بخشی از مقاله

چکیده
حسابرسی به عنوان یک محدودیت برای دستکاری گزارشات مالی به خصوص سود توسط مدیران به حساب آید. این محدودیت میتواند به بهبود قابلیت اعتماد و کیفیت اطلاعات مالی کمک شایانی نماید. کیفیت اطلاعات حسابداری رابطه مستقیمی با کیفیت حسابرسی دارد. هرچه کیفیت حسابرسی افزایش یابد، کیفیت اطلاعات حسابداری نیز افزایش خواهد یافت.

پژوهشهای مختلف نشان دادهاند شرکتهایی که حسابرسان بزرگ و باکیفیت دارند، مدیریت سود در آنها کمتر از شرکتهایی بوده است که توسط موسسات حسابرسی کوچک حسابرسی شدهاند. در همین راستا پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اندازه موسسههای حسابرسی - با تاکید بر موسسههای خصوصی حسابرسی - و مدیریت سود اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد.

قلمرو زمانی تحقیق یک دوره 6 ساله از سال 1388 الی 1393 میباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اقتصادسنجی Eviews و برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیونی چند متغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده وجود رابطه مثبت و معنادار بین اندازه موسسههای حسابرسی و مدیریت سود اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است.

مقدمه
با توجه به تحقیقات گستردهای که در زمینه مدیریت سود و کیفیت اطلاعات حسابداری صورت گرفته است، اندیشمندان این حوزه به یک رابطه عمیقی بین حسابرسی و مدیریت سود پی بردهاند. انتظار میرود که حسابرسی به عنوان یک محدودیت برای دستکاری گزارشات مالی به خصوص سود توسط مدیران به حساب آید. این محدودیت میتواند به بهبود قابلیت اعتماد و کیفیت اطلاعات مالی کمک شایانی نماید

یکی از اقلام صورتهای مالی که به عنوان معیار ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری واحد انتفاعی مورد توجه قرار میگیرد، "گزارشگری سود" میباشد. اما محاسبه سود خالص یک واحد انتفاعی متأثر از روشها و برآوردهای حسابداری است. اختیار عمل مدیران در استفاده از اصول تحقق و تطابق، برآورد و پیشبینی و همچنین اعمال روشهایی نظیر تغییر روش ارزیابی موجودی کالا، استهلاک سرقفلی، هزینه جاری یا سرمایهای تلقی کردن هزینههای تحقیق و توسعه و تعیین هزینه مطالبات مشکوکالوصول از جمله مواردی هستند که مدیران میتوانند از طریق اعمال آنها، سود را تغییر دهند.

 از یک طرف به دلیل آگاهی بیشتر مدیران از وضعیت شرکت، انتظار میرود بگونهای اطلاعات تهیه و ارائه شود که وضعیت شرکت را به بهترین نحو منعکس کند. از طرف دیگر بنا به دلایلی نظیر ابقاء در شرکت، دریافت پاداش و ...، مدیریت واحد انتفاعی خواسته یا ناخواسته ممکن است با دستکاری سود، وضعیت مالی شرکت را مطلوب جلوه دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید