بخشی از مقاله

چکیده:

هدف این تحقیق، کشف تأثیر ERP در فعالیتهای حسابداری مدیریت می باشد.مجموعه ای از فرضیه ها توسعه یافته برای ارزشیابی اینکه چگونه آموزش ERP و پشتیبانی فروشنده بر روی کاربرد سیستمهای ERP و تصمیم گیری در پنج فعالیت حسابداری مدیریت تأثیر می گذارد. این پنج فعالیت حسابداری مدیریت عبارتند از: بودجه بندی سرمایه ای، بودجه بندی، پیش بینی کردن، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، و صورتهای عملیاتی وگزارشگری. که با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شده است.
نتایج نشان می دهد که سیستم ERP، کیفیت فرایند حسابداری مدیریت را بهبود داده، و آموزش نیز مانند پشتیبانی فروشنده بر روی کاربرد سیستم ERP تأثیر زیادی دارد ولی بر روی تصمیم گیری تأثیر کمی دارند. از نتایج تحقیق، این نتیجه گیری ممکن به دست می آید که سیستم ERP بر روی حسابداری مدیریت تأثیر دارد. بنابراین در یک سیستم کاربردی می توان توانایی کاربرد سیستم ERP را با آموزش مناسب و پشتیبانی فروشنده پیشرفت داد.

کلمات کلیدی: سیستم برنامه ریزی منابع واحد تجاری - ERP - ، حسابداری مدیریت، آموزش کاربران، پشتیبانی فروشنده .

.1  مقدمه

تغییرات متنوع در جهان پویای کسب و کار، اکتفا کردن به سیستم های دستی را برای ادامه حیات مشکل می سازد. سیستمهای مجزا و غیریکپارچه - ایزوله - 1 نمی توانند در داخل سازمان، تبادل اطلاعات را به راحتی انجام دهند. در حالیکه ارتباطات و تبادل اطلاعات برای رشد و ادامه حیات هر سازمانی اهمیت خاصی دارد.

برای سازمانهایی که با افزایش بازار رقابتی، تغییرات بازار جهانی، نوسانات نرخ ارز و تغییرات مکرر سیاسی در سطح منطقه ای و جهانی روبرو هستند، این موضوع بسیار مهم است. به موجب تمام این دلایل، بیشتر سازمانها راه حلهای 2IT نظیر سیستم های 3ERP، سیستمهای مدیریت زنجیره ارزش4، سیستمهای خبره 5و هوش مصنوعی 6 - AT - ، برای باقی ماندن در بازار و موفقیت در آن بکار می برند.

یک سیستم ERP نرم افزاری است که به سازمانها کمک می کند تا فعالیت تجاری شان را از طریق یک دیتابیس7 مشترک، برنامه ریزی کلی و بهینه سازی منابع گسترده سازمانی، یکپارچه سازد. در مقایسه با سیستمهای غیریکپارچه و مجزا که فعالیت محور می باشند سیستم ERP فرایند محور می باشد.

اصطلاح ERP در اصل به چگونگی برنامه ریزی یک سازمان بزرگ برای کاربرد گسترده از منابع سازمانی بر می گردد. امروزه سیستمهای ERP می توانند یک دامنه گسترده از فعالیتها را پوشش دهند و آنها را در قالب دیتا بیس واحد، یکپارچه سازند. آن بخشهای مختلف کسب و کار از قبیل: امور مالی، تولید ، فروش، زنجیره ارزش، مدیریت منابع انسانی - 8 - HR، مدیریت روابط مشتری، خرید و کنترل موجودی کالا را شامل می شود.

پیاده سازی و اجرای یک سیستم ERP همیشه موفقیت آمیز نیست[1] موقعیت های زیادی وجود دارند که موجب عدم موفقیت یا موفقیت ERP می گردد. این گواه بر آن است که برآوردهای اولیه بودجه،زمان، و سایر منابع در اجرای موفقیت آمیز ERP مهم هستند. دلیل اصلی عدم موفقیت سیستم ERP در نظر گرفتن آن به عنوان یک راه حلIT ، به جای راه حل تجاری می باشد.

کاهش دادن داده های تکراری، بالا بردن کارایی فرایندهای مختلف و روند کار، بهبود بهره وری و کارایی، کاهش بهای تمام شده و بهبود رضایت مندی مشتری، می تواند از مزایای سیستم ERP به شمار آید. در حالیکه معایب سیستم ERP این است که طبق سفارش مشتری در آوردن ERPمشکل و زمان بر هستند، فرایند تجاری نیاز به مهندسی مجدد داشته و عمدتاً سرمایه گذاری برای پیاده سازی ERP ممکن است ارزش نداشته باشد. این موضوع برای کشور آسیایی ایران مهم و ضروری است.
زیرا به عنوان یک کشور در حال توسعه، سوال وجود دارد که اگر منافع زیادی از آن حاصل نشود آیا، ارزش سرمایه گذاری گسترده در ERP وجود دارد. هنگامی که سیستم ERP اجرا شود، فقدان دانشIT و بی میلی کاربر در پذیرش تکنولوژی های جدید نیز مسائلی مهم در این کشور به شمار می آیند.
-1-1 تعریف مسأله :

اگرچه بیشتر سازمانها بخش9 مالی سیستم های ERP را که خیلی حیاتی برای سازمان می باشد را به کار می برند، ولی تحقیق انجام شده درباره ارتباط بین ERP و حسابداری مدیریت در ایران نزدیک به صفر است. بنابراین در این تحقیق ، هدف اصلی این است که ببنیم چگونه دو عامل انتخاب شده اجرای موفقیت آمیز سیستم ERP برروی حسابداری مدیریت در شرکتهای خصوصی ایران تأثیرگذار می باشد. برای راحت تر کردن کار پنج فعالیت حسابداری مدیریت10،به طور جداگانه با دو عامل اجرای موفق سیستم -ERP آموزش کاربر 11و پشتیبانی فروشنده -12 در نظر گرفته می شوند فعالیت های حسابداری مدیریت عبارتند از: بودجه بندی سرمایه ای13، بودجه بندی14، پیش بینی کردن15، هزینه یابی بر مبنای فعالیت16، و صورت عملکرد وگزارشگری17 می باشد.

-2-1 هدف تحقیق و پرسشهای تحقیق:
هدف این تحقیق اکتشافی مشخص کردن این است که آیا ERP تأثیر مثبتی بر روی فعالیتهای حسابداری مدیریت دارد. برای رسیدن به این هدف، سوالات زیر مطرح شده است. همه این سوالات بر پنج وظیفه ی اصلی مشخص شده در حسابداری مدیریت تمرکز دارند:

1.    چگونه سازمانها سیستم های ERP رادر حسابداری مدیریت بکار می روند؟
2.    چگونه سیستم های ERP در فرایند تصمیم گیری مفید واقع می شود؟

3.    تأثیر اجرای سیستم ERP درحسابداری مدیریت چیست؟
به منظور بررسی و پاسخ به این سوالات، اهداف تحقیق به صورت زیر ارائه می شوند:

-1  تعیین ارتباط بین آموزش کاربر و پشتیبانی فروشنده و کاربرد ERP در پنج فعالیت حسابداری مدیریت
-2 یافتن ارتباط بین آموزش کاربر و پشتیبانی فروشنده و عملکرد تصمیم گیری شرکت با تمرکز بر روی قسمت مالی

-3  تعیین تأثیر سیستم ERP بر روی حسابداری مدیریت
-3-1 اهمیت تحقیق:

هرچند سیستم های برنامه ریزی منابع - ERP - به طور گسترده در سرتاسر جهان بکارگرفته شده و در چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته اند. ولی در کشور ایران و دیگر کشورهای در حال توسعه، بحثهای زیاد گسترده ای در مورد آن صورت نگرفته است. و مبحث جدیدی در این کشورها به شمار می آید.

چون بکارگیری و اجرای سیستم ERP یک سرمایه گذاری عظیم است، این امر نه فقط برای سازمانها مؤثر است، بلکه در بلند مدت اثر غیر مستقیمی بر کشور ها خواهد داشت. بنابراین مهم است که تصمیم گیری برای اجرای سیستم ERP در کشور ایران سنجیده شود.

چندین تحقیق، فاکتورهای مختلفی که بر اجرای موفق سیستم ERP تأثیر گذار است رامورد بررسی قرار داده اند.[2] در میان آنها آموزش کاربر و پشتیبانی فروشنده می تواند عوامل مهم در کشور ایران به شمار آید. به موجب نفوذ آهسته تکنولوژی و دانش برای عموم مردم در کشورهایی نظیر ایران، بیشتر سازمانها بی میلی شدید کارکنان خود را نسبت به تغییر از کار عادی و روتین به راه حل IT تجربه کرده اند. این می تواند به علت ترس از تکنولوژی و یا ترس از دست دادن شغل باشد. پشتیبانی فروشنده یک عامل مهم دیگری است که در ایران وجود دارد.
بنابراین تحقیق حاضر دو فاکتور مهم رادر کشورهای در حال توسعه نظیر ایران مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. و تأثیر واقعی سیستم ERP بر روی فرایند حسابداری مدیریت مورد ارزیابی قرار گرفته است.
-4-1 قلمرو تحقیق :

سه ناحیه اصلی وجود دارد که این مطالعه را تحت پوشش قرار می دهد:
.1 ناحیه ای که به پنج عمل اصلی از حسابداری مدیریت محدود می گردد که می تواند به صورت بودجه بندی سرمایه ای ، بودجه بندی، پیش بینی کردن، هزینه یابی بر مبنای فعالیت و گزارشگری دسته بندی می شود.

.2ناحیه ای که براساس شرکتهایی که سیستم های ERP را حداقل در یک سال بکار می برند.

.3شرکتهای نمونه ای که انتخاب شده اند از سازمانهای تولیدی و خدماتی فقط از بخش خصوصی می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید