بخشی از مقاله

چکیده:

حمایت از پرسنل از سوی سازمان یکی از موضوعاتی است که به تازگی در حوزه رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی مطرح شده است×؟حمایتی که کارکنان از سوی سازمان احساس می کنند باوری است مبتنی بر این که سازمان تا چه حد از همکاری هایشان قدردانی می کند و به رفاه آنها اهمیت می دهد؟از آنجاکه امروزه اندیشمندان دانش مدیریت با توجه به تغییرات و دگرگونی های پیوسته ای که سازمان ها با آن مواجه هستند، به این نتیجه رسیده اند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی در سازما ن ها، منابع انسانی است .رضایت شغلی و تعهد سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و فرایند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقه خود را به سازمان، موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان می دهند.

این مقاله با بررسی مبانی نظری به بررسی تأثیر حمایت از پرسنل در افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان می تواند احساس رضایت، تعلق، وابستگی و دلبستگی آن ها به سازمان، عملکرد شغلی مطلوبتر، کاهش خروج کارکنان از سازمان، رفتار اجتماعی فعال، عدم غیبت از کار، نوع دوستی و کمک به همکاران و کاهش استرس شغلی و نیز موفقیت های مالی و افزایش اثربخشی و بهره وری سازمان را به همراه داشته باشد . مقاله حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده و روش انجام آن پیمایشی - توصیفی و مطالعات کتابخانه ای است. هم چنین ابزار گردآوری اطلاعات آن نیز فیش برداری بوده است.

واژگان کلیدی:

مقدمه:

بررسی رفتار افراد در محیطهای کاری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده است .بسیاری از تحقیقات صورت گرفته سعی در دسته بندی رفتارها و علل بروز آنها داشته اند .درک رفتارهای کارکنان به منظور ایفای بهتر نقشها و وظایف موجب بهبود عملکرد و ارتقای اثربخشی سازمانی خواهد شد .

همین اساس آن دسته از رفتارهای شغلی که تأثیر بیشتری بر اثربخشی عملیات سازمان دارند، توجه محققان و مدیران را به خود جلب کرده است. کارکنان یک سازمان همیشه براساس میزان ارزشی که سازمان برای آنها و ایجاد رفاه، آسایش و امنیت شان قائل است، اعتقاد و علاقه خاصی به سازمان پیدا می کنند .در واقع حمایت سازمانی از پرسنل کیفیت تبادلات اجتماعی را که بین کارمند و کارفرما اتفاق میافتد، منعکس میسازد .ایزنبرگر در پژوهشهای خود خاطرنشان کردند که در حین برقراری تعامل اجتماعی، مجموعه ای از عقاید، تفکرات و رفتارها بین دو طرف رد وبدل میشود که برای سازمان بسیار حائز اهمیت است .این در حالی است که ارائه هریک از این عقاید، تفکرات ورفتارها، به ادراک کارکنان از نحوه قدردانی و ارزشگذاری سازمان در قبال آنها وابسته است.

از طرف دیگر مدیران سازمان ها به خوبی دریافته اند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی، منابع انسانی سازمان هاست، از این رو توجه به مقوله تعهد و رضایت شغلی کارکنان به سازمان و انجام هر چه بهتر نقش های اختصاص یافته به آن ها و حتی وظایف فرانقشی منابع انسانی ، یکی از دغدغه های جدی مدیران سازمان هاست. تعهد سازمانی یک نگرش و یک حالت روانی است که نشان دهنده تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه فعالیت در یک سازمان است .در این بین رضایت شغلی، به معنی علاقه و خواست قلبی فرد برای ادامه خدمت در سازمان است و نیاز به این معنی است که فرد به خاطر سرمایه گذاری هایی که در سازمان انجام داده، ناچار به ادامه خدمت در آن است .

هم چنین الزام عبارت از دین، مسئولیت و تکلیفی است که فرد در برابر سازمان دارد و خود را ملزم به ماندن در آن می بیند .از دیدگاهی دیگر، تعهد سازمانی نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان است. بنابراین تعهد سازمانی و رضایت شغلی یک نگرش درباره وفاداری کارمندان به سازمان است، و یک فرایند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقه خود را به سازمان و موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان می دهند  بدیهی است رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان زمانی ارزشمند خواهد بود که بر روی عملکرد سازمان تأثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء بهره وری سازمان گردد، از این رو این مقاله به بررسی تحقیقات مختلف صورت گرفته در این زمینه پرداخته و به تأثیر حمایت از پرسنل در افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرداخته است.

ادبیات موضوع:

رضایت شغلی عبارت است از نوع نگرش فرد نسبت به شغل خویش×و به مجموع تمایلات یا احساسات مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند اطلاق می گردد به عبارتی رضایت شغلی متاثر از عوامل متعددی مانند حقوق و دستمزد، ارتباطات، سیاست ها، رویه ها، ابعاد شغلی، نظم کار و ویژگی های شخصیتی کارکنان می باشد.

رابینز به نقل از هرزبرگ می نویسند رضایت شغلی دارای دو بعد می باشد که شامل عامل بهداشت که شامل ویژگی های محیطی شغل و جنبه های بیرونی مثل حقوق، سرپرستی، روابط بین فردی، شرایط و موقعیت های کاری است و عوامل انگیزشی است که وابسته به وظایف و محتوای شغلی نظیراهمیت دادن به ×پیشرفت، مسئولیت و رشد می باشد. از جمله تلاش های مدیریت در جهت حفظ و×نگهداری منابع انسانی ایجاد رضایت در کارکنان است.

مطالعه انجام شده در نروژ و آلمان نشان داد که پزشکان بیمارستان های نروژ رضایت شغلی بالاتری نسبت به پزشکان بیمارستان های آلمان داشتند، دلیل این تفاوت ساعات کاری مناسب و حقوق و مزایای کافی در نروژ اعلام شد. در مطالعه حبیب و شیرازی درصد از کارکنان بیمارستان راضی و درصد ناراضی بودند؟

نتایج پژوهش در استان یزد بیانگر این است که بیشتر پرستاران از رضایت متوسط برخوردار بودند؟مطالعه زاهدی و همکاران نشان داد که بیشتر کارکنان در مقیاس سرپرستی، همکاران و ماهیت کار از رضایت شغلی خوبی برخوردار هستند اما در مقیاس های ترفیعات و حقوق ماهیانه نارضایتی شغلی در بیشتر کارکنان وجود داشت.در منابع تعاریف متعددی از رضایت شغلی ارائه شده است.

 رضایت شغلی را درجه ای از خشنودی می داند که کارمند از ارضای نیازهای خود به وسیله شغلش تحصیل می کند.  معتقد است رضایت شغلی نوعی احساس فرد نسبت به شغلش است. به عبارت دیگر، میزان کلی تاثرات مثبتی که افراد نسبت به شغلشان دارند، مثلا زمانی که گفته می شود فرد رضایت شغلی دارد، منظور این است که فرد شغل خود را دوست دارد و احساسات او نسبت به آن مثبت است.

از سوی دیگر رضایت شغلی مسألهای است که بسیاری افراد با آن دست به گریبانند. چه افراد جویای کار که میخواهند برای اولین مرتبه محیط کار را تجربه کنند و چه کسانی که سال هاست در حرفه خود مشغولند و از مشکلات آن رنج میبرند. محیط کار هر انسانی خانه دوم اوست، چه بسیار افرادی که عمده ساعات شبانه روز خود را

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید