بخشی از مقاله

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر دوره آمادهسازی بر ویژگیهای آنتروپومتریک و فیزیولوژیک غواصان انجام شد.آزمودنیها شامل 60 نفر از افراد 20-30 سال ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند، 30 نفر به عنوان گروه کنترل - با میانگین نمره آمادگی جسمانی69/2 ± 3/12، میانگین سن± 1/06 21/46 سال، میانگین توده بدون چربی64/2 ± 3/03 کیلوگرم، میانگین قد 175/74 ±6/55 سانتی متر و میانگین وزن 74 /95 ±11/35 کیلوگرم - و 30 نفر به عنوان گروه تجربی - با میانگین نمره آمادگی جسمانی± 3/12 70/46، میانگین سن21/33 ± 1/39 سال، میانگین توده بدون چربی64/46 ±6/98 کیلوگرم، میانگین قد ±6/50 176/86 سانتی متر و میانگین وزن 74 /46 ±11/46 کیلوگرم - در این تحقیق شرکت کردند. گروه تجربی به مدت شانزده هفته و هر هفته سه جلسه تمرینات مربوط به دوره آماده سازی غواصان نیروی دریایی ارتش را انجام میداد.

گروه کنترل در این مدت به فعالیتهای روزمره خود - صبحگاه عمومی - ورزش صبحگاهی - برنامه های آموزشی - صف جمع - و بعدازظهر نیز برنامه های آموزشی ، انجام ورزش های تخصصی و انجام وظایف محوله - ادامه دادند. سپس در پایان دوره آزمون به عمل آمد. از آزمون تی وابسته و مستقل برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که توده بدون چربی غواصان بعد از دوره آماده سازی با افراد گروه کنترل تفاوت نداشت - دوره آماده سازی تاثیری بر توده چربی بدون چربی غواصان نداشت - از طرفی دوره آماده سازی باعث بهبود آمادگی جسمانی غواصان نیروی دریایی ارتش شد به طوری که آمادگی جسمانی غواصان بعد از دوره آماده سازی تفاوت معنی داری با گروه کنترل داشت p<0/05 - و - = 0/001 و تاثیر معنی داری بر ویژگیهای آنتروپومتریک آنان نداشت.

نتیجه گیری: تمرینات دوره آماده سازی اگرچه تاثیر معناداری بر توده بدون چربی غواصان نداشت - با گروه کنترل - ولی بطور قابل توجهی باعث افزایش آمادگی جسمانی و رشد مهارت های حرکتی غواصان شده است.

واژگان کلیدی: آمادگی جسمانی، توده بدون چربی، غواصی، ترکیب بدن.

مقدمه

فن شناوری در زیر آب با یا بدون وسایل تنفس مصنوعی اسکوبا است - بامکارتنر، . - 2006 غواصی کاربردهای صنعتی، پژوهشی، نظامی و ورزشی دارد. امروزه ورزش غواصی و غواصی تفریحی به صورتی همگانی درآمده و به شکل گسترده ای در بسیاری از کشورهای جهان فعالیتی مفید، مفرح، لذتبخش و نیز منبع درآمد در صنعت اکوتوریسم 1شده است. تعریف سادهی این ورزش چنین است که شخصی به زیر آب شیرجه می رود و تنها هوایی که در اختیار دارد، هوایی است که در ششهای خود ذخیره کردهاست.

 آمادگی جسمانی و عملکرد حرکتی درغواصان به کارکرد اندامهایی چون قلب، ریه، عضلات و سایر دستگاه های بدن جهت عمل موثر در تمرین و شرایط کاری و همچنین به میزان برخورداری از مهارت حرکتی در حد معقول، برای اجرای فعالیت های حرکتی مورد نظر هم در زیر آب و هم در خشکی به تناسب ماموریت محوله دلالت دارد. افراد مختلف، به میزان آمادگی جسمانی نیاز دارند که این میزان برای نیاز های شغلی کافی باشد.

 از رشته و شغلهایی که نیاز مبرم به آمادگی جسمانی بالا دارند رشته غواصی می باشد که یکی از آموزشهای مهم رزمی، عملیاتی در نیروهای مسلح می باشد معمولاً هر گاه صحبت از وضعیت آنتروپومتریک2 و عملکرد حرکتی افراد به میان می آید تمام نگاه ها به ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات حرفه ای معطوف می شود. در صورتی که حرفه و شغل هایی در جامعه وجود دارد که ارتباط مستقیمی با آمادگی جسمانی و عملکرد حرکتی و آنتروپومتریک دارد.

 لذا اصولی از تخصص گرایی باید به کار گرفته شود تا اینکه بتوان درک کاملی از مجموعه ویژگیهای مورد نیاز در کسب بهترین عملکرد در این حرفه را بدست آورد با توجه به پذیرش اصل تأثیر عوامل آنتروپومتری - ضخامت چربی زیرپوستی سه سر بازویی،تحت کتفی،فوق خاصره ای و ساق پا - و فیزیولوژیک 3 در بهینه کردن اجرای وظایف خطیر غواصان، محققان درصدد شناسایی عوامل مذکور و به کارگیری آن در طراحی برنامههای تمرینی برای تأثیرپذیر کردن اجرای مهارتها برآمدند.در پژوهشها دیده شده که هر پست از مشاغل نظامی، خصوصیات آنتروپومتریک و فیزیولوژیک ویژه ای دارند. 

اجرای وظایف یک غواص به قابلیتهای جسمانی او از قبیل سرعت، قدرت، استقامت، چابکی، حداکثر اکسیژن مصرفی بالا، مهارتهای تکنیکی4 و تاکتیکی5 و داشتن اطلاعات کافی از فیزیولوژی و نقش تغذیه وابسته می باشد تا در حین اجرای ماموریت محوله توانایی مقابله با حوادث و پیشامد های ناخواسته را داشته باشند.

 اولین هنر غواص، استفاده صحیح از شش ها در تنفس صحیح و حمل هوای کافی در غواصی می باشد، لذا در انتخاب غواصان به این مهم نیز مورد توجه است با توجه به موارد ذکر شده این تحقیق بر آن است تا میزان آمادگی جسمانی و عملکرد حرکتی نیروهای رزمی غواصان را بررسی نماید و رابطه ی میان عوامل آنتروپومتریک ، آمادگی جسمانی و توانایی عملیاتی این گروه را بدست آورد تا نتایج قابل قبولی جهت بالا بردن ارتقاء عملکرد و کارایی این گروه بر پایهی نتایج پژوهش پیشنهاد نماید.

روش شناسی

طرح تحقیق حاضر نیمه تجربی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه افراد 20-30 سال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منجیل در سال 1394 بود. که 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه در در دسترس انتخاب شدند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید