بخشی از مقاله

چکیده

لازمه گسترش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش استفاده از چند رسانه ای است. در نظام آموزشی متکی بر رایانه از رایانه برای ارائه آموزش استفاده می شود که طراحی پیامهای آموزشی در این نظام از تنوع بالایی برخوردار است. امروزه بر اثر پیشرفت های پر شتاب فناوری های جدید رایانه ای برای کلیه افراد و به طور خاص نوجوانان، طراحی و تولید محیط های یادگیری چند رسانه ای پذیرش و مقبولیت فراوانی پیدا کرده است.

مواد و روش ها: هدف این پژوهش تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند رسانه ای بر یادداری و انگیزه یادگیری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود. به این منظور از بین دانش آموزان تعداد 58 نفر بود که شامل 2 کلاس 29 نفره بودند که به طور تصادفی در معرض آموزش قرار گرفتند. قبل از اجرای آزمون درهر دو کلاس، پیش آزمون مربوط به محتوای آموزشی و انگیزه یادگیری اجرا شد.

به منظور اجرای پژوهش، گروه یک از طریق چند رسانه ای بدون عامل آموزشی و گروه دو از طریق چند رسانه ای مبتنی بر عامل آموزشی، آموزش دیدند. نتایج نشان داد که، استفاده از عاملآموزشی در چندرسانهای به طور کلی باعث افزایش انگیزه یادگیری میشود. گروه دارای عامل آموزشی متحرک در چندرسانهای نسبت به گروه کنترل دارای میانگین یادگیری بالاتری بودهاند و بین نمرات یادداری دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد.

مقدمه

در حال حاضر ایجاد و خلق یک تجربه یادگیری الکترونیکی منوط به وجود تعهد عمیق نسبت به شناخت ویژگیهای متفاوت این رسانه و راههایی است که به واسطهی آن بتوان این رسانه را به بهترین وجه در جهت انتقال یادگیری مورد استفاده قرار داد. در واقع این یادگیری در محیط شبکه و اینترنت به وقوع میپیوندد و مجموعهای از فناوریهای چندرسانهای در ایجاد آن به کار میروند

در یادگیری مبتنی بر رایانه، کاربر با داشتن اطلاعات مقدماتی و یا دریافت آن از سوی رایانه از طریق آزمایش و خطا، حل مساله، بینش و بصیرت و فعالیتهای خلاقانه به کسب تجارب جدید و سطوح بالاتری از یادگیری نائل میآید. نرم افزارهای آموزشی مربوط به نقاشی، متحرک سازی، طراحی مهندسی و صنعتی، بازیهای آموزشی و برنامههای مرسوم به شبیهسازی از این جملهاند

یافتههای پژوهشها نشان میدهد، چون عامل آموزشی متحرک به عنوان اعضای اجتماعی مشابه به انسانها در-نظر گرفته میشود، آنها با یادگیرندگان در محیطهایی که نیاز به ارتباطات و تعاملات موثراست در تعاملاند. بنابراین عاملآموزشیمتحرک نتایج قطعیتری در افزایش یادگیری گروهی تولید میکند. استفاده از یک عامل-آموزشیمتحرک برای ارائه آموزش شبیه به تدریس معلم درکلاس درس است اما یک عامل آموزشی متحرک، مشابه یک معلم واقعی نیست، ونمیتواند به تنهایی وجود داشته باشد، بنابراین نیازاست که در یک سیستم یادگیری واقع شده تا آن، پشتیبانی را برای راهاندازی آموزشی فراهم کند در واقع عاملهای آموزشی، کاراکترهای واقعیاند که به عنوان ارائه دهنده در صفحه نمایش ظاهر میشوند و راهنمای کاربر در سرتاسر محیط یادگیری چندرسانهایاند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید