستم هایی قابی کل نیرو به صورت گسترده در نقاط مختلف سازه پخش می شود و از تمرکز نیروها در یک نقطه جلو گیری می شود
4-عناصر سازه ای پارتیشن ها جداکننده هم هستند استفاده از تیغه هایی غیر باربربه حداقل می رسد
5-با توجه به گستردگی شبکه فولاد در تمام اجرا سازه و تمامی سطوح احتمال ایجاد آوار و ریزش مصالح ناشی از برش به حداقل می رسد
6-احتمال تلفات جانی به حداقل می رید و اجزا پس از گسیخته شدن در محل خود باقی می ماند
7-وزن پانل3D پس از پاشیده شدن بتن کمتر از دیوارهای اجرا شده با سیستم هایی متداول و سنتی می باشد
اجزا سیستم:
اجزا تشکیل دهنده این سیستم دیوارها و سقف هایی است که به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می شود و در محل نصب می شود به هم دلیل این سیستم در زمره سیستم هایی پیش ساخته است
تحمل بارهایی ثقلی یا همون باد و زلزله بر عهده سقف ها و دیوارهایی است که نقش جداکننده هایی داخلی و خارجی را برعهده دارند
اجزا این سیستم عبارتند از :
1-عایق پلی استایلن
2-شبکه میلگرد یا همان مش
3-وادارهایی برشی
4-شبکه اتصال
5- بتن پاشیده شده (شاد کریت)
1-ورق پلی استایلن:این ورق از جنس پلی استایلن منبسط شونده است که در دستگاه خاصی تولید می شوند و از ویژگی آن این است که بدلیل اینکه هیدروکربن خالص است در آب تجزیه نشده و متورم نمی شود محل رشد نمو قارچ نیست و قابل تجزیه هم نیست وزن مخصوص هم 16 کیلو گرم بر متر مکعب است. این ورق ها در ابعاد 6 سانتی متر برای دیوارها و 10 سانتی متر برای سقف ها تولید می شود عرض این پانل ها دارای مدول 30 سانتی متر و در ابعاد 90و120و150 سانتی متر و ارتفاع270و300 سانتی متر تولید می شود.
2- شبکه میلگرد از آرماتور عایق نمره 6 تشکیل شده که این آرماتور طی دو مرحله کشش و یک مرحله تنش زدایی شبکه آرماتورها 3D panel را تشکیل می دهند. ابعاد چشم هایی شبکه میلگردها 80×80 میلی متر یا 8×8 سانتی متر می باشد.
3- وادارها برشی :میلگردها هستند که میلگرد ها شبکه را به هم وصل می کنند و با توجه به زاویه و نحوه اتصال عملکرد سه بعدی به شبکه میلگردها و پانل سه بعدی می دهند. اگر این وادارها برشی نباشند شبکه میلگردها پانل سه بعدی به صورت دولایه مجزا عمل خواهند کرد.
4- شبکه اتصال: در محل تقاطع دو دیوار عمود بر هم زد و دیوار کنار هم دو دیوار رو هم در محل اتصال سقف به دیوار و برای تقویت قسمت بریده شده نظیر پنجره و چارچوب در برای تامین تقویت لازم به کار برده می شوند.
5- بتن پاشیده شده یا(شاد کریت): بتن پاششی با فشار بر روی سطح مورد نظر پاشیده می شود تا لایه ای متراکم و خود نگهدار و متراکم و باربر ایجاد شود.
هر دو طرف 3D panel با بتن پوشیده می شود ضخامت بتن پاششی با توجه به شرایط بارگذاری و نیروهای وارد بر پانل و تعمیرات خاص طراحی متفاوت بوده و از 4 تا 7 سانتی متر متغیراست و به طور معمول ضخامت آن دو برابر فاصله بین ورق پلی استایلن و شبکه آرماتور ها است پاشیدن بتن را می توان هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی به کار برد .
دو نوع شاد کریت داریم که عبارتنداز: شاد کریت خشک و شاد کریت تر
در شاد کریت خشک مصالح به صورت خشک از مخزن وارد نازل شده و با آب ترکیب شده و در حالت تر مصالح به صورت ترکیب شده با آب در مخزن وجود دارد شاد کریت هیچوقت نباید در گوشه ها تمام شود زاویه شاد کریت نسبت به دیوارها 900 درجه است در داخل کنج ها پاشیدن بتن روی نیمسازها زاویه انجام می شود تا از تلاف مصالح و تخلخل به حداقل برسد فاصله بین نازل و سطح پاشش 50 تا 80 سانتی متر است در صورت کم بودن فاصله مصالح بازو پرت مصالح بیشتر خواهد بود ولی کاهشتراکم و مقاومت را در پی نخواهد داشت .افزایش فاصله باعث پرت مصالح خواهد شد و پرت مصالح با کاهش مقاومت و تراکم جمع شدن تدریجی بتن پشت شبکه میلگرد نشانه شاد کریت صحیح است پاشیدن بتن باید از پایین به سمت بالا و تا حدود 60 الی 80 سانتی متر بالای دیوار انجام شود و بقیه عملیات از کنج دیوار به سقف به سمت پایین صورت می گیرد.
طراحی بازشو ها:
طراحی تقویت ها لازم برای بازشو:
وجود بازشو در پانل هایی سه بعدی احتمال وجود ترک را افزایش می دهد در نتیجه در اطراف بازشو ها باید فولادهایی معادل میلگردها قطع شده در هر جهت به صورت متمرکز در همان جهت قرار دارد و همچنین در دیوار ها سطح بازشوهانباید از سطح کل دیوار بیشتر باشد. و همچنین حداکثر فاصله بازشو ها تا انتهای دیوار Cm75 می باشد.
ویژکی از نظر تاسیسات مکانیکی: یکی از مهمترین ویژگی هایی سیستم 3D panelاین است که می توان بعد از قرار دادن پانل ها در محل خود تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در فضایی بین ورق پلی استایلن و شبکه آرماتورها قبل از بتن پاشی قرار داد و در صورتی که فضایی کافی برای عبور تاسیسات وجود نداشته باشد . می توان با برداشتن مقداری از پلی استایلن به فضایی مورد نیاز رسید توجه با این نقطه ضروری است که دو طرف صفحات3D panel بتنی با ضخامت حداقل 4 سانتی متر می پوشاند بنابراین باید تجهیزات را به گونه ای قرار داد که پس از اتمام کار همسطح دیوار باشد.
در این سیستم بهتر است تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به صورت روکار انجام شوند تا در صورت بروز هر گونه اشکال امکان هر گونه بازبینی و اصلاح داشته یاشد در غیر اینصورت تاسیسات مکانیکی و الکتریکی با در نظر گرفتن تعمیدات خاص به صورت مدفون اجرا شوند.
حمل و نگهداری پانل ها:
1-ورق هایی3D panel باید در محیط هایی خشک و دور از تایش مستقیم آفتاب و همچنین بارش باران و رطوبت نگهداری شود.
2-پانل هایی نبایددر معرض مواد آتش زا یا حرارت که باعث احتراق می شود قرار داده شود.
3- پانل ها باید دور از محیط هایی خورنده فولاد و حلال پلی استایلن نگهداری و انبار شود.
4-نگهداری پانل ها روی یکدیگر باید به گونه ای باشد که شبکه آرماتورها و مفتول ها از نظر جوش و شکل آسیب نبینند و از بارگذاری و راه رفتن بر روی آنها جلوگیری شود.
نصب پانل ها سقفی: لازم است پانل ها سقفی بیش از اتمام دیوار هانصب شوند و در محل اتصال سقف به دیوار تعبیه شنا
ژ افقی الزامی است در وسط دهانه اجرای خیز منفی را درنظر گرفته شود.
نصب در و پنجره :در این سیستم می توان محل درب و پنجره را قبل از نصب پانل ها اجرا کرد و همچنین می توان بعد از نصب پانل ها محل درب و پنجره را علامت گذاری و اجرا کرد.
میلگرد ها شبکه در گوشه ها بازشوها به صورت مورب اجرا می شود و همچنین سقف داخلی قسمت بریده شده به وسیله آرماتورها ناودانی شکل برای تامین استحکام لازم پوشانده می شود.
جدارهداخلی دیوارها: پس از کروم بندی و بتن پاشی با ضخامت حدود نیم سانتی متر گچ پوشیده می شود .
بررسی سیستم از نطر هزینه و زمان :1-با توجه به اینکه عناصر باربر در این سیستم عناصر جداکننده داخلی و غیر باربر نیز هستند در نتیجه تیر و ستون در این سیستم حذف شده و با توجه به کاهش وزن حاصله سبب می شود تا این سیستم نسبت به سیستم سنتی و متداول ارزان تر تمام شود.
2-حذف نعل درگاهی
3- حذف گچ و خاک
4-کاهش وزن آهن آلات مصرفی و بتن
5-حذف نیروی کار غیر متخصص
6- حمل و نقل آسان بدلیل سبک بودن قطعات
7-اجرا همزمان تاسیات و نصب دیوارها سبب صرفه جویی پنجاه درصد در زمان اجرا می شود .
8- استفاده از ورق پلی استایلن بدلیل مقاومت حرارتی بالا سبب صرفه جویی در میزان انرژی بعد از ساخت در زمان بهره برداری به میزان چهل درصد می شود.
9- جلوگیری از انباشت مصالح ساختمانی و کاهش هزینه ها جمع آوری در محل آن
10- مصرف بهینه مصالح به دلیل تولید صنعتی
11- زمان اجرا ساختمان با این روش زمان اجرا با این سیستم متداول است.
بررسی سیستم از نظر مصرف انرژی: با توجه به اینکه ورق پلی استایلن و بتنی که روی آن شاد کریت می شود و عایق حرارتی هستند ذخیره انرژی بدلیل جلوگیری از اتلاف آن حدود چهل درصد افزایش می یابد که این امر در مصرف انرژی رو جهت سرمایش و گرمایش ساختمان در طول زمان بهره برداری صرفه جویی چشم گیری به همراه خواهد داشت و باعث کاهش حجم موتور خانه و سایر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی می شود.
بررسی سیستم از نظر عایق صوتی :هرچه قدر ضخامت ورق پلی استایلن و بتن پاشیده شده بیشتر باشد . عایق بندی صوتی بیشتر خواهد بود بررسی سیستم از نظر تاثیرات زیست محیطی از آنجایی طراحی پاید از جزیی از طبیعت پیرامون است و باید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کرده و در چرخه حیات قرار بگیرد سیستم3D panel را نمی توان به عنوان سیستم ای پایدار ارزیابی کرد چون بسیاری از بخش هایی بتنی در این سیستم قابلیت بازگشت به طبیعت و یا استفاده مجدد را ندارد.
کاربردهایی مناسب: این سیستم برای ساخت ساختمان هایی و ارزان ویلایی قیمت و ساختمان هایی صنعتی و دیوار هایی محیطی حداکثر تا دو طبقه مناسب است حداکثر طول دهانه باربر در این سیستم 5 متر و حداکثر طول آزاد و ارتفاع خالص پانل هایی دیوارهایی به ترتیب 6 متر 20/3 سانتی متر است.
محدودیت ها:
1- عدم امکان دسترسی به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در صورت اجرا توکار
2-امکان جذب آب و یخبندان جدار خارجی در مناطق سردسیر
3- عملکرد ضعیف در محیط هایی خورنده و مهاجم
4-عدم امکان تعمیر یا تغییر یا جایگزینی قطعات در مراحل بعد
5-عملکرد ضعیف در مناطقی که تغییرات دما روزانه و فصلی زیاد است به ویژه وقتی که ضخامت لایه بتن خارجی کم است
6-محدودیت اجرا در تعداد طبقات
7-عدم امکان کنترل دقیق بتن پاشیده شده
8- عدم امکان ایجاد حفره و سوراخ در داخل بتن
9- امکان ایجاد خوردگی در میلگرد ها در صورت عدم وجود پوشش مناسب
LSF (Light gange steel fram)
با بروز مشکلات زیست محیطی به علت مصرف روز افزون چوبهای جنگلی و نیز مشکلات سکونتی ساختمان های چوبی (آتش سوزی) ایده جایگزین کردن مقاطع فولادی سرد نورد سبک به جای چوب مطرح گردید.
این سیستم از حدود 150 سال پیش در انگلستان و آمریکا درپل سازی مورد استفاده قرار گرفت و سپس در صنعت هواپیما سازی و خودرو سازی استفاده شد و به صورت رسمی توسط معماری بنام هوارد تیشر در نمایشگاه بین المللی عصر پیشرفت خانه های یا سیستم سازه ای با فولاد سبک نمایش داده شد.
معرفی سیستم:
این سیستم از قاب های سبک فولادی نورد سرد تشکیل شده و برای اجرای ساختمان بصورت محدود و معمولا تا پنج (5) طبقه مورد استفاده قرار می گیرد .
دراین سیستم ورقهای نورد سرد سبک جهت تامین پایداری ورقهای گچی بعنوان پوشش داخلی و عایق های حرارتی و صوتی بر کاهش اتلاف انرژی و همچنین قطعات خارجی بعنوان نما مورد استفاده قرار می گیرد.ضخامت ورقها از6/0 میلی متر تا 3 میلی متر است.
مزیت های این سیستم:
1ـ کاهش زمان ساخت
2ـ کاهش وزن ساختمان
3ـ کاهش سطح فنداسیون و حجم عملیات پی سازی
4ـ کاهش آهن آلات مصرفی و بتن
5ـ افزایش عمر مفید بنا
6ـ افزایش سطح مفید بنا
7ـ کاهش هزینه های حمل و نقل
8ـ افزایش انعطاف پذیری در طراحی و اجرا
9ـ سهولت اجرا
10ـ کاهش نیاز به جرثقیل و ماشین آلات سنگین
11ـ کاهش فعالیت های اجرایی ساختمان
12ـ حذف عملیات جوشکاری و مشکلات ناشی از آن
13ـ افزایش کیفیت اجرا
14ـ استفاده از اتصالات پیچ و مهره
15ـ کاهش 50 درصدی وزن سازه
16ـامکان عبور تاسیسات بعد از اجرا اسکلت و جلوگیری از تخریب های مجدد
17ـ حفظ محیط زیست بدلیل قابل بازیافت بودن اجزا بکار رفته در این سیستم
18- امکان ایجاد دهانه های دلخواه و تعویض و تغییر قطعات پس از ساخت
ویژگی های معماری:
تقریباً تمامی طرحهای معماری با این سیستیم قابل اجرای و در صورت پیروی از مدول هزینه اجرا پایین خواهد آمد.
اجزا تشکیل دهنده این سیستم:
1ـ ستونک(همان Stath)Stittener
اعضای باربرقائم هستند که بارهای عمودی را به فنداسیون منتقل می کنند
2ـ لاوک یا رانر
اعضای افقی هستند که ستونک ها بر روی آنها قرار می گیرند انتهای ستونک ها در تراز سقف نیز توسط لاوک ها بهم متصل می شوند.
تیرچه ها:که بار سقف را به لاوک منتقل می کند
4ـ اتصال دهنده های داخلی دیوارها: این اعضای افقی موجب اتصال ستونک ها بهم و رفتار یکپارچه و افزایش مقاومت آنها می شود موقعیت قرا گیری آنها بسته به طراحی ستونک بوده و به هر دو طرف آن پیچ و مهره می شوند.
5ـ سخت کننده ها : هر جا که بار متمرکز برروی تیر وجود داشته باشد از سخت کننده ها برای افزایش مقاومت جان تیر یا تیرچه استفاده می شود
نبشی اتصال: در صورتکی اتصال مستقیم کافی نباشد برای تامین مقاومت مورد نظر از نبشی اتصال استفاده می شود
اتصال پیچ و مهره: پیچ و مهره در شکلها و اندازه های مختلف برای اتصال قطعات به یکدیگر بجای جوشکاری استفاده می شود.
فنداسیون:
عرض فنداسیون با توجه به تعداد طبقات و نوع پوشش دیوارهای داخلی و خارجی از 25 سانتی متر تا 65 سانتی متر می باشد با توجه به بار وارده و جنس خاک
عرض فنداسیون دیواری: فنداسیون در این سیستم به دو صورت نواری و رادیه است.
نحوه ی اتصال سازه به فنداسیون در این سیستم:
1-اتصال ستونک به فنداسیون :در این روش ستونک بطور مستقیم به فنداسیون نصب می شود و بار را از طریق آرماتورها انتظار که ستونک به آنها وصل شده در این روش ستونک به آرماتور های انتظار فنداسیون بطور مستقیم وصل و بار را به فنداسیون منتقل می کنند .
2-از طریق اتصال لاوک: در این روش ابتدا لاوک به آرماتورهای انتظار فنداسیون وصل می شود و سپس ستونک ها داخل آن قرار می گیرد.
سیستم LSF را می توان بصورت کف کاذب اجرا کرد که دارای ویژگی های زیر می باشد.
1- ایجاد تهویه طبیعی در زیر ساختمان
2- جلوگیری از ورود آب های سطحی سیلاب و رطوبت به داخل ساختمان بخصوص در جاهای مرطوب
3- امکان اجرای ساده شبکه فاضلاب
4-جلوگیری از ورود جانوران و حشرات موزی به داخل ساختمان
5-کاهش هزینه ها اجرای ساختمان
در این سیستم بارهای صقلی را ستونک ها و بارهای جانبی را اعضای مهار بندی تحمل می کنند.فاصله ستونک ها از هم 40 تا 60 سانتی متر است و دیوارها به صورت توخالی اجرا می شود که فاصله بین آنها را می توان با بتن سبک یا پلی استایلن پر کرد.
سپس در حالت کلی تحمل بارهای صقلی و جانبی توسط دیوارها از ستونک و اعضای مهار بندی تشکیل شده اند انجام می گیرد.
اعضای مهاربندی به دو صورت KوX ضربدری اجرا می شود و سقف این سیستم هم بصورت شیبدار و هم بصورت مسطح قابل اجرا است .
پله ها: پله ها در این سیستم به سهولت قابل اجرا بوده و به سازه اصلی وصل می شود
نازک کاریها و دیوارهای داخلی و نما:در این سیستم اجرای انواع دیوارها سیمانی و گچی و آجری و......... قابل اجرا می باشد.
بررسی از نظر هزینه ساخت و زمان:
1- ورق گالوانیزه از قابلیت باربری بالا نسبت به وزن برخوردار است و این امر باعث کاهش چشم گیری ازاستفاده مصالح سازه ای در این سیستم می باشد.
2- با توجه به سبک بودن سازه و به تبع آن کاهش بارهای وارده به فنداسیون ابعاد فنداسیون و به تبع آن هزینه ها اجرا کاهش می یابد.
3- کاهش اتلاف مصالح: بدلیل طراحی دقیق و پیش ساخته در کارخانه باعث کاهش هزینه ها در کارگاه می شود.
4- حدف جوشکاری و استفاده از اتصالات پیچی باعث افزایش اطمینان از اجرای صحیح و رفع مشکلات موجود و کاهش هزینه ها می شود.
5- امکان ایجاد داکت و شیارهای تاسیساتی قبل از اجرای دیوارها و عدم تخریب دیوارها باعث صرفه جویی در هزینه ها و زمان می شود.
6- بدلیل سبک بودن قطعات نیاز به ماشین آلات سنگین نبوده و هزینه ها زمان صرفه جویی می شود.
یک ساختمان دو طبقه 3 خوابه با پارکینگ و 200 متر زیر بنا در عرض 4 هفته با این سیستم قابل اجرا است.
بررسی این سیستم از نظر عایق صوتی :
این سیستم بخودی خود عایق صوتی نیست و با استفاده از تمعیدات زیرمی توان به جلوگیری از انتقال صوت کمک کرد.
1- افزایش عمق ستونک ها باعث افزایش صدا بندی می شود.
2- افزایش فاصله مرکز به مرکز
3- استفاده از الیاف معدنی و سلولزی و افزایش ضخامت آنها
4-استفاده از صفحات گچی و چند لایه باعث افزایش صدا بندی می شود
5- استفاده از اجزای ارتجاعی فلزی بین صفحات گچی و ستونک ها
بررسی سیستم از نظر عایق حرارتی:
عایق حرارتی نیست و جلوگیری از اتلاف حرارتی باید تمعیدات خاص اتخاذ کرد.
عملکرد این سیستم در دماهای بالا و در برابر آتش:
ورق گالوانیزه در برابر آتش بسرعت در معرض کاهش مقاومت قرار می گیرد و باید با اتخاذ تمعیدات خاص و پوشاندن مقاطع مصالح مقاوم در برابر آتش نظیر صفحات گچی مقاومت آن را تا حدود 120 دقیقه در برابر آتش افزایش داد.
نحوه ی افزایش مقاومت در برابر اتلاف حرارت
1- افزایش ضخامت عایق حرارتی
2- قرار دادن یک لایه سیلیکون بین ستونک ها و پوشش خارجی
3- قرار دادن یک لایه نازک عایق حرارتی بعنوان پوشش خارجی دیوار

بررسی سیستم از نطر تاثیرات زیست محیطی (بصورت کلی):
این سیستم بدلیل استفاده از مواد غیر مضر تاثیر مخربی به محیط زیست ندارد و کاهش مصرف انرژی در حمل و نقل و بهره برداری سبب کاهش تولید آلودگی در محیط می شود بیشتر مواد استفاده شده در این سیستم قابلیت بازیافت مجدد را دارند و این سیستم قابلیت باز ونصب شدن مجدد بدون عملیات تخریب گسترده آسیب به محیط زیست را دارد از دیگر ویژگی این سیستم ایجاد حداقل ضایعات و نخاله های ساختمانی است و یک روش خوب برای بازسازی یا گسترش بناها تاریخی است و همچنین می توان برای مقاوم سازی ساختمان ها از آن استفاده کرد.
محدودیت های این سیستم:
1- در طراحی باید از اندازه ،مدول ها تبعیت کرد
2-در ابعاد دهنه هامحدودیت وجود دارد
3- در تعداد طبقات محدودیت وجود دارد
4- نیازمند به نیروی کار متخصص و آموزش دیده است
5- تولید ورقهای گالوانیزه در کارخانه هزینه ی بالایی دارد.
سیستم قالب تونلی(Tunnel Form work system)
سیستم قالب تونلی که قالب بتنی پیوسته هم می گویند
این سیستم از حدود 40 سال پیش به عنوان سیستم صنعتی برای اجرای ساختمان مورد استفاده قرار گرفت و بدلیل نحوه ی اجراو شکل قالب فلزی و اجرای همزمان سقف و دیوار نام قالب تونلی به آن اطلاق می شود. این سیستم شامل فنداسیون و دیوار سقف اجرا شده به طور همزمان است که کلیه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و قاب و پیش قاب درب ها و پنجره قبل از بتن ریزی درون قالب تعبیه می شود. و پس از برداشتن قالب ساختمان آماده نصب سرویس و اجرای رنگ ، شیشه ،نازک کاری و.... است . به طور کلی تمام دیوارها و سقف ها از بتن مسلح بوده و پس از برداشتن قالب هیچ گونه عملیات اجرایی در آن صورت نمی گیرد.
دیوار ها عناصر باربر هستند و سقف به صورت دال بتنی اجرا می شود. ترکیب دیوار ها و سقف یک مجموعه واحد با یکپارچگی و انسجام زیاد تشکیل می شود که در مقابل نیروی جانبی باد و زلزله به خوبی رفتار می کنند.
مزایای این سیستم:
1- کاهش زمان اجرا
2-کاهش هزینه های اجرا (در انبوه سازی)
3- افزایش کیفیت ساختمان
4-افزایش ایمنی کارکنان
5- امکان بلند مرتبه سازی
6- بازگشت سریع سرمایه
7-افزایش طول عمر ساختمان
8-کاهش اتلاف مصالح
9- کاهش نیروی انسانی غیر متخصص
10- مقاومت بیشتر در مقابل زلزله
11-امکان کنترل مراحل مختلف پروژه
12- قابلیت استفاده و ترکیب عناصر پیش ساخته یا نیم پیش ساخته
13-امکان طراحی و ساخت مدولار
14-امکان استفاده بهینه از مصالح
15- باتوجه به سرعت اجرا که در آن بخشی از ساخت تبدیل به خط تولید کارخانه می شود ،این سیستم یک روش مناسب برای رفع کمبود مسکن می باشد.
16- افزایش یکپارچگی اتصالاتاعضا و عدم ایجاد درزهایسرد
17- در این سیستم بخش عمده ای از دیوار ها به صورت عناصر سازه ای با کیفیت مطلوب سطح تمام شده اجرا می شود و در نتیجه حجم دیوار های غیر سازه ای و حجم گچ کاری به حداقل می رسد.
18- ضخامت سقف در این سیستم بین 15 تا 18 سانتی متر است که نسبت به سیستم اسکلت بتن آرمه ضخامت سقف 15 تا 12 سانتی متر کمتر است و باعث کاهش ارتفاع و کاهش مصالح مصرفی و هزینه ها و زمان می شود.
19- با توجه به اهداف پروژه می توان زمان اجرا را با افزایش تعداد نیروی انسانی و تعداد قالب ها کاهش داد.
20- می توان قسمت هایی از پروژه ها را به صورت پیش ساخته تولید کرد و سپس در محل خود نصب نمود مثل پله ، نماهای خارجی یا عناصر غیر سازه ای و....
21- با این سیستم اجرای یک طبقه در 2 روز امکان پذیر است و با توجه به اینکه استفاده از این سیستم نیازمند به سرمایه گذاری چشم گیر اولیه برای تهیه و خرید قالب ها دارد، لذا این سیستم فقط در پروژه های انبوه سازی توجیه اقتصادی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید