بخشی از مقاله

 

چکیده:

این مقاله با هدف تعیین رابطه بین گسترش بازاریابی نوین به وسیله اینترنت بر فروش،تبلیغات و ایجاد بازار جدید کالاها، جامعه آماری شامل تجار عضو اتاق بازرگانی شهرستان آبادان که بعنوان نمونه 100 نفری به روش تصادفی ساده انتخاب شده است.ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه سه بخشی که در کل 22 سؤال در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت با پایایی ./852 در بین اعضای نمونه توزیع شد. روش های آماری » آزمون کلموگروف- اسمیرنوف« ، » آزمون t یک نمونهای« ، » آزمون فریدمن « و » همبستگی پیرسن« به ترتیب جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها ، منظور بررسی فرضیه های تحقیق، جهت اولویت بندی مؤلفه و معنی داری بین متغیرهای پژوهش استفاده شده است. همچنین نتایج به ترتیب نشان داد که متغیرهای فروش کالاها از طریق اینترنت، تبلیغات کالاها در اینترنت و ایجاد بازار جدید کالا رابطه معنی داری وجود ندارد. از اعم نتایج پژوهش حاکی است که آزمون t جهت تعیین وضعیت میانگین فروش، تبلیغات و ایجاد بازار کالاها در جامعه مورد تحقیق از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در آزمون فریدمن بین میانگین رتبه متغیرهای مستقل فروش از طریق اینترنت و ایجاد بازار جدید کالاها به ترتیب بیشترین و کمترین مقادیر رتبه ای را به خود اختصاص دادند. همچنین بین فناوری اطلاعات و متغیرهای فروش از طریق اینترنت، تبلیغات از طریق اینترنت و ایجاد بازار جدید کالاها همبستگی مثبت و رابطه معنی داری وجود دارد.

مقدمه

امروزه توسعه سریع فناوری، فشار زیادی را بر سازمانها وارد آورده است و آنها مجبورند برای حفظ موقعیت رقابتی خود استراتژیهای مناسبی را پیاده سازند. فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت جدید در کشورهای توسعه یافته مطرح است و حجم قابل توجهی از سرمایه گذاریها، دراین کشورها، به این صنعت اختصاص داده شده است. گرچه در فناوری اطلاعات مؤلفههای مختلف نقش دارند، لیکن باید "وسایل ارتباط جمعی" و "اطلاعات" را به عنوان شالودههای اصلی این صنعت در نظر داشت . زیرا توجه به این صنعت ریشه در تحولات وسایل ارتباط جمعی طی سه دهه اخیر دارد که به واسطه پیچیدهتر شدن و افزایش قابلیتهای آنها، زمینه استفاده از اطلاعات به صورت گسترده و همزمان را امکان پذیر نموده است. از سوی دیگر تحولات علمی در طی چند دهه اخیر اهمیت اطلاعات را دو چندان کرد و اطلاعات را به عنوان یک قدرت مهم و هم وزن با قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در سطح جهان مطرح نمود.[7] نقش تجارت الکترونیک در جهان امروز غیر قابل انکار است. همچنین باید نسبت به نقش آن در سالهای آینده با دقت نگریست و از قدرت آن به خوبی استفاده کرد. استفاده مؤثر از ابزارهای تجارت الکترونیکی از مهمترین عوامل داشتن اطلاعات کافی در مورد قابلیتها و سناریوهای مختلف است. در میان برنامههای تجاری که بر پایه تجارت الکترونیکی بنا شدهاند میتوان موارد مختلفی را یافت که هر کدام نشاندهنده یکی از قابلیتهای تجارت به صورت الکترونیکی هستند. در این میان وبگاههایی که خدمات فروشگاههای الکترونیکی را ارائه میدهند نقش برجستهای در تجارت الکترونیکی پیدا کردهاند. به طوری که آمارهای خیره کنندهای در این زمینه تا کنون به انتشار رسیده است6]،5،4،.[3 امروزه به کمتر سازمانی بر میخوریم که بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات در آنجا مطرح نبوده و به یکی از دغدغههای مدیران آن مبدل نشده باشد. لذا از جمله سازمانهای که با مقوله بازاریابی و تجارت الکترونیکی ارتباط تنگاتنگی دارند و دسترسی به فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات در آن حائض اهمیت است اتاق بازرگانی شهرستان آبادان می باشد. لذا این پژوهش به مطالعه تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بازاریابی با تأکید بر اینترنت در اتاق بازرگانی شهرستان آبادان می پردازد.

بیان مسئله

نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در عملکرد بازاریابی سازمانها از جهات گوناگون حائز اهمیت میباشد. اهمیت این پژوهش تا به این حد است که امروزه سازمانها در حال تلاش بیشتر برای استفاده از IT میباشند؛ که نتیجه این تلاشها به وجود آمدن مباحثی همچون "طراحی مجدد فرآیند کسب و کار، اندازه کوچک سازمانها، شکل گیری سازمانهای بدون مرز و شرکت های مبتنی بر دانش" بوده است.IT همچنین روش پردازش اطلاعات را تسهیل نموده و توانسته نحوه تصمیمگیریها را تغییر دهد و حتی بر روی حیطه و ماهیت فعالیتهای انجام شده در کسب و کار تأثیر بگذارد. در حقیقت تغییرات سازمانی رادیکال در نتیجه پیاده سازی سیستمهای IT به وقوع پیوسته و سبب افزایش سرعت و پردازش دادهها میشوند و حجم زیادی از اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند. شاید دلیل اهمیت بخش بازاریابی به این دلیل است که موقعیت تعامل با محیط بیرون از سازمان را فراهم میسازد .به این منظور 3 حوزه مورد بررسی قرار گرفته است: فروشنده باید شناخت صحیحی از مشتریان خود داشته باشد. هر چه میزان شناخت سازمان از نیاز ها ، خواسته ها ، علایق و سلیقهی مشتریان خود بیشتر باشد به همان اندازه فرآیند بازاریابی الکترونیک مؤثرتر و بهتر عمل خواهد نموداغلب شرکتهای باتجربه و موفق در تجارت الکترونیک2 این نکته را درک کردهاند که عوامل موفقیت یا شکست صرفاً حضور شرکت در وب و یا قیمت پایین نیست؛ بلکه عامل مهم، انتقال کیفیت بالای خدمت الکترونیک است.[9]بازاریابی الکترونیک موفق، پیشرفت شرکت را در دنیای الکترونیک به همراه خواهد داشت و باید عضو ثابت و دائم استراتژیهای بازاریابی شرکت باشد. به کارگیری اینترنت، جدیدترین و مهمترین فناوری دوران ما، یکی از دغدغههای اصلی سازمانها میباشد. پدیده بازاریابی اینترنتی نیز درجهت پاسخگویی به این نگرانیها پدیدار گشت و از آن به بعداستراتژیهای مختلفی برای تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی نوین ارائه شده است15]،14،13،12،11،..[10 در سال 1988 مک فارلن براساس مطالعات خود در هاروارد بیزینس پیشبینی نمود که در پنج سال آتی دو دسته شرکت وجود خواهند داشت. آنهایی که از کامپیوتر بعنوان یک ابزار بازاریابی استفاده میکنند و آنهایی که دچار ورشکستگی میشوند. امروزه فناوری اطلاعات میتواند به طور گستردهای در تبادل و بازار کالاها نقش داشته باشد.[5] در دنیای کنونی، کارشناسان و مدیران، بدون تسلط و آشنایی با دانش فناوری اطلاعات، راه سختی را نسبت به سایر مدیران هم تراز خود در پیش رو دارند. بدیهی است که ممکن است فرصتهای زیادی را هم از دست داده و یا ناخودآگاه در اختیار رقبا قرار دهند. امروزه در همه جا بکارگیری فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی، به منظور افزایش دقت و سرعت درتهیه و توزیع اطلاعات و کیفیت ارتباطات در سازمان، با هدف نهایی تعالی سازمان و بهبود کیفیت ارائه محصولات و خدمات، مطابق با نیاز مشتری و حتی ورای انتظار مشتری ضروری به نظر میرسد.

سؤالات پژوهش

1    - آیا گسترش فناوری اطلاعات می تواند بر عملکرد بازاریابی و فروش محصولات در اینترنت کمک شایانی کند؟

2    - آیا گسترش فناوری اطلاعات می تواند بر عملکرد بازاریابی و تبلیغات محصولات در اینترنت کمک شایانی کند؟
3    - آیا گسترش فناوری اطلاعات می تواند بر عملکرد بازاریابی و ایجاد بازار محصولات در اینترنت کمک شایانی کند؟
اهداف تحقیق

اهداف اصلی :.تعیین رابطه بین گسترش بازاریابی نوین به وسیله اینترنت بر فروش، تبلیغات و ایجاد بازار جدید کالاها با مدت زمان کمتر
اهداف فرعی:
1    -تعیین رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و فروش کالا در اینترنت.

2    -تعیین رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و تبلیغ کالاها در اینترنت.
3    - تعیین رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و ایجاد بازار جدید در اینترنت.

عملکرد بازاریابی الکترونیک

عملکرد بازاریابی الکترونیک را میتوان در سه بخش زیر معرفی و دسته بندی نمود:

- 1 یکپارچگی: بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگیهای شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه در بر میگیرد.

- 2 هماهنگ کننده: بازاریابی الکترونیک میزان نیاز و خواسته مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارائه خدمات توسط شرکت هماهنگ میکند.

- 3 واسطهگری: بازاریابی الکترونیک میان بخشهای مختلف شرکت از جمله بخشهای مالی و سرمایهگذاران خارجی نقش واسطه را ایفا می-کند12]،11،10،7،.[1

چهار عامل مهم در کسب موفقیت بازاریابی الکترونیک عبارتند از : - 1 سود رسانی به مشتری.
- 2 توانایی در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتری بصورت. Onlin

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید