بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به تقویت شهردار ها در اداره امور از طریق مناطق ، نواحی و محلات میتوان به جایگاه مهم مناطق و ضرورت برنامه ریز استراتژیک جهت استقرار و توسعه ارائه خدمات الکترونیک پی برد . پژوهش حاضر کاربرد و به روش توصیفی – پیمایشی در چهار مرحله به انجام رسیده است به منظور تدوین استراتژ ها توسعه خدمات شهردار الکترونیک است که مورد مطالعه شهردار منطقه ۴ مشهد میباشد در ابتدا عوامل مهم تأثیر گذار بر توسعه خدمات الکترونیک مشخص و در گام بعد عوامل استراتژیک شناسایی گردید . در ادامه هر عامل با تعیین اهمیت نسبی از طریق ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت . در انتها و پس از فهرست کردن مهم ترین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید استراتژ ها عمده و خاص در جهت استقرار و توسعه خدمات الکترونیک مطرح گردید . با توجه به نتایج به دست آمده و با اقدامات مفید که در این زمینه صورت گرفته امید است که مدیران ارشد شهر بیش از پیش در این مهم همت گمارند تا شاهد تحقق کامل شهردار الکترونیک باشیم . در این میان تلاش مسوولان شهر و لزوم توجه به مناطق ، نواحی و اعطا اختیارات به آنان میتواند در تحقق هر سریعتر این امر مفید باشد .

واﮊه ها کلیدی : برنامه ریز استراتژیک،خدمات الکترونیک،شهردار منطقه۴مشهد،فناور اطلاعات،ماتریسها مدیریت استراتژیک

۱ – مقدمه

در دنیا امروز که هر چه بیشتر به سمت ماشینی شدن گام برمیداریم دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمیتواند پاسخگو مشکلات ما باشد. امروزه با افزایش جمعیت و در نتیجه آن با افزایش ترافیکشهر رو به رو هستیم .همچنین روشها قدیمی و کاغذباز ها پیشین نمیتواند روش مناسبی درجهت رسیدگی به کارها    ادار شهروندان باشد و باید سازمان ها و اداراتی نظیر شهردار ها کهقلب
تپنده شهر محسوب میشوند دست از روشها پیشین برداشته و وارد دنیا الکترونیک و مجاز شوند .دنیایی که در آن فعالیتها بسیار سریعتر و مطمئنتر انجام میگیرد و نیاز به تراکم جمعیت در دنیفیزیکی نیست . براکاهش بسیاراز معضلات شهر از جمله ترافیک ، آلودگیها زیست محیطی وهزینه ها سنگین ناشی از ترددها غیر ضرور شهروندان کشور در آینده انه چندان دور بایدخدمات شهردار از طریق شبکه اینترنت و پایگاهها الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار گیرد . ایناقدام خود یکی از گامهایی است که در مسیر ایجاد دولت الکترونیک و به دنبال آن شهردار الکترونیک نیز میتواند بسیار مؤثر باشد .

۲ - تعاریف

مدیریت استراتژیک

مجموعه تصمیمات و فعالیتها موجد صورت بند و اجرا استراتژ طراحی شده برا دستیابیبه اهداف سازمان - پیرس ، رابینسون ، ۵۸۳۱ : ۸۱ -

نقاط قوت و ضعف داخلی

عواملی هستند که موجب میشوند سازمان فعالیتها خود را به شیوه ا بسیار عالی یا بسیار ضعیف انجام دهد و این عوامل در کنترل سازمان قرار دارند. این عوامل در حوزههایی نظیر ، منابع انسانی ، فرهنگ سازمانی ، ساختار ، دوایر و ادارات ، سیستمها و روشها قرار دارند - آر دیوید ، ۶۸۳۱ : ۷۱ - .

فرصتها و تهدیدها

عواملی هستند که میتوانند به میزان زیاد در آینده به سازمان منفعت یا زیان برسانند . این عوامل در حوزههایی نظیر اقتصاد ، اجتماع ، فرهنگ ، محیط ، سیاست ، قانون ، تکنولوﮊ و رقابت قرار دارند که خارج از کنترل سازمان هستند - آر دیوید ، ۶۸۳۱ : ۸۱ - . q

خدمات الکترونیک

خدمات الکترونیک به معنا خدمت رسانی به شهروندان با استفاده از رایانه و اینترنت میباشد که در حالت کلی شامل تمام خدماتی میشود که توسط سایر نهاد ها ارائه میگردد - نژاد جواد پور ، ۷۸۳۱ : ۴۴ - .

شهردار الکترونیک

اگر شهردار بتواند تمام خدمات خود به مشتریان را از طریق رایانه و اینترنت ارائه دهد به آنشهردار الکترونیک میگویند . در صورت ارائه خدمات شهردار الکترونیک مزایا زیاد همانندفراهم نمودن زمینه نوآور و بهبود کیفیت خدمات - سرعت ، دقت ، اطمینان و قابلیت دسترسی - ،تسهیل فرآیندها شهر - کاهش ترافیک و آلودگی - ایجاد میشود که تمامی این موارد موجبرضایت شهروندان میشود - نژاد جواد پور ، ۷۸۳۱ : ۶۵ - - نژاد جواد پور ، ۷۸۳۱ : ۷۶ - . q

عوامل استراتژیک    

یکی از ابزارها تصمیم گیر مدیران برا سازمانها استفاده از برنامه ریز استراتژیک میباشد کهاز طریق ماتریس سوات صورت میگیرد که شامل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید سازمان میباشد. نقاط قوت و ضعف فعالیتها درون سازمانی هستند که سازمان میتواند بر آنها کنترل داشته باشد و فرصت و تهدید روند ها و فعالیتها محیط خارجی هستند که تحت کنترل سازمان نمیباشند و این عوامل میتوانند به سازمان سود یا ضرر برسانند - پیرس ، رابینسون ، ۵۸۳۱ : ۸۱ - . qنکته اصلی در مدیریت استراتژیک و هدف از شناسایی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید اینست که سازمانها بتوانند نقاط قوت خود را تقویت کنند و نقاط ضعف خود را کمرنگ و همچنین با استفاده ازفرصتها محیطی و دور جستن از تهدیدها موجود در محیط ، استراتژ مفید برا رسیدن بهاهداف را تدوین نمایند - آر دیوید ، ۶۸۳۱ : ۵۴ - .         

۳ - روش تحقیق                    
چارچوب نظر تحقیق بر اساس مبانی نظر برنامه ریز استراتژیک و الگوها معتبر و استانداردتدوین استراتژ    است . چارچوب نظر تحقیق شامل چهار مرحله به شرح زیر میباشد :    

الف : شناسایی عوامل موثر در محیط داخلی - عوامل شکل دهنده به نقاط قوت و ضعف درون سازمان -

ب : شناسایی عوامل موثر در محیط خارجی - عوامل تشکیل دهنده نقاط فرصت و تهدید بیرون ازسازمان -                         

ج : تعیین موقعیت استراتژیک سازمان و پیشنهاد استراتژ هاکلان از طریق ماتریس سوات و ماتریسارزیابی عملکرد و اقدام استراتژیک                    

د : دسته بند و تلفیق مهمترین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید و تدوین استراتژ ها ویژه سازمان                        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید