بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رابطه دلبستگی شغلی، انگیزش شغلی کارکنان با بهره وری مدیران انجام گرفت. در این پژوهش از کلیه مدیران در شعب بانک صادرات شهر اصفهان، نمونه ای باحجم100 نفر از طریق نمونه گیری خوشه ای سهمی تصادفی - با توجه به مناطق - انتخاب گردید. از آزمون انگیزش شغلی و آزمون های دلبستگی شغلی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته بهره وری مدیران با ضریب پایایی به ترتیب 0/77، 0/83 و 0/79 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که انگیزش شغلی و دلبستگی شغلی کارکنان با بهره وری مدیران در شعب بانک صادرات شهر اصفهان رابطه وجود دارد. همچنین بین میزان انگیزش شغلی و دلبستگی شغلی کارکنان با بهره وری مدیران رابطه مثبت وجود دارد.

واژه های کلیدی:بهره وری، انگیزش شغلی، مدیران، دلبستگی شغلی.

مقدمه

بهره وری استفاده بهینه از زمان، امکانات، سرمایه و سایر نهاده های موجود در راستای تحقق اهداف سازمان می باشد که با نسبت خروجی به ورودی نشان داده می شود. به طور کلی بهره وری به معنای استفاده ء مؤ ٔ ثر و کارآمد از داده ها برای دست یابی به ستاده ها می باشد - تانگن1، . - 2005 بسیاری از محققان بهره وری را معادل کیفیت، کارآیی و سودمندی تعریف می کنند - داونپورت و دیگران2، . - 200 همچنین در تعریف بهره وری بسیاری از محققان آن را برابر با مجموع کارایی و اثر بخشی می دانند.برخی دیگر آن را برابر با حاصل ضرب کارایی در اثر بخشی می دانند. از دیدگاه علمی، کارایی به معنای استفاده درست منابع و اثر بخشی به معنای نیل به اهداف می باشد و لذا بهره مری اشاره به مصرف بهینه منابع در راستای نیل به موفقیت و یا همان هدف می باشد.

یکی از وظایف مهم مدیران در سازمانها انجام دادن کارها از طریق کارکنان آن سازمان است و برای این منظور مدیر باید قادر باشد به کارکنان خود انگیزه بخشد زیرا که تحقیقات بسیار نشان داده است که کارکنان با انگیزه خلاق تر و بارورتر هستند.انگیزش بی شک مهمترین عامل اثر گذار در رفتار سازمانی است. در واقع، میزان تأثیر سایر عواملی که بر عملکرد افراد در یک سازمان اثر می گذارند در مقایسه با انگیزش آنها بسیار ناچیز است. لذا مدیران یک سازمانضرورتاً باید عواملی را که سبب کاهش انگیزش در کارکنان می شود، شناسایی و سپس حذف کنند. در عین حال، باید عوامل تقویت کننده انگیزش و روحیه شغلی را تعیین کرده گسترش دهند. امروزه سازمانها گامهای بلندی در به کار گیری یافت ههای روانشناسی مدیریت در استخدام، گزینش و آموزش کارکنان و مدیریت کارآمد برداشت هاند.

اما هیچ کدام از این اقدامات نمیتواند کیفیت عملکرد کارکنان را آنچنان که باید بهبود بخشد مگر آنکه کارکنان به بهترین نحو برای انجام کارشان برانگیخته شوند. در واقع، اینکه ما چگونه کارکنان خود را برای کار و بهره وری بیشتر برانگیخته نماییم و احساس خشنودی از شغل آنها را افزایش دهیم از چالشهای اصلی فراروی مدیران تمام سازمانها ست.کارکنان برای آن که در شغل تدریس خود خوب عمل کنند لازم است که از انگیزهشغلی برخوردار باشند. عوامل زیادی می تواند بر انگیزه کارکنان اثر بگذارند. از زیرساختهای مدرسه گرفته تا دستمزد، شأن شغل، کسب موفقیت، پیشرفت شغلی، امکان دریافت آموزشهای حرفه ای، روابط با همکاران، شرایط کاری، وضعیت استخدامی، و شاید از همه مهمتر عملکرد مدیریت مدرسه.

کارکنان در کار خود با منابع استرس زای گوناگونی رودررو هستند، منابعی از قبیل ازدحام دانش آموزان، نابرابری حقوق ومزایا، نازل قلمدادشدن شأن کارمند در جامعه - فانی، - 1385 و عدم تطابق انتظارات کارکنان از محیط کاری و دانش آموزان با وضعیت موجود - گروسی فرشی و طباطبایی، . - 1379از نظر وفایی - - 1379 مهم ترین منابع استرس کاری کارکنان شامل انواع جنبه های شغل کارمند ی است، مهم ترین آنها عبارتند از: عدم رضایت شغلی، خستگی، تحقیرشغل خود و بی تفاوتی نسبت به شغل. بنا به گفته فانی « - 1385 - امروزه درمورد نیروی انسانی ]در آموزش و پرورش[ دو مشکل عمده داریم که شامل انگیزه در نیروی انسانی و مهارت حرفه ای است. کارمند ما امروزه احساس تبعیض می کند و تا زمانی که این نگرش در کارمند وجود داشته باشد، نمیتوانیم امیدوار باشیم که در کارکنان ایجاد انگیزه شود»

.سر جیووا نی - 2009 - بر این باور است که کارکنان نیازهای بر آورده نشده مختلف خود را با سرمایه گذاری خود در کارشان ارضا میکنند. بسیاری از کارکنان و مدیران از روی وظیفه شناسی قسمت عمده ای از انرژی و وقت خود را در ساعات خارج از وقت اداری بر روی کار خود سرمایه گذاری می کنند. آنها از طریق سرمایه گذاری کردن وقت، خلاقیت، مهارت، انرژی روانی، تلاش و اشتیاق خود بر روی کارشان انتظار دارند به پادا شهای دلخواه خود برسند. کارکنان در پی آنند که این نیازها را از طریق ابزارهای ملموس و غیر ملموسی همچون پول، احترام، آسایش، امنیت، پذیرش اجتماعی و دستیابی به حس موفقیت ارضا نمایند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید