بخشی از مقاله

مزایا ومعایب قرض های ضد بارداری


مقدمه
قبـل از ايـنـکـه بـحـث را آغـاز کـنـيـم، چـنـد اصـطلاح مـورد
استفاده پزشکان در زمينه قاعدگي زنانه را برايتان توضيح
ميدهيم:


• قاعدگي (عادت ماهيانه): خـروج ماهيانه خون از رحم در خانم ها.
• چرخه قاعدگي: زمان از شروع يک دوره تا شروع دوره بعدي. واحد شمارش اين چرخه به روز مي باشد.
• تخم گذاري: رها شدن تخم هاي بالغ از تخمدان.
• قاعدگي با درد زير دل: درد پايين شکم همراه با پيچش قبل يا در طي دوره ماهيانه.
• رحم: عضوي که بچه تا قبل از تولد در آن رشد مي کند.

قاعدگي هاي معمولي و نرمال --- براي همه خانم ها يكسان نيست

دختري به مطب من مراجعه کرد که مي خواست قبل از رفتن به تعطيلات مورد معاينه فيزيکي قرار گيرد. مادرش گفت: "او هنوز کلاس پنجم است اما دوره قاعدگي او شروع شده است با اينکه اين اتفاق براي هيچکدام از دوستانش نيفتاده است. آيا خيلي زود نيست؟ " بعد از اينکه با دختر و مادرش صحبت کردم و معاينات را انجام دادم، به آنها گفتم که اين کاملاً اتفاقي نرمال است و هيچ مشکلي وجود ندارد.


چيزي که فهميدم اين بود: مادر دختر يک سال و نيم قبل از معاينات ما رشد سينه هاي دختر را متوجه شده است و دختر چهار ماه قبل اولين دوره ماهيانه را داشته است، درست بعد از اينکه يازده ساله شده است. بعد از آن دو بار ديگر قاعده شده که بين هر کدام پنج تا شش هفته فاصله زماني بوده است و هر دوره 5 تا 6 روز طول کشيده است. اين دختر همچنين در يکي از اين دوره ها دچار دردهاي زيرشکمي نيز بوده است. خواهر بزرگتر او و مادرش اولين قاعدگي خود را در حدود 12 سالگي داشته اند.
بعد از اينکه اين اطلاعات را از مادر و دختر گرفتم، کاملاً اطمينان داشتم کا آن دختر کاملاً طبيعي است. اما چگونه مي توان اين مطلب را حتي قبل از معاينات پزشکي متوجه شد؟

• سن متوسط شروع قاعدگي براي دختر خانم ها حدود دوازده و نيم است. زودترين سن براي شروع قاعدگي ممکن است 9 سالگي و ديرترين آن 16 سالگي باشد. اگر دختري تا بعد از 16 سالگي قاعده نشده باشد، نياز به مراجعه به پزشک هست.


• اولين دوره قاعدگي در دختر خانم ها معمولاً يک يا دو سال قبل از شروع رشد سينه در آنها است. درواقع، در بيشتر موارد قبل از شروع قاعدگي سينه ها و موهاي بدن کاملاً رشد نموده اند. اگر سينه هاي دختري تا سن 14 سالگي هنوز رشد نکرده باشند حتماً بايد به پزشک مراجعه کند.


• در طي دو سال اول بعد از نخستين عادت ماهيانه، تخم گذاري در کمتر از نيمي از چرخه قاعدگي صورت مي گيرد. به خاطر اين مسئله، چرخه هاي قاعدگي زودهنگام معمولاً نامنظم هستند. با گذشتن دو سال تخم گذاري بيشتر و بيشتر انجام مي گيرد و چرخه ها منظم تر مي شوند. اين چرخه ها مي تواند 21 تا 35 روز طول بکشد.
• درد زيرشکمي زماني اتفاق مي افتد که تخم گذاري قبل از شروع قاعدگي صورت بگيرد. هورمون هايي که بعد از تخم گذاري در رحم توليد مي شوند توليد ساير هورمون ها را که باعث انقباضات دردآور در رحم مي شود تشديد مي کند. نيمي از خانم ها دچار اين دردها مي شوند چون تخم گذاري معمولاً در دو سال اول بعد از نخستين قاعدگي صورت نمي گيرد.


• سن شروع قاعدگي تحت تاثير عوامل مختلف از قبيل عوامل ژنتيکي است. اگر مادر يا خواهر دختري در سني پايين تر از سن نرمال قاعده شده باشند، بسيار امکان دارد که او هم همينطور شود. ساير عوامل شامل تغذيه، ورزشکاري و نژاد است. امروزه گفته مي شود که تغذيه نا مناسب يکي از مهمترين عوامل براي قاعدگي زودرس است.
دردهاي قاعدگي...


دردهاي قاعدگي
همانطور که قبلاً اشاره شد، دردهاي قاعدگي مشکلي متداول در دختران نوجوان و خانم ها به حساب مي آيد. اين دردها ممکن است کم، متوسط يا زياد باشد. حدود ده درصد دخترها ممکن است طاقت بيش از سه روز درد را نداشته باشند.

دردهاي قاعدگي چيست؟
80 درصد مي توان گفت که دردهاي قاعدگي در قسمتي از سندرم زيرشکم هستند. اين دردها ازهورمون هايي که پروستاگلانديس ناميده مي شوند که باعث پيچش هاي دردآور در طي دوره ماهيانه مي شود ايجاد مي شوند. توليد اين هورمون ها در رحم با هورمون پروژسترون تشديد مي شود که رحم بعد از تخم گذاري توليد مي کند. اين هورمون هاي پروستاگلانديس مي تواند ساير اعضاء را هم تحت تاثير قرار دهد. معمولاً درد هاي کمر، سردرد، حالت تهوع و سرگيجه با اين دردها همراه است. اين علائم ممکن است يکي دو روز قبل از شروع قاعدگي صورت گيرد و معمولاً در روز دوم قاعدگي به منتهاي درجه خود مي رسد.
درمان هايي براي مقابله با اين دردها وجود دارد که در زير در موردشان صحبت خواهيم کرد.

درمان هايي براي مقابله با دردهاي قاعدگي
بسياري دخترهاي نوجوانان و خانم ها اطلاع ندارند که درمان هاي موثري براي رهايي از اين دردها وجود دارد. معمولاً اين درمان ها جزء درمانهاي غير استروئيدي و داروهاي ضد التهاب مثل ايبوپروفن قرار مي گيرد. بعضي از اين داروها را مي توان بدون نسخه و بعضي ديگر را بايد با نسخه تهيه کرد.


براي بعضي دختر خانم ها اين دردها يک يا دو روز قبل از شروع عادت ماهيانه اتفاق مي افتد. ممکن است همچنين علائمي مشاهده کنند که به آنها اطلاع مي دهد که قاعدگيشان نزديک است، مثل باد کردن و فشار در زير شکم. در اين حالت بسيار خوب است که درمان را قبل از شروع عادت ماهيانه آغاز کنند.
براي دردهاي کم، توصيه مي شود که از استامينوفن يا ايبوپروفن با درصد پايين استفاده کنند. استامينوفن داروي غير استروئيدي ضد التهاب نيست اما مسکن خوبي براي کاهش درد به حساب مي آيد و در بعضي خانم ها خوب عمل مي کند. اما اگر براي بعضي خانم ها اثر نکرد، بايد به سمت داروهاي ديگري بروند که درصد بالاتري داشته باشد.


براي دردهاي متوسط و شديد، توصيه مي شود که با ايبوپروفن 200 چهار مرتبه در روز يا ناپروکسن سديم 220 ميليگرمي دو بار در روز شروع کنند. و با بالا تر رفتن درد درصد مسکن را هم بالاتر ببرند. اگر دردها شديد يا متوسط باشند، توصيه مي شود که اين مسکن ها مداوماً استفاده شوند. استفاده از اين داروها را بايد تا برطرف شدن علائم ادامه دهند که معمولاً تا روز سوم قاعدگي ادامه دارد.
اگر ايبوپروفن يا ناپروکسن سديم درد شما را کاهش نداد، ديگر بايد به پزشک مراجعه کنيد. داروهاي ديگري نيز وجود دارد که فقط مي توان با نسخه تهيه کرد که در مقابل مشکلاتي مثل حالت تهوع بسيار تاثير گذار هستند. اميد خود را از دست ندهيد. با مراقبت هاي پزشکي حتماً مي توانيد نتيجه بگيريد.
پيشنهادات عملي براي درمان


از آنجا که استفاده از دارو در بسياري از مدارس ممنوع مي باشد، معمولاً توصيه مي شود که بيماران از داروهايي استفاده کنند که مي توان سه بار در روز يا کمتر استفاده کرد. اولين قرص را صبح، دومي را دقيقاً بعد از برگشت از مدرسه و سومي را هم حدود هشت ساعت بعد استفاده کنيد. باز هم توصيه مي شود که اين داروها را حتماً با غذا يا حداقل يک ليوان شير يا آبميوه استفاده کنيد.
اما اگر اين داروها اثر نکند چه؟


من معمولاً به بيماران مي گويم که اين درمان ها را سه تا شش ماه ادامه دهند. گاهي اوقات مشاهده مي شود که حتي داروهايي با درصدهاي بسيار بالا هم موثر واقع نمي شوند. قبل از اينکه سراغ درمان هاي ديگري بروند، من معايناتي روي آنها انجام مي دهم تا دلايل ديگر اين دردها مشخص شوند. دلايل ديگر اين دردها مي تواند نقص در دستگاه تناسلي و وجود بافت هاي نابجا درون رحم باشد. اين مي تواند به مشکلات جدي و دردهايي که فقط مختص دوران قاعدگي نيست بيانجامد. گاهي اوقات اين بافت با معاينات دقيق مشاهده مي شوند.

درمان هاي هورموني براي دردهاي دوران قاعدگي
فرض مي کنيم که معاينات وضعيتي نرمال را نشان داد و بيماري هاي ديگري هم در کار نبود، در اين مواقع داروهايي هورموني براي دختر خانم ها توصيه مي شود. اين هورمون ها از تخم گذاري جلوگيري کرده و باعث مي شود که تخمدان ايجاد درد نکند. همانطور که ممکن است شما هم اطلاع داشته باشيد قرص هاي ضد حاملگي از تخم گذاري جلوگيري مي کند. و اين راحت ترين و کم خرج ترين راه از درمان هاي هورموني است. قرص هاي ضد حاملگي 80 تا 90 درصد موفق بوده اند.
معالجاتي طبيعي براي دردهاي دوران قاعدگي


اين دردها ساليان سال است که وجود داشته اند، به همين دليل درمان هاي غير پزشکي بسياري هم براي آن وجود دارد. توصيه مي شود که از اين درمان هاي طبيعي و غير پزشکي را هم در کنار درمان هاي پزشکي که توضيح داديم استفاده کنيد.
استراحت و پايين آوردن فشار عصبي


مثل موقيت هاي ديگر، دردهاي قاعدگي نيز ممکن است با خستگي و اضطراب تشديد شود. بنابراين، استراحت کامل قبل از شروع قاعدگي مي تواند در کاهش اين دردها بسيار موثر باشد. اضطراب و استرس جزئي از زندگي همه ما هستند، اما اينکه بدانيم چطور با اين مسائل برخورد کنيم بسيار مهم است. مديتيشن، يوگا و ورزش هم مي تواند بسيار موثر باشد.
گرما
گرما به شکل يک حمام داغ يا استفاده از دستمال گرم روي شکم مي تواند بسيار کمک کننده باشد.
ورزش
دختري که به طور مداوم ورزش مي کند، بسيار کمتر دچار اين دردها مي شود و ورزش مداوم و روزانه به کاهش اين دردها کمک شاياني مي کند.
استراحت در رختخواب


به بيماران معمولاً توصيه مي شود که تا جايي که ممکن است کارهاي روزانه خود را انجام دهند. ماندن در رختخواب درماني قطعي براي اين دردها به حساب نمي آيد. بعضي از پزشکان معتقدند که کمکي به کاهش درد نمي کند. اما قطعاً ماندن در رختخواب و نداشتن حرکت و فعاليت هاي بدني زياد باعث مي شود که درد کمتري حس کنيد.


چرخه: چه مدت، چه مقدار و چند وقت يکبار؟
سيستمي که نظم زماني قاعدگي را کنترل مي کند بسيار پيچيده است. تحت تاثير سيستم هورموني درون ريز و قسمت هاي مختلفي از مغز است. همانطور که قبلاً هم اشاره شد، نا منظم بودن قاعدگي در دخترها در يکي دوسال اول مسئله اي متداول است. ممکن است دختري دفعه اول قاعده شود و بعد براي دو ماه ديگر نشود. دختر ديگري ممکن است چند ماه منظم قاعده شود و بعد يکماه اصلاً قاعده نشود. اين مسائل براي دخترها کاملاً عادي است.
مقدار و طول مدت


مقدار و طول مدت قاعدگي بستگي به اين دارد که آيا تخم گذاري در طي چرخه ي قبل صورت گرفته است يا خير. همانطور که قبلاً اشاره شد، تخم گذاري در يکي دو سال اول قاعدگي بسيار نامنظم است. بنابراين قاعدگي هم ممکن است عقب و جلو بيفتد. گاهي براي بعضي دختر خانم ها در مورد مقدار و طول مدت قاعدگي سوال پيش مي آيد. در زير کمي به اين مسائل مي پردازيم.

هر چند وقت يکبار؟
طول مدت چرخه قاعدگي ممکن است از 21 تا 35 روز طول بکشد. در بيشتر دخترها اين مدت به طور متوسط 28 روز است. طول مدت چرخه در يکي دو سال اول متغير است ولي معمولاً بين 21 تا 35 روز است. اگر دختري بين قاعدگي هايش فقط دو هفته فاصله باشد حتماً بايد به پزشک مراجعه کند. وضعيت دختري هم که اين فاصله برايش 6 ماه مي شود هم به همين ترتيب است مگر اينکه دفعه اولي باشد که پريود شده است.


چه مقدار؟
مقدار نرمال ريزش قاعدگي کمتر از يک چهارم فنجان در هر دوره است که معادل 10 تا 15 نوار بهداشتي است. هرچند، خيلي دشوار است که ميزان خون از دست رفته در طي زمان قاعدگي را اندازه گيري کرد. گاهي اوقات وقتي بيماري به من مي گويد که روزانه از 10 نوار بهداشتي استفاده مي کند، به نظر من مشکل فقط اين است که آن فرد فقط فردي حساس است و زود به زود نوار بهداشتي خود را تعويض مي کند و تا کمي خون روي آن مي ريزد سريعاً آن را عوض مي کند. چنين فردي از اينکه خون با

بدنش مقاربت داشته باشد بيزار است يا اينکه فکر مي کند بوي بدي خواهد گرفت که ديگران متوجه مي شوند يا اينکه مي ترسد خون به لباسهايش سرايت کند. ساير دخترها به نظر مشغول تر از اين هستند که بخواهند نوار بهداشتي خود را تند تند عوض کنند و روزانه فقط از 4 نوار بهداشتي استفتده مي کنند که کاملاً طبيعي است.
پس يک فرد چگونه مي تواند بفهمد که چه ميزان خون را در طي يک دوره قاعدگي از دست مي دهد؟ ابتدا بايد بگوييم که ريزش کم يک مشکل به حساب مي آيد. اگر

ريزش اينقدر زياد بود که يک نوار بهداشتي بزرگ در طي چند ساعت کاملاً پر مي شود، در صورتي که اين مسئله مداوماً برايتان تکرار شود حتماً بايد به پزشک مراجعه کنيد. اگر در بيش از يک دوره مي بينيد که مجبوريد هر دو ساعت يکبار نوار بهداشتي خود را عوض کنيد، ريزش شما آنقدر زياد هست که نياز به معاينات پزشکي باشد. در اينگونه موارد، معمولا آزمايش خون داده مي شود تا ببينيم که فرد دچار کم خوني هست يا خير.
چه مدت؟


قاعدگي معمولي 3 تا 7 روز طول مي کشد. 10 روز يا بيشتر بسيار زياد به حساب مي آيد. اگر فقط يکبار 9 تا 10 روز طول کشيد و چرخه قاعدگي 21 روز بود فکر نمي کنم که مراجعه به پزشک لزومي داشته باشد. بعضي عوامل هستند که ميتوانند به طولاني تر شدن دوره قاعدگي کمک کنند: حاملگي، ناقص يا غير عادي بودن دستگاه تناسلي و اختلالات غددي. پيشنهاد من اين است که اگر قاعدگي شما بيش از 12 روز طول کشيد به پزشک مراجعه کنيد.
دوره هاي قاعدگي از دست رفته


غير معمول نيست که دختر خانم ها در طي يکي دو سال اول قاعدگيشان بعضي از قاعدگي ها را جا بيندازند.
جا انداختن يک دوره قاعدگي: بعد از دو تا سه سال ديگر قاعدگي بايد به طور منظم بعد از 21 تا 35 روز اتفاق بيفتد. در اين زمان حتي جا افتادن يک قاعدگي ممکن است دليل بر وقوع مشکلي باشد. در اينجا به چند تا از دلايل جا افتادن يک قاعدگي اشاره مي کنيم:
• حاملگي: در اين مورد هميشه تست حاملگي داده مي شود و بهتر است که به بيماران هم اطلاع داده شود که چنين آزمايشي از آنها گرفته مي شود.
• بيماري حاد


• فشارهاي عصبي
• تغيير وزن سريع
جا انداختن چند دوره قاعدگي: گاهي اوقات به جاي قطع کامل قاعدگي، در قاعدگي ترتيب نا منظم مي افتد. ممکن است دختري هر دو هفته قاعده شود و چند دوره را جا بيندازد و بعد دوباره به مدت 14 روز يا بيشتر قاعده شود. گاهي اين مشکل به علت عدم کار کردن صحيح خونريزي رحم است. اين مشکل هم مي تواند به خاطر دلايلي که قبلاً ذکر کرديم اتفاق بيفتد. مراجعه به پزشک بسيار مهم است.
چه زمان به پزشک مراجعه کنيم؟


به طور خلاصه بايد بگوييم که اختلافات زيادي در قاعدگي در افراد مختلف وجود دارد. در يکي دو سال اول قاعدگي بي نظمي هايي در طول مدت چرخه و مقدار ريزش مشاهده مي شود که کاملاً عادي است و مشکل خاصي وجود ندارد. اما اگر چرخه قاعدگي کمتر از 21 روز يا بيشتر از 3 ماه طول کشيد حتماً بايد با يک پزشک مشورت کرد.


بعد از اين چرخه هاي قاعدگي بايد منظم شود. در اين زمان هم اگر بي نظمي هايي در چرخه ها ديده شد بايد به پزشک مراجعه کرد.
جا انداختن فقط يک دوره قاعدگي، حتي بعد از اينکه چرخه ها منظم شده اند، مشکل خاصي تلقي نمي شود. اما جا انداختن بيش از يک دوره ممکن است علائمي براي يک مشکل به حساب آيد. هميشه بايد امکان حاملگي را در نظر گرفت. پيشنهاد مي کنم که بعد از جا افتادن دومين قاعدگي به پزشک مراجعه کنيد. جا افتادن چند قاعدگي و چرخه هاي قاعدگي کمتر از 21 روز، ريزش بيش از حد و طولاني حتي در اولين دوره مي توانند نشانه هايي براي بروز مشکل باشند و بايد به پزشک مراجعه شود.


در آخر بايد بگوييم که دردهاي زير شکمي طبيعي ترين اختلال در دوران قاعدگي هستند. اما اگر مداواي معمولي به کار نيامد، بايد به پزشک مراجعه شود. در هر حال بايد در اين دوران هر چه مي توانيد مراقبت کرده و هوشيار باشيد.


نام دارو ميزان مصرف تعداد مصرف شروع مصرف در صورتيكه علائم اينگونه باشند

استامينوفن 650 - 1000 mg روزي 4 بار خفيف تا ملايم
آسپرين 325 - 650 mg چهار الي شش بار خفيف تا ملايم
ايبوپروفن 200 - 400 mg سه الي چهار بار در روز (حداكثر 1200 ميليگرم در 24 ساعت) خفيف تا شديد
ناپروكسن سديم


220 mg دو الي سه بار در روز
(حداكثر 660 ميلي گرم در 24 ساعت) خفيف تا شديد
واکـنــش افـراد به هـنــگام تشخیص بیماری تبخال ژنتیکی چیست؟
رایـج تـرین احسـاسـی که بـه افـراد دست می دهد چیزی نیست جز ترس و عصبانیت. آنها معمولا با خود می گویند:


"وای، خـدای من! زندگی ام به پایان رسید!" اما یک لحظه صبر کنید. شاید آگاهی از این قضیه که شما دارای نوعی بیماری هستید که باید تا پایان زندگی آنرا تحمل کنید قدری ناراحت کننده باشد. اما در عین حال باید بدانید که دنیا برای مبتلایان به این بیماری به آخر نمی رسد. تا به حال هیچ کس از این بیماری جان نسپارده است. افرادی بودند که در تمام طول عمر خود با این بیماری زندگی کرده و با آن کنار آمده اند. خانم هایی که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند به راحتی باردار شده و صاحب فرزند شوند. این بیماری به راحتی قابل کنترل است. فقط کافی است به محظ رویت تبخال به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا او شما را به طور کامل با تمام معظلات این شرایط آگاه کند.


آیا کسی که دارای بیماری های آمیزشی است، می تواند از رابطه جنسی رمانتیک و سالم لذت ببرد؟
بله، شکی وجود ندارد که افرادی که دارای تبخال های ژنتیکی و یا سایر بیماری های جنسی هستند می توانند رابطه جنسی سالم و ارضا کننده ای را در تمام طول عمر خود داشته باشند. اگر در رابطه خوبی قرار داشته باشید و شخصی که دارای مشکل است با مسئله خود کنار آمده باشد و عقیده اش این باشد که: "باید با این مسئله روبرو شویم" ارتباط می تواند برای همیشه ادامه پیدا کند.


شما برای کسی که مبتلا به این بیماری است و شدیدا احساسی تنهایی می کند چه پیشنهادی دارید؟
پیش از هر چیز شما باید بدانید که تنها آدمی نیستید که چنین احساسی دارید. تشخیص بیماری هم فقط به شخص شما منحصر نمی شود. بر طبق آمار جامعه پزشکی آمریکا تقریبا در حدود 60 میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند (البته این در حالی است که تنها 10% از آنها از بیماری خود اطلاع دارند). گروههای پشتیبانی به طور حتم به شما کمک می کنند. آنها به شما آموزش می دهند که شما تنها کسی نیستید که در این شرایط قرار گرفته اید، همچنین مکانی را فراهم می کنند تا بیماران

دیگری که دارای تبخال های ژنتیکی بودند تجربیات خود در مورد نحوه کنار آمدن با بیماری و رسیدن به موفقیت در برابر شریک زندگی شان را در اختیار شما قرار دهند. البته من معتقدم شما نباید برای مدت زمان طولانی در این گروه های پشتیبانی باقی بمانید. بالاخره باید در یک نقطه تصمیم خود را بگیرید و به زندگی عادی ادامه دهید.
در چه مرحله ای از ارتباط، شخص بیمار می تواند شریک زندگی خود را در جریان بیماری اش قرار دهد؟


زمانی که پایه های اولیه ارتباط ریخته شد و به جایی رسیدید که برقراری معاشقه اجتناب ناپذیر بود. البته شما نباید او را دقیقا قبل از شروع اولین رابطه جنسی در جریان بگذارید، بلکه بهتر است مکان آرامی برای گفتگو پیدا کنید. این مطلب بی اهمیتی نیست و هیچ کس نمی تواند دشواری آنرا دست کم بگیرد. این ریسک هم وجود دارد که طرف مقابل بگوید: "خداحافظ". اما شما مجبور هستید خطر آنرا بپذیرید. اگر او از خانه خارج شد و دیگر باز نگشت به هر حال این ارتباط برای شما مناسب نبوده. اما صحبت کردن در مورد این قضیه ضروری است؛ چرا که اگر مسئله را بازگو نکنید و بیماری به او نیز سرایت کند، با این کار همه چیز بدتر خواهد شد.
فکر می کنید چه مکانی مناسب تر است؟ چگونه سر صحبت را آغاز کنیم؟


اتاق خواب اصلا مناسب نیست. فضای رمانتیک مانند میز شام هم فایده ندارد. من پیشنهاد می کنم زمانی که در ماشین در حال رانندگی هستید و یا در حین قدم زدن در پارک موضوع را مطرح کنید. یک مکان کاملا اختصاصی. شما نباید گفگو پیرامون این مطلب را زمانی که هر دویتان از نظر جنسی تحریک شده اید، مطرح کنید. در این حالت مشکل، غیر منتظره و ناراحت کننده تر جلوه می کند. گفته های خود را یکبار در حضور یک مشاور، یا یک دوست صمیمی و یا مقابل آینه تمرین کنید. یک نفس عمیق بکشید. می توانید با چیزی شبیه به این شروع کنید: "من ارزش زیادی برای تو قائل هستم، دلم می خواهد برای مدت زمان طولانی در کنار هم باشیم، تا به حال کسی مثل تو در زندگی ام وجود نداشته، از اینکه تو را دارم خوشحالم، اما چیزی هست که باید حتما با تو در میان بگذارم؛ من تبخال تناسلی دارم. تمام اطلاعات را در مورد این بیماری گرفتم، می دانم باید در مورد آن چه کار کنم، به خوبی می دانم در موقع بروز باید چگونه آنرا مهار کنم."
آیا در زمان بروز می توان ارتباط جنسی برقرار کرد؟


اگر شما استرس داشته باشید، تعداد دفعات بروز تبخال بیشتر می شود، به همین دلیل من پیشنهاد می کنم کارهایی انجام دهید که حتی الامکان میزان استرس شما را کاهش دهد. زمانی که بیمار با خود تصمیم بگیرد: "من این مشکل را دارم، بنابراین باید راههای مقابله با آنرا فرا گیرم" راههای بسیار زیادی برای مقابله با بیماری را پیدا می کند. به خاطر داشته باشید که همیشه باید واقع نگر باشید، این یک بیماری مرگ آور نیست.


آیا شخصی که آلوده شده باید با کسی که تصور می کند او آلوده اش کرده تماس بگیرد؟ چگونه باید او را مطلع سازد؟
اگر این قضیه مربوط به ارتباط های گذشته شما می شود یک نفس عمیق بکشید و بگویید: "واقعا شرم آور است که این آدم بدون اینکه به من بگوید مرا آلوده کرد، خدا را شکر که دیگر با او نیستم، خوب شد که از شر او خلاص شدم." اگر مربوط به ارتباط گذشته باشد و تصور می کنید که شخص بیمار خودش از موضوع اطلاعی نداشته

میتوانید یک نامه برایش بنویسید (در این صورت شما افراد بسیار زیادی را از ابتلا به این بیماری نجات داده اید) اما این کار را تبدیل به نوعی مقابله نکنید. اگر شریک فعلی شما آلوده است باید با او صحبت کنید. بگویید: "احتمالا نمی دونی که تبخال ژنتیکی داری، اگه اینطوره بهتره ببینیم در مورد رابطمون باید چه کار کنیم."
آیا لازم است به هر کسی که با او رابطه جنسی دارم بگویم که دارای تبخال هستم، حتی اگر هیچ نشانه و یا اثری از آن وجود نداشته باشد؟


لازم نیست یک تابلوی "من تبخال تناسلی دارم" درست کنید و پشت درب نصب نمایید تا تمام همقطارهایتان متوجه شوند، و یا حتی خانواده! اما شما باید اطلاعات موجود در این زمینه را در اختیار هر شخصی که با او رابطه جنسی برقرار می کنید، قرار دهید. نباید مشکل خود را دست کم بگیرید. این بیماری کاملا جدی است. جامعه پزشکی در حال کار کردن بر روی واکسن آن است، اما تا این لحظه چیزی به بازار عرضه نشده. شاید بعد ها درمان های بهتری ارائه شود، اما در حال حاضر باید مسئولیت آنرا به عهده گرفته و با هر کسی که رابطه جنسی دارید در مورد مشکل خود صحبت کنید.


آیا راه حلی برای بیماران به منظور حفظ نگرش و رفتار مثبت در خودشان دارید؟
سعی کنید هیچ گاه نا امید نشوید؛ نباید به خودتان بگویید که زندگی جنسی تان به پایان رسیده و یا نمی توانید صاحب فرزند شوید، این افکار سودمند نیستند. منظور من این نیست که به بیماری خود بی توجهی کرده و به آن اهمیت ندهید، بلکه باید همه چیز را از نظر منطقی تحلیل و بررسی نمایید.


پپتقسيم بندي قرصهاي ضد حاملگي
1- پروژسترون(ميني پيل): در ايـن قـرصها تنها هورمون پـروژستـرون وجـود دارد- ويژه خانمهاي شيرده و يا مبتلا به فشار خون بالا مي باشد. خانمهاي شيرده مي بايست 6
هفته پس از زايمان شروع بمصرف اين قرصها كنند. بـسـته اين قرصها 28 عددي مي بـاشد. نحوه مصرف آنها روزي يك قــرص سر ساعت معين از روز نخست قاعدگي ميباشـد و پـس از اتـمـام بسـتـه مـصرف قرص بسته جديد بدون وقفه آغـاز ميــگردد. در صورتي كه مصرف قرص كمتر از 3 ساعت از زمان مقرر فراموش گردد بلافاصله پس

از يادآوري آن قرص مصرف و مابقي قرصها نيز طبق روال مصرف ميگردد اما هرگاه مصرف قرص بيش از 3 ساعت به تاخير افتاد بلافاصله پس از يادآوري قرص فراموش شده مصرف گرديده و تا يك هفته ميبايد از يك روش ضد بارداري ديگر استفاده نمود. اثر اين قرصها از قرصهاي تركيبي پايين تر ميباشد.
2- تركيبي: اين قرصها تركيبي از دو هورمون استروژن و پروژسترون ميباشد. اين قرصها خود به سه دسته تقسيم بندي ميگردند:
* منو فازيك(تك مرحله اي): ميزان هورمونهاي استروژن و پروژسترون در تمام قرصها يكسان ميباشد.ق رصهاي LD وHD در اين گروه قرار دارند.
* دي فازيك(دو مرحله اي): ميزان هورمونهاي استروژن و پروژسترون در دو مرحله تغيير ميكند.


* تري فازيك(سه مرحله اي): ميزان هورمونهاي استروژن و پروژسترون در سه مرحله به تدريج افزايش مي يابد.
بسته بندي قرصهاي تركيبي نيز دو گونه ميباشد:
1- بسته هاي 21 عددي: اين بسته ها حاوي 21 عدد قرص موثر ميباشد.
2- بسته هاي 28 عددي: اين بسته ها حاوي 28 عدد قرص بوده كه 21 عدد آن موثر بوده و 7 عدد آن را قرصهاي خنثي تشكيل ميدهند. 7 قرص آخر تنها براي كمك به حافظه مصرف كننده ميباشد.
نحوه مصرف قرصهاي LD و HD

قرصهاي LD كرم رنگ بوده و دوز پايين دارند.
قرصهاي HD سفيد رنگ بوده و دوز بالا دارند.
نحوه مصرف: از روز 5 قاعدگي مصرف قرصها آغاز ميگردد (خواه خونريزي قطع و يا ادامه داشته باشد). 21 روز قرصها سر ساعت معين مصرف گرديده و پس از اتمام بسته يك هفته (7 روز) مصرف قرص قطع گرديده و از روز هشتم مصرف بسته جديد قرص آغاز ميگردد. (خواه خونريزي قطع و يا ادامه داشته باشد)
در صورت فراموشي مصرف قرص:


1- هرگاه مصرف يك قرص فراموش گردد: به محض يادآوري قرص را مصرف كرده و قرصهاي بعدي را نيز در زمان مقرر مصرف كنيد.
2- هرگاه مصرف دو قرص متوالي فراموش گردد: به محض يادآوري 2 قرص را همزمان مصرف كرده و 2 قرص ديگر را همزمان روز بعد مصرف كنيد.مابقي قرصها را در زمان مقرر مصرف كنيد.تا يك هفته نيز از يك روش ديگر پيشگيري از بارداري استفاده كنيد.
3- هرگاه مصرف 3 قرص متوالي فراموش گردد: در اين صورت مابقي بسته قرص را بدور انداخته و همان روز مصرف قرصهاي بسته جديدي را آغاز كنيد. تا يك هفته نيز از يك روش ديگر پيشگيري از بارداري استفاده كنيد.


* معمولا پس از دو هفته از مصرف قرصهاي LD وHD ديگر حاملگي صورت نخواهد گرفت اما بهتر است ماه نخست مصرف اينگونه قرصها از يك روش ديگر پيشگيري از بارداري استفاده كنيد.
نحوه مصرف قرصهاي سه مرحله اي

* بسته اين قرصها از 6 قرص نارنجي رنگ،5 قرص زرد رنگ و 10 قرص سفيد رنگ تشكيل شده است.
نحوه مصرف: از روز نخست قاعدگي مصرف قرصها آغاز ميگردد و هر روز سر ساعت معين قرصها مصرف گرديده پس از اتمام بسته يك هفته مصرف قرص قطع گرديده و از روز هشتم مصرف قرصهاي بسته جديد آغاز ميگردد.
در صورت فراموشي مصرف قرص:


1-هرگاه كمتر از 12 ساعت از زمان مقرر مصرف قرص گذشته باشد: قرص فراموش شده را مصرف كرده و بقيه قرصها را در زمان مقرر بخوريد.
2- هرگاه بيشتر از 12 ساعت از زمان مقرر مصرف قرص گذشته باشد: قرص فراموش شده را نخورده و مابقي قرصها را در زمان مقرر بخوريد. تا تمام شدن بسته نيز از يك روش ديگر جلوگيري از حاملگي استفاده گردد.
* هرگاه براي بار نخست از اين قرصها استفاده ميكنيد در ماه اول از يك روش ديگر جلوگيري استفاده كنيد.
نكات مهم:


1-براي كاهش حالت تهوع ناشي از مصرف اينگونه قرصها بهتر است آنها را پس از غذا مصرف كنيد.
2-مصرف قرصها بايد هر روز در يك ساعت معين انجام گيرد.
3-هر گاه قرصها را بطور مرتب مصرف گرديد و يك دوره قاعدگي براي شما اتفاق نيفتاد نگران نباشيد اما اگر دو بار پياپي قاعده نشديد به پزشك مراجعه كنيد.
4-در مواردي اثر قرصهاي خوراكي جلوگيري از بارداري كاهش يافته و بايد از يك روش مكمل ديگر جلوگيري از بارداري استفاده گردد اين موارد شامل:
* تداخل دارويي: مصرف آنتي بيوتيكها (مانند آمپي سيلين، پنسيلين، تترا سايكلين)،ق رصهاي آرامبخش (مانند ديازپام)، قرصهاي ضد سل، قرصهاي ضد تشنج، قرصهاي ضد انعقاد خون اثربخشي قرصهاي ضد بارداري را كاهش ميدهند.


* اسهال و استفراغ شديد نيز اثر بخشي قرصها را كاهش ميدهد و بايد از روش ديگر جلوگيري از بارداري استفاده گردد.
5- آزمايش نمونه از دهانه رحم (پاپ اسمير) در آغاز مصرف قرصهاي ضد بارداري و هر ساله براي خانمها ضروري ميباشد.
6-قدرت بارداري معمولا پس از 3 ماه از قطع قرصهاي ضد بارداري باز ميگردد. (اين زمان در افراد مختلف از يك ماه تا 6 ماه متغير ميباشد)
روش اورژانس جلوگيري از بارداري

هرگاه احتمال حاملگي ناخواسته در شما وجود دارد شما ميتوانيد تنها ظرف 72 ساعت از حاملگي جلوگيري كنيد:
1- روش نخست: 4 عدد قرص LD همزمان و سپس 12 ساعت بعد 4 قرص ديگر مصرف گردد.
2- روش دوم: 2 قرص HD همزمان و سپس 12 ساعت بعد 2 قرص ديگر مصرف گردد.
*بخاطر داشته باشيد از اين روش بيش از يك بار در هر سيكل قاعدگي نبايد استفاده گردد.
* همچنين مصرف اورژانسي اينگونه قرصها تعادل هورمونها را بشدت برهم زده و حالت تهوع شديدي در فرد پديد مي آورد.
تعريف قاعدگي


بـه ريـزش غشـاء داخلـي رحـم (آنـدومتـر) توام با خونريزي
اطلاق ميگردد.
* قاعدگي تقريبا هرماه باستثناء دوران بارداري و يائسگي
به وقوع ميپيوندد.
* چرخه قاعدگي ميان 21 تا 40 روز متغيير ميباشد.


* تنها 10 % زنان داراي چرخه قاعدگي (دقيقا) 28 روز ميباشند.
* سيكل قاعدگي توسط هورمونهاي L.H وF.S.H كه از غده هيپوفيز ترشح ميگردند و هورمونهاي استروژن و پروژسترون كه از تخمدانها ترشح ميگردند كنترل ميشود.
مراحل قاعدگي به قرار زير ميباشد:
1-چرخه قاعدگي از روز نخست خونريزي آغاز ميگردد.


2-با كاهش سطح هورمونهاي استروژن و پروژسترون غشاء داخلي رحم در هم شكسته و همراه با جريان خون دفع ميگردد.
3-با افزايش ترشح F.S.H رشد يك تخمك در يك فوليكول تخمداني تحريك ميگردد. اين فوليكول تكامل يافته توليد استروژن ميكند.
4-با افزايش هورمون L.H به همراه هورمون F.S.H سبب تخمك گذاري ميگردند. در اين مرحله سطح هورمون استروژن در جريان خون افزايش اما سطح پروژسترون كاهش مي يابد. پس از تخمك گذاري اول (تخمك) از لوله فالوپ به سمت رحم حركت ميكند.


5-با كاهش هورمونهاي L.H وF.S.H فوليكول پاره شده (پس از رها سازي تخمك) تبديل به جسم زرد ميگردد. اين جسم زرد توليد پروژسترون ميكند.
6-در اين مرحله هورمون استروژن افزايش يافته و همراه با پروژسترون سبب ضخيم گشتن غشاء رحم ميگردند.
7- هرگاه تخمك بارور نگردد جسم زرد از ميان ميرود و ديگر پروژسترون توليد نميكند. بنابراين سطح هورمونهاي استرژن و پروژسترون در خون كاهش يافته و غشاء داخلي رحم ميريزد.


8-آغاز چرخه بعدي.
چند نكته:
* دوره خونريزي 3 تا 7 روز به طول مي انجامد.
*روز نخست خونريزي، روز نخست چرخه قاعدگي محسوب ميگردد.
تعريف تخمك گذاري
به رها شدن يك تخمك بالغ از يك فوليكول تخمداني اطلاق ميگردد.
علايم فيزيكي تخمك گذاري


1- احساس درد و ناراحتي خفيف در ناحيه تحتاني شكم
2- افزايش اندك دماي بدن
3- افزايش ترشح موكوس در مهبل
4- افزايش ميل جنسي
5- حساس گشتن سينه ها
عوامل موثر بر زمان تخمك گذاري
1- استرس
2- بيماري
3- تغيير و تحولات ناگهاني در سبك زندگي
* معمولا روز تخمك گذاري 16-12 روز (متوسط 14 روز) پيش از آغاز قاعدگي بعدي ميباشد.
* هنگامي كه يك تخمك رها ميگردد 12 تا 24 ساعت فرصت دارد تا توسط اسپرم بارور گردد.
*براي جلوگيري از بارداري ميايست حداقل 5-4 روز قبل و 48-24 ساعت پس از تخمك گذاري از برقراري رابطه جنسي خودداري كرد. اين به اين خاطر است كه اسپرم قادر است 5-4 روز درون بدن زن زنده بماند.


* براي اطمينان بيشتر ميبايست از 6 روز قبل از تخمك گذاري و 3 روز پس از آن از برقراري رابطه جنسي خودداري كرد.
روشهاي طبيعي جلوگيري از بارداري با تهيه نمودار
1- اندازه گيري درجه حرارت بدن: با اندازه گيري روزانه دماي بدن ميتوان روز تخمك گذاري را تعيين كرد. در روز تخمك گذاري دماي بدن 0.4 تا 0.8 فارنهايت افزايش مي يابد. اين به علت افزايش سطح پروژسترون خون ميباشد.
2- روش غشاء سرويكال: در چرخه قاعدگي ميزان ترشح موكوس مهبل كاهش مي يابد. اما در زمان تخمك گذاري ترشح موكوس مهبل افزايش يافته و شفاف، لغزنده و چسبناك ميگردد.


3- روش تقويمي:با ثبت دقيق روز نخست قاعدگي و پيش بيني روز تخمك گذاري و پرهيز از نزديكي جنسي در روزهاي پر خطر.
افراد زير نبايد از اين روش ضد آبستني استفاده كنند:
1- افرادي كه قاعدگي نامنظم دارند.
2-افرادي كه مبتلا به بيماري هاي منتقله جنسي ميباشند.
3- افرادي كه قادربه ثبت دقيق تاريخ وقايع چرخه قاعدگي خود نميباشند.
4-افرادي كه بيش از يك شريك جنسي دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید