بخشی از مقاله

استفاده از وب معنایی در تجارت الکترونیکی
چکیده:
به اشتراک گذاری انواع اطلاعات توسط کاربران در اینترنت سبب افزایش تعداد و تنوع داده های موجود در اینترنت شده است.در این میان ناتوانی موتورهای جستجوگر در یافتن داده های مرتبط با موضوع جستجو شده بسیار ملموس می باشد. یکی از دلایل این ناتوانی را می توان ضعف موتورهای جستجوگر در تفسیر داده ها دانست. وجود معماری وب معنایی به عنوان یک تکنولوژی جدید برای حل این قبیل از مشکلات می تواند استفاده شود. در این تحقیق چگونگی بکارگیری وب معنایی در سیستم های تجارت الکترونیکی و همچنین بررسی تشکیل هستی شناسی بررسی می شوند. همچنین، مواردی XML ،UNICODE ،URI و RDF با سبک استفاده از آنها در سیستم های تجارت الکترونیکی تعیین می شوند.
کلمات کلیدی
تجارت الکترونیکی، وب معنایی، اینترنت، سیستمهای اطلاعاتی.

1-مقدمه:
بستر نرم افزاری وب با استفاده از زبان کامپیوتری HTML ظهور پیدا کرد و به مرور زمان در جهت برآورده ساختن نیازهای مردم پیشرفت کرد. بررسی این تحولات نشان می دهند که اولین فناوری در صفحات وب، صفحات وب استاتیک است. تمامی این تحولات مفهوم نرم افزارهای تجارت الکترونیکی مبتنی بر اینترنت را به عنوان یک بعد جدید که با رادیو، تلویزیون و کامپیوتر ساخته شده است نشان داد. تجارت الکترونیکی یکی از راه های ارائه کالا و خدمات مستقل از زمان و محل زندگی با استفاده از فناوری های ارتباطی است. بنابراین، با این روش، افرادی که می خواهند در حوزه های مختلفی از تجارت کالا یا خدمات در حوزه های جغرافیایی گسترده تر و به طور کلی جهانی دست یابند، می توانند از امکاناتی که تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در اختیار آن ها می گذارد بهره برند. در تکنولوژی وب، ارتباطات بین درخواست
کننده و سرور متشکل از ارتباطی یک طرفه است که به همین دلیل از زبان HTLM استفاده می شود. در این فناوری، ارتباطات یک طرفه منجر به ارائه ی ناقص نتایج در برخی موارد می شود، بنابراین لزوم به وجود آمدن یک فناوری جدید را نشان داد و همچنین باعث ظهور فناوری وب پویا شد. در این صورت برای فن آوری ارتباطات وب پویا، ارتباطی دو طرفه ساخته شده است. با دراختیار داشتن این تکنولوژی، سرور به درخواست درخواست کننده پاسخ می دهد. در حیطه پاسخ دهی، اگر درخواست درخواست کننده در صفحات وب استاتیک باشد، سرور داده ای که شامل صفحاتی که به طور مستقیم با موضوع در ارتباطند را ارسال می کند. اگر شخصی در صفحات وب پویا خواهان داده ای که دارای یک هدف ارتباطی است باشد، سرور با صفحات پویا در دامنه آن و تبدیلشان به کدهای HTLM و سپس به درخواست کننده آن درخواست را پاسخ می دهد. با توجه به فناوری وب، صفحات باز با توجه به پاسخ در نظر گرفته شده به نیازهای درخواست کننده، پویا شده است.

همچنین مزیت دیگر این تکنولوژی نگهداری از داده ها در کامپیوترهای سرور است که همه ی افراد مجاز می توانند داده ها را دریافت و به آسانی ارتباط برقرار کنند. افزایش تحولات در فناوری وب و صفحات استاتیک وب به عنوان وب ۱.۰ و صفحات وب پویا به عنوان وب نامیده می شدند. تعداد زیادی از نوآوری هایی که با وب ۲۰۰ (وبلاگ ها، ویکی ها، فیس بوک و غیره) نشان داده شده اند، کاربران فن آوری وب را افزایش داده و افرادی که دانش کامپیوتر متوسطی داشتند را از تکنولوژی وب ۲.۰ بهره مند ساخته، بنابراین دانش و به اشتراک گذاری داده ها روز به روز در حال افزایش است. افزایش تعداد کاربران و به اشتراک گذاری داده ها باعث سردرگمی در محیط وب، به خاطر تکنولوژی وب ۲۰۰ شده است. اگرچه موتور های جستجو (یاهو، گوگل، بینگ و غیره) برای جلوگیری از از این سردرگمی و برای فیلتر کردن این کتابخانه عظیم در وب توسعه داده شدند، اما فیلتر کردن به اندازه کافی نبود. معمولا، یک سری مطالب از نتایج بی ربط به جستجو نمایش داده می شود . همانطور که برای این کار، در جستجو فقط کیفیت متنی وجود دارد و فرآیند منطقی جستجوی کافی وجود ندارد. به همین دلیل، برای به دست آوردن دانش های معنا دار در وب، فناوری جدیدی مورد نیاز است. نام این تکنولوژی "وب معنایی" است.
۲- وب معنایی و معماری
در بسیاری از موارد تراکم اطلاعات، رسیدن به دانش مورد نظر را دشوار می سازند. علاوه بر این، افزایش سریع و روز به روز اطلاعات و ناپدید شدن مردم در وب منجر به بررسی بیشتر با هدف پیش برد موارد ناکافی در وب ۲.۰ بود توسط محققان شد. به منظور حل این مشکل، فناوری وب معنایی پدید آمد. || 4 | (شکل ۱) توسعه این فن آوری توسط W3C (کنسرسیوم وب گستر جهانی) سازماندهی شد. W3C نهادی بین المللی است که استاندارد های فن آوری های وب را مشخص می کند و تیم برنرزلی، رئیس این نهاد در سال ۱۹۹۴ بود. استانداردهای معماری اولیه وب معنایی توسط W3C a (کنسرسیوم وب گستر جهانی )تعیین می شود.

پایه و اساس این معماری متشکل از URI و Unicode می باشد. این لایه ها استفاده از مجموعه کاراکتر بین المللی را تعیین و منابع وب شناسایی شده را تفکیک می کنند. در این معماری مXML و لایه ها نشان داده می شوند (زبان علامت گذاری امتداد پذیر). XML توسط تشکیل اسناد غنی وب استفاده می شود. به عنوان فضای نام، استفاده دقیق از کلمات مختلف را میسر می سازد. لایه ها در XML و لایه فضای نام RDF (چارچوب توصیف منابع) یافت می شوند. این لایه در دسترسی سریع از منابع وب سایت و اتصال بین فاعل و فعل در ارتباطات و فرم استفاده می شود. در بالای این لایه، طرح RDF یافت می شود. این لایه قابی است که باعث می شود آثار و کارها در منابع RDF معنی دار شوند. این کلمات برای تعریف با توجه به مطالب و ویژگی های آنها مورد نیازند. لایه هستی شناسی مقدار زیادی از تصویر معنایی پیچیده و تشکیل طرح های پیشرفته RDF را مجاز می کند، به خاطر این که لایه های دیگر دیالکتیک هستند. معماری وب معنایی بر اساس ساختاری که در بالا اشاره شده طراحی شده است.
۳- زبان های هستی شناسی وب معنایی با هستی شناسی همان جایی که در آن فرآیند جستجوی ماشینی اولویت دارد، کار می کند. بسیاری از زبان های هستی شناسی برای ایجاد وب معنایی هستند. این چنین زبان هستی شناسی توسط W3C توسعه می یابد.[1] این زبان های به شرح زیر است: ۷ زبان هستی شناسی وب (OWL) ۷ زبان تبادل هستی شناسی (XOL)
۴- معناشناسی در تجارت الکترونیکی
ارائه دانش با وب معنایی توسط برخی از مفاهیم انتزاعی معروف در هوش مصنوعی ساخته شده است. وب معنایی می تواند شکل های مختلف از دانش را ارائه کند. این اشکال با دو مفهوم زیر ارئه می شوند. هستی شناسی و فرم های منطقی که هر دو در تعیین موارد زیر به کار می روند. تداوم ارتباطات، برنامه ریزی شرایط و تعاریف به وضوح این موارد توسط ماشین هستی شناسی ایجاد می شود. این عملیات محاسبه با ماشین هستی شناسی ساخته می شود و نتایج را ایجاد می کند.
۵- استفاده از صفحات وب معنایی
تجارت الکترونیکی وب معنایی جایگزین وب کنونی نیست، بلکه تعمیمی از وب کنونی است که اطلاعات آن در یک روش تعریف شده عالی داده شده اند، به طوری که کامپیوتر و انسان را قادر به همکاری می سازد. تجارت الکترونیکی، که به عنوان e-COmmerce یا CCOnlinleTCC شناخته شده است، شامل خرید و فروش محصولات با سرویس ها از طریق اینترنت می باشد. با پیشرفت چشمگیر اینترنت و شمار محصولات آنلاین، تجارت الکترونیکی نقش مهمی را در تجارت های امروزی دارد. دو نوع کلی از تجارت الکترونیکی وجود دارد: کسب و کار به مصرف کننده (B2C) و کسب و کار به کسب و کار (B2B) که از مدل های تجارت الکترونیکی هستند. مدل تجارت الکترونیکی کسب و کار به مصرف کننده (B2C) یک وب سایت عمومی و قابل دسترسی برای ارائه محصولات برای فروش به مشتریان میباشد. مدل تجارت الکترونیکی کسب و کار به کسب و کار B2B منحصرا برای انجام کسب و کار اینترنتی طراحی شده است.بنابراین وب معنایی باید روش هایی برای تامین منابع تجاری شامل کالا و خدمات مطابق با شخصیت افراد مختلف ارائه کند.
۶- راه های بهبود وضعیت کنونی
یک جستجو برای هر کالا یا ارائه محصولات، اولین نقطه شروع برای اکثر تراکنش های تجارت الکترونیکی می باشد. برنامه های تجارت الکترونیکی تحت وب برای برگرداندن بیشترین داده های مناسب به کاربران طراحی شده اند. اما برنامه های کاربردی در

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید