بخشی از مقاله

فرش نپال


مقدمه :
تحقیق حاضر بر مبنای بررسی طرح ها و نقوش وفرایند تولید قالی نپال پایه ریزی شده است وسعی برآن دارد که روش های تولید را بررسی نماید .وروند رو به رشد سهم فرش نپال رادر بازار جهانی فرش شناسایی کند .

روش تحقیق :
اطلاعات موجود از مطالعه منابع اسنادي و كتابخانه اي و اینترنت جمع آوري شده است.

فرضیه تحقیق :
نقوش، رنگ ها و تنوع بافت و كيفيت به كار رفته در قالي نپال قابليت شناخت و بررسي را دارا مي باشد.

اهداف تحقیق :
شناخت قالی نپال و بررسی طرح ها و نقشه های آن، روش تولید و روند رشد قالی نپال

معرفی کشور نپال:
نپال كشوري است در آسياي جنوبي كه از شمال به چين و از شرق، غرب و جنوب با هند همسايه است. و حدود 363/54 مايل مربع مساحت دارد و فاقد مرز آبي است. اين كشور داراي مناظر بسيار زيبايي است كه جزو مناطق مرطوب محسوب مي‌شوند.


رشته كوه‌هاي بلند هيماليا مرز اين كشور را با چين مشخص كرده است. وجود بلندترين كوه دنيا يعني اورست از نقاط قوت اين كشور است.
در جنوب و مركز كشور نيز جلگه‌هاي وسيعي وجود دارد و رودخانه‌هاي پر آب در آن جاري است. كه محيط مناسبي براي كشت انواع گياهان به خصوص گياهان رنگزا و دارويي است.
و وجود چمنزارها و دشت‌هاي وسيع محيط مناسبي را براي دامپروري فراهم آورده است كه از پشم گوسفندان براي توليد فرش استفاده مي‌شود.

آب و هوا:
تابستان خنك و زمستان سرد در شمال و تابستان نيمه گرم سيري و زمستان آرام در جنوب كشور حكم‌فرماست.

منابع طبيعي :
جنگل، چشمه‌هاي آب معدني و معادن كوارتز، زغال‌سنگ، سنگ آهن و ... از منابع طبيعي بسيار غني اين كشور به شمار مي‌رود.

حوادث طبيعي :
سيل خشكسالي و بلاياي طبيعي بسيار زيادي نز در اين كشور به وقوع مي‌پيوندد.

زبان:
مردم اين كشور به زبان مخصوص خود كه نپالي است صحبت مي‌كنند كه به لهجه‌هاي مختلفي تقسيم شده است. قشر تحصيل كرده معمولاً به زبان انگليسي تكلم مي‌كنند.


اديان:
2/86 درصد هندو
8/3 درصد مسلمان
8/7 درصد بودايي
2/2 درصد ساير اديان

سواد:
50 سال آموزش براي مردان و زنان اجباري است
70 درصد مردم باسواد هستند

كار :
81 درصد مردم در بخش كشاورزي مشغول به كار هستند
16 درصد خدمات
3 درصد صنعت
نرخ بيكاري در اين كشور نزديك 47 درصد مي‌باشد
همچنين به دلايل مختلفي از جمله مذهب نرخ مهاجرت نيز نزديك به صفر است.

سياست:
كاتماندو بزرگترين شهر و پايتخت نپال است.
اين كشور داراي نظام پادشاهي است.
قانون اساسي اين كشور در سال 1990 گردآوري شده است.
افزايش بي‌ثباتي در مجلس اين كشور در سال 1996 شورش Maoist ها را سبب شد كه به دنبال براندازي سلطنت و تاسيس جمهوري هستند در اين شورش 12000 هزار مردم در جنگ داخلي كشته شدند.
اكنون 70 درصد كشور در اختيار پادشاه است كه حالت فوق‌العاده در سال 2005 اعلام كرده است و مجلس را منحل و اختيارات اجرايي را به دست گرفته است.

سوابق قالي‌بافي:
قالي‌بافي از صنايعي است كه در سال‌هاي اخير در نپال رايج گرديده.
فرش‌هاي نپال و تبت در مراكز پناهندگان كه در سال 1969 توسط سازمان ملل متحد و صليب سرخ تشكيل شده است با هدف كمك و حمايت از مردم فقير اين كشورها توليد شده است.
حفظ اين هنر و توسعه طرح و بافت آن از ديگر اهداف به شمار مي‌رود.
مردم نپال و تبت مردماني چادرنشين بوده اند كه در زماني اندك با رونق صنعت فرش مسكن دائم پيدا كرده و يكجا نشين شده اند. اين صنعت از قرن هفتم به اين كشور راه پيدا كرده است. و از سمت چادرنشينان مغول و تركستان به اين كشور توسعه داده شده.
امروزه در نپال به احترام و آموزش قاليبافان و عدم به كارگيري كودكان بسيار توجه مي‌شود.

مراكز توليد:
كارگاه‌هاي بافت در نپال به دو صورت تشكيل شده اند
1ـ كارگاه‌هاي خانگي
2ـ كارگاه‌هاي متمركز

1ـ كارگاه‌هاي خانگي:
این کارگاه ها در شرايطي داير شده اند كه از لحاظ نور و بهداشت در وضعيت نامناسبي قرار دارند اغلب كارگاه‌ها در محيط تاريك و نم‌دار واقع شده‌اند در اين كارگاه‌ها معمولاً زنان و كودكان در شرايط نامناسبي مشغول به كار هستند طبق آخرين آمار سازمان ملل متحد شايع‌ترين علت مرگ زنان در نپال بيماري سل مي‌باشد كه هر سال حدود 750 هزار نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. كار كودكان عملي بسيار ساده در اين كارگاه‌ها است كودكان فقير در برابر دريافت غذاي روزانه معمولاً ساعت‌هاي طولاني به قالي‌بافي مشغول هستند. در سال 1997 جايزه Minnesota براي كمك به مبارزه با كار كودكان به رئيس جمهور نپال داده شد.

2ـ كارگاه‌هاي متمركز :
اين كارگاه‌ها نسبت به كارگاه‌هاي خانگي داراي شرايط مطلوب‌تري مي‌باشند شاغلين اين كارگاه‌ها از فضاي بهداشتي و آموزشي برخوردار هستند و در بعضي كارگاه‌ها فضاي نگه‌داري از كودكان كارگران نيز وجود دارد. حتي نوزادان هنگام كار مادران در كنار آن‌ها قرار دارند.
الف) اشخاص:
اين كارگاه‌ها توسط افرادي كه داراي شرايط مالي مناسبي هستند تشكيل شده‌اند و در اين كارگاه‌ها شرايط بهداشتي بهتري حكم‌فرماست. اغلب اين كارگاه‌ها داراي سايت‌هاي تجاري و فروشگاه مي‌باشند.
ب ) ارگان‌ها:
اين كارگاه‌ها اغلب توسط سازمان ملل، صليب سرخ و ارگان‌هاي خيريه تاسيس شده‌اند در اين كارگاه‌ها قوانين بهداشت كار و محيط و به كارگيري كارگران، سن قانوني رعايت مي‌شود.
شركت SDC سوئيس يكي از شركت‌هايي است كه در سال 1960 اقدام به تاسيس كارگاه قاليبافي براي خانواده هاي فقير نمود امروزه يك سالن بزرگ بافندگي با صدها بافنده به كار توليد مي‌پردازند.

شركت‌هاي عمده توليدكننده:
شركت‌هاي توليدكننده فرش بسيار زياد هستند عمده‌ترين آن‌ها عبارتند از:
Rugman
Jawalakel
با توجه به ارتباط مستقيم ميان تقاضا يا مصرف‌كننده و قيمت نهايي توليدكننده عمده فرش سعي در بهبود شرايط مطلوب شغلي و زيست محيطي كه دليل و دوام توسعه كشور مي‌باشد دارند. كارآمدترين جريان توليد محصولات زماني است كه كاهش منابع و آلودگي همراه باشد. بدين لحاظ شركت‌هاي عمده صادرات فرش اقدام به تاسيس كارگاه‌هاي توليد در سطح كشور نموده‌اند.


الف - نقشه
ب- مواد اوليه
ج- بافت
د - تكميل
الف – نقشه:


در طراحي نقوش فرش نپال بيشتر از شيوه دستي استفاده مي‌شود.
نقوش و موتيف‌هاي به كار رفته در فرش‌ها به دو دسته سنتي و جديد تقسيم مي‌شوند
در نقوش سنتي بيشتر از موتيف‌هايي كه ريشه در سنت‌ها و باورهاي ديني اكثريت مردم وجود دارد استفاده مي‌شود.
گل نيلوفر آبي، اژدها، ببر، نقوش هندسي و پرنده‌هاي اسطوره‌اي او... نشان از نيرو ـ قدرت و رفاه و خوشبختي است طرح ببر از نقوش اصلي و فلسفي فرش نپال به شمار مي‌رود.
در طراحي فرش كلاسيك و معاصر از فرش‌هاي هند، چين، پاكستان و تركيه الهام گرفته مي‌شود كه غالباً براي راه‌روها و كفپوش فروشگاه‌ها استفاده مي‌شود.
طراحان ماهر و سنتي در نپال با مهارت بسياري طرح‌هاي سنتي را به طرح هاي جديد تبديل مي‌كنند.


طرح‌هاي جديد را طراحان آمريكائي و هنرمندان اروپايي با استفاده از طيف گسترده رنگ به ما پيشنهاد مي‌كنند.
در طراحي‌هاي كامپيوتري و طراحان نسل جديد مشتري از طريق اينترنت طرح‌ها را انتخاب مي‌كند و با پست الكترونيك و يا CD كه گاهي تا 100 تصوير در آن ذخيره مي‌باشد براي مشتري به صورت رايگان فرستاده مي‌شود.

ب - مواد اوليه:
1- پشم
2 - پنبه
3 -ابريشم
4 - ريسندگي
5 - رنگرزي
6 - ابزار
7 - دار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید