بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مقاله بررسی تاثیر خلاقیت بر فرهنگ سازمانی میباشد.روش انجام این آزمایش پژوهش میدانی بوده و گردآوری اطلاعات ارطریق پرسشنامه و همچنین مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است. باتوجه به تعداد کل جامعه آماری 120 نفری با توجه به فرمول کوکران , از 87 پرسشنامه در این پژوهش استفاده گردیده است. دو پرسشنامه فرهنگ تهیه شده بوسیله پیتر دورفمن و هاول از دانشگاه ایالتی نیو مکزیکو و پرسشنامه خلاقیت تهیه شده توسط رند سیب اساس کار پژوهش بوده وپایایی سوالات پرسشنامه بوسیله محاسبه آلفای کرونباخ بررسی وآزمون گردیده است. برای تجزیه و تحلیل سوالات از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی بوسیله نرم افزار SPSS استفاده شده است. ×یافته های پژوهش حاکی از آن است که خلاقیت با فرهنگ رابطه مثبت و مستقیم دارند.

مقدمه

یکی ازبارزترین ویژگی های عصر حاضر تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در طرز تفکر ،ایدئولوژی،ارزشهای اجتماعی ،روشهای انجام کار و بسیاری از پدیده های دیگر زندگی به چشم می خورد.سرعت این تغییرات به گونه ای است که نمیتوان منحنی تغییرات را در بعد زمان ترسیم کرد؛زیرا پیشرفت و تحول با شتابی بیشتر از ترسیم تغییر به وقوع می پیوندد.بدین ترتیب مدیران باید سازمان خود را به سوی آینده ای ناشناخته هدایت کنند،که کامیابی در این راه پر تلاطم نیز به توانمند ی آنها در تجسم و درک دنیای اطرافشان بستگی دارد. - کردنائیج، - 1384 درک موقعیت در دنیای پیچیده و پر تلاطم با تغییرات فوق سریع و پیدا کردن راه حل های مناسب برای مسائل نو ظهور، حوزه اصلی کار ذهن های خلاق و مدبر است وخلاقیت جواب مناسبی است که بشر امروز برای حل معضلات و عبور به یک دنیای آسوده تر برگزیده است ،این مقاله به بررسی اثر خلاقیت برفرهنگ سازمانی در قالب یک پژوهش میدانی پرداخته و نتایج آماری حاکی از آن است که خلاقیت با فرهنگ رابطه مستقیم ومثبت دارد.

طرح مسئله پژوهش

این پژوهش به بررسی ارتباط بین خلاقیت و فرهنگ سازمانی - مدل گلوب - کارکنان اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت می پردازد. هدف این پژوهش رابطه بین خلاقیت - متغیر مستقل - با فرهنگ - متغیر وابسته - میباشد
افزایش خلاقیت مهمترین عامل نوآوری وتطبیق با تغییرات سریع محیطی است. عامل بقا در قرن بیست و یکم ,نوآوری است و آشنایی با عوامل ایجاد,حفظ و رشد خلاقیت ,کلید نوآوری است. از طریق نوآوری میتوان تحولات بایسته فرهنگی را بمنظور تطبیق با شرایط جدید رقابتی در عرصه جهانی بوجود آورد و این توانمندی موجب میشود که امکان بهره وری از فرصت های نوظهور در عرصه جهانی در دسترسی شرکت واقع شود. بعبارت دیگر لزوم تطبیق با تغییرات سریع دانشها ,بینشها و تکنو لوژی در عرصه جهانی است که بررسی خلاقیت و فرهنگ سازمانی را برای ایجادفرهنگ خلاق و نوآورانه ایجاب مینماید.

هدف پژوهش

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت - متغیر مستقل - با فرهنگ - متغیر وابسته - در کارکنان اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است .
فرضیه پژوهش

رابطه معنی داری بین خلاقیت وفرهنگ سازمانی وجود دارد. :0+ رابطه معنی داری بین خلاقیت وفرهنگ سازمانی وجود ندارد. :1+ رابطه معنی داری بین خلاقیت وفرهنگ سازمانی وجود دارد.

در نمودار 1 مدل مفهومی فرهنگ سازمانی - مدل گلوب - ارائه گردیده است

.خلاقیت:

-1 تعریف خلاقیت

خلاقیت عبارت است از هر نوع پاسخ نو و منطقی به یک موضوع - زارع , حسین ؛ فروزنده,لطف ا...؛ - 3 :1387 خلاقیت باهوش فرق دارد. با توجه به تفاوت بین هوش و خلاقیت، گلیفورد دو نوع تفکر همگرا و واگرا را مطرح میکند تفکر همگرا با هوش رابطه دارد، اما ×تفکر واگرا ویژگی مهم خلاقیت است. عواملی که تفکر واگرا را تشکیل میدهند بشرح زیرند - سیف، - 1380 ×سیالی - روانی - ، تولید چند اندیشه در زمان معین.

انعطافپذیری - نرمش - : تولید اندیشه های متنوع و غیر معقول و راهحلهای مختلف برای یک مسئله. ×تازگی - اصالت - : استفاده از راهحلهای منحصر به فرد. گسترش - بسط - : تولید جزئیات و تعیین تلویحات و کاربردها. ×ترکیب: کنارهم قرار دادن اندیشه های ناهمخوان.

تحلیل: شکستن ساختارهای نمادین به عناصر تشکیل دهنده. ×سازمان دادن: تغییر شکل دادن طرحها، کارکردها و موارد استفاده ها.
پیچیدگی: توانایی برخورد کردن با اندیشه های مختلف و مرتبط بصورت همزمان.

از میان ویژگیهای بالا، سه ویژگی از همه مهمترند. سیالی یا روانی اندیشه، انعطافپذیری یا نرمش در تفکر، تازگی. 

-2 مولفه های اساسی خلاقیت

دو دیدگاه وجود دارد.

1-2 دیدگاه شناختی:

در دیدگاه شناختی سه محور شناختی، انگیزش- عاطفی و شخصیتی مطرح میگردد البته باید توجه داشت که در دنیای واقعی این عناصر ترکیب میشوند و با هم تحت عنوان تفکر و رفتار خلاق آشکارمیشوند 

:1-1-2 مولفههای شناختی خلاقیت

1-1-1-2 هوش:
گیلفورد خلاقیت را تفکر واگرا میداند در دیدگاه او، این تفکر یکی از اجزای ساختاری هوش بشمار میرود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید