بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر وبلاگ آموزشی مشارکتی بر یادگیری و یادداری درس ریاضی دانشآموزان سال اول دوره متوسطه شهر تهران پرداخته است. این پژوهش به لحاظ ماهیت، موضوع، اهداف و فرضیههای آن از نوع کاربردی است و در زمره طرحهای شبه آزمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه سال اول دوره متوسطه تشکیل می دهند. جهت انتخاب نمونههای مورد نظر از روش نمونهگیری نمونههای در دسترس استفاده شده است.

به این ترتیب که گروه نمونه 30 نفر میباشند که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند، 15 نفر گروه آزمایش - در معرض متغیر مستقل آموزش با استفاده از وبلاگ آموزشی مشارکتی - و 15 نفر گروه کنترل - به روش سنتی - آن را تشکیل میدهند. متغیرهای وابسته این پژوهش را یادگیری و یادداری بودند که توسط آزمونهای محقق ساخته مربوط به هر متغیر در درس ریاضی پایه اول متوسطه مورد اندازهگیری قرار گرفتند. دادههای حاصله از این آزمونها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت، نتایج پژوهش نشان داده است، یادگیری و یادداری دانشآموزانی که تحت تأثیر آموزش از طریق وبلاگ مشارکتی بودهاند به طور معناداری بیشتر از دانشآموزانی است که این نوع آموزش را در درس ریاضی دریافت نکردهاند.

مقدمه

یک اصل بنیادی وجود دارد که اعضای گروه آنچنان با هم ارتباط قوی دارند که موفقیت یک عضو نمیتواند از موفقیت اعضای دیگر جدا باشد. آنها به طور فعالانه همکاری میکند تا مطمئن شوند که اهداف گروه تحقق یافته و موفقیت به دست آمده است. آنها این را از طریق به اشتراکگذاری منابع، همکاری و تشویق هم به تلاش کردن به دست میآورند.در نتیجه اعضای گروه که با یکدیگر هستند نسبت به دانشآموزانی که جداگانه با یکدیگر رقابت میکنند نتایج بهتری را کسب می نمایند . - Johnson,2004 -

روندهای آموزشی یادگیری بدون ارتباط چهره به چهره یادگیری مجازی شناخته میشود. آموزش میتواند به وسیله کلاسهای مجازی فردی صورت پذیرد. یادگیرندگان می توانند از اصول یادگیری هدایت شده برای مهارت در محتوا بر طبق سرعتشان در زمان مناسب در خانه و یا در محل کار استفاده نمایند . - French,1999 - یادگیری امروزه دیگر فعالیتی غیر فعال نیست، در جایی که یادگیرندگان به طور باز بر روندهای یادگیری پاسخگو هستند و در یادگیری مشارکت فعالانه دارند. در خلال دهه اخیر کاربردهایی از آموزش در اینترنت انجام شده است که شامل: بلاگها، ویکیها، شبکههای اجتماعی، اشتراک گذاری رسانه، پخش کنندهها می باشد، و علاقه و تحقیق در مورد آن رو به فزونی گرفته است - Clara,2009 - ،

در این میان وبلاگها جایگاه ویژهای دارند و محتوای جدیدی برای حمایت از کاربرد، مشغولیت، ارتباط و عکس العمل دانشآموزان میسازد. استفاده رایج از وبلاگ، استفاده از آن به عنوان یک ژورنال آنلاین است. کاربر به طور دوستانه میتواند آن را پیکربندی نماید، و پیشنهادها، لینکهای ثابت و موقتی و پستها را به آن اضافه نمایند . - Jimoyiannis,2011 - بلاگهای آموزشی اخیراً محبوبیت خاصی در مدارس و دانشگاهها پیدا نمودهاند و به عنوان ابزار یادگیری مشارکتی ارتقا یافتهاند. از طریق تحقیقات ثابت شده است که وبلاگهای آموزشی، هم یادگیرندگان و هم یاددهنگان را توانمند، با انگیزه، مجریان تعاملی در محیطهای جدید یادگیری، میسازد. ارائه اطلاعات به روز در ارتباط با تغییرات در فضای مشارکتی و گسترش یادگیری به بیرون از مرزهای کلاس از برخی مزایای آموزش ازطریق وبلاگها میباشد. ایده وبلاگ برای آموزش این است که دانش آموزان وبلاگهایی را ایجاد نمایند و آنها را مطابق با تکالیف و دستورالعملهای معلم به روز نمایند، هر دانشآموز مطابق با خواستههای معلم تکالیف، وظایف و تمرینها را پست نمایند . - Jimoyiannis,2011 -

وبلاگها میتوانند به عنوان محتواهای همکارانه استفاده شود که این فضاها از یادگیری پروژه محور حمایت مینمایند . - Jimoyiannis,2011 - وبلاگها میتوانند برای تقویت هوش مشارکتی، به اشتراک گذاری اطلاعات، ابداع ایده های جدید مورد استفاده قرار بگیرند .آنها میتوانند همچنین در به دست آوردن پیشنهادات ، توضیحات و بازخوردهای سریع سودمند باشند. وبلاگها دانش سریع و شخصی و گفتگو برای گروه مشخص، جامعه و گروه مورد علاقه تقویت مینمایند . - Wankel,2011 -

در آموزش و پرورش کشورهای در حال توسعه وبلاگها میتواند برای به اشتراک گذاری اطلاعات و تجربیات، آموزش همتا، دادن و انعکاس بازخورد به کار رود. همچنین وبلاگها این توانایی را به بلاگرها میدهد که بینش نسبت به تفکراتشان به دست آورند تا بتوانند تجربیات عمیقتری را به اشتراک بگذارند . - Wankel,2011 - با توجه به این نکته وبلاگها میتوانند در یادگیری مشارکتی یک ابزار قوی به شمار برود. وبلاگها یادگیری مشارکتی را تسهیل مینمایند، زیرا دانشآموزان در زیر مقالات همدیگر توضیح مینویسند دانش آموزان در سابق مقدار زیادی تکالیف را در یادگیری مشارکتی مینوشتهاند بدون توجه به آن که چه مقدار از آنچه نوشتهاند به هدفها تحقق بخشیده است. برای بسیاری از آنان نوشتن به صورت یک فعالیت سرگرم کننده در آمده در حالیکه در قبل به صورت یک نوشتن بیهدف بوده است . - Stefani,2007 -

تلفیق تکنولوژی با آموزش نیاز به تحلیل و تعیین راهبردها و ابزارهایی دارد که به دانشآموزان کمک نماید تا در استانداردهای برنامه درسی مهارت کسب نمایند. نرمافزارها، باید از مهارتها اساسی، و راهبردهای سطح بالای تفکر، همچون توانایی دستیابی دانشآموزان به ارزیابی و دستیابی به مهارتهایشان حمایت نماید.معلمان میتوانند از فناوری در کلاسهای ریاضیات برای انجام محاسبات، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات آماری استفاده نمایند. و همچنین میتواند به دانشآموزان این توانایی را ببخشد تا به سطح بالای انتزاع و حل مساله دست یابند .

 با استفاده از وبلاگها، معلمان و دانشآموزان میتوانند با همدیگر یا به تنهایی در روی یک مساله یا مشکل کار کنند یا اینکه در رابطه با یک مساله ریاضی، اطلاعاتی را برای همکلاسان خود از طریق ایجاد لینکهای آنلاین همچون ویدئوها و مدلها ارائه نماید. همه معلمان میتوانند کامنتهای دانشآموزان را در انتهای وبلاگها پیگیری نمایند. دانش آموزان میتوانند به صورت مشارکتی در مورد یک مساله کار نمایند. همچنین این وبلاگها می تواند به وسیله معلم طراحی شود که بعد از اینکه کلاس پایان یافت، دانشآموزان بتوانند با محتوای ریاضیات ارتباط برقرار نمایند - . - Bender,2013 با توجه به این مطالب، ضرورت دارد که در این مورد تحقیقی تجربی صورت بگیرد که آیا در مدارس، وبلاگها می تواند به شیوه مشارکتی باعث پیشرفت دانشآموزان در ریاضیات گردد؟

مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری مشارکتی

جانسون و اسمیت - 1998 - خاطر نشان می کنند که بیشتر یادگیری هایی که در موسسات آموزشی دیده می شود بر پایه یکی از رویکردهای یادگیری زیر است :

-1 رویکرد فردی : در این رویکرد فرض این است که افراد با هم کار نمی کنند. افراد برای رسیدن به اهدافی که هیچ ارتباطی با اهداف دیگران ندارد خودشان به تنهایی کار می کنند. افراد برای موفقیت فردی خودشان تلاش می کنند. عملکرد فرد بر اساس یک معیار از پیش تعیین شده ارزیابی می شود و امتیازاتی که فرد بدست می آورد تاثیری روی دیگران ندارد .

-2 رویکرد رقابتی : در این رویکرد افراد بر ضد یکدیگر کار می کنند. آنها برای بدست آوردن اهدافی که تنها یک نفر یا تعداد کمی از افراد می توانند به آن دست پیدا کنند با هم رقابت می کنند. افراد به تنهایی کار می کنند و سعی می کنند که از همکلاسی های خود بهتر باشند. عملکرد فرد بر اساس یک منحنی از بهترین تا بدترین، ارزیابی می شود .

-3 رویکرد یادگیری مشارکتی : در این رویکرد افراد برای رسیدگی به اهداف مشترک با هم کار می کنند و برای یادگیری خود و یادگیری دیگران تلاش می کنند .

کوپر - 1995 - یادگیری مشارکتی را به عنوان یک راهبرد آموزشی با ساختار و منظم می دانند که در آن گروه های کوچک دانش آموزان برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم کار می کنند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید