بخشی از مقاله

تاثير ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري بر تصميم گيري مديران
چکيده : تاثير ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري بر تصميم گيري مديران هدف اصلي تحقيق فوق مي باشد . اطلاعات حسابداري به عنوان ابزاري براي تصميم گيري مديران در نظر گرفته مي شودو هدف از ايجاد و گسترش آن کمک به تصميم گيري بهتر مديران مي باشد،به منظور تعيين تاثير ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري بر تصميم گيري مديران ابتدا با بررسي گسترده مباني نظري تحقيق تدوين و سپس براي تاييد فرضيه ها از روش هاي آماري آزمون Tدو گروه مستقل و تحليل واريانس دو راهه استفاده شد . نتايج تحقيق نشان مي دهد که ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري شامل :قابل فهم بودن ،مربوط بودن ،قابل تاييد بودن و قابل مقايسه بودن در بهبود تصميم گيري مديران موثر مي باشد.
واژه هاي کليدي: ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري، تصميم گيري، مديران


مقدمه
موفقيت هر سازمان در رسيدن به اهداف خود به نحو قابل توجهي به مديران آن بستگي دارد . اگر مديريان وظايف خود را به نحو صحيح انجام دهند ، سازمان به اهداف خود دست خواهد يافت . بنابراين مديران در انجام وظايف خود ناگزيرند به کرات تصميم گيري نمايد زيرا در انجام وظايف خود با مشکلاتي روبه رو شده و مي بايد راه حل هاي مختلفي را شناسايي نموده و از بين آنها بهترين راه حل را انتخاب نمايد .[ ٣و٧] تنها ارائه اطلاعات نمي تواند مديريت را در انجام وظ ايف خود ياري کند . بلکه اطلاعات ارائه شده بايد داراي ويژگي هايي باشد که بتواند مديريت را در فرآيند تصميم گيري ياري نمايد .[ ٨] در صورتي که حسابداري مديريت نتواند اطلاعات مورد نياز مديريت را در کيفيت لازم ارائه کند و در تصميم گيري مديريت موثر افتد ، اين سيستم جز تحميل هزينه به سازمان اثر ديگري نخواهد داشت . [ ٤]بنابراين کيفيت اطلاعات ارائه شده از اهميت شاياني برخوردار است که مي بايد بدان توجه خاصي مبذول گردد .
اهداف تحقيق
طي اين مرحله مشخص مي گردد تصميم گيري منجر به چه نتايجي خواهد شد و يا چه هدفي تحقق خواهد يافت . در صورت آگاهي از مسئله ، اين هدف گذاري روشن تر صورت خواهد گرفت [ ٩] اهداف معمولاً براي کم کردن فاصله آنچه که وجود دارد و آنچه که بايد وجود داشته باشد تعريف مي شود. البته هدف گذاري در فرآيند تصميم گيري بايد در چهارچوب اهداف کلي سازمان صورت گيرد.
ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري عبارتست از صفت و کيفيتي از اطلاعات حسابداري که مفيد بودن واثر بخشي آن را افزايش مي دهد هدف از ارائه اطلاعات به مديريت افزايش شناخت و آگاهي مدير از موضوع و محيط تصميمي گيري مي باشد[ ١٠] پس بديهي است که هر اطلاعاتي نمي تواند اين شناخت و آگاهي را در مديريت به وجود آورد هر چند توانايي ها و موقعيت هاي فردي و سازماني در استفاده از اطلاعات نقش مهمي دارند ولي خود اطلاعات و کيفيت آن از نظر زماني و محتوايي نيز از اهميت شاياني برخوردار است .
فرضيه هاي تحقيق :
فرضيه اصلي :
ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري بر بهبود تصميم گيري مديران تاثير دارد.
فرضيه هاي فرعي :
١ -ويژگي قابل فهم بودن اطلاعات حسابداري بر بهبود تصميم گيري مديران تاثير دارد.
٢ -ويژگي مربوط بودن اطلاعات حسابداري بر بهبود تصميم گيري مديران تاثير دارد.
٣ -ويژگي قابل اتکا بودن اطلاعات حسابداري بر بهبود تصميم گيري مديران تاثير دارد.
٤ -ويژگي قابل مقايسه بودن اطلاعات حسابداري بر بهبود تصميم گيري مديران تاثير دارد.
ادبيات يا پيشينه تحقيق :
مسيح آبادي ابولقاسم ١٣٧٤تحقيقي پيرامون بررسي ارتباط بين قابل فهم بودن و مربوط بودن اطلاعات مالي و تاثير آنها بر سرمايه گذاري انجام داد که نتايج ح اصل از تحقيق نشان مي دهد اطلاعات وقتي در تصميم گيري مفيد است که علاوه بر مربوط بودن از ويژگي قابل فهم بودن نيز برخوردار باشد. رسيدن به هر يک از دو ويژگي به تنهايي منجر به مفيد بودن اطلاعات نمي گردد هر دو هدف بايد مد نظر باشد.
بهرامفر نقي، رسولي ولي اله ،تح قيقي پيرامون ويژگي هاي کيفي اطلاعات حسابداري مديريت و استفاده از اين اطلاعات در تصميم گيري مديريت انجام دادند که نتايج حاصل بدين شرح مي باشد :
اطلاعات حسابداري مديريت در شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار داراي ويژگي کيفي ميباشد. خادم حجت الله ١٣٧٥ تحقيقي پيرامون بررسي تاثير اطلاعات حسابداري بر تصميم گيري مديران در شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام داد که نتايج تحقيق نشان مي دهد بين ويژگي کيفي اطلاعات و استفاده از اطلاعات در تصميم گيري رابطه مستقيم وجود دارد.
آشباخ جانستون و وارفيلد در تحقيقي که با هم انجام دادند به تغييرات قابل توجهي در کيفيت گزارشگري مالي در اينترنت به ويژه تغيير در کيفيت به موقع بودن و بنابراين مفيدتر شدن گزارشگري مالي دست يافتند آنها بيان کردن که ايجاد تعادل نسبي بين دو ويژگي قابليت اعتماد و مربوط بودن اطلاعات مهمترين نکته در پيدايش اينترنت است با اين وجود به همان اندازه که گزارشگري مالي اينترنتي دامنه اطلاعات و مربوط بودن اطلاعات را افزايش مي دهد ريسکهاي مرتبط با ورود اطلاعات و قابليت اعتماد نيز افزايش مي يابد.
دال گروهام و بالدين در سال ٢٠٠٣ در تحقيقي که انجام دادند بيان کردند که استفاده از ارتباط برتر در صورتهاي مالي ميتواند روند قضاوت ها را تحت تاثير قرار دهد به عبارت ديگر مربوط بودن اطلاعات را تحت تاثير قرار دهد.
جامعه آماري
از نظر سطح قلمرو بررسي در سطح دانشگاههاي آزاد اسلامي منطقه ٩ مي باشد و از نظر معيار کاربردي از انواع تحقيقات کاربردي است
نمونه و روش نمونه گيري
حجم نمونه محاسبه شده در اين پژوهش ٢٠٠ نفر از اعضا هيئت علمي که در سمت هاي رئيس و
معاون و مدير مي باشند انتخاب شده است .
روش نمونه گيري در پژوهش از نوع تصادفي ساده است .
روش تحليل داده ها
براي تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده از نمونه ها ، از دو روش آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شده است . در بخش توصيفي به توصيف شاخص هاي آماري از قبيل جداول فراواني ، شاخص هاي مرکزي و شاخص هاي پراکندگي پرداخته شده است و در بخش استنباطي از نرم افزار SPSS استفاده شده است و از آزمون T دو گروه مستقل و تحليل واريانس دوراهه استفاده شده است .
فرضيه ١- ويژگي قابل فهم بودن اطلاعات حسابداري بر بهبود تصميم گيري مديران تاثير دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید