بخشی از مقاله

بررسی و ارزیابی زمان و هزینه ساخت پروژه های عمرانی با سقف های مختلف (از نگاه متخصصان)

چکیده: سقف ها یکی از اجزای اصلی ساختمان ها در پروژه ها می باشند زیرا هم درصد قابل توجهی از هزینه های ساختمانی را شامل می شوند و هم درصد قابل توجهی از زمان اجرای پروژه را به خود اختصاص می دهند. هدف از این پژوهش بررسی سقف ها برای معرفی مناسب ترین سقف ها از نظر هزینه و زمان می باشد تا از هدر رفت هزینه و زمان چه در زمان ساخت مصالح و چه در زمان اجرای سقف جلوگیری به عمل آید. در ابتدا پرسشنامه ای تهیه گردیده و درآن اطلاعات لازم برای مقایسه از مهندسین، مجریان و متخصصان پرسیده شده است که 116 نفر به این پرسشنامه ها پاسخ داده اند و سپس با استفاده از نرم افزار spss به بررسی و تحلیل نتایج حاصل ازاطلاعات پرسشنامه پرداخته شده است. دراین مقاله به بیان مزایا و معایب سقف ها و مقایسه آنها از نظر هزینه و زمان لازم برای اجرا پرداخته می شود. و سقف های مناسب با توجه به بتنی و یا فلزی بودن اسکلت سازه ها معرفی می شوند.


واژه های کلیدی:

هزینه و زمان- سقف- تیرچه بلوک- کامپوزیت - کوبیاکس

مقدمه : در گذشته ساختمانها با سقف هایی محدود ساخته می شدند. یعنی مدل های مختلف سقف ها با کارایی ها و هزینه های متفاوت وجود نداشت. ولی پیشرفت زندگی انسانی موجب شده تا به دلیل کمبود منابع و درک ارزشمندبودن زمان سقف های جدید تولید شود. تا هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه در پروژه ها صرفه جویی به عمل آید. اینکه تا چه حدی سقف های جدید نسبت به سقف های پیشین برتری دارد ویا اینکه استفاده از آنها به صرفه است یا خیر واضح نیست و آشنایی با سقف های جدید محدود به بروشورهای تبلیغاتی و سایت های شرکتهای مجری می باشد که در آنها به تبلیغ محصولات خود می پردازند . بنابراین لازم و ضروری است تا تحقیقی علمی صورت پذیرد تا ویژگی های سقف های جدید معرفی شده ودرصورت مفیدتر بودن نسبت به سقف های قدیمی از این سقف ها بیشتر استقاده شود.

هدف از این تحقیق انجام مقایسه ای میان سقف های موجود از نظر زمان اجرا و هزینه های مربوط به ساخت می باشد. تا هم نقاط ضعف و قدرت سقف ها شناسایی و معرفی شود و هم بتوان سقفی بهینه را با توجه به شرایط خاص یک پروژه مشخص کرد.

از آنجایی که انتخاب نادرست یک سقف می تواند هزینه و زمان زیادی را هدر بدهد. هدف اصلی آن است که با بیان کردن ویژگی های سقف های جدید بتوان گامی مفید در صرفه جویی و مصرف بهینه در زمان و هزینه های مربوط به تولید مصالح مورد مصرف در سقف های ساختمان و همینطور در هزینه ها و زمان اجرای سقف های مختلف برداشت.

پیشینه پژوهش: از آنجایی که سقف های مورد بررسی در این پژوهش مخلوطی از سقف های قدیمی و سقف های جدید می باشند بنابر بررسی های انجام شده تا به حال تحقیقی جامع به این شکل که تمامی سقف ها را مورد بررسی و مقایسه قرار دهد انجام نشده است.

روش شناسی پژوهش: در این پژوهش ابتدا از مطالعات اسناد و مدارک کتابخانه ای برای شناخت سقف ها استفاده شده است و در ادامه نیز با طراحی پرسشنامه به بررسی هزینه و زمان مربوط به اجرای سقف های طاق ضربی، تیرچه بلوک، کرومیت، کامپوزیت معمولی، عرشه فولادی و کوبیاکس پرداخته می شود.2]،[1 که از میان سوالات پرسشنامه 32 سوال مربوط به زمان اجرا می باشد که شامل زمان حمل و نقل مصالح ، زمان لازم برای مراقبت، زمان لازم برای قالب بندی و زمان لازم برای اجرای سقف ها می باشد و 40 سوال مربوط به هزینه های اجرایی می باشد که شامل هزینه تیم اجرایی، هزینه قالب بندی، میزان صرفه جویی مصالح، هزینه نگهداری و هزینه تمام شده سقف ها می باشد.

جامعه آماری این تحقیق کلیه مهندسینی می باشد که با نحوه اجرای سقف های جدید آشنایی دارند از آنجایی که تعداد دقیق مهندسینی که با سقف های جدید اشنایی دارند مشخص نیست به همین دلیل از روش پیماشی جامعه آماری را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم . از میان پرسشنامه های
پخش شده تعداد 116 مورد جمع آوری شد که برای بررسی داده های حاصل از پرسشنامه از نرم افزار spss17 استفاده شده است[3] و از آنجایی که پرسشنامه شامل نمره دهی به موارد خواسته شده از 1 تا 5 می باشد که 1 معادل نامناسب ترین وضعیت و 5 معادل مطلوب ترین وضعیت می باشد از آزمون میانگین برای بررسی داده های پرسشنامه استفاده شده است. ازآنجا که با متفاوت بودن مساحت نقشه ها هزینه متفاوتی نیز برای ساخت هر متر مربع از سازه نیاز است با مشورت با اساتید و متخصصین تصمیم برآن شد تا پرسشنامه را برای سقفی با مساحت 150 متر مربع تنظیم کنیم تا تنایج بدست آمده قابلیت مقایسه داشته باشند.

یافته های پژوهش: زمان حمل و نقل مصالح


نمودار شماره .1 مقایسه میانگین ها در زمان حمل و نقل سقف ها

همانطور که در بررسی ها مشاهده می شود ، میانگین زمان حمل مصالح سقف طاق ضربی 2,64 ، میانگین تیرچه و بلوک با بلوک سیمانی 3,13 ، میانگین تیرچه و بلوک با بلوک سفالی 3,21 ، میانگین تیرچه و بلوک با بلوک پلی استایرن 3,98 ، میانگین کرومیت با بلوک پلی استایرن 3,69 ، میانگین کامپوزیت معمولی 3,45 ، میانگین عرشه فولادی 3,43 و میانگین کوبیاکس 3,11 می باشد. زمان لازم برای مراقبت از سقف

نمودار شماره .2 مقایسه میانگین ها در زمان لازم برای مراقبت از سقف ها

همانطور که در نتایج مشاهده می شود میانگین زمان مراقبت از، سقف طاق ضربی3,25 ،تیرچه بلوک با بلوک سیمانی3,28، تیرچه بلوک با بلوک سفالی 3,27 ، تیرچه بلوک با بلوک پلی استایرن3,43 ، کرومیت با بلوک پلی استایرن 3,47 ، کامپوزیت معمولی 3,43 ، عرشه فولادی3,43 و کوبیاکس3,36 می باشد.

زمان لازم برای قالب بندی سقف


نمودار شماره .3 مقایسه میانگین ها در زمان لازم برای قالب بندی سقف ها

همانطور که در نتایج مشاهده می شود میانگین زمان قالب بندی، سقف طاق ضربی3,29 ،تیرچه بلوک با بلوک سیمانی3,19، تیرچه بلوک با بلوک سفالی 3,36 ، تیرچه بلوک با بلوک پلی استایرن3,31 ، کرومیت با بلوک پلی استایرن 3,57 ، کامپوزیت معمولی 3,30 ، عرشه فولادی3,43 و کوبیاکس2,79 می باشد.

زمان اجرای سقف


نمودار شماره .4 مقایسه میانگین ها در زمان لازم برای اجرای سقف ها

همانطور که در نتایج مشاهده می شود میانگین زمان اجرای، سقف طاق ضربی2,34 ،تیرچه بلوک با بلوک سیمانی3,03، تیرچه بلوک با بلوک سفالی 3,09 ، تیرچه بلوک با بلوک پلی استایرن3,75 ، کرومیت با بلوک پلی استایرن 3,61 ، کامپوزیت معمولی 3,31 ، عرشه فولادی3,63 و کوبیاکس2,96 می باشد.

هزینه تیم اجرایی سقف


نمودار شماره .5 مقایسه میانگین ها در هزینه تیم اجرایی سقف ها

همانطور که در نتایج مشاهده می شود میانگین هزینه یتیم اجرایی، سقف طاق ضربی2,25 ،تیرچه بلوک با بلوک سیمانی3,26، تیرچه بلوک با بلوک سفالی 3,35 ، تیرچه بلوک با بلوک پلی استایرن3,73 ، کرومیت با بلوک پلی استایرن 3,55 ، کامپوزیت معمولی 2,81 ، عرشه فولادی3,70 و کوبیاکس2,69 می باشد.

هزینه ی قالب بندی سقف

نمودار شماره .6 مقایسه میانگین ها در هزینه قالب بندی سقف ها

همانطور که در نتایج مشاهده می شود میانگین هزینه قالب بندی، سقف طاق ضربی3,44 ،تیرچه بلوک با بلوک سیمانی3,23، تیرچه بلوک با بلوک سفالی 3,39 ، تیرچه بلوک با بلوک پلی استایرن3,61 ، کرومیت با بلوک پلی استایرن 3,34 ، کامپوزیت معمولی 2,56 ، عرشه فولادی3,44 و کوبیاکس2,69 می باشد.

صرفه جویی مصالح


نمودار شماره .7 مقایسه میانگین ها در صرفه جویی مصالح سقف ها

همانطور که در نتایج مشاهده می شود میانگین صرفه جویی مصالح، سقف طاق ضربی 2,69 ،تیرچه بلوک با بلوک سیمانی2,70، تیرچه بلوک با بلوک سفالی 3,26 ، تیرچه بلوک با بلوک پلی استایرن3,65 ، کرومیت با بلوک پلی استایرن 3,64 ، کامپوزیت معمولی 3,25 ، عرشه فولادی3,43 و کوبیاکس3,26 می باشد.

هزینه ی نگهداری سقف

نمودار شماره .8 مقایسه میانگین ها در هزینه نگهداری سقف ها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید