بخشی از مقاله

بررسی نقش تجارت الکترونیک در عرصه رقابتی صنعت بانکرینگ

چکیده
بنادر به منظور بهره مندی از مزیت رقابت در عرصه بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتیها) و افزایش سهم حضور در اقتصاد بینالمللی، بایستی هزینه تمام شده خدمات بانکرینگ را تاحد بسیار زیادی کاهش دهند. لذا بایستی از چندین مقوله که امروزه در عرصه اقتصاد تجاری بین الملل به شدت مورد استفاده است، بهره برد. از جمله این مقوله ها، که در این مقاله به ان پرداخته می شود، تمرکز بر پدیده تجارت الکترونیک میباشد. منظور از تجارت الکترونیک در صنعت بانکرینگ کلیه امور مربوط به تجارت اعم از جستجو، مذاکره، انعقاد قرارداد و پرداخت در محیط الکترونیکی اعم از شبکه های اینترنتی و رایانه ای است. در این خصوص یک سری الزامات دیگری نیز وجود دارد که اساساً در قالب کسب و کار قابل محدود کردن نمی باشد. با توجه به بررسی های صورت گرفته در زمینه صنعت بانکرینگ و در نظر گرفتن ویژگی ها و تعاریف تجارت الکترونیک، به ابن نتیجه دست خواهیم یافت که در بکارگیری تجارت الکترونیک در صنعت بانکرینگ، باید به الزامات و زیر ساختهایی همچون بانکداری الکترونیک، بیمه الکترونیک، گمرک الکترونیک و بازاریانی الکترونیک توجه داشته باشیم تا صنعت سوخت رسانی کشور از پویایی لازم جهت رقابت با دیگر کشورهای منطقه برخوردار باشد.
صنعت بانکرینگ
نیاز به سوخت برای شناورهای تجاری و غیر تجاری از نیازهای اساسی و با اهمیت صنعت دریانوردی است. شرکتهای کشتیرانی علاوه بر مشکلات تأمین سوخت شناورهای خود و هزینه ها و محدودیتهای این محصول، بایستی با یک نگاه اقتصادی محلها و روشهای سوختگیری خود را به گونه ای تعیین نمایند که هزینه هایی همچون خرید از منابع گرانتر، عوارض بندری و ریسکهای احتمالی تا حد امکان کاهش یابد. بمنظور بهره مندی از مزیت رقابت در عرصه بانکرینگ و افزایش سهم حضور در اقتصاد بین المللی، بایستی از چندین مقوله که امروز در عرصه اقتصاد تجاری بین المللی به شدت مورد استفاده است و با روند نمایی در حال افزایش می باشد، بهره برد. از جمله این مقوله ها، تمرکز بر پدیده تجارت الکترونیک می باشد. تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت می باشد و به نوعی تجارت بدون کاغذ محسوب می گردد. لوازم تجارت الکترونیکی در چند بخش تفکیک می شود. بخشی برمی گردد به زیرساخت ها اعم از فنی، نیروی انسانی، حقوقی و قضایی و بخشی برمی گردد به لجستیک که در این بحث گمرک، حمل و نقل و بانکداری مورد توجه می باشد.
نیاز به سوخت برای شناورهای تجاری و غیر تجاری از نیازهای اساسی و با اهمیت صنعت دریانوردی است. با توجه به سهم درصدی هزینههای مربوط به سوخت مصرفی از هزینه های کل راهبری شناورها، این موضوع از نکات غیرقابل چشم پوشی این صنعت می باشد. [۱] در فرایند بانکرینگ در حالت کلی علاوه بر کار سوخت رسانی به کشتی ها برخی خدمات دیگر نیز ارائه می شود که در این خصوصی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1. تامین آذوقه چند ماهه کارکنان کشتی
2. انجام تعمیرات مورد نیاز دستگاه ها و ماشین آلات که نیازمند یک کارگاه مناسب و چند تعمیر کار مجرب و ابزارالات مربوط است.
3. تحویل قطعات یدکی ارسالی از طرف مالک به نزدیک ترین بندری که کشتی در حوالی آن بندر لنگر انداخته است
4. تامین دارو، وسایل پزشکی و درمانی برای کارکنان کشتی و تحویل آن ها در لنگرگاه
5. تامین روغن موتور مورد نیاز کشتی
6. تامین رنگ مورد نیاز برای انجام رنگ آمیزی در طول سفر توسط کارکنان مربوطه
7. تامین آب مورد نیاز کشتی (در صورتی که آب شیرین کن آنها دچار مشکل شده باشد)
8. تامین ابزارآلات و ملزومات و سایر وسایل مورد نیاز کشتی ها برای سوختگیری کشتیها روشهای متفاوتی به شرح ذیل وجود دارد: [۱]
الف- پهلو گرفتن کشتی در اسکله های تجاری و سوخت گیری در هنگام بارگیری و تخلیه کالا که در این روش کشتی با استفاده از لوله هایی که در سرتاسر اسکله وجود دارد سوخت گیری می نماید.
ب - سوخت گیری کشتی در هنگامی که در بندرگاه لنگر انداخته و منتظر نوبت می باشد تا تخلیه یا بارگیری نماید. در این حال کشتی بسوخت رسان به کشتی مورد نظر چسبیده و بر اساس درخواست و هماهنگی قبلی که صورت گرفته سوخت مورد نیاز کشتی تحویل میگردد. این روش از نطر صاحبان کشتی مطلوب ترین روش بوده زیرا بعلامت استفاده از زمان تلف شده توقف کشتی در بندرگاه و دور از خطراتی که در اسکله وجود دارد، سوخت گیری انجام میشود.
ج- سوخت گیری کشتی در حال حرکت که معمولا از این روش در ناوگان کشتی های تجاری استفاده نمی شود و فقط در ناوگان نیروی دریانی بعلت انجام مانور از این روش استفاده می نمایند که در این روش خطر پارد شدن لوله های رابط سوختگیری و الودگی محیط زیست وجود دارد. احداث جایگاههای سوختگیری دریائی در سه منطقه اقتصادی بوده و مطلوب سرمایه گذاران می باشد:
۱- در بنادر کشورهائی که دارای پالایشگاه میباشند.
۲- در بنادری که کشتیهای زیادی رفت و آمد می نماید.
۳- در بنادری که در مسیر عبور و مرور کشتیها قرار دارند.

صنعت بانکرینگ در ایران ایران با دارا بودن بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر مرز آبی و دارا بودن ۸ پالایشگاه که حدود ۳۰ درصد محصولات آنها فرآورده نفت کوره میباشد و بعلت وجود ذخایر عظیم گاز و انتقال آسان گاز توسط خط لوله و قیمت ارزان آن و عدم آلودگی محیط زیست، مصرف کنندگان عمدت مانند نیروگاهها، کارخانجات سیمان، قند و غیره از این سوخت ارزان استفاده مینمایند، لذا نفت کوره مازاد بر مصرف داخلی قابل صادرات یا فروش به کشتیها می باشد.[۱] ایران دارای بنادری به شرح زیر می باشد که در آنها قابلیت ایجاد جایگاه سوختگیری دریائی وجود دارد:
۱- بندرعباس
۲- جزیره قشم
۲- بندر امام
۳- جزیرت خارک
۵- بندر چابهار
۴- بندر عسلویه
۶- جزیره کیش
۷- بندر بوشهر
بنابراین ایران دارای امتیازات عمدد ذیل می باشد
1. دارا بودن پالایشگاههای نفت و داشتن نفت کوره مازاد بر مصرف داخلی به عنوان ماده اولیه.
2. داشتن مرز آبی به طول ۱۱۰۰ کیلومتر در یکی از پر رفت و آمدترین آبراه های جهان
3. دارا بودن بنادر مهم که کشتیهای زیادی در آنها تردد می کنند.
4. قرار گرفتن تعدادی از بنادر در آبراه بین المللی کشتیرانی، از اواخر سال ۱۳۸۵ اجرای طرح بانکرینگ در کشور آغاز شد. در سال ۱۳۸۵ نزدیک به صد هزار تن از نفت کوره تولیدی کشور
از این طریق به فروش رفت، در حالی که در سال ۱۳۸۶ با رشیدی چشمگیر به بیش از یک میلیون تن افزایش یافت. عمده عملیات بانکرینگ از طریق بندر خارک و بندرعباسی انجام میشود. در حال حاضر میزان متقاضی برای سوخت گیری از بندر خلیج فارسی ماهانه رو به افزایش است که به نظر می آید در آیندهای نزدیک بتوان سهم واقعی ایران را از بازار تامین سوخت کشتیها در منطقه خلیج فارس به دست آورد.
تجارت الکترونیک
می توان تجارت الکترونیک را بصورت ابتدایی بعنوان فرآیند خرید، فروش و تبادل کالا که بر بستر شبکههای کامپیوتری بخصوص اینترنت صورت می گیرد، تعریف نمود. ۲] تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت میباشد و به نوعی تجارت بدون کاغذ محسوب می گردد. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره ای از نرم افزارها و سیستمها است که خدماتی نظیر جستجوی اطلاعات، مدیریت مبادله ها، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت همزمان، گزارش گیری، مدیریت حسابها در اینترنت و غیره را به عهده می گیرند. این

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید