بخشی از مقاله

چکیده

فنگ شویی - به چینی - که به معنای باد و آب است ، و کاربرد آن در معماری ودکوراسیون داخلی برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیاء در ساختمانهای مسکونی ، تجاری و باغ و ... می باشد تا بهترین اثر را بر سلامتی ، شادی ، موفقیت و هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد. مهم ترین چیزهایی که باید رعایت کرد ، پرهیز از بی نظمی و هر گونه انباشتگی ، استفاده از رنگهای مناسب ، خطوط منحنی و در نظر گرفتن جهت های مناسب است. فنگ شویی به ما یاد می دهد که با تحلیل انرژی های فضای داخلی و بیرون محل کار و زندگی خود کیفیت انرژی های مثبت و منفی اطراف خود را شناخته و با افزایش انرژی مثبت و حذف انرژی منفی کیفیت زندگی خود را بالا ببریم.

در فلسفه فنگ شویی ، چی qi - یا - chi نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی یا دم کیهانی یا انرژی حیاتی نامیده می شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می کند و جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیاری مهم است. اما اگر چی راکد بماندو نتواند جریان آزادانه ای داشته باشد، به انرژی مخربی تبدیل می شود که شاچی یا همان شا نامیده می شود.این پژوهش بر آن است تا با شناسایی تأثیر فنگ شویی بر معماری گامی برای بهبود کیفیت معماری بردارد. این پژوهش با مطالعه کیفی انجام شده و روش تحقیق آن توصیفی می باشد و ابزار گردآوری داده ها مطالعه منابع مکتوب می باشد.ا

ین مقاله به ما تفهیم میکند ما با به کارگیری فنگ شویی میتوانیم محیط کار و زندگی خود را برای رسیدن به اهداف مد نظرمان - سلامتی،شادابی،موفقیت و رفاه - آماده کنیم . همانطور که امروزه بسیاری از شرکتهای غربی امریکایی و اروپایی نیز جهت پیشبرد منافعشان از این علم در انتخاب موقعیت محل ، چگونگی ساخت ،مکان مورد نظر،نقشه، معماری و دکوراسیون داخلی آن و بسیاری موارد دیگر از کارشناسان این امر کمک میگیرند.به عنوان مثال در انگلستان ساختمان برند مارکس انداسپنسرو آژانس هواپیمایی ویرجین براساس فنگ شویی ساخته و دکور شده اند.

کلمات کلیدی: فنگ شویی ، دکوراسیون داخلی ، انرژی ، چی ، شاچی

-1مقدمه

منظور از دکوراسیون و معماری با استفاده از فنگ شویی ایجاد حس نشاط و هماهنگی است یعنی بتوان محیطی ایجاد کرده تا بتوان حداکثر استفاده از انرژی را برای انجام فعالیت های مختص آن محیط بدهد. دکوراسیون بر اساس فنگ شویی کمی با دکوراسیون سنتی فرق دارد و لازمه آن از بین بردن انرژی های منفی و قدیمی و ایجاد انرژی های مثبت و استفاده از آن است. یکی از موارد مهم در فنگ شویی ، پرهیز از بی نظمی است. حتی اگر از گرانترین وسایل استفاده کنید ولی نظمی بین آنها وجود نداشته باشد ، مانند صورت نشسته است و جایگاهی در فنگ شویی ندارد.

تهویه مناسب و نور کافی دو عامل اساسی دیگر در ایجاد انرژی چی یعنی همان انرژی مثبت است. - دی،جاناتان،-1962م - بعد از اطمینان از این سه مرحله گام بعدی با گوآ - تو،لیلیان ،-2005م - یعنی داشتن نقشه ای از انرژی خانه است. طرح کلی با نقشه اصلی و واضحی که در آن موارد مختلف مثلاً چه رنگی برای چه اتفاقی مناسب است؟ چه تصاویری برای خانه شما مناسبند؟ طرز چیدمان مبلمان و وسایل برای کمک به بهبود جریان انرژی مطرح می شود.

در فنگ شویی جهت قرارگیری یک خانه از اهمیت بالایی برخوردار است این جهت از این لحاظ مورد اهمیت است که انرژی چی از این جهت وارد خانه می شود و برای انرژی چی نیاز به این جهت داریم. پس جهتی از خانه که بیشترین انرژی از آن جهت وارد و خارج می شود جهت اصلی یک خانه است.

انرژی شامل : ورود و خروج انسانها - درب ورودی خانه - ، نور - درب و پنجره ها و پاسیو و بالکن و نورگیر - صدا - درب و پنجره ها و پاسیو و بالکن و نورگیر - و سایر موارد از این دست می شود. بر طبق معماری و شهرسازی معمولاً جهت یک خانه در جلوی یک خانه است. خانه ها دارای پشت و جلو هستند و معمولاً درب اصلی یک خانه در جلو و درب فرعی در پشت قرار دارد. بیشترین نور یک خانه از قسمت جلویی و نور کمتر از پشت خانه تأمین می شود. در ایران مخصوصاً در مناطق با آب و هوای معتدل و سرد ، خانه ها را جهت داشتن آفتاب زمستان رو به جنوب می ساختند.
-2تاریخچه فنگ شویی

فنگ شویی بیشتر به عنوان هنر چیدمان شناخته شده است . این هنر پنج هزار سال قدمت دارد و بخاطر تاثیرات فوق العاده آن در موفقیت ، شادکامی ، سلامتی و روابط حائز اهمیت است . اگرچه فنگ شویی هنر چین باستان است ، اما امروزه در بسیاری از تمدنها نظیر آمریکا ، ژاپن و هند کاربرد دارد . فنگ شویی با انرژی محیط پیرامونمان سر و کار دارد . برای مثال اگر شما به خانه شخصی بروید ، شاید برای اولین بار و خیلی فوری احساس راحتی و آسایش داشته باشید و بالعکس ممکن است شما به خانه شخص دیگری بروید که آن خانه بسیار زیبا باشد ولی حس خوبی از آن خانه دریافت نکنید . ما با فنگ شویی متوجه می شویم که این انرژی حقیقی است و بر خیلی از چیزها می تواند تاثیرگذار باشد مانند افکارمان و چیزهایی که در محیط اطرافمان هستند . فنگ شویی از بسیاری از جهات مانند طب شرقی است با این تفاوت که توصیه های انجام شده در فنگ شویی بجای اینکه درباره افراد باشد در مورد فضاها صدق می کند .

حقیقتا فنگ شویی شستشو و پاکسازی در ابعاد جسمانی و ذهنی است . فنگ شویی با جوهر هستی مرتبط است و همانطور که از نامش پیداست در بسیاری از موارد با الهام از طبیعت و شهود شیوه ها و راهکارهایی برای خلق هارمونی و تعادل در درون و بیرونمان ارائه میدهد که موجب آرامش و صلح میشود . فنگ شویی نیز مانند هر موضوع و مبحثی دارای زمینه های فکری و است که برخی رمز گونه و دشوار و برخی کاربردی هستند . مهمترین اصل فنگ شویی رفع انباشتگی و پاکسازی است . - دی،جاناتان،-1962م - فنگ شویی هنری است ساده ، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط ، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با همه سبکهای دکوراسیون سازگاری دارد . دستورات و مکاتب فنگ شویی بسیار گسترده هستند به طوری که برای کسی که تازه با آن آشنا شده ممکن است گیج کننده و پیچیده باشد ولی با بکارگیری آن میتوان شاهد تغییرات حیرت انگیزی در زندگی خود باشیم .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید