بخشی از مقاله

ارايه استانداردهاي بکارگيري تابلوهاي پيام متغير خبري
چکيده
تابلوهاي پيام متغير خبري از جمله تجهيزات کنترل ترافيک هستند که به منظور ارايه اطلاعات به رانندگان در طول مسير مورد استفاده قرار ميگيرند. مهمترين کاربرد تابلوهاي پيام متغير، نمايش پيام هاي ايمني و ترافيکي وابسته به اتفاقات ناگهاني و يا زمان خاص مي باشد. از آنجايي که حداکثر کارايي تابلوهاي متغير خبري در شرايطي ايجاد مي گردد که اطلاعات مربوط به جريان ترافيک به صورت همزمان ، صحيح ، دقيق و منظم در اختيار رانندگان قرار گيرد، لذا در اين مطالعه به ارايه استانداردهاي نصب و بهرهبرداري تابلوهاي پيام متغير پرداخته خواهد شد. بر اين اساس در ابتدا به بيان اجزا و کليات مشخصات فيزيکي تابلوها نظير ابعاد و ارتفاع استاندارد پرداخته شده و در ادامه با بررسي عوامل بااهميت در مکانيابي و نصب اين تابلوها، استانداردهاي عملکردي آنها نظير ويژگي هاي پيام تابلو، فونت ، اندازه نوشتار و موضوع متن بر اساس راهنماي بکارگيري تابلوهاي پيام متغير خبري ايالت تگزاس امريکا به تفصيل مورد بررسي قرار خواهد گرفت .
کلمات کليدي :
تابلوي پيام متغير خبري، حمل ونقل هوشمند، مديريت ترافيک ، vms.

١) مقدمه
با رشد روزافزون وسايل نقليه در کشور هاي در حال توسعه ، اکثر اين کشورها شاهد کاهش سطح ايمني راهها و رشد فزاينده اي در آمار تصادفات خود مي باشند. در طول ساليان متمادي ، ايمني جاده به يکي از نگراني هاي اصلي سازمانهاي حمل ونقل اين کشورها تبديل شده است . عوامل بسياري در کاهش ايمني راهها موثر هستند که از جمله اين عوامل مي توان به عدم بکارگيري صحيح علايم ترافيکي راه اشاره کرد. اين در حاليست که ايران با امضاي موافقتنامه کنوانسيون وين در خصوص تابلوها و علايم ترافيکي در سال ١٩٦٨، گام بزرگي در دستيابي به سطح کيفيت مناسب برداشته بود.
علايم ترافيکي ، ابزارهايي ميباشند که به منظور راهنمايي و آگاهي کاربران جاده و نيز تنظيم جريان ترافيک و ايمن کردن راه استفاده مي شود. علايم ترافيکي نادرست بسته به نوع آنها، سبب اتلاف سرمايه ، افزايش تاخيرات ، سردرگمي ،
تصادفات و بروز خطر بي توجهي و بي احترامي به ساير علايم کنترل خواهد گشت . اين امر باعث پيشرفت روزافزون و تلاش بيشتر کارشناسان در زمينه افزايش کيفيت استانداردهاي موجود در اين زمينه شده است . با توجه به اينکه اطلاعات مورد نياز کاربران با تغيير شرايط مسير تغيير مي نمايد، استفاده از تابلو هايي که از توانايي ارايه اين تغييرات برخوردار باشد، مي تواند در ارتقاي سطح ايمني و بهبود وضعيت تردد موثرتر باشد. از اين رو کشورهاي توسعه يافته به منظور اطلاع رساني دقيق و متغير بر اساس شرايط ، نوع پيشرفته اي از تابلوها را جايگزين نوع ثابت و ايستاي آنها کرده اند. اين تابلوها که تابلوهاي متغير خبري ناميده مي شوند، نوعي از تجهيزات کنترل ترافيک بوده و کاربردي از سيستم هاي هوشمند حمل ونقل را نشان مي دهند.
امروزه اهميت روزافزون ارايه گزارشات لحظه اي وضعيت مسيرها به منظور کنترل ترافيک و ارتقاي سطح کيفي مسيرهاي درونشهري و جاده هاي برونشهري ، جايگاه ويژه اي به سيستم تابلوهاي متغير خبري بخشيده است . از آنجايي که هدف اصلي از بکارگيري اين سيستم ها، انتقال اطلاعات به راننده به گونه اي ميباشد که امکان تصميم گيري سريع و به موقع رانندگان را در شرايط مختلف آبوهوايي و ترافيکي فراهم آورد، از اين رو تخصيص يک پيام مناسب و نمايش قابل قبول و به موقع آن، يکي از مهمترين پيشنيازهاي کارايي اين سيستم ها ميباشد.
علاوه بر بکارگيري اين تابلوها در مواقع اضطرار، ميتوان از اين تابلوها به منظور نمايش پيامهاي عمومي نيز استفاده نمود.
از جمله اين پيام هاي عمومي مي توان به پيامهاي ايمني ترافيکي مانند "کمربند ايمني را ببنديد"، پيامهاي آموزشي مانند "استفاده از حمل ونقل عمومي = کاهش ترافيک "، پيامهاي غيرترافيکي مانند ساعت و تاريخ و ساير انواع پيام مانند کيفيت هوا اشاره نمود.
در کشور ما نيز از تابلوهاي متغير خبري به عنوان يکي از ابزارهاي برقراري ارتباط با کاربران ترافيکي استفاده مي شود که هر روز بر تعداد آنها افزوده ميگردد. به گونه اي که به وفور ميتوان تابلوهاي پيام متغير خبري را با کاربردهاي مختلف همچون توصيف وقايع ترافيکي خاص نظير تصادفات ، تراکم ترافيک ، سوانح ، کارگاه هاي تعمير راه، محدوديت هاي سرعت ، اطلاع رساني ظرفيت پارکينگ ها و... مشاهده کرد.
علي رغم توسعه بکارگيري از اين سيستم ها، متاسفانه تاکنون هيچگونه مطالعه کامل و منسجمي در خصوص نصب و بهره برداري و نيز عملکرد تابلوهاي پيام متغير صورت نپذيرفته و وضعيت اين تابلوها در مقايسه با استانداردهاي بين المللي در شرايط مطلوبي قرار ندارد. به گونه اي که حجم غالب اين پيامها ماهيت ديناميکي و متغير نداشته و آنها را مي توان با علايم ثابت راهنمايي و رانندگي جايگزين نمود. اين در حالي است که بسياري از تصادفات و راه بندان هايي که در سطح جاده هاي کشور به وقوع ميپيوندد، به دليل عدم آگاهي رانندگان از شرايط جاري ترافيک در جاده ، آشنايي قبلي با مشخصات ترافيکي مسير، محدوديت ها و قوانين مسير در شرايط مختلف ترافيکي ، آبوهوايي، روشنايي و غيره مي باشد.
از اين رو به نظر ميرسد سيستم مذکور، نتوانسته است اثرات چنداني در تغيير رفتار کاربران ترافيکي داشته باشد. اين در حالي است که با در نظر گرفتن رتبه ايران از ديدگاه حوادث جاده اي، لزوم هدف گذاري و اولويت دهي به اين مطالعات بيش از پيش احساس ميگردد.
٢) مروري بر مطالعات پيشين
کشورهايي همچون آمريکا، کانادا، انگليس ، استراليا، ژاپن و هلند، پيشگام دانش و فناوري هوشمندسازي حمل ونقل بوده و از دهه هاي ٦٠ و ٧٠ ميلادي ، مطالعات اوليه اي را در خصوص هوشمندسازي سيستم هاي حمل ونقل آغاز نمودند. در مطالعات مختلفي که توسط دودک ١ و همکاران صورت گرفت ، تاثير شکل و متن پيامهاي مختلف بر رانندگان مورد بررسي قرار گرفت [١].
يکي از اين مطالعات، مطالعات ميداني دودک در خصوص بررسي ميزان پيامهاي پردازش شده توسط رانندگان در سرعت هاي مختلف مي باشد[٢]. در مطالعات ديگر، زمان پردازش پيام هاي تابلو از سوي رانندگان در سرعت هاي مختلف ، توسط دودک و همکاران مورد بررسي قرار گرفت [٣].
همچنين آيين نامه اي در خصوص طراحي پيام و نحوه نمايش آن بر روي تابلو توسط دودک و گروه تحقيقاتي وي با همکاري سازمان حمل ونقل ايالت تگزاس ٢ تهيه و تدوين گرديد و در آن استانداردهايي در خصوص نحوه ساختن پيام، طول پيام، مدت زمان نمايش ، فونت ، رنگ و شکل ظاهري پيام و نحوه نمايش پيام ارايه گرديد[٤]. مطالعات مشابهي نيز توسط اين محقق و همکاران در خصوص تهيه و تدوين آيين نامه اي در زمينه تابلوهاي پيام متغير در ايالت نيوجرسي و با همکاري سازمان حمل ونقل اين ايالت ٣ صورت پذيرفت [٦].
اولامن ٤ و همکاران تحقيقاتي وي نيز در مطالعه اي به ارايه روش طراحي پيام در تابلوهاي پيام متغير در ايالت تگزاس پرداختند[٥].
در مطالعات صورت گرفته توسط سازمان حمل ونقل ايالت اورگان ٥، با بررسي سابقه بکارگيري تابلوهاي پيام متغير خبري در اين ايالت مشخص گرديد که پيام اين تابلوها عموما توسط کاربران مورد تفسير اشتباه قرار مي گيرد. لذا بازنگري در استانداردهاي مورد استفاده در پيام هاي تابلوها، مورد تاکيد قرار گرفت [٨].
گان ٦ و همکاران نيز مطالعاتي را در خصوص تاثيرپذيري رانندگان از تابلوهاي پيام متغير در شهر شانگهاي چين با تاکيد بر پيامهاي راهنمايي مسير صورت داده و به اين نتيجه رسيدند که در پيامهاي مختصر و ساده عليرغم حذف برخي از جزييات ، تاثيرپذيري بر رانندگان بيشتر و موثرتر خواهد بود[٢١].
در مطالعاتي که توسط کورناد١ و با همکاري سازمان حمل ونقل تگزاس صورت پذيرفت ، به بررسي چگونگي ساده سازي پيام ها به منظور افزايش تاثيرپذيري آنها بر رانندگان در حين حفظ مفهوم پيام پرداخته شده و پيشنهاداتي در قالب يک دست نوشته در اين خصوص ارايه نمود[٧].
راما و همکاران در سال ٢٠٠٣ به بررسي تاثير پيام هاي تابلوهاي نصب شده در فنلاند پرداخته و به اين نتيجه دست يافتند که پيام هاي اين تابلوها در بيان محدوديت سرعت ، داراي تاثير چشمگيري بر ريسک تصادفات بوده است .
مطالعات ديگري نيز در خصوص کارايي پيام هاي مندرج در تابلوهاي VMS در ايالت کلورادو و توسط کميته VMS سازمان حمل ونقل ايالت کلورادو٢ صورت پذيرفته و تاثيرپذيري رانندگان از پيامهاي مندرج در اين تابلوها در گروهاي مختلف از رانندگان بر اساس تحصيلات و جنسيت مورد بررسي قرار گرفت . در پايان اين مطالعات ، راهکارهايي به منظور بهبود عملکرد سيستم مذکور پيشنهاد گرديد[١٣].
بنسون ٣ و همکاران نيز با بررسي ميزان تاثيرپذيري از پيامهاي مربوط به انتخاب مسيرهاي جايگزين در شرايط اضطرار، دريافتند که رانندگان زن داراي توجه کمتري به پيامهاي تابلوهاي VMS بوده و رانندگان ميزان تاثيرپذيري خود را به شدت وابسته به فاصله تابلو از مسير جايگزين اعلام نمودند[١٥].
در مطالعه ديگري که توسط جان ٤ و تيم تحقيقاتي وي و بر مبناي آزمايش هاي ميداني در ايالت تگزاس آمريکا صورت پذيرفت ، ارايه روشهايي به منظور ارزيابي عملکرد تابلوهاي پيام متغير و کارايي آن مورد توجه قرار گرفت [١٤].
گروه تحقيقاتي RTA نيز در مطالعات خود در وارينگتون انگلستان به منظور يافتن واکنش مسافران به پيام هاي متنوع تابلوهاي پيام متغير، پيام هاي مختلفي را در شرايط ترافيکي متفاوت به نمايش گذاشته شده و تاثيرپذيري مسافرين را با ارسال پستي پرسشنامه هايي مورد پرسش قرار دادند[١٠].
در مطالعات صورت گرفته توسط تيم تحقيقاتي پيتا روابط ميان محتواي پيام تابلوها و واکنش راننده در بزرگراه بورمن آمريکا بر اساس رويکرد اظهاري ٦(SP) مورد توجه محققين قرار گرفت [١٨].
همچنين در تحقيقات آقاي لوينسون ٧ از دانشگاه مينه سوتا، اثرپذيري تابلوهاي پيام متغير در هدايت مسير با استفاده از يک مدل انتخاب مستقل پروبيت ارزيابي گرديد. بر اساس نتايج اين تحقيق مشخص گرديد که تابلوهاي پيام متغير داراي تاثير ثابتي بر کاهش زمان سفر نميباشند بلکه درصورت کسب اعتماد ميان رانندگان، ميتوانند از تاخير کلي بوجود آمده بکاهند[١٩].
٣) اجزاي سيستم تابلوهاي پيام متغير خبري
تابلوهاي پيام متغير خبري يا VMS٨ را مي توان با واژه هاي مختلف CMS، DMS١٠ و VMB١١ جستجو کرد.
استفاده از اين تابلوها از اوايل دهه ٦٠ ميلادي شروع شده و آيين نامه هاي مختلف نظير آيين نامه آلمان HAV، آيين نامه انگلستان TSRGD و آيين نامه آمريکا MUTCD در تلاش براي استاندارد سازي شرايط استفاده از اين لوازم برآمده اند. اين تابلوها عموما با هدف اطلاعرساني الکترونيکي به رانندگان از اتفاقات خاص نظير تصادفات ، تراکم ترافيک ، سوانح ، کارگاه هاي راهسازي و محدوديت هاي سرعت و يا اطلاعرساني از مسيرهاي جايگزين مورد استفاده قرار ميگيرند.
سيستم مورد استفاده در اين تابلوها از دو بخش سخت افزاري ، نرم افزاري و انتقال اطلاعات تشکيل شده است .
سيستم سخت افزاري اين تابلوها عبارتست از يک سيستم فول ماتريس به منظور نمايش انواع پيام، اشکال و نمايه ها که توسط بردهاي الکترونيکي کنترل ميشود. مشخصات فني اين سيستم بايد به گونه اي باشد که امکان نمايش پيامي با حداقل سه خط در فاصله ٢٠٠ متري با وضوح کافي فراهم باشد[٤]. همچنين اين تابلوها بايد از وضوح کافي جهت نمايش پيام در روز و در مقابل نور خورشيد برخوردار بوده و تجهيزات الکترونيکي موجود در آن به خوبي در برابر شرايط محيطي محافظت گردند. ضمن آنکه بتواند شدت نور خود را متناسب با روشنايي محيط تنظيم نمايد[٦]. اين سيستم ها تا حد امکان ميبايست از وزن کم برخوردار بوده و طراحي آنها به گونه اي باشد که حداکثر سهولت در جابجايي آنها را فراهم آورد. از ديگر تجهيزات سخت افزاري اين سيستم ها مي توان به تجهيزات مربوط به تغيير پيام در محل شامل کنترلر جهت ارتباط با کامپيوتر پرتابل ، مودم جهت ارتباط با کامپيوتر مرکزي ، برد جايگزين و کنترلرهايي براي نمايش پيام هاي خنثي اشاره نمود.
همچنين پايه هاي اين تابلوها ميبايست به گونه اي طراحي شوند که امکان افزايشي در حدود يک و نيم متر در ارتفاع آنها وجود داشته باشد[٤]. همچنين کابل کشي داخلي و بيروني اين سيستم ها نيز ميبايست به گونه اي باشند که هيچ کابل و يا سيمي در معرض ديد و سرقت نباشد. جنس بدنه تابلوها نيز ميبايست داراي حداقل طول عمر مفيد ٥ سال باشد. استفاده از سولار خورشيدي به منظور تامين انرژي و ولتاژ ورودي نيز توصيه ميگردد.
در ساخت اين تابلوها ممکن است از يک يا چند پانل مجزا استفاده گردد. تعداد پانل هاي مورد استفاده در ساخت تابلو، از ارتباط معکوس با سرعت جريان ترافيک برخوردار ميباشد[٧].
به گونه اي که با افزايش تعداد پانل ها که هر پانل داراي پيامهاي متفاوتي باشد، از ميزان کارايي تابلوها در انتقال پيام در سرعت هاي بالا کاسته ميشود. نمايش اطلاعات در بيش از دو پانل براي رانندگان گيج کننده ميباشد. لذا کاربرد بيش از دو پانل اطلاع رساني چندان توصيه نمي شود[٧]. ضمن آنکه اين مساله ممکن است مساله ايمني را به ويژه در سرعت هاي بالاتر با مخاطره جدي روبرو نمايد. با اين حال در صورت نياز به تعداد پانل هاي بيشتر، اين موضوع را ميتوان با در نظر داشتن جدول زير مطابق با آيين نامه سازمان حمل ونقل و ترافيک تگزاس محقق نمود که در آن تعداد پانل ها متناسب با سرعت جريان ارايه شده است .
جدول١). رابطه بين تعداد پانل هاي تابلو و سرعت [٧]
تعداد پانل ها سرعت (کيلومتر بر ساعت )
3 75
3 90
2 105
2 120

بخش نرم افزاري سيستم نيز وظيفه ارتباط نمايشگر با کامپيوتر پرتابل و ارتباط با کامپيوتر مرکزي را بر عهده داشته و امکان کنترل عملکرد مجموعه صفحه نمايشگر و سنسورها را فراهم ميآورد. ارتباط سيستم با مرکز کنترل نيز به کمک وايرلس و به صورت اينترنتي ميباشد که قابليت کنترل از راه دور را امکانپذير ميسازد.
٤) محل نصب تابلوها
تابلوهاي پيام متغير را ميتوان هم در کنار جاده و هم در بالاي جاده نصب کرد. نصب در کنار جاده ارزانتر بوده و کمتر باعث اختلال ميگردد هر چند نياز به امکانات جاده اي بيشتري داشته و ممکن است به علت گياهان کنار جاده و يا ترافيک سنگين از ديد پنهان شود. بر اين اساس در جاده هاي شرياني ، نصب تابلوهاي VMS به صورت بالاسري بر حالت کنار جاده اي ترجيح داده ميشود[٩]. قابل ذکر است ارتفاع مناسب براي نصب اين تابلوها به صورت بالاسري ، ٦ متر ميباشد[٩].
از سوي ديگر با توجه به آنکه در حالت معمول در محدوده ١٠ درجه از مرکز افقي و ٥ درجه از مرکز عمودي خط ديد راننده ، تابلوها به راحتي خوانده ميشوند، محل قرارگيري تابلو بايد بررسي شود تا فاصله جانبي و ارتفاعي باعث خارج شدن تابلو از اين دامنه نشود[٩].
از ديگر معيارها در جانمايي تابلوهاي پيام متغير خبري ، نوع راه ميباشد که خود شامل دو زير معيار نوع راه و سرعت طرح ميگردد. راههايي که داراي عرض و سرعت طرح بالا ميباشند، از اولويت بالاتري براي نصب برخوردار ميباشند[١٧]. علاوه بر اين ، به دليل اينکه بر اساس استانداردهاي موجود، متوسط زمان لازم براي خواندن پيغام هاي اين تابلوها حدود ٦ ثانيه ميباشد[٩]، ضروري است تا تابلوها در مکان هايي نصب شوند که با در نظر داشتن موانع ديد، حداقل فاصله خوانايي تامين گردد.
در جدول (٢) حداقل فاصله خوانايي با توجه به سرعت جريان ترافيک ارايه شده است .
جدول٢). رابطه ميان حداقل فاصله خوانايي و سرعت

رعايت فاصله از پل هاي عابر پياده و نيز کاربري هاي کنار جاده اي جاذب سفر نظير مدارس ، مراکز تفريحي و ... نيز از ديگر مواردي هستند که توجه به آنها لازم و ضروري ميباشد[٢٠]. از سوي ديگر تابلوهاي پيام متغير ميبايست در قطعه هايي از مسير با شيب کمتر از يک درصد و در نقطه اوج مسير(محل با ارتفاع بالاتر نسبت به وسايل نقليه نزديک شونده ) نصب شوند[٩]. همچنين نصب اين تابلوها در محل ادغام جريان ترافيک نظير تقاطعات يا رمپ ها مجاز نمي باشد[٩]. ضمن آنکه اين نکته را نيز ميبايست مورد توجه قرار داد که مناسب ترين محل براي نصب اين تابلوها، نقاطي ميباشند که امکان تصميم گيري در آنها براي رانندگان وجود دارد. از جمله اين نقاط تصميم گيري مهم ، در آزادراهها، قبل از رمپ هاي خروجي و در راه هاي شرياني ، تقاطعات مهم با پتانسيل بالا براي انحراف ميباشد. از سوي ديگر محل نصب تابلوها بايد به اندازه کافي قبل از نقاط تصميم گيري مهم قرار گيرند تا راننده زمان تطابق مورد نياز را داشته باشد. مطلوب است که يک تابلوي پيام متغير خبري در فاصلۀ ٩٠٠ تا ١٢٠٠ متري قبل از نقاط انحراف آزادراه قرار گيرد[٩].
از ديگر پارامترهاي مهم در مکانيابي تابلوهاي پيام متغير خبري ، توجه به وضعيت ساير علائم با اهميت ترافيکي ميباشد.
در راستاي جلب توجه بيشتر رانندگان به پيام هاي مندرج در اين تابلوها و نيز ساير تابلوهاي هدايتي ، به صورت کلي بهتر است تابلوهاي پيام متغير خبري در فاصله ٢٠٠ تا ٣٠٠ متر از تابلوهاي مهم ترافيکي نظير تابلوهاي مسير نماي مهم از قبيل خروجي بزرگراه ها قرار داشته باشد[٩].
٥) ساختار محتوايي پيام
اصولا پيام هاي تابلوهاي متغير خبري را مي توان به دو دسته پيامهاي ترافيکي در شرايط اضطرار ترافيکي و پيام هاي عمومي در شرايط غير اضطرار تقسيم نمود. شرايط اضطرار ترافيکي به شرايطي اطلاق مي شود که وقوع يک رخداد غيرمعمول نظير تصادف يا تعميرات در معبر و يا حجم ترافيک قابل توجه در آن، به شرايطي منجر مي گردد که ارايه راهکارهايي در خصوص بهبود وضعيت ترافيک در معبر را اجتناب ناپذير مينمايد.
علاوه بر پيامهاي ترافيکي در شرايط اضطرار، از اين تابلوها ميتوان به منظور نمايش پيامهاي عمومي نيز استفاده نمود. از جمله اين پيامهاي عمومي ميتوان به پيامهاي ايمني -آموزشي و پيامهاي غيرترافيکي مانند ساعت و تاريخ و نيز ساير انواع پيام نظير ارايه وضعيت آبوهوايي و يا کيفيت هوا استفاده نمود. اين مساله از آنجايي داراي اهميت مي باشد که عدم نمايش پيام در زمان روان بودن ترافيک ، تصور خراب بودن تابلو را به همراه داشته و ممکن است منجر به عدم توجه به آن از سوي رانندگاني گردد که بيشتر در زمان عدم وجود اضطرار، از آن تردد مينمايند.
در خصوص استفاده از پيام هاي عمومي ، ذکر اين نکته لازم و ضروري ميباشد که استفاده از اين پيامها در ساعات پر تردد ترافيک ، موجب کاهش سرعت تردد و نيز کاهش اهميت تابلوها نزد رانندگان مي گردد. ضمن آنکه استفاده از پيامهاي تبليغاتي در اين تابلوها ممنوع مي باشد.
از آنجايي که کاربري اصلي تابلوهاي پيام متغير خبري اطلاع رساني در شرايط اضطرار مي باشد، لذا در ادامه به مهمترين اطلاعاتي که پيامهاي ارسالي توسط تابلوهاي مذکور ميبايست در بر دارنده آنها باشد و نيز ساختار و چارچوب آنها، پرداخته خواهد شد:
• اطلاعات مربوط به نوع رخداد
اين اطلاعات ، رانندگان را از علت رخداد شرايط غيرعادي پيش آمده در مسير پيش رويشان نظير تصادف ، عمليات راهسازي و ... آگاه مي نمايد.
• اطلاعات مربوط به محل وقوع حادثه
اطلاعات مربوط به محل وقوع شرايط غيرعادي، رانندگان و کاربران جاده را نسبت به مکاني که منجر به ايجاد اين شرايط در مسير شده است ، آگاه نموده و ميبايست بلافاصله بعد از اطلاعات مربوط به نوع رخداد بيايد. دانستن مکان وقوع رخدادهاي خاص ، به رانندگان در مورد حرکت در ادامه مسير و يا تغيير مسير و نيز استفاده از مسيرهاي جايگزين کمک مي نمايد. از جمله مهمترين عبارات بيانگر اين اطلاعات ميتوان به "قبل از خروجي ... "، "بعد از خروجي ..."،"در خروجي ..."، "... کيلومتر جلوتر"، "از خروجي ... تا خروجي ...."و غيره اشاره نمود.
در مسير هايي که بيشتر کاربران جاده نسبت به مسير ناآشنا ميباشند، بهتر است محل را با استفاده از فاصله يا شماره خروجي اعلام نمود[٨]. زيرا در اين صورت تمامي رانندگان مي توانند با توجه به مکان تقريبي حادثه تصميم گيري نمايند.
همچنين در بکار بردن نام خيابان ، بزرگراه و خروجي ها بايد دقت کرد همان نامي استفاده شود که بر روي تابلو هاي ثابت درج شده است [٨]. همچنين به کار بردن واژه هايي مانند خيابان و بزرگراه ضرورتي ندارد مگر اينکه در محدوده تابلو خيابان و بزرگراهي با نام مشترک موجود باشد[٨].
در مواقعي که حادثه پيش آمده منجر به بسته شدن يک يا چند خط از آزادراه يا بزرگراه در يک طول مشخص شود، استفاده از عبارت "از خروجي ... تا خروجي ...."به منظور تعيين موقعيت شرايط خاص به وجود آمده به راننده کمک مي نمايد تا در مورد نقطه برگشت به مسير اصلي هم بتواند تصميم گيري کند[٧].
از ديگر موارد کاربرد اين گونه اطلاعات ، ارايه اطلاعات کافي به رانندگان در مورد خطوط بسته شده ميباشد تا راننده بتواند براي تغيير خط تصميم گيري نمايد. از جمله اين اطلاعات ميتوان به عبارات "خط چپ مسدود"، " خط تندرو مسدود" و ... اشاره نمود[٧].

• اطلاعات مربوط به اثرات رخداد
با استفاده از اين اطلاعات مي توان اثرات ناشي از وقوع يک حادثه را بيان نمود. يکي از مهمترين اين اثرات ، تاخير ناشي از وقوع حادثه ميباشد که ميتواند به صورت مدت زمان وقوع تاخير بيان شود. به طور کل در نشان دادن زمان به صورت يک عدد مشخص بايد به اين نکته توجه کرد که رانندگان بيشتر اوقات اين زمان را مي سنجند و تجاوز زمان تاخير از عدد نشان داده شده ، موجب عدم اعتماد به پيام تابلو مي شود[٥]. براي رفع اين مشکل مي توان به جاي نشان دادن زمان تاخير به صورت عدد، از بازه هاي زماني مناسب مثلا "١٠ تا ١٥ دقيقه تاخير" استفاده نمود[٥]. همچنين ميتوان براي بيان تاخير، از عباراتي نظير "پيش بيني تاخير"، "پيش بيني تاخير زياد" و ...
استفاده نمود[٥].
با توجه به آنکه بر اساس محدوديت هاي موجود در تعداد کلمات ، محدوديت هايي ممکن است در ارايه توضيحات در خصوص اثرات رخدادها وجود داشته باشد، بر اين اساس استفاده از عبارات ساده و کوتاه و استفاده از عبارات و واژه هاي خاص و يا نمايش کلمات با رنگ متفاوت ، اجتناب ناپذير ميباشد[٤]. به عنوان مثال در صورتي که در اثر وقوع تصادف ، تاخيري کمتر از ٤٥ دقيقه ايجاد شود، مي توان از واژه "تصادف "و براي تصادفات با تاخير بيشتر از ٤٥دقيقه ، از واژه "تصادف شديد"استفاده کرد[٤]. همچنين مي توان براي حوادث با تاخير کمتر از ٤٥دقيقه ، واژه "تصادف "را با رنگ زرد و براي بيشتر از ٤٥ دقيقه با رنگ قرمز نشان داد[٤].
• اطلاعات مربوط به واکنش رانندگان
اين اطلاعات که از اجزاي ضروري پيامهاي تابلوهاي متغير خبري ميباشد، رانندگان را نسبت به عملي که در ازاي مشکل پيش آمده ميبايست انجام دهند، آگاه مينمايد. اين اطلاعات را ميتوان در سه حالت کلي مورد توجه قرار داد. حالت نخست ، حالتي ميباشد که در آن نياز به تغيير مسير و يا استفاده از مسير جايگزين نبوده و لذا از عباراتي استفاده مي شود که به آرام شدن جريان ترافيک و افزايش ايمني مسير کمک کنند. در اين گونه مواقع ، استفاده از عباراتي نظير "با احتياط برانيد"، "آماده براي توقف "، "کاهش سرعت الزامي است " و "تغيير خط " توصيه ميگردد. قابل ذکر است در اين حالت نبايد مکان استقرار تابلو از محل حادثه فاصله داشته باشد. زيرا باعث ايجاد تراکم در خطوط باز و کاهش سرعت ترافيک مسير مي شود.
حالت دوم شرايطي را در بر ميگيرد که رانندگان به استفاده از مسيرهاي جايگزين هدايت مي شوند ولي مسير خاصي در پيام تابلو مشخص نشده است . در اين روش استفاده از پيامهايي نظير "استفاده از مسيرهاي جايگزين " مناسب ميباشد. از اين روش پيش از تعيين مسير جايگزين و يا در حالتي که طراح پيام نسبت به شرايط ترافيکي مسيرهاي جايگزين واقف نمي باشد، استفاده ميگردد. در حالت سوم که طراح پيام نسبت به اطلاعات بهنگام شرايط ترافيکي مسيرهاي جايگزين آگاهي کامل دارد، رانندگان به استفاده از مسير خاصي هدايت مي شوند. در اين مواقع استفاده از پيامهايي نظير" استفاده از خروجي ...." و يا "استفاده از خيابان ...." توصيه ميشود[١٣].

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید