بخشی از مقاله

- tamus diocia مو وحشی

نامهای شناخته شده :

1. kua-lou
2. ladies ' seal
3. tamus
4. tettterberry
5. هزار چشان سفید
6. فاشر وحشی
7. مو وحشی
8. تاک جنگلی

قسمتهای مورد استفاده:
ریشه های زیرزمینی

شرح گیاه و طبیعت آن :

فاشر سفید یا مو وحشی گیاه بالارونده چند ساله است . ساقه های خار دار به طول 10 پا می رویند و با استفاده از ساقه های پیچک مانند که مخالف جهت برگ ها رشد می کنند ، بالا می روند . ساقه های زیر زمینی سفید ، به شکل محور ، گوشت الود و حاوی آب شیری هستند .برگ ها به شکل قلب ، با 5 بریدگی و خشن هستند . گلهای کوچک سفید مایل به سبز یا زرد در بغل ساقه ها در ماه های ژوئن یا اگوست می رویند . اوایل به شکل پا و سیاه رنک هستند .

انواع دیگر :
فاشر قرمز حاوی صمغ سمی خطرناک

زیستگاه :
در اروپا ، ایالات متحده و گهگاه نوع وحشی آن در تاکستان های اروپا یافت می شود .

خواص دارویی:

 


پاک کننده ، ضد درد مفاصل .

 

کار برد ها:
مو وحشی یک پاک ساز قوی است . در آلمان ریشه های آنرا خالی می کنند و در آن آب جو می ریزند . بعد از 1 یا 2 روز ، آن برای رفع یبوست بکار برده می شود .ریشه خشك شده آن برای سیاه سرفه مفید است . همچنین برای رفع رماتیسم ، صرع ، سرگیجه ،فلج ، ورم ، جزام ، تشنج ، گرفتگی عضلات ، سنگ کلیه ، سرفه ، تنگی نفس مورد استفاده قرار میگیرد .همچنین برای گرما زدگی ، آفتاب سوختگی ، تمیز کردن زخم ، جراحت ، خون مردگی و سوختگی با بخار مفید است .

فرمول یا دوز مصرف :
بجز موارد اورژانسی ، مو وحشی را بدون نظر پزشک مصرف نکنید .

تزریق :
مقدار آن 5 تا 10 قطره است .

اخطار :
قدرت پاکسازی مو وحشی ، شدید است . بنابراین زیر نظر پزشک مصرف شود .ریشه های آن بسیار سمی هستند . حبه ها نیز سمی اند .40 حبه از آن

می تواند یک آدم بالغ و 15 تای آن می تواند یک بچه را بکشد .

انواع دیگر :
مو قرمز B.dioica )) حاوی صمغ خطر ناک و سمی است . بدون تجویز پزشک از هیچ نوع قرمز یا سفید آن استفاده نکنید .

خصوصیات فيزيكي:


گیاهی بالارونده و چند ساله که در بیشترین رشد خود به 3.5 متر می رسد . این گیاه در منطقه 6 مقاوم است و در ماههای می تا ژوئن به گل می نشیند .
گلها وابسته به حشراتند . ( گلهای انفرادی معمولا یا نر هستند یا ماده .ولی از 6 تا فقط یکی هم ماده است هم نر. ان هم بعد از رشد گیاه ، معلوم می شود. )و با حشرات گرده افشانی می کنند و گیاه خود بارور نیست .گیاه ، خاک سبک ( شنی) هم متوسط ( رسی) و هم سنگین(خاک کوزه گری ) را تحمل و ترجیه می دهد .گیاه ، خاک الکالین ، خاک طبیعی و پایه ای را ترجیه می دهد .نیز می تواند در جاهای نیمه سایه یا بدون سایه رشد کند .فقط خاک نمناک احتیاج دارد .

محل بومی و مناسب :
زمین خاربن ، جنگل و جاهای نیمه سایه

استفاده خوراکی :
برگها – جوانه های تازه باید قبل از خوردن ، پخته شوند .این جوانه ها در بهار می رویند موقع استفاده از این گیاه به موارد سمیت ذکر شده توجه کنید .

استفاده دارویی:
پاک کننده ، معرق ، خلط آور ، ادرار آور ، محرک ، مسهل ، کرم زدا .
پاک کننده و مسهل قوی .امروزه از مو وحشی با احتیاط بیشتری در گیاه شناسی استفاده می شود .آن ، اصولا برای درمان دردهای رماتیسمی تجویز می شود .
ریشه ؛ پاک کننده ، معرق ، خلط آور ، ادرار آور ، مسهل ، محرک ، و کرم زدا است .
آن به مقدار کم ، برای شرایط جدی عمل ، زخم های روده ای ، فشار خون ، تنگی نفس و آرتروز کاربرد دارد . سرانجام ، ان مانند دوای محمر برای تسکین در

دهای عضلانی و مفصلی کاربرد دارد .ریشه ، که 75 سانتی متر درازا و 75 میلی متر کلفتی دارد در هر وقت از سال می تواند به سادگی مصرف شود .همچنین می توان ان را در پاییز درو و برای مصارف بعدی خشک کرد .این گیاه باید با احتیاط فراوان و زیر نظر پزشک مصرف شود. به موارد سمیت ذکر شده توجه کنید . گیاه سالم ، خاصیت ضد ویر هایی دارد که زهکش هستند .از آلودگی اسدی خاک جلوگیری شود .حالت آفتابی را ترجیه می دهد .گیاهی است که ریشه در عمق خاک رفته دارد که به سایر گیاهان بوسیله ریشه پیچکی دسترسی دارد .گیاهی است که بوسیله خرگوش ها خورده نمی شود .گیاه می تواند به سادگی بوسیله دانه های رسیده اش پراکنده شود .
اگر شرایط مساعد باشد می تواند دو جنس نر و ماده را يكجا تولید کند .

انتشار :
دانه در شرایط سرد زودتر می رسد. برف دانه ها را برای بعد زمستان در هوای سرد نگه می دارد . وقتی به حد کافی بزرگ شدند ، دانه ها پوست خود را سوراخ کرده و رشد می کنند .در اواخر بهار یا اوایل تابستان ، دانه ها شکل دائمی خود را می گیرند و د اولین بهار نیز تقسیم می شوند .


منابع :


F.Chittendon . RHS dictionary of plants plus supplement
Hedrick . U.P .sturtevant's EdiblePlants of the world
Grieve.A Modern Herbal

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید