بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و پاسخگویی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان چادگان می باشد . این پژوهش در قالب تحقیق توصیفی و از شاخه همبستگی می باشد . جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان چادگان که طبق جدول مورگان 52 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . برای گردآوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون که طی سال های اخیر توسط محققین متعدد روایی و پایایی آن سنجش و مورد تایید قرار گرفته است و همچنین پرسشنامه محقق ساخته پاسخگویی سازمانی که برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و برای تعیین پایایی پرسشنامه ، ابتدا آن را در نمونه 30 نفره اجرا نموده و پس از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ که مقدار 0/83 به دست آمد استفاده شده است . اطلاعات تحقیق از طریق نرم افزار SPSS و همچنین با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته های تحقیق نشان داد بین فرهنگ سازمانی و پاسخگویی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و هر چقدر کارکنان به فرهنگ سازمان پایبند باشند به همان میزان نیز پاسخگویی سازمانی در بین کارکنان وجود خواهد داشت .

واژههای کلیدی : فرهنگ سازمانی ، پاسخگویی سازمانی

.1 مقدمه

پاسخگویی سازمانی 1 اشاره به نظارتهای درونی سازمان گفته می شود که در این نوع پاسخگویی که مبتنی بر روابط فرادست و فرودست است، مدیران بر عملکرد کارکنانی که اغلب اختیار اندکی دارند ، نظارت می کنند . نظارتهای مستقیم و بازبینی ادواری عملکرد ، مصادیق روشنی از پاسخگویی سازمانی است . همچنین تدوین مقررات ، بخشنامه های سازمانی و دیگر ساز و کارهای نظارتی که اختیارات کارکنان را محدود می کند ، در زمره این نوع پاسخگویی قرار می گیرند . . [1] اولین و مهم ترین نوع پاسخگویی برای مدیران دولتی، پاسخگویی سازمانی است .نظارت کنندگان و مقامات مافوق در این نوع از پاسخگویی هم شامل سیاست گزاران و هم شامل مدیران ارشد سازمان ها و نمایندگان مردم می شود .این نوع پاسخگویی بر اساس سلسله مراتب فرماندهی و مجاری رسمی و مشخص سازمانی و رویه های عملیاتی استاندارد صورت می گیرد . [2]

پاسخگویی اشاره به قدرت پاسخگویی سازمان در برابر فشارها و انتظارات جامعه دارد . سازمان برای تحقق این انتظار باید سازوکارها ، شیوه ها و ترتیباتی را اتخاذ کنند که در این راه یاری شان دهند . [3] پاسخگویی را عکس العمل به موقع نشان دادن نسبت به تغییرات در منافع و ارجحیتها طی زمان ، ضرورت تغییر در اهداف و به طور کلی بحث هدف متحرک را پیش می آورد . هر چند پاسخگویی در نظامهای سیاسی جهان به صورتهای متفاوتی مورد تأکید قرار میگیرد، در مفهومی عام به فرایندهایی گفته میشود که شهروندان با تکیه بر آنها حاکمان را برای رفتار و عملکردشان پاسخگو میکنند .[4] الکومین پاسخگویی را ابزاری برای بهسازی و بهبود عملکرد سازمان های دولتی می داند . تلقی از پاسخگویی یک الزام جهت تطبیق و سازگاری با محیط است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید