بخشی از مقاله

بیان مسئله: عسل همواره در طول تاریخ به عنوان یک ماده غذایی و دارویی مورد توجه بوده است. تمدنهای کهن مانند مصر باستان و چین باستان برای درمان بیماری های گوناگون از عسل استفاده می کردند. یکی از مهمترین جنبه های درمانی عسل تاثیر آن در درمان بیماری های عفونی است که در منایع محتلف ذکر شده است. به دنبال کشف آنتی بیوتیک ها مادهی ارزشمند عسل برای مدتی مورد بیتوجهی واقع شد اما امروزه به دلیل مقاومت های دارویی گسترده دوباره این مادهی ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است.

هدف پژوهش: اثرات جانبی استفاده از آنتی بیوتیک ها از یک سو و نیز افزایش شیوع سویه های میکروبی مقاوم به آنتیبیوتیک ها از سوی دیگر راهکارهای جدیدی را در کاهش استفاده از آنتی بیوتیک ها می طلبد. یکی از این راهکارها روی آوردن به داروهای ضد میکروبی طبیعی و گیاهی است که ازجمله مهمترین آن ها عسل می باشد.

روش و چگونگی انجام پژوهش: این مطالعه یک مطالعه مروری می باشد. روش انجام مطالعه به صورت جستجوی مقاالت مربوط یه تاثیرات ضد میکروبی عسل در سایتهای علمی معتبرpubMed وgoogle scholar می باشد. کلید واژه های مورد استفاده شامل: honey & infection, antmicrobial feathers of honey, a history of honey و ... می باشد.

یافته ها و نتیجه گیری: این مطالعه حاکی از تاثیرات شگفت انگیز عسل در درمان بیماری های عفونی و نیز تاثیرات ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی عسل می باشد.

مقدمه

از گذشته های دور همواره عسل ماده ای نام آشنا برای انسان ها بوده است. کاوشهای تاریخی و باستان شناسی فراوانی صحت این موضوع را تایید می کند. نقش و نگارهای کشف شده در غاری در والنسیای اسپانیا شاید قدیمی ترین سند تاریخی موجود درمورد رابطه انسان ها با عسل و زنبورعسل باشد.این اثر مربوط به حدود 8000 سال پیش است.در این نقش ونگارها فردی به نمایش گذاشته شده است که در حال جمع آوری عسل از روی درختی است و اطراف او زنبورهای کارگر در حال پرواز هستند - . - 1

در پاپیروسی که مربوط به 2200-2600 سال پیش از میالد در مصر باستان است و به پاپیروس ادوین-اسمیت معروف است، از عسل به عنوان ماده ای موثر در درمان زخم یاد شده است - . - 2

از آنجا که عسل به عنوان یک ماده ی فاسد نشدنی شناخته شده بود، در خاورمیانه و مصر باستان برای مومیایی اجساد مورد استفاده قرار می گرفت. حکاکی هایی در معبدی باستانی در مصر کشف شده است که مربوط به قبل از میالد مسیح می باشد و نشان دهنده ی ارتباط انسان ها با عسل و زنبور عسل می باشد - . - 3

در قرآن کریم، درآیات 68 و 69 سوره ی نحل بعد از توضیح در مورد نحوه ی تولید عسل،از عسل به عنوان ماده ای یاد شده است که در آن شفایی است برای انسان ها و خردمندان و اهل تفکر را به اندیشیدن در مورد آن فرامیخواند.

دانشمند مسلمان ابوعلی سینا، در یادداشت های پزشکی خود توصیه های متعددی مبنی بر استفاده از عسل در درمان بیماری های مختلف دارد.برای مثال از عسل به عنوان ماده ای موثر در کاهش اگزودا و ترشحات زخم یاد کرده است - . - 4

در قرون وسطا تا اواخر قرن نوزدهم هم عسل به عنوان ماده ای موثر در پاکسازی و شفای زخم های مزمن،زخم های تروما و نیز زخم های گلوله استفاده می شد،بعد از آن و نیز در طی جنگ جهانی اول، عسل در کشورهای مختلف مانند آلمان و روسیه معروف بود، تا اینکه با کشف آنتی بیوتیک این ماده ارزشمند به حاشیه رفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید