بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر جابجایی کارکنان بر رضایتمندی شغلی کارکنان بانک ملی در سطح شعب شهر کرمان در سال 1396 انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نحوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی میباشد.

برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده و جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جابجایی کارکنان 0/785 و برای پرسشنامه رضایتمندی شغلی 0/763 بیانگر این است که پرسشنامه های پژوهش از پایایی بالایی برخوردارند. تعداد 291 پرسشنامه که توسط کارکنان شعب بانک ملی پاسخ داده شده بود، جمع آوری شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS و آزمون ضریب همبستگی پیرسون،نتایج با 95 درصد اطمینان حاکی از آن است که جابجایی کارکنان بر رضایتمندی شغلی کارکنان،تاثیر مثبت و معناداری دارد.

مقدمه

یکی از وظایف مهم سازمان ها،توجه به حوزه مدیریت منابع انسانی است. یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریت منابع انسانی که می تواند باعث رضایت شغلی شود،جابجایی کارکنان است چرا که افزایش بهره وری و اثربخشی فعالیت های سازمانی را به دنبال دارد. جابجایی پرسنل در داخل بانک به علل مختلف ممکن است انجام گیرد که بعضی مربوط به سلیقه و خواست مدیریت و بعضی مربوط به جبر محیط و قوانین استخدامی و بعضی دیگر مربوط به خواست و نیازهای کارکنان می باشد.

اگر چه جابجایی کارکنان بین مشاغل مختلف مزایای قابل توجه ای برای کارکنان در پی دارد،هزینه هایی نیز در بردارد - زین1 و دیگران،. - 2013تقویت وفاداری هر چه بیشتر منابع انسانی باعث افزایش انگیزش و رضایتمندی آنان،شکوفائی سازمان و رسیدن به اهداف متعالی سازمان می گردد.

رضایت شغلی به ارزیابی کارمند از شغل خود بستگی دارد به عبارت دیگر،هر کارمند وقتی وارد سازمان می شود،با خود استعداد،تجربه،دانش و مهارت هایی را به همراه می آورد.کارمند با در نظر گرفتن این موارد و با توجه به مقایسه ای که بین خود و افراد مشابه در سازمان و یا سازمان های دیگر انجام می دهد،از شغل و محیط شغلی خود انتظاراتی را خواهد داشت.اگر واقعیت های شغلی بیشتر از انتظارات باشد،باعث رضایت شغلی کارمند می شوند و برعکس در صورتی که واقعیت های شغلی کمتر از انتظارات باشند،باعث نارضایتی او می شوند.

برخی از محققین رضایت شغلی،بایستی به مثابه شاخصی برای جابجایی کارمندی مورد بررسی قرار بگیرد همچنین بیان می کنند که سطح پایین رضایت شغلی با نرخ بالای جابجایی رابطه دارد - مورهد و گریفین2،. - 1393 جابجایی پرسنل در سازمان یکی از ابزارهای موثر مدیریت بوده معمولاً به صورتهای مختلف انجام میگیرد.

ترفیع، انتقال، گردش در مشاغل و جدایی موقت یا دائم از خدمت از جمله جابجایی های عمده منابع انسانی در سازمان به حساب می آید - رمز گویان و دیگران،. - 1389مدیریت منابع انسانی نه تنها رویکردی از روی سودآوری به مدیریت کارکنان است بلکه رویکردی ویژه به جابجایی کارکنان با تأکید بر تعهدات سازمان نسبت به آنان و دو طرفه بودن ارتباط میان آن ها و سازمانشان دارد

یورگنسن - - 2016 در تحقیقات خود به بررسی رابطه شیفتگی شغلی و جابجایی کارکنان در بین معلمان دانمارک پرداخت.به عقیده وی با بهبود محیط سازمانی و شیفته کردن افراد، می توان جابجایی کارکنان را کاهش داد و به کارایی سازمانی بیشتری دست یافت.

سعیدی پور و مقدسی نیا - - 1394،در مطالعه خود به بررسی تاثیر جابجایی کارکنان بر رضایت شغلی تحویلداران بانک ها یافته های این پژوهش بیانگر آن است. که بین جابجایی تحویلداران و طرز تلقی آنها به شغلشان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. و ضرورت دارد که بانکها نسبت به شیوه فعلی جابجایی تحویلداران بازنگری نمایند تا از وضع موجود به وضع مطلوب برسند.

تحقیقات نشان داده اند که با افزایش میزان رضایت شغلی،خلاقیت و مولد بودن فرد و انگیزه های کاری افزایش و غیبت از کار کمتر می شود.به علاوه پایین بودن و یا نبودن رضایت شغلی باعث کاهش عملکرد سازمان می شود

جابجایی باعث افزایش مهارت شغلی و تغییر در عوامل موقعیتی خواهد شد. در بازار رقابتی فعلی بانک ها،با وجود خدمات تقریبا مشابه و تلاش هر یک در ارتقای سیستم های نوین خود،داشتن نیروی انسانی که در بالاترین رضایت شغلی خود قرار داشته باشد،برترین مزیت رقابتی است که می تواند موجب موفقیت یک بانک نسبت به سایر بانک ها گردد

جابجایی صحیح پرسنل در مشاغل مختلف باعث میشود که تناسب مشاغل با شاغلین آنها به طور مستمر حفظ شود و با توجه به اینکه انسان در جهت تعالی و تکامل است، ثابت نگهداشتن مداوم پرسنل در پستها و مشاغل سازمانی نه به نفع سازمان و نه به نفع کارکنان سازمانها میباشد. جابجایی پرسنل در سازمان یکی از ابزارهای موثر مدیریت بوده معمولاً جابجایی های عمده منابع انسانی در سازمان به صورتهای مختلفی از جمله ترفیع، انتقال، گردش در مشاغل و جدایی موقت یا دائم از خدمت انجام میگیرد

انتصاب صحیح از جمله اقداماتی است که در کاربرد مطلوب منابع انسانی نقش مؤثر و اساسی ایفا میکند. اما انتصاب امری همیشگی نیست بلکه بر اساس شایستگیها، تجربیات و دانشی که افراد در طول خدمت خود کسب میکنند باید به مشاغل بالاتر ارتقاء یابند یا اینکه در مشاغل با مسئولیتهای مختلف جابجا شوند

در این پژوهش به مسئله تاثیر جابجایی کارکنان به عنوان یک متغیر مستقل بر میزان رضایت شغلی کارکنان به عنوان متغیر وابسته پرداخته خواهد شد که آیا جابجایی کارکنان بر رضایت شغلی تاثیرگذار است؟

روش تحقیق

روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شاغل در شعب بانک ملی شهر کرمان بود که بر اساس آن حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 291 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید.برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه جابجایی کارکنان مارتینز - - 2004 و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا - - 1967،استفاده شد.

در این پژوهش جهت روایی، پرسشنامه های جابجایی کارکنان و رضایتمندی شغلی در اختیار چند تن از اساتید گروه صنایع قرار گرفت، آنان نیز پس از بررسی و مطابقت سؤالات با متغیرهای اندازه گیری شده روایی پرسشنامه ها را در حد بالایی ارزیابی کردند.همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جابجایی کارکنان برابر با 0/785 و برای پرسشنامه رضایتمندی شغلی برابر با 0/763،تعیین گردید.تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و به کمک نرم افزار spss 21،انجام شد.

یافته ها

با توجه به بررسی میزان معنی داری در جدول - - 1 تمامی گویه های پرسشنامه ها از توزیع نرمال پیروی کرده که با توجه به نرمال بودن،برای پیدا کردن همبستگی از روش همبستگی پیرسون استفاده شده است.

جدول : 1 آزمون کولموگروف-اسمیرنوف یک نمونه ای نرمال بودن گویه های پرسشنامه ها

همبستگیهای پیرسون بین ابعاد نشان داد که بیشتر ابعاد بطور کلی به طرز معنی داری با یکدیگر در سطح معنی داری 0/01 و 0/05مرتبط اند. ماتریکس همبستگی تمامی موارد در جداول مربوط به همان فرضیه ارائه شده است.

H0 :رابطه همبستگی بین دو متغیر معنادار نیست
H1 :رابطه همبستگی بین دو متغیر معنادار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید