بخشی از مقاله

چکیده

اهمیت و ضرورت تحقیق، تعدد رخداد فساد اداری در امورکارپردازی دولتی در دولتها موجب گردیده تا کشورها در راستای کاهش این امر قدمهای موثری بردارند، در این راستا مناقصههای دولتی یکی از مخاطره آمیزترین فرایندهای اقتصادی دولت است که عدم مدیریت مناسب آن فسادهای گسترده دولتی را موجب میگردد. ایجاد سیستمهای تامین و تدارکات الکترونیکی دربستر یک دولت الکترونیک راهکاری است که از سمت بسیاری از کشورها در خصوص کارپردازیهای دولتی تجربه و پیشنهاد گردیده است.

شفافیت در گزارشگری مالی از اهمیت فراوانی برخوردار است شود، چرا که مردم براساس گزارشهای مالی تصمیمات مهمی در خصوص سرمایه گذاری اتخاذ می کنند. هدف پژوهش یافتن راهکاری برای شفافیت مالی موسسات آموزشی با استفاده از تدارکات الکترونیکی بین المللی کالا می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی میباشد.

جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارمندان معاونتهای اداری و مالی واحدهای دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده که در مجموع 356 نفر میباشند و حجم نمونه پژوهش 185 نفر انتخاب شدند. و به منظور سنجش اعتبار مدل پژوهش مورد نظر، پرسشنامهای طراحی گردید. روایی آن را اساتید متخصص تایید کرده و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ %726 بدست آمده است که نشانگر تائید پایایی پرسشنامه مورد نظر میباشد.

با استفاده از نرم افزار PLS، تحلیل داده ها، آزمون مطلوبیت مدل مفهومی و آزمون فرض های آماری انجام می شود. نتایج نشان داد که تدارکات الکترونیکی، فرایند تسهیل جریانات خرید را از طریق حذف امور سنتی سفارش خرید و اشکال تقاضا به کار می گیرد و با امکانپذیر بودن تهیه مستقیم و غیرمستقیم کالا و خدمات و بهبود تعاملات میان تأمین کنندگان در سازمان شفافیت مالی را افزایش می دهد

مقدمه

مدیریت فرآیند تدارکات به عنوان یکی از فرآیندهای زنجیره تأمین با هدف کسب کالا یا خدمات مورد نیاز با کمترین هزینه و در بهترین شرایط زمانی، مکانی، کمی و کیفی جایگاه ویژهای در مدیریت کسب و کار دارد. در یک نگاه کلی، فرآیند تدارکات از مرحله شناسایی نیازمندیها تا دریافت خدمات یا کالای خریداری شده برای رفع نیازمندی را شامل میشود. به دلیل ارتباطی که بین این فرآیند و دیگر فرآیندهای زنجیره تأمین وجود دارد، هرگونه بهبود در آن میتواند بر عملکرد کسب و کار و حتی کل زنجیره تأثیر بگذارد. در هر فرآیند تدارکات سه جزء اصلی وجود دارد که عبارت است از خریدار، فروشنده و موجودیت مورد معامله که هر یک از آنها دارای ویژگیهایی هستند و به نحوی در تصمیمات ظاهر میشوند.

اینترنت فرصتهای بسیاری را برای بهبود فعالیتهای زنجیره تأمین به خصوص در حوزه تدارک فراهم کرده است. یکی از این زمینههای نوظهور، تدارکات الکترونیکی است. استفاده از اینترنت برای انجام فرآیندهای تأمین و تدارکات را تدارکات الکترونیکی مینامند. با استفاده از راهحلهای ارایه شده در زمینه تدارکات الکترونیکی می توان فعالیتهای تدارک را در طول زنجیره یکپارچه کرد. تدارکات الکترونیکی با استفاده از تکنولوژی اینترنت فعالیت خرید و تأمین را در سازمانها مکانیزه میکند.

با توجه به این که بسیاری از سازمانها درصدد کاهش هزینههای ستادی و مدیریتی خود بوده و علاقمند به مدیریت جریان نقدی به نحو مطلوبتری هستند، سیستمهای تدارکات الکترونیکی میتوانند به عنوان یک ابزار کارا و مؤثر در این زمینه مطرح شوند. تدارکات تهیه و خرید اقلام و تجهیزات مورد نیاز است و میتواند موارد انتخاب تأمینکننده، ثبت و بررسی نیازها و درخواستهای خرید، تأیید سفارشات، پردازش سفارش خرید، اقدام برای به اجرا گذاردن سفارشها، هماهنگی پرداخت قیمت اقلام، بارگیری و دریافت اقلام را شامل شود. در واقع تدارکات الکترونیکی انجام امور یادشده، از طریق اینترنت است.

تعاریف مختلفی از سیستم تدارکات الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیکی مطرح شده است. بر اساس انتشارات بررسی شده از گروه تحقیقاتی فناوری اطلاعات، تدارکات الکترونیکیاساساً یک سیستم کاربردی خرید و تدارک مبتنی بر اینترنت / اینترانت یا سرویس میزبانی است که جریان خرید شرکای تجاری را آسان ساخته، بهرهوری تجارت را از طریق زنجیره تأمین بالا برده و تواناییهای استراتژیک تجارت الکترونیکی را در دنیای اینترنت فراهم میسازد.

به بیان دیگر، سیستمهای تدارکات الکترونیکی، در راستای بهدست آوردن مواد و قطعات از طریق وب یا بهکارگیری استانداردهای سنتی تبادل الکترونیکی اطلاعات، برای ساخت داخلی - تهیه مستقیم - یا تدارکات و تجهیزات اداری - تهیه غیرمستقیم - ، استفاده میشود. به بیان کارآبلو، محقق حوزه اقتصادی، تدارکات الکترونیکی به عنوان تکنولوژیی تعریف شده است که برای تسهیل به دست آوردن کالاها به وسیله سازمانهای تجاری یا دولتی از طریق اینترنت طراحی شده است.

تدارکات الکترونیکی خرید و فروش تدارکات و خدمات میان بنگاهها یا بنگاه با مشتری از طریق اینترنت است. وب سایتهای تدارکات الکترونیکی به کاربران شناخته شده و امکان جستوجو به دنبال فروشندگان و خریداران کالاها و خدمات را میدهند. به عنوان جمعبندی سیستمهای تدارکات الکترونیکی بهطور معمول کاملاً مبتنی بر وب بوده و از طریق اینترنت کنترل و هدایت میشوند و کاملاً خودکار هستند . این سیستمها جریان تأمین کالا و خدمات را بین تأمینکنندهو خریدار کاملاً یکپارچه میکنند. ارایه اطلاعات به موقع و مفید در راستای افزایش اثربخشی تصمیمات خرید نیز از دیگر مزایای این سیستمها است.

تدارکات الکترونیکی متمرکز است، به گونه ای که تمامی خرید ها ثبت شده و امکان سوء استفاده و تخلف به حداقل می رسد. شفافی سازی تامین نیازمندی ها از برکات تدارکات الکترونیکی است و اهرم های نظارتی متعددی را در ید دستگاه های نظارتی قرار خواهد داد. سیستم الکترونیکی تدارکات موجب حذف ارتباطات چهره به چهره و مراجعات مکرر خریداران و فروشندگان می شوند، این امر منجر به کاهش فساد اداری خواهد شد. کارائی، به دلیل طراحی فرایندهای ساده، الکترونیکی و برخط Onlineافزایش خواهد یافت. در مجموع تمامی مزیت های فوق الذکر به کاهش قابل توجه هزینه ها منتج خواهد شد.

یکی از اثرات به کارگیری مناسب تدارکات الکترونیک احتمالا شفافیت مالی فرایندهای کسب و کار است. جامعیت، وضوح، اتکاپذیری، بهموقع بودن، و مربوط شفافیت مالی بودن گزارشگری همگانی درباره گذشته، حال، و آینده وضعیت امور مالی عمومی- برای پاسخگویی و مدیریت مالی اثربخش، حیاتی است.

شفافیت مالی کمک میکند تا اطمینان بهدست آید که دولتها زمانی که تصمیمهای اقتصادی میگیرند، تصویر دقیقی از امور مالی خود از جمله مخارج و منافع تغییرات سیاست و ریسکهای نهان در امور مالی عمومی دارند. افزون بر این شفافیت مالی اصلاعات موردنیاز قانونگذاران، بازارها، و شهروندان برای پاسخگو ساختن دولتها را فراهم میآورد.

سیستم تدارکات الکترونیکی چیست؟

مدیریت فرآیند تدارکات به عنوان یکی از فرآیندهای زنجیره تأمین با هدف کسب کالا یا خدمات مورد نیاز با کمترین هزینه و در بهترین شرایط زمانی، مکانی، کمی و کیفی جایگاه ویژهای در مدیریت کسب و کار دارد. در یک نگاه کلی، فرآیند تدارکات از مرحله شناسایی نیازمندیها تا دریافت خدمات یا کالای خریداری شده برای رفع نیازمندی را شامل میشود. به دلیل ارتباطی که بین این فرآیند و دیگر فرآیندهای زنجیره تأمین وجود دارد، هرگونه بهبود در آن میتواند بر عملکرد کسب و کار و حتی کل زنجیره تأثیر بگذارد. در هر فرآیند تدارکات سه جزء اصلی وجود دارد که عبارت است از خریدار، فروشنده و موجودیت مورد معامله که هر یک از آنها دارای ویژگیهایی هستند و به نحوی در تصمیمات ظاهر میشوند.

اینترنت فرصتهای بسیاری را برای بهبود فعالیتهای زنجیره تأمین به خصوص در حوزه تدارک فراهم کرده است. یکی از این زمینههای نوظهور، تدارکات الکترونیکی است. استفاده از اینترنت برای انجام فرآیندهای تأمین و تدارکات را تدارکات الکترونیکی مینامند. با استفاده از راهحلهای ارایه شده در زمینه تدارکات الکترونیکی می توان فعالیتهای تدارک را در طول زنجیره یکپارچه کرد.

تدارکات الکترونیکی با استفاده از تکنولوژی اینترنت فعالیت خرید و تأمین را در سازمانها مکانیزه میکند. با توجه به این که بسیاری از سازمانها درصدد کاهش هزینههای ستادی و مدیریتی خود بوده و علاقمند به مدیریت جریان نقدی به نحو مطلوبتری هستند، سیستمهای تدارکات الکترونیکی میتوانند به عنوان یک ابزار کارا و مؤثر در این زمینه مطرح شوند.

تدارکات تهیه و خرید اقلام و تجهیزات مورد نیاز است و میتواند موارد انتخاب تأمینکننده، ثبت و بررسی نیازها و درخواستهای خرید، تأیید سفارشات، پردازش سفارش خرید، اقدام برای به اجرا گذاردن سفارشها، هماهنگی پرداخت قیمت اقلام، بارگیری و دریافت اقلام را شامل شود. در واقع تدارکات الکترونیکی انجام امور یادشده، از طریق اینترنت است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید