بخشی از مقاله

خلاصه

گیاه کوشیا به خاطر تحمل به شوری و سرعت رشد بالا، جایگزینی برای بخش علوفه با کیفیت متوسط در تغذیه نشخوارکنندگان در مناطق خشک و نیمه خشک محسوب میشود.هدف از انجام این آزمایش بررسی اثر افزودن سطوح 0و1درصد اوره به سیلو کوشیا بود. پروتین خام ،نیتروژن آمونیاکی و فیبر نامحلول در شوینده خنثی نسبت به شاهد به ترتیب 15,3825 در مقابل 13,8250، 30,8700 درمقابل19,1600 ، 30,65200 در مقابل 27,6500 تفاوت معنی داری نشان دادند - P<0.05 - .ماده خشک،خاکستر،فیبر نامحلول در شوینده اسیدی به ترتیب ،23,722 ، 16,4500 ،20,2000بود که با وجود بالاتر بودن نسبت به شاهد اما تفاوت معنی داری نداشت.نتایج نشان داد عمل آوری سیلو با اوره موجب بهبود کیفیت سیلو می شود.

مقدمه

با توجه به اقلیم کشور ما که در شرایط آب و هوایی خشک قرار دارد و بخش عمده زمین ها شور می باشند،برای تهیه خوراک دام دارای محدودیت است. خشکسالی های متناوب برای توسعه و پایداری صنعت گاو شیری محدودیت زا است. گیاهان هالوفیت یا شور زیست گیاهانی هستند که مقاوم به زمین های شور و کم آب هستند، تولید علوفه زیادی در واحد سطح می کنند و از سطح پروتئین و مواد معدنی بالا برخوردارند و از قدرت رویشی بالایی نیز برخوردارند. برخی از این علوفه ها ممکن است حاوی مواد مضر باشند که می توان با انجام عملیات آنها را بهبود داد.

از جمله این گیاهان کوشیا اسکوپاریا از خانواده کندوپودیاسه است که دارای مصارف گوناگونی همچون مصارف دارویی،کنترل زیستی حشرات،آتش شکن،مصارف زینتی،احیای اراضی و مصرف علوفه ای است .[ 3 ] ارزش غذایی کوشیا در مرحله قبل از گلدهی مشابه یونجه در زمان بیست درصد گل دهی است.

محققان نشان دادند که کوشیا دارای قابلیت های تغذیه ای خوبی است که می تواند به عنوان منبع علوفه ای در تغذیه دام به ویژه در مراحل اولیه رشد مورد استفاده قرار گیردهمچنین نشان داده شد که با افزایش بلوغ؛ درصد ساقه، ماده خشک تولیدی، سطوح فیبر خام و مقدار ماده آلی افزایش و مقدار پروتئین خام، درصد برگ، نسبت برگ به ساقه و خاکستر کاهش می یابد.

هدف از این آزمایش بررسی تاثیر افزودن اوره بر ترکیب شیمیایی سیلوی کوشیا برای تغذیه دام بود.

مواد و روش ها

گیاه شورزیست کوشیا از مزرعه تحقیقاتی گروه زراعت دانشگاه فردوسی واقع در سبزوار در شهریور ماه 1391جمع آوری گردید.علوفه ی چیده شده چاپ شد. سطوح مختلف اوره به صورت اسپری به گیاه افزوده ،و در داخل کیسه های مخصوص سیلو شد.پس از گذشت 60 روز سیلو ها باز شد.از هر سیلو نمونه ای 50 گرمی تهیه شده و به هر نمونه 450 میلی لیتر آب مقطر اضافه شد.پس از مخلوط کردن نمونه و صاف کردن آن با پارچه متقال،عصاره سیلو تهیه شد.برای تعیین نیتروژن آمونیاکی از عصاره سیلو و اسید کلریدریک 02نرمال به نسبت 1به 1 استفاده و توسط دستگاه کلدال اندازه گیری شد.نمونه های سیلو به منظور تخمین ترکیبات شیمیایی به مدت 48 ساعت در آون خشک گردید.

ترکیبات شیمیایی سیلو های آزمایشی ماده خشک، خاکستر، پروتئین با روش های [  1] - AOAC - و فیبر نامحلول در شوینده خنثی - NDF - و اسیدی - ADF - به روش ون سوست تعیین شد.

آزمایش در قالب طرح کاملاٌ تصادفی با 4 تکرار اجراگردید.مدل آاری طرح به شرح زیر است.داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SAS مورد تجزیه قرار گرفت.اختلاف بین میانگین ها در سطح 5 درصد توسط آزمون دانکن مقایسه شد.

نتایج و بحث

جدول 1 ترکیب شیمیایی سیلوی عمل آوری شده باسطوح صفرو یک درصد اوره را نشان می دهد.

جدول 1 ترکیبات شیمیایی                    
حروف غیر مشابه در هر ستون نشان دهنده اختلاف معنی دار - p<0.05 -  برای هر پارامتر می باشد.        
 میزان نیتروژن آمونیاکی سیلوی 1 درصد اوره در مقایسه با صفر درصد اوره به طور معنی داری بیش تر بود 

این افزایش با توجه به تجزیه ی اوره به آمونیاک منطقی است. [ 8 ] میزان ماده خشک در بین تیمار های اوره 1و صفر درصد تفاوت معنی داری وجود نداشت.میزان پروتئین سیلوی 1درصد اوره در مقایسه یا صفر درصد اوره تفاوت معنی داری داشت

مقدار پروتین خام سیلوی عمل آوری شده با اوره در مقایسه با سیلو شاهد تفاوت معنی داری داشت. - - p<0.05 که با گزارشات قبلی همخوانی دارد6 ]و .[7عمل آوری علوفه هایی با کیفیت پائین با اوره موجبافزایش غلظت پروتئین خام آنها می گردد.[ 5]افزودن 1درصد اوره تفاوت معنی داری بر روی میزان خاکستر نداشت.میزان فیبر نامحلول در شوینده اسیدی سلیوی 1درصد اوره در مقایسه با سیلو ی صفر در صد اوره بالاتر بود اما این تفاوت معنی دار نبود. میزان فیبر نامحلول در شوینده خنثی سیلوی 1درصد اوره نسبت به صفردرصد اوره تفاوت معنی دار داشت

نتیجه گیری

فرآوری سیلو ی کوشیا با یک درصد اوره می تواند موجب بهبود کیفیت سیلو شود. افزودن اوره اثر قابل توجهی بر ترکیبات نیتروژنی سیلاژها داشت.اوره باعث افزایش پروتیئن خام ،پروتئن حقیقی ، اسید های آمینه آزاد و آمونیاک گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید