بخشی از مقاله

خلاصه

نور یکی از عوامل مهم در دکوراسیون داخلی است که تأثیر بسزایی در چگونه به نظر رسیدن فضاها و دکوراسیون داخلی دارد. هیچ عنصری در دنیا بدون وجود نور دیده نمیشود.

نور مصنوعی درواقع نوری است که از خورشید تابیده نشده است و منابع دیگری عامل به وجود آمدن آن هستند، بیشتر این منابع صرفنظر از آتش و منابع محدودی که انرژی خود را از گاز، نفت و یا مانند آنها تأمین میکنند، دارای سیستمی الکتریکی هستند. به وسیله نور میتوان فضایی را وسیعتر یا کوچکتر نشان داد. نورپردازی در فضاهای مختلف متفاوت است و اصول متفاوتی دارد. نورپردازی می تواند تأثیر روحی و روانی زیادی بر روی فرد بگذارد. با گذشت زمان و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی نور و نورپردازی نیز پیشرفت های زیادی داشته است. در این مقاله به نقش و تأثیر نور و نورپردازی بر فضاها و دکوراسیون داخلی پرداخته شده است.
واژه های کلیدی: نور، نورپردازی، فضاهای داخلی، دکوراسیون داخلی، تأثیر روانی

.1 مقدمه

طلوع خورشید با متراکم شدن اشعههایی همراه است که مجموع آنها نور نامیده میشود. نور از مهمترین مواهب الهی است که در زندگی موجودات به ویژه انسان از نقش بسزایی برخوردار است. بدون نور هیچ شیای قابل دیدن نیست. قطعاً همهی ما در هنگام تاریکی به ارزش و ضرورت واقعی نور پی بردهایم.

این تاریکی یا حاصل از غروب خورشید یا حاصل از خاموش کردن نورپرداز مصنوعی توسط خود ماست. نور و نورپردازی تأثیری انکارناپذیر بر معماری از جمله فضاها و دکوراسیون داخلی دارد. نورپردازی اصولی و متناسب با محیط سهم بسزایی در حفظ ایمنی محیط نیز دارد. به طور مثال دیدن پلهها، شیشهها، درها و اختلاف سطوح از جملهی این موارد است.
.2 نور و مفهوم نمادین آن

نور در بیشتر فرهنگها نماد تعالی، اوج گرفتن، به کمالرسیدن، رویش و اعتماد به نفس و بسیاری خصوصیات عالی دیگری میباشد. چنانچه در آثار نقاشان معروف دوران های متفاوت تاریخ هنر هاله نور در اطراف سر شمایل قدسیان را میبینیم که نمادی از تعالی، و غایت رسیدن به کمال و تفکر و اندیشه خاص آن بزرگان است. بهطورکلی در بیشترین آثار ادبی دنیا - اشعار و داستانها - ، ناکامی ها و سختی ها را به شب تاریک و تمام امیدها و نویدها را به سپیده دم صبح تشبیه کردهاند. »پایان شب سیه سفید است« و یا صبح و طلوع آفتاب که نشانه دولت و کامیابی است.
» باش تا صبح دولتت بدمد    کاین هنوز ازنتایج سحر است«

.3 فیزیک نور

نور صورتی از انرژی تابشی است که با سرعت 300000 کیلومتر بر ثانیه در فضا سایر می کند. اگر به فرمول معروف انیشتن اعتقاد داشته باشیم، نور گونه ای ابتدایی از انرژی و مقیاس همه انرژیهاست . فرمول انیشتن می گوید، انرژی برابر با جرم ضرب در مربع سرعت نور است. نور گونهای از امواج الکترومغناطیس است که برای چشم انسانی در نوار نازکی میان قرمز و آبی مرئی میشود. این نوار میان 400 و 800 نانومتر در طول موج متغیر است. طول موجهای کوتاهتر شامل نور مافوق قرمز و بلندترها مادون بنفش هستند. نور چیزی است که امکان دیدن را برای انسانها فراهم میآورد.

چشم انسان به نور در دو صورت واکنش نشان میدهد: به وسیله چشم و حسگرهای عصبی که »میله« نامیده می شوند و شدت نور را تشخیص میدهند، همینطور حسگرهای دیگری که مخروطی شکل هستند و رنگ اشیا را در ترکیب با ته رنگهای قرمز، زرد و آبی تحلیل و بررسی میکنند. این اطلاعات به مغز انتقال مییابند. و در جایی که تصویری را درک میکنیم در ذهن و چشم بازسازی میشوند.

منبع اصلی نور طبیعی، نور خورشید در طول روز است؛ همان نوری که در شب به ماه و ستارهها انتقال مییابد. چگونگی تأثیر نور روز، به آب و هوا، زمان، انعکاس نور، موقعیت خورشید در آسمان و موقعیت جغرافیایی بیننده بستگی دارد. نور مصنوعی که طیف وسیعی از منابع را در بر می گیرد نظیر شعله شمع، لامپ تنگستن ولتاژ پایین، لامپ فلوئورسنت فسفری یا لامپ معمولی و غیره، در بسیاری از خانهها مورد استفاده قرار میگیرد.:1] صفحه 3 و صفحه [4

.4 فرآیند نور

چنانچه تابیدن نور بر اعمال و روحیات ما اثر میگذارد، بر اجسام و عناصر اطراف ما نیز تأثیر اجتنابپذیر دارد، بدین شرح:
1.    موجب دیدن اجسام میشود.

2.    موجب عمل غذاسازی در گیاهان میشود.

3.    باعث تداوم کار کردن کلیه وسایل نوردهی میشود.

4.    موجب تغییر رنگ لباس و پارچه میشود.
برای آنکه جسمی دیده شود، باید از آن جسم نور به چشم برسد، بنابراین جسم یا باید از خودش نور تابش کند و یا نورهایی را که بر آن تابیده شده است، به طرف چشم بیننده بازتاب دهد. به همین دلیل اجسام به دو دسته تقسیم میشوند:
1.    اجسام منیر یا چشمه نور: اجسامی که از خود نور تولید میکنند، مانند: خورشید، لامپ روشن، شمع روشن و چوب در حال سوختن.

2.    اجسام غیر منیر: این اجسام از خود نوری تابش نمیکنند، بلکه نوری را که از چشمههای نور به آنها تابیده است به طرف چشم باز می گردانند، در نتیجه ما میتوانیم آنها را ببینیم. :1] صفحه 4 و صفحه[5

5.    انواع چشمه نور:

1.    چشمه گسترده نور: یک شیء نورانی نظیر خورشید، چراغ روشن و شعله شمع را »چشمه نور گسترده« مینامیم.

2.    چشمه نور نقطهای: اگر صفحهای از مقوا را که روی آن روزنه کوچکی ایجاد شده است در مقابل چراغ روشنی قرار دهیم، نور چراغ پس از گذشتن از روزنه منتشر میشود و روزنه مانند یک چشمه نور کوچک عمل میکند که به آن »چشمه نقطهای نور« میگوییم.

تقسیمبندی اجسام غیر منیر از نظر عبور نور از آنها نیز بدین ترتیب است:
1.    اجسام شفاف: اجسامی که نور از آنها عبور میکند، مانند: شیشه، هوا، آب.

2.    اجسام نیمهشفاف: اجسامی هستند که نور از آنها عبور میکند ولی از پشت آنها اجسام دیگر به صورت واضح دیده نمیشوند، مانند: شیشههای مات و یخی، یا کاغذ کالک.

3.    اجسام کدر: اجسامی هستند که نور اصلاً از آنها عبور نمیکند، مانند: آجر، مقوا، چوب و غیره.

نکته: نور در هر حالت به طور مستقیم منتشر میشود که چند دلیل مهم برای اثبات این موضوع وجود دارد:
1.    عبور نور از لابهلای شاخ و برگ درختان

2.    تشکیل سایه

3.    خورشیدگرفتگی

4.    ماهگرفتگی :1] صفحه 5 و صفحه [6

6.    نکاتی درباره طراحی نور

هنگامی که به طراحی نور و روشنایی در یک مکان و فضای خاص می اندیشید، به نکات زیر توجه داشته باشید : فعالیتها: در اتاق مورد نظرتان چه کارهایی انجام خواهد شد و اینکارها عمدتاً در چه بخش هایی از اتاق صورت میگیرند؟

نقاط قوت: چه ویژگی هایی در اتاق باید مورد تأکید قرار بگیرند؟ ویژگیهای خوب معماری، همانند تاقچهها یا سقف بسیار خوش ساخت، باید از نورپردازی مناسبی برخوردار باشند تا به خوبی نمایش داده شوند.

نقاط ضعف: چه ویژگی هایی باید پنهان شوند؟ نواقصی مانند تزیینات معماری نامناسب یا دیوارهایی که بد گچکاری شدهاند نباید مورد تأکید قرار بگیرند.

محیط: چه فضایی خواسته شده است؟ فضایی نمایشی یا آرامشبخش؟ تجاری یا شاد و درخشان؟ این انتخاب، تراکم و چیدمان منابع نوری را در اتاق تعیین میکند.

تعادل: آیا کل اتاق باید نور داشته باشد یا مجموعهای از نورها و سایهها موردنیاز است؟ اگر گزینه دوم صحیح است مطمئن شوید که مجموعه نورها و سایهها در تعادل با یکدیگرند و از کارآیی اتاق نمیکاهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید