بخشی از مقاله

چکیده

کلی  مراحل فرایند مدیریت منابع انسانی شامل جذب، آموزش، پاداش وحفظ و نگهداری کارکنان محورهای استراتژی مدیریت دانش می باشند.این مقاله به بررسی تنگناهای موجود در سیستم مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان پتروشیمی شهرستان آبادان می پردازد.پژوهش از  نوع تحلیلی-  پیمایشی بوده و داده های مورد نیاز  با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد 27  سؤالی به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین تعداد350  نفر از کارکنان جامعه ،اندازه نمونه 100 نفر تعیین و توزیع و گردآوری شده است. برای آزمون فرضیه ها از روش آماری "ضریب همبستگی پیرسون"و "رگرسیون چندگانه "استفاده شده است. نتایج نشانگر از وجود رابطه معنی داری بین متغیرهای پژوهش  است.به این معنی که  بین بحران تعهد ، بحران خودمختاری ، بحران رهبری، بحران کنترل از یک سو سیستم مدیریت دانش از دیگرسو،. رابطه معناداری وجود دارد.

مقدمه

دنیای امروز پیش رود قطعا از مزایای این پیشرفت بهره خواهند برد و اگر نتوانند به سرعت خود بیفزایند قطعا از سایر جوامع جدا خواهند شد و در انزوا به سر خواهند برد. با توجه به این مهم محققان و دانش پژوهان در تمام حوزه های علمی بویژه علوم انسانی در تلاش هستند تا استانداردها و ساختارهای مدیریت دانش را کاربردی نموده تا جوامع به دانش روز که به نوعی یک سرمایه استراتژی محسوب می شود دست یابند و بر دارائی های فکری و انسانی بیفزاین د. با توجه به اینکه کم و بیش دولتها به اهمیت مدیریت دانش در حال پی بردن هستند، با این وجود تا مرحله عملیاتی نمودن  آن    فاصله  زیادی  دارند، ولی    با توجه به  اینکه در ارتباطات  بین  المللی    سازمانهای  سنتی  توانائی    ایجاد  ارتباط  را نخواهند داشت به ناچار باید به این موضوع با انگیزه و سرعت بیشتری بپردازند. مدیریت دانش یکی از بزرگترین چالش های عصر       مدرن است،   درحقیقت پیچیدگی دانش مسئله ای نیست که به دنبال راه حل برای آن باشیم بلکه خود راه حلی برای مشکلات است 2013،Chournazidis بیشتر شرکت های خصوصی به اهمیت دانش و مدیریت آن برای کسب مزیت رقابتی و بقا در صحنه رقابتی پی برده اند.تجربه نشان داده است که موضوع مدیرت دانش بحثی نیست که اهمیت خود را از دست دهد بلکه با توجه به سرعت تغییرات محی ارزش آن روز به روز بیشتر می شود.هرچند مدیریت دانش به طور گسترده ای در تئوری و عمل بحث شده است،هنوز در بخش دولتی روی آن کار خاصی انجام نگرفته است - . Sharifuddin, etal 2004 پتروشیمی شهرستان آبادان به عنوان نهاد    صنعتی و    دولتی مهم و اقتصادی آینده شایسته است  به پیاده سازی    بهینه سیستم    مدیریت دانش اهتمام ویژه داشته  باشد و در راستای دستیابی به پیشرفت های سریع علمی کشور  و تبدیل شدن به قدرت برتر    صادراتی منطقه و دستیابی به افق چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری    اسلامی ایران، هم افزایی در تحقیقات و کم کردن شکاف علمی با    کشورهای پیشرفته در صدد رفع تنگناهای موجود در سیستم مدیریت    دانش    گام های اساسی بردارد.
بیان مسأله

موفقیت شرکت ها در قرن 21 با توجه به بازارهایی که هر روز رقابتی تر می شوند منوط به استفاده از دانشی است که شرکت دراین میان سازمان ها در فرایندهای کلیدی . - n.d.lla , etal,2010 - هایی که درجه بالایی از خلاقیت و خود بدان نیاز دارند عملکرد کاری دارند دانش خود را به صورت اثر بخشی . - Curado & ramos,2010 مدیریت می کنند دانش در صورتیکه بحال خود رها شود از بین خواهد رفت،طول عمر دانستنیها بعلت ورود مداوم و سریع تکنولوژی ها، محصولات و خدمات جدید به بازار محدود است.کسی نمی تواند دانش را نگهدارد.افراد و سازمانها باید به طور مداوم آنرا به روز، مجددا ذخیره و توسعه داده و دانش بیشتری را تولید نمایند.و این نیازمند تغییر اساسی در معادله قدیمی دانش است. از دانش مساوی قدرت است، بنابراین آنرا حفظ

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید