بخشی از مقاله

بوم مدل کسب و کار وبسایت علی بابا

چکیده
مدل کسب و کار عبارت است از روشی که شرکت درفعّالیتهای تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد ثبات خود را حفظ مینماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد نصیب شرکت میسازد. به تعبیری دیگر مدل کسب و کار چگونگی کسب درآمد توسط بنگاه را با مشخص کردن جایگاه آن در زنجیره ارزش مشتری تشریح می کند. در عرصه تجارت الکترونیک بویژه هنگامی که دو طرف تجاری در جستجوی تأمین کننده یا خریدارکلّی برای کالاهای خاصی می گردند، وبسایت علی بابا بعنوان بزرگترین وبسایت تجارت الکترونیک جهان اولین انتخابی است که در موتورهای جستجو ظاهر می گردد. علت این امر تنها روشهای بهینه سازی این وبسایت نیست بلکه دلیل آن کاربرد عظیم این بانک اطلاعاتی غول پیکر با بیشترین آمار شرکتهای تجاری و کالاهای تجاری ثبت شده می باشد. رد این مقاله اختصاراً تلاش شده بوم کسب و کار این وبسایت قدرتمند ترسیم گردد و از منظر وبسایت علی بابا پاسخی برای 9 عنصر مطرح شده در این بوم بیابیم. این 9 عنصر عبارتند از: بخش بندی مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانالهای توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان نقدینگی و کسب درآمد، منابع اساسی سازمان، فعالیتهای اساسی، شرکای کلیدی و در نهایت ساختار هزینه ها.

×
کلمات کلیدی: بوم مدل کسب و کار، تجارت الکترونیک، وبسایت علی بابا، الگوی فروشنده با فروشنده، ارزش آفرینی


. 1 مقدمه

گروه علیبابا (Alibaba Group Holding Limited) یک شرکت در حوزه تجارت الکترونیکی می باشـد کـه در سـال 1999 توسط جک ما (Jack Ma) پایه گذاری شده است. پرتال علی بابا با ایده ارتباط بـین تولیدکننـدگان چینـی و مشـتریان ورای مرزهای چین کسب و کار خود را آغاز نمود و امروزه 80 درصد فروش آنلاین در کشور چین توسـط گـروه علـی بابـا انجـام می.گیرد. این گروه در زمینه هایی چون فروشگاه اینترنتی، سیستم خرده فروشی، و رایانش ابری نیزفعّالیـت مـی نمایـد و در آن میلیاردها کالا ارایه می شود. در سال 2012 دو پرتال علی بابا 1/1 تریلیون دلار فروش داشـته اسـت. ایـن رقـم خـود از مجموع فروش دو رقیب دیگر این شرکت یعنی آمازون و ای.بی بیشتر است. در 19 سپتامبر 2014 علی بابا 231 میلیارد دلار ارزش گذاری شد. در سپتامبر 2013 این هلدینگ وارد ایالات متحده شد و همزمان با عرضه اولیه، ارزش علی بابا بـه میـزان 21/8 میلیارد دلار رسید. این وبسایت اینترنتی که به ای بی شباهت دارد، جزو 20 وبسایت برتر دنیا بشمار می رود.


.2 تجارت فروشنده با فروشنده زیربنای وبسایت علی بابا


1


از میان مدلهای مختلف تجارت الکترونیک، مدل فروشنده با فروشنده یا بنگاه با بنگاه (B2B) بعنوان رایجترین الگوی معاملات الکترونیکی، هنوز هم طبق آخرین آمار بیشترین عایدی را کسب می کند. در این مدل همه شرکاء و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تأمین کنندگان، خریداران، ارسال کنندگان دریایی کالا، لجستیک (پشتیبانی)، خدمات بازرسی، اخبار بازاریابی و کاربریهای نرم افزاری را که موجب سهولت در امور تولید، خرید و فروش می گردند در یک محل گرد هم می آیند.

این نوع تجارت در جایی استفاده می گردد که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم. آنچه علی بابا انجام می دهد به اختصار اینگونه است که این وبسایت هزاران کسب و کار مختلف را به همراه محصولاتشان معرفی می کند و از این طریق میان خریدار و فروشنده ارتباط برقرار می نماید. فروشندگان می توانند مشخصات و آگهی تولیداتشان را در سایت بگذارند و آنها را به خریداران معرفی کنند. فرض کنید شما خریدار هستید و می خواهید در این سایت درباره محصول مورد نظرتان آگهی ثبت کنید؛ با مراجعه به سایت علی بابا و ثبت آگهی موردنظر، بسیاری از تأمین کنندگان و تولیدکنندگان این محصول آگهی شما را می بینند؛ زیرا این آگهی علاوه بر وبسایت علی بابا از طریق موتورهای جستجو هم قابل دسترسی است.

آگهی تان برای اشخاصی که در زمینه خواسته شمافعّالیت دارند فرستاده می شود و آنها هم پیام هایی برایتان می.فرستند که در آن به شرایط خرید، کاتالوگ ها و مواردی از این دست اشاره شده است. حال شما می توانید از بین این پیام ها بهترینها را انتخاب کنید و با فروشندگانی که می خواهید رابطه برقرار کنید.

همچنین خریدار می تواند در این سایت با توجه به ناحیه جغرافیایی خود شرکت های فعال در همان منطقه را پیدا کند. بعد از آن هم به صورت آنلاین درخواستی برای شرکت تولیدکننده کالا یا خدمات فرستاده می شود و آن شرکت شرایط خرید و نحوه ارتباط برای خرید را به متقاضی ارائه می نماید.

.3 بوم مدل کسب و کار وبسایت علی بابا

مدلهای کسب و کار از مؤلفهها و اجزاء مختلفی تشکیل شدهاند و نقشه راه سازمان در دستیابی به سودآوری هستند. پیشنهاد ارزش (به معنای ارائه محصول یا خدماتی که میتواند راهحل مسائل و مشکلات مشتری باشد و برای او تولید ارزش کند)، مشتریان هدف و بخشبندی بازار، ساختار زنجیره ارزش و جایگاهفعّالیتهای سازمان در زنجیره ارزش، حاشیه سود، جایگاه سازمان در شبکه ارزش و شناسایی رقبا، استراتژی رقابتی و چگونگی خلق مزیت رقابتی از جمله اجزای اصلی مدلهای کسب و کار هستند. برنامه کسب و کار ابزاری برای مدیریت بهینه کسب و کار از طریق اولویتگذاری، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار است و به صاحبان کسب و کار در پیشبرد برنامههای خود کمک میکند. امروزه برنامهریزیهای بلندمدت و طرحهای کسبکارو چیزی در حد وهم و خیال هستند و کارایی چندانی ندارند، چرا که شرایط و فضای کسب و کار به شدّت متغیر و در حال تحوّل است. بوم مدل کسب و کار ابزاری مدیریتی و از جنس استراتژیک است. این مدل در عین ساده بودن

فواید بسیاری دارد. بوم مدل کسب و کار یک قالب آماده تصویری است که از 9 بخش اساسی تشکیل یافته است که ما در اینجا ضمن ارائه تعریف, آن بخشها را از منظر وبسایت تجارت الکترونیک علی بابا بررسی می نماییم.

-1-3 بخشبندی مشتریان : بخشهای بازار متشکل از افراد یا صنایع همگن هستند که راهی برای مراوده داشته و به یکدیگر دسترسی دارند؛ میتوان مشتریان را براساس خواستهها، نیازها و ویژگیهایشان دستهبندی کرد.


2


سؤال: به چه مشتریانی و کاربرانی سرویس می دهید؟ چه کارهای را واقعاً می خواهند که انجام شود؟

پاسخ: مهمترین مشتریانی که برای آنها ارزش آفرینی می نماییم 2 دسته هستند. شرکتهای مینتأ کننده عمدتاً چینی که به آنها جهت یافتن بازار بالقوه در خارج از کشور خود یاری می رسانیم بویژه اگر با پرداخت هزینه بررسی صحّت و اعتبار شرکت، عضو تأیید شده و کاربر طلایی بحساب آیند. این کاربران دارای صفحات اختصاصی همچون یک فروشگاه آنلاینخواهند بود و مستقیماً به خریداران ارتباط داده خواهند شد. دسته دوم خریدارانی هستند که بدنبال تأمین کنندگان محصولی خاص می باشند. آنها می توانند از طریق این وبسایت اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نموده و با مکاتبه و انجام سایر هماهنگی ها نسبت به خرید و واردات کالای مزبور اقدام نمایند.

-2-3 قسمت دوم مدل، ارزش پیشنهادی است. در واقع انتقال ارزشهای متمایز میتواند وجه تمایز ما با رقبا باشد. شخصیسازی، اعتبار و خوشنامی، سهولت دسترسی، قیمت مناسب نسبت به ارزش دریافتی از جمله عناصر سازنده ارزشند.

ســـؤال: بـــه آنهـــا چـــه مـــی دهیـــد؟ ایـــن بـــرای آنهـــا چـــه مـــی کنـــد؟ ایـــن کـــار بـــرای آنهـــا اهمیـــت دارد؟ پاسخ: همه کاربران از جمله تأمین کنندگان و خریداران با عضویت رایگان و آنهایی که وجهی پرداخت نموده اند صفحات شخصی خود را در سامانه دارند. امکان ارسال ایمیلهای مرتبط و مفید برای سایت به تمامی کاربران با توجه به زمینه های فعالیت و عﻻیق آنها با کمک بانک اطﻻعاتی حجیم و سوابق ثبت شده آنها وجود دارد. مسئله ای که ما درصدد حـل آن هسـتیم ایجـاد زمینه مناسب جهت ورود تأمین کنندگان معتبر داخلی به عرصـه بین المللی و نیز معرفی تأمین کنندگان با توانایی بالقوه بـالا بـه خریداران خارجی که گاهاً سر در گم نیز شده اند می باشد.


-3-3 در مرحله بعد ارزشهای میبایست از طریق کانالهای توزیع در دسترس مشتری هدف قرار گیرد. این کانالها میتواند متعلق به خود شرکت و یا شرکای تجاری آن باشد و یا آمیزهای از این دو را در بر گیرد.

ســـؤال: چگونـــه بـــه هـــر بخـــش از مشـــتریان دسترســـی پیـــدا مـــی کنیـــد؟ بـــه وســـیله کـــدام نقطـــه تمـــاس؟ پاسخ: مراجعه اولیه به سایت ما از طریق آنلاین می باشد که در صورت تمایل خریداران یک سامانه ارسال پیـام و حتـی نـرم افزار اختصاصی چت trademanager برای ارسال پیام برخط موجود است تاهایتاًن با آشنایی طرفین و ادامه مذاکرات معمول سفارش گذاری و ارسال فیزیکی محصول انجام گیرد. توزیع و فـروش محصول در این شبکه بطور کل فروشی بوده و نیاز به برخی هماهنگی های خارج از سایت نیز دارد.توزیع در این سایت مانند وبسایتهای خرده فروشی با پرداخت برخط و ارسال با پیک نیست. وظیفه ایـن مجموعـه ایجاد یک پـل ارتبـاطی میـان خریـداران بـالقوه و تـأمین کننـدگان و تولیدکنندگان کالا می.باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید