بخشی از مقاله

چکیده:
تبلیغات جز لاینفک تمام عرصه های فعالیت بشری به به شمار میرود ، که گردشگری از آن مستثنا نیست .کشور ایران با داشتن جاذبه های گرد شگری بسیار و با اینکه در رده ی دهم کشور ها قرار دارد ، میزان گردشگر پذیری مناسبی ندارد. در این پژوهش به انواع تبلیغات بصری ، راه کار های جهانی شدن گردشگری ایران از طریق تبلیغات و چالش های موجود در زمینه ی تبلیغات گردشگری ایران پرداخته شده است.

از ملزومات بهینه شدن تبلیغات ، آشنایی با فنون بازار یابی و شیوه های تبلیغات مدرن در کشور های پیشرو در صنعت گردشگری است. و مهم ترین مسلئه ی پیش رو ، اختصاص ردیف بودجه مناسب و خصوصی سازی تبلیغات گردشگری است. و در آخر باید در نظر داشت که تبلیغات به راستی مهمترین عنصر بازاریابی در پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری است زیرا از 23 میلیون گردشگر تنها 3% ، تواناییها گردشگری کشورمان را میشناسند. واژگان 

ضرورت انجام تحقیق :

در دهه های اخیر، تبلیغات به عنوان یکی از مهمترین ابزار موفقیت در زندگی شغلی افراد درجوامع بشری مطرح شد هاست، این ابزار باید به مثابه کیی از شاخه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی به دقت مطالعه شود و با نگاهی علمی، هنری و کارشناسانه در ابعاد مختلف فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استفاده شود تا موفقیت و رسیدن به اهداف را در فعالیتها به دنبال داشته باشد.

دیدگاه اصلی درباره فعالیتهای تبلیغاتی در صنعت گردشگری آن است که این نوع تبلیغات هزینه بر نیست؛ بلکه نوعی سرمایه گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملیّ است و در صورت اجرای صحیح و اصولی میتواند دستاوردهای ارزشمندی در ابعاد مختلف صنعت گردشگری به همراه داشته باشد.

در این رابطه، هدف و وظیفه تبلیغات، افزایش » بازاریابی و بازارافزایی « است و هرگونه بی توجهی و عدم بهره برداری صحیح از این ابزار، نه تنها موجب عدم موفقیت م یشود؛ بلکه عق بماندگی از رقابتها و سبقتهای بازاریابی گردشگری و در نهایت شکست و ورشکستگی در دنیای بازاریابی صحیح و اصولی در عرصه بین المللی را در پی خواهد داشت

ابزارهای تبلیغات گردشگری که میتوان از آ نها در این زمینه بهره برد عبارتند از: کتاب کشور - شهر یا منطقه - شناسی، نوار ویدئو از جاذبه های کشور، بروشور اطلا ع رسانی راهنمای ایرانگردی و یا استانگردی، سایت ، اینترنت و ایمیل اطلاع رسانی گردشگری، رادیو، پوستر، تلویزیون، مطبوعات، پست مستقیم، بانک اطلاعات و اطلاع رسانی گردشگری و نمایشگا هها 

مقدمه :

ایران دهمین کشور از نظر جاذبههای تاریخی،مذهبی وطبیعی برای جذب گردشگری شناخته شده است. در صورتی که توریسم ایران در جهان جایگاه پایینی دارد به گونه ای که در سال های پایانی قرن بیستم کمتر از نیم درصد از سهم بازار گردشگری را به خود اختصاص داده یعنی از هر 1000 گردشگر فقط 2 نفر ایران را انتخاب می کنند. و این نشان می دهد که ایران هنوز در مرحلهی اکتشاف قرار دارد و برای بسیاری از گردشگران ناشناس استتعداد.

گردشگران خارجی در ایران محدودند ، غالباً انفرادی و مراودهی مردم محلی با گردشگران در سطح مطلوبی است. این مطلب به وضوح روشن می کند که جهانیان هنوز ایران را نمی شناسند. در سالهای اخیر شرکت در نمایشگاه های بین المللی و شبکه تلویزیونی که جذابیت های گردشگری را برای خارجیان نمایش می دهد توانسته در شناساندن جاذبه های کشورمان تا حدی موثر باشد؛ اما متأسفانه در امر تبلیغات نه تنها سرمایه گذاری کافی انجام نگرفته بلکه سیاست های روشنی نیز تدوین نگردیده است؛ همچنین فعالیت های انجام شده غیر علمی و پراکنده بوده اند.

در این صنعت کالاها و خدمات متفاوتی از طریق عرضه کننده گان مختلف هر روز وارد بازار میشوند و همه در پی رقابت با یکدیگر هستند . در این میان جلب نظر گردشگر به خرید یکی از این خدمات و مهمتر از آن ایجاد رضایت مندی در او بسیار دشوار است. تقاضا یک گردشگر علاوه بر سلایق شخصی به مد ، پیشنهاد اطرافیان همچنین فصل سفر ، بستگی دارد .

مقصود از تبلیغات ، فعالیت هایی است که برای گرد هم آوردن خریدار و فروشنده انجام می شود.»باتلر« فرضیه ی چرخه ی عمر مقصد گردشگری را مطرح کرد 1980 - . - او گفت که خدمات گردشگری هم مانند سایر خدمات وکالاها چرخه ی عمر دارد وبازاریاب باید آن مرحله ومرحلهی بعد را شناسایی وبرنامه ریزی های لازم را انجام دهد.چرخه ی عمر گردشگری طبق نظریه ی باتلر به این تر تیب است:

-1اکتشاف : تعداد گردشگران محدود ،به صورت انفرادی گردشگر سفر می کند، گردشگر زبان مردم مقصد را نمی داند ، مردم محلی از گردشگر استقبال می کنند، مراوده ، با گردشگران مردم محلی را خوشحال میکند.

-2 مرحله مشارکت : تعداد گردشگران محدود ،به صورت انفرادی گردشگر سفر می کند، گردشگر زبان مردم مقصد را نمی داند ، مردم محلی از گردشگر استقبال می کنند، مراوده ، با گردشگران مردم محلی را خوشحال میکند.

-3 مرحله توسعه : رفتار مردم بومی تغییر می کند، سرمایه گذاری خارجی آغاز می شود، شکل و فضای منطقه تغییر می کند، بازار تخصصی می شود.

-4 مرحله تثبیت : به صورت انبوه جذب گردشگر داریم، شرکت های مهم حاکمیت یافته و در آمده سرانه همچنین نرخ افزایش تعداد گردشگر ورودی کاهش می یابد.

-5 رکود : مقصد گردشگری شهرت می یابد، از مد می افتد ، مشکلات اجتماعی ، فرهنگی، زیست محیطی بروز می کند، سرمایه گذاران خارجی باز می گردند، شاید هتلها و تسهیلات دیگری اجباراً پدید آیند.

-6 افول و تجدید حیات : اگر تجدید حیات صورت نگیرد و کالا و خدمات جدید ایجاد نشود ، امکانات گردشگری نو نگردد ، کم کم فقط خاطرهای از دوران شکوفایی در اذهان می ماند.

تاریخچه ی تبلیغات در ایران :

تبلیغات در ایران به دو دسته تقسیم می شوند. الف: دوره باستان

تبلیغات دوره باستان که به طور کلی تحت تأثیر کشاورزی و ویژگیهای آن می باشد یک نوع ارتباطات شفاهی است و مانند سایر کشورهای دیگر باستان علایم تجاری، دیوار نوشتهها و جارچیها مهمترین شیوه های پیامرسانی و آگهی به شمار می روند.

ب: دوره عصر جدید عصر جدید با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه - کاغذ اخبار - در عصر قاجاریه، اندک اندک آگهی های تجاری نیز به نشریات راه یافتند.

بدین ترتیب آگهی در رسانههای جمعی ایران از دیوارکوب شروع شد و به نشریه های ادواری، کتاب، سینما، رادیو و سرانجام تلویزیون راه یافت . اولین روزنامهای که مبادرت به درج آگهی کرد روزنامه وقایع اتفاقیه در سال 1267 شمسی بود.

در عهد قاجار، آگهی، حداقل سه نام داشت ابتدا اعلانها و اشتهارنامه که قبول عامه نیافته است سپس اعلان که مصدر باب افعال است به معنی آشکار شدن و علنی ساختن است و به دنبال تشکیل فرهنگستان ایران در سال 1314 واژه آگاهی جایگزین اعلان شد اما سرپاس مختاری رییس وقت اداره کل شهربانی طی نامهای از ریاست وزرا درخواست کرد که چون کلمه آگاهی برای تأمینات اداره کل شهربانی تعیین شده است به تمام وزارتخانهها و دوایر دولتی دستور صادر شود که از استعمال کلمه آگاهی به جای اعلان خودداری نمایند، لذا از این پس آگهی جای آگاهی را گرفت .

تعریف تبلیغات گردشگری و انواع آن

تبلیغات گردشگری عبارت است از استفاده از رسانه های نوشتاری، صوتی و تصویری برای ارائه یک پیام تجاری به تعداد زیادی مخاطب یا مشتری با هدف ترغیب آنان به اقدام بخصوصی که برنامه ریزی شده است.

عملکرد تبلیغات برای انواع رسانه ها متفاوت است و به دو دسته ی عمده ی زیر تقسیم می شود:

تبلیغات فوری:

هدف این نوع تبلیغات دریافت پاسخ فوری می باشد.در این تبلیغات فروشنده تمام تلاش خود را برای جذب مشتری به کار می بندد تا بتواند کالا و یا خدمات خود را زودتر به فروش برساند.برای مثال از عباراتی مانند : - این آخرین فرصت برای خرید است یا با در نظر گرفتن تخفیافت چشم گیر - به جلب مشتری می پردازد.

تبلیغات پیوسته:

تبلیغات پیوسته غالبا با هدف سرمایه گذاری بلند مدت صورت میگیرد.بدین ترتیب که برای ایجاد تصویر ذهنی مثبت در خریداران نسبت به خدماتی که ارائه خواهد شد انجام می شود.

پیام هایی که در این گونه تبلیغات صورت میگیرد تاکید بر نام یا علامت تجاری و شعار تبلیغاتی یا عبارات جذاب دارد تا شخص هنگام خرید کالا یا خدمات آن را به خاطر داشته باشد..

نقش تبلیغات در صنعت گردشگری :

جهت شناخت حوزه علایق گردشگران، شناخت عوامل موثر بر شکل گیری ادراکات آنها حایز اهمیت است . در این عرصه فیلترهای فیزیکی؛ باعث تقویت و یا تضعیف وجهه میزبان نزد گردشگران میشود. از جمله: نظافت و پاکی شهرها و محیطهای توریستی، سرویسهای حمل و نقل هتلها و رستورانهای در نظر گرفته شده برای پذیرایی از گردشگران که در صورت مناسب بودن، از آنان مبلغانی مثبت خواهد ساخت؛ و بر فیلترهای روانی سایر گردشگران نیز میتواند تاثیرگذار باشد. فیلترهای روانی عبارتند از خاطره، دانش یا آگاهی باورها و ارزش ها و هنجارها، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر ادراکات گردشگران وجهه آن کشور در عرصه بین المللی است که به عوامل سیاسی و رسانهای مرتبط است و در این زمینه تبلیغات میتواند نقش موثری داشته باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید