بخشی از مقاله

چکیده

انسان موجودی است اجتماعی، ودراین زندگی اجتماعی نیازبه ارتباط بااطرافیان خوددارد،یکی از حساسترین ،دقیقترین ودر عین حال ظریف ترین روابط مجموعه عبارتست از:دادوستدهاوروابطی که به طور عام بین دو جنس مخالف اززن ومرد صورت می گیرد.این روابط ممکن است به صورت واقعی ویا فضای مجازی - اینترنت،چت،تلفن همراه،پیامک و... - صورت گیرد.از نظر اسلام در حفظ حریم درارتباط بانامحرم ،فرقی بین محیط واقعی و محیط مجازی نخواهد بود وارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است وچون کسی به آنجا راه ندارد ، بنابراین محل اشکال است. البته با توجه به احکام و متون اسلامی اگر خوف افتادن به حرام و قصد لذت بردن در میان نباشد، اشکالی وارد نیست . دراین مقاله ،نگارنده برآن است تادرموردفضای مجازی وروابط زن ومرددراین فضا،دیدگاههای مطرح شده،بویژه دیدگاه اسلام دراین موردبپردازدضمن اینکه به دیدگاه فقهانیز اشاره شده است.

مقدمه :

انسان به عنوان موجودی طبیعی و باداشتن بعد مادی و جسمانی ، ناچاربا جهان طبیعت در ارتباط حیاتی و وابستگی متقابل است.طوری که قطع ودل بریدن از این وابستگی هامساوی با نابودی او خواهد بود .حیات اجتماعی عرصه تلاش ،رشدوانحطاط انسانهاست. افراد بشر به دلایل زیادی نمی توانند انفرادی زندگی کرده وعزلت وگوشه نشینی اختیار کنند.ازطرفی خداوند به انسان عقل راکامل عنایت فرمودوبعدجسمی وروحی ضعیفی به اوعنایت کردودرکنار اینهاشهوت ومادیات رادروجود انسان قرار داردتادراین امتحانات الهی انسان را مورد آزمایش قرار دهدواین در صورتی است که برعکس آن بردیگر موجودات حکمفرماست.

دراین تحقیق به روابط زن و مرد به عنوان دو جنس مخالف که غرایز مختلفی نیز دارند و به همدیگر نیاز دارند ،درفضای واقعی و مجازی ازقبیل ایمیل وچت،عکسها،نگاه کردن به تصاویروفیلمها پرداخته شده است . رعایت حدود شرعی همچنانکه در دنیای واقعی لازم است ،در فضای مجازی هم بایددر حد ضرورت و بدون فساد وریبه باشد. مواردی که در این تحقیق مورد بحث واقع شده است عبارتند از:

1.    روابط زن ومرد

2.    حریم وحدود روابط زن ومرد

3.    فضای مجازی وانواع فضای مجازی - چت وایمیل - -4دیدگاههای مطرح شده درموردچگونگی روابط زن ومرد روابط زن ومرد ازلحاظ لغوی واصطلاحی "ارتباط، فرآیندی تبادلی است که بهطور معمول، هدف خاصی را دنبال میکند و حیطهی آن بسیار گسترده میباشد. انواع ارتباط عبارتند از:

-    ارتباط شفاهی - کلامی - : ابزار آن، کلمه و زبان است مانند تماس تلفنی و…

-    ارتباط کتبی - متنی - : بیشتر از طریق نوشتار و با ابزار قلم و کاغذ صورتمیگیرد مانند نامهنگاری و…

-    ارتباط سازنده: این نوع ارتباط بهطور معمول با هدف اطلاعرسانی و انجام امور روزمره بهطور شایسته صورتمیگیرد.

-    ارتباط ویرانگر: هدف این نوع ارتباط بهطور معمول، تخریب دیگری است.

-    ارتباط واقعی: این نوع ارتباط در حضور دیگری صورتمیگیرد و بهطور معمول رودررو است. افراد همدیگر را میبینند و هم از طریق کلام و هم از طریق زبان بدن به یکدیگر بازخورد میدهند.

-    ارتباط مجازی: گونهای ارتباط غیرحضوری است که محصول دوران مدرن میباشد و روزبهروز دامنهی آن گستردهتر میشود. منظور از رابطه و دوستی دختر و پسر - جنس مخالف - »رابطه ای است صمیمانه، گرم و اغلب پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و … ایجاد می گردد.«

سه دیدگاه در باره رابطه دوجنس مخالف - زن ومرد - وجود دارد: - 1افراطی - 2تفریطی - 3اعتدال - 1 دیدگاه افراطی "در این نگرش، هر گونه ارتباطی با جنس مخالف، آزاد و بدون مانع است - رویکرد لیبرالیستی - . بر اساس این دیدگاه افراطی ایجاد هر نوع محدودیت و ممنوعیت در ارتباط میان زن و مرد، باعث برانگیختن حساسیت، افزایش التهاب و اشتیاق می شود. انسان بر اساس اصل:الأنسان» حریصٌعَلی مامُنِعَ«، وقتی در موردی با منع و محدودیت مواجه می شود، نسبت به آن حریص تر و کنجکاوتر می شود.

از این رو، بهتر است که نحوه ی ارتباط دو جنس مخالف، همان گونه ای باشد که دو جنس موافق با هم مرتبطند. از این گذشته، اوضاع حاکم بر جامعه ی جهانی، جدایی دو جنس مخالف را از هم ناممکن گردانیده است. زیرا عصر حاضر، عصر ارتباطات و اطلاعات است. همان گونه که در این عصر، فرهنگ ها، ادیان و مذاهب به گفتگو و ارتباط میان هم تن داده اند، باید ارتباط و مصاحبت میان همه افراد بشر را فارغ از جنسیت، نژاد، رنگ، دین و مذهب پذیرفت.

نقد و بررسی

در نقد دیدگاه فوق،توجه به نکات زیر ضروری است:

- - 1 این نظریه، به طور کامل با آیات و روایات فراوان و فتاوای فقها ناسازگاری دارد. آیات و روایات متعددی که در باب لزوم رعایت عفاف، حفظ حریم و ممنوعیت اختلاط دو جنس مخالف، حرمت خلوت زن و مرد نامحرم، تبرج و خودآرایی زنان در خارج از خانه آمده است، گویای این استکه از دیدگاه اسلام ساده انگاری و تساهل در روابط زن و مرد کاملاً مردود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید