بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

زبان‌شناسي چيست؟
زبان‌شناسي دانش شناخت و بررسي زبان به‌روش علمي است.

اسلاید 2 :

در مطالعات زبان‌شناسي آنچه اهميت بيشتري دارد ارائة فرضيات نيست بلكه سنجش اين فرضيه‌ها با پديده‌هاي زباني و توصيف آنهاست.

اسلاید 3 :

علم تنها به توصيف پديده‌ها و تدوين قوانين حاكم بر آنها بسنده نمي‌كند، بلكه در پي يافتن علل و توضيح عوامل دخيل و مؤثر در تكوين و تغيير پديده‌ها نيز برمي‌آيد.

اسلاید 4 :

زبان به‌عنوان قوة نطق يعني همان ويژگي خاصي كه فصل مميز انسان از حيوان است مورد مطالعه قرار مي‌گيرد و قوانين ناظر بر آن بررسي مي‌شوند.

اسلاید 5 :

تحولات زباني براساس قانونهاي ويژه‌اي صورت مي‌گيرد كه شناخت آن تحولات براساس اين قوانين نيز در محدودة كار زبان‌شناسي است.

اسلاید 6 :

قانونهاي زبان‌شناسي كه به‌طريق استقرا و از بررسي اجزا به‌دست مي‌آيند، ‌همانند قانونهاي رياضي همواره قطعي و حتمي نيستند.

اسلاید 7 :

بشر همواره براي برقراري ارتباط در جوامع خود از وسايل و ابزارهاي مختلفي سود مي‌برده است كه در اين ميان زبان مهمترين ابزار و وسيله به‌شمار مي‌آيد.

اسلاید 8 :

زبان يك نهاد اجتماعي است. بدين‌معني كه افراد يك اجتماع به‌منظور آگاهي از مقاصد يكديگر و براي برقراري ارتباط با همديگر عناصر آن را برقرار كرده‌اند.

اسلاید 9 :

زبان داراي دو صورت يا دو نمودِ ملفوظ و مكتوب است. نمودِ ملفوظ آن عبارت است از ارتعاشات صوتي كه در هوا پخش مي‌شود و ناپايدار است و نمودِ مكتوب آن عبارت است از ثبت و ضبط گونه‌اي از نمودِ ملفوظ كه پايدار مي‌ماند.

اسلاید 10 :

در زبانهايي كه داراي هر دو نمود ملفوظ و مكتوب هستند به پيروي از يك سنت ديرينه هميشه صورت مكتوب بر صورت ملفوظ آن برتري داشته است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید