بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین تاثیر هوش هیجانی مدیران بر بین المللی شدن دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1395 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 137 نفر از مدیران و معاونان دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفیساده 101 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی و بین المللی شدن دانشگاه ها انجام گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافته های پژوهش تأثیر هوش هیجانی مدیران و مولفه های آن شامل خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارت های اجتماعی و خودانگیزی را بر بین المللی شدن دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران مورد تأیید قرار داد.

واژههای کلیدی: هوش هیجانی، بین المللی شدن، خودکنترلی، خود انگیزی.
مقدمه

در چند دهه گذشته تغییرات وسیعی در نظام های آموزشی کشورهای سراسر جهان بهوقوع پیوسته، تغیراتی که عمدتاً ناشی از گسترش نیاز جوامع در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... بوده است؛ جوامع برای پاسخگویی به انبوه تقاضای افراد به آموزش، نظام های آموزشی خود را توسعه داده اند، این توسعه در ابعاد کمی و کیفی و همچنین روش های آموزش صورت گرفته است، همچنین برقراری ارتباط در میان نظام های آموزش عالی از جمله این دگرگونی ها بوده است.

گسترش مبادلات بین المللی و دسترسی آسان تر به، مردمان جوامع مختلف در سایه پیشرفت علم و فناوری، مفهوم مرزهای جغرافیای را به چالش کشیده و نظام های آموزشی را با مفهوم شهروند جهانی و مقید بودن به توسعه و بهسازی این شهروندان در سرتاسر دنیا آشنا ساخته است.

از طرفی با عنایت به این که آموزش عالی هر کشوری به عنوان اساس و زیر بنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن جامعه محسوب میشود و از آنجایی که بخش قابل توجهی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها توسط مدیران صورت میگیرد، بدیهی است دانشگاه ها در صورتی خواهند توانست وظیفه حضور مستمر در عرصه های بین المللی که بر دوش آنهاست بهنحو احس انجام دهند که مدیران از هوش هیجانی مناسب و مطلوب برخوردار باشند، زیرا این امر سبب تحقق اهداف آموزشی، افزایش سطح علمی دانشجویان، تعهد اساتید نسبت به کار خود، رشد مهارتها و از همه مهمتر بین المللی شدن آنها خواهد شد. اما متاسفانه آنچه در دانشگاه های امروزی دیده می شود، بیانگر این است که برخی از مدیران دانشگاه ها چندان در بین المللی ساختن دانشگاه های تحت مسئولیت خود بهره وری لازم را ندارند و این عدم موفقیت دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها عدم وجود سطح مطلوبی از هوش هیجانی در آنها می باشد. در نهایت از آنجا که دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران برای اینکه جایگاه بین المللی مناسب خود را حفظ نماید و ارتقاء دهند و علاوه بر آن به اهداف خود که پیشتر به آن اشاره شد برسند، نیاز دارند تا بر روی مدیران خود و عوامل اثرگذار بر آن تمرکز کند، که از جمله عوامل مهم می توان به هوش هیجانی مدیران آن ها اشاره کرد. لذا باید توجه داشت که عدم توجه مناسب در میزان هوش هیجانی مدیران می تواند مشکلات مضاعفی را ایجاد کند که در نهایت موجب عدم کارایی و افت بهره وری دانشگاه و بروز موانع متعدد بر سر راه بین المللی شدن دانشگاه ها می شود، لذا در این پژوهش تلاش شده است تا موضوع هوش هیجانی مدیران در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران مورد کندوکاو قرار گرفته و به این سؤال پاسخ داده شود که به چه میزان هوش هیجانی مدیران می تواند در روند بین المللی شدن دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران نقش داشته باشد؟

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

در این قسمت به بررسی ادبیات و پیشینه موجود در خصوص دو حوزه بین المللی شدن دانشگاه ها و هوش هیجانی می پردازیم:

الف - بین المللی شدن دانشگاه ها

امروزه، منافع و آثار مثبت ارتباطات بین المللی در حوزه تولید علم در آموزش عالی بیش از هر زمان دیگری آشکار شده که در نتیجه آن، اقبال از بین المللی شدن آموزش عالی افزایش پیدا کرده، به گونه ای که در بسیاری از کشورها در شرایطی بسیار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید