بخشی از مقاله

بیان مسئله:

هزاره سوم میلادی عصری که در آن زندگی می کنیم عصر تغییر وتحولات شتابنده است.در چنین فضایی سازمانها باید دائما آماده تحولات در رویاروی با تغییرات باشند وبر پایه این نظریه که هر نظام وسیستمی متاثر از نظام برین خود می باشد .خود را با تحولات آن هماهنگ سازند.زیرا جز این راهی برای دوام بقاءوجود ندارد . - 1 - گسترش روز افزون علم وفناوری باعث شکل گیری ساختارهای سازمانی متفاوت نسبت به گذشته شده است و هر سازمانی برای هماهنگ شدن با این تغییرات سریع و رو به رشد کانالهای ارتباط درون سازمانی خود را مناسب با این تحولات تغییر داده است.در چنین شرایطی سازمانی موفق است که با توجه به دانش روز وفناوری پیشرفته خود را به سوی ترقی وپیشرفت هدایت کند.

آموزش وتوسعه از نخستین روزهای پس از اشتغال ودر سراسر زندگی حرفه ای فرد در هر سطح استخدامی به وقوع می پیوندد؛ از کارکنان فاقد مهارت وزیر بیست سال که نیازمند آموزش محاسبات ریاضی ابتدایی ومهارت زبانی هستند، تا معاون شرکت ها. قانون استخدام عادلانه، طرح های آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهند؛ چون تصمیم ها در مورد جابه جایی، ارتقاء ، ابقاء وانتقال، اغلب بر اساس عملکرد در طول آموزش قرار دارند. پس، آموزش پتانسیل تبعیض را دارد. نخستین گام در برقراری طرح آموزشی ، مشخص کردن اهداف آموزش است. نیاز سنجی بر اساس تجزیه وتحلیل سازمان، وظیفه وشاغل صورت می گیرند که با استفاده از فنون تجزیه وتحلیل شغل، حوادث مهم، ارزیابی عملکرد وخود ارزیابی انجام می شوند.

کارکنان آموزش باید کاملا در مورد محتوا آگاهی داشته باشند وقادر باشند تا آن را به طور موثرمطرح کنند ومهارت های میان فردی پیش نیاز را داشته با شند.خصوصیات پیش از آموزش کار آموزان می تواند میزانی را که آنها از طرح آموزشی منتفع خواهند شد، تحت تاثیر قرار دهد واین خصوصیات تفاوت های فردی در توانایی ها، انتظارات پیش از آموزش ، انگیزش ، در گیری شغلی، مرکز کنترل وخودکارآمدی را شامل می شود. عوامل روانشناختی دخیل در یادگیری شامل تمرین فعال موضوع ، تمرین مفصل یا فاصله دار، یادگیری کلی یا بخشی ، انتقال آموزش ، بازخوروتقویت می شود.

در آموزش حین کار، کار آموزان در حالی که به طور واقعی در حال کار کردن هستند ودر فضای کار قرار دارند ، موضوعات را یاد می گیرند. آموزش در سرسرا یک بخش کاری شبیه سازی شده اتفاق می افتد. در آموزش از نوع استاد وشاگردی، کار آموزان دستورالعمل های کلاسی وتجارب کاری را تحت رهنمودهای یک فرد ماهر ومتخصص اجرا می کنند. در آموزش به کمک رایانه، کار آموزان با نرم افزار رایانه ای تعامل می کنند که موضوعات آموزشی برای یادگیری فرد ارائه می کند.آموزش مبتنی بر شبکه، دستور العمل ها را روی اینترانت درون شرکت ارائه می کند.این روش، آموزش را چه هنگامی که فرد سرو کار است وبه هنگامی که سر کار نیست، هر وقت وهر جایی که فرد بتواند به اینترنت متصل شود، ارائه می دهد.

در تعدیل رفتار، کارآموزان بابت ابزار رفتارهای مطلوب تقویت یا پاداش دریافت می کنند.گردش شغل کارآموزان را در معرض مشاغل مختلف سطح استخدامی قرار می دهد. در مطالعات موردی، کارآموزان مدیریت یک مسئله تجاری پیچیده را تجزیه وتحلیل، تفسیر ومورد بحث قرار می دهند. بازی های تجاری گروه هایی از کار آموزان را ملزم می دارد تا در یک وضعیت تجاری شبیه سازی شده تعامل کنند. فن سبد فعالیت، که یک روش شبیه سازی است، از کار آموزان می خواهدتا به طور انفرادی به نامه ها ، یادداشت ها وسایر وظایف اداری پاسخ دهند. در بازی نقش ، کار آموزان نقش کارکنان ومدیران را ایفا می کنند.

ودر مدل سازی رفتار ، کار آموزان رفتارهای خود را از روی رفتارهای مدیران موفق الگوبرداری می کنند. در مربی گری اجرایی، آموزش های فرد به فرد ارائه می شود تا جنبه های خاص از عملکرد شغلی مدیر بهبود یابد. این روش آموزش ، اغلب متعاقب ارزیابی ضعیف در روش ارزیابی عملکرد 360 درجه ارائه می شود. در آموزش تنوع، کار آموزان یاد می گیرند تا با نگرش های نژاد پرستانه و جنسیت گرا مقابله کنند وبه آنها رسیدگی کنند.برنامه ریزی وتوسعه زندگی حرفه ای یک رویکرد یادگیری مادام العمر برای افزایش توانایی ها ومهارت های شغلی وپرورش توسعه شخصی است.

از طریق تجزیه وتحلیل خود، شرکت های مشاوره ای وطرح های آموزشی، کارکنان در سراسر مراحل زندگی یاری می شوند . خود مدیریتی زندگی حرفه ای به آموزش مادام العمر وبهبود مهارت ها اشاره دارد که به جای شرکت از طرف کار کنان آغاز می شود.سازمان ها به ندرت ارزیابی نظاممند وکمی از طرح های آموزشی شان انجام می دهند. بسیاری از طرح های آموزشی به این خاطر بر گزار می شوند که با ورها ی ذهنی وانتزاعی در باره اثر بخشی آنها وجود دارد وبه خاطر شواهد تجربی حاصله از تغییرات رفتار ایجاد شده توسط برنامه آموزشی بر گزار نمی شوند.مسلماً هدف هر فعالیت آموزشی به تغییر در رفتار وعمل فرد است، این تغییر منجر به بهبود مهارتها می گرددوسطوح دانش موجود فرد را افزایش می دهد، به طوری که کارمند بتواند شغل خود را به طور موثروکارآمد انجام دهدوآمادگی لازم برای ارتقاء شغل همرا ه با مسئولیت های بیشتر را به دست آورد.

در هر حال، اثر بخشی کارکردهای هر سازمان در یک سطح رضایت بخش مستلزم آموزش ضمن خدمت کارکنان است . - 2 - رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله وانطباق با محیط تغییر دارد.اجرای آموزش وبهسازی نیروی انسانی سبب می شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی ومحیطی به طور موثر فعالیت هایشان را ادامه داده وبر کارایی خود بیفزایندنیروی انسانی مهمترین عامل در تسهیلات اجرایی شرکت میباشد و باعث کسب سود در بلند مدت میشود، از همین رو بانک جهانی اعلام کرده است که نیروی انسانی باید در سنجش ارزش ملی کل لحاظ شود.

سرمایه گذاری روی آموزش و پرورش نشان دهنده ی اقداماتی میتواند باشد که توسعه دهنده ی نیروی انسانی است. اما تا به حال، به تحقیقات در مورد نیروی انسانی و ارزش اشکار آن به آن اندازه که به تحقیقات در مورد تحقیق و توسعه توجه میشود، توجهی نشده است. مخصوصا که جامعه ی اقتصادی کره از انفصال از خدمت های در حال افزایش و مشکلات موقتی استخدامی از زمان بحران سال 1997 در رنج بوده است. از این رو این امر به عنوان موضوعی مهم در چگونگی افزایش توانایی های نیروی انسانی مورد شناسایی و تشخیص قرار گرفته و اینکه آیا حقیقتا میتواند قدرت رقابت پذیری شرکت را بالا ببرد یا خیر.

اگر بپذیریم که سرمایه گذاری روی نیروی انسانی دارای ارزشی آشکار است و قابلیت ایجاد جریان نقد در آینده شرکت را داشته باشد، آنگاه میتوان گفت این مقاله پایه گذار حل مشکلات مربوط به نیروی انسانی در کره خواهد بود - . - 3بسیاری از محققین که نظریه ی رشد درون زاد را مورد مطالعه قرار داده اند، هم بر این باور هستند که سرمایه و دارایی نیروی انسانی با فعالیت های آموزشی و پرورشی ساخته میشود - آرو، 1962؛ اوزاوا، 1965، رومر 1986؛ لوکاس، . - 1988

آن ها عینا بر این باور هستند که شرکت هایی که دانش و فن آوری را خود ایجاد میکنند بدون حمایت های فنی و سرمایه ای خارجی، میتوانند موفق به تثبت در رشد پیوسته و بلند مدت خود شوند. اما در حوزه ی دانشگاهی حسابداری و مالی، آزمون ارتباط علی و معلولی سرمایه گذاری روی نیروی انسانی و ارزش شرکت، دشوار است به این دلیل که نمیتوان با قطعیت گفت که ایا اقدامات آموزشی و پرورشی موفقیت امیز بوده اند یا خیر - هال، - 1993 و همچنین شناسایی تاثیر سرمایه گذاری آموزش و پرورش نیز دشوار میباشد - لیلارد و تان، 1992؛ بلک و لیچ، . - 3 - - 1996

آموزش ضمن خدمت

در حال حاضر آموزش ضمن خدمت کارکنان در سازمان های مختلف از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا در چند دهه اخیر بیش از هر دوران دیگر در طول تاریخ بشری، علوم و تکنولوژی پیشرفت نموده است. این تحول و دگرگونی به حدی است که عصر حاضر را عصرنیم عمر اطلاعات نامید ه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید