بخشی از مقاله

خلاصه

با توجه به اینکه آموزش یک فرآیند پویا میباشد و یکی از نتایج مهم این فرآیند ارتقاء و ترفیعات است، در این تحقیق کوشش گردیده تا تاثیر دوره هاي آموزشی مقطع کارشناسی ارشد موسسه عالی بانکداري ایران بر ارتقاء شغلی کارکنان بانک ملت مورد مطالعه قرار گیرد.از نظر هدف، پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردي و از نظر نحوه گردآوري داده ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی محسوب می گرد.وجود رابطه اي معنی دار بین دانشگاه محل تحصیل و امتیاز شغل در میان کارکنان بانک ملت در این تحقیق به اثبات رسیده است.

1. مقدمه

دارایی ارزشمندي که براي یک سازمان مزیت رقابتی ایجاد میکند، کارکنان سازمان میباشد. سازمانهاي کشور ما، براي این که بتوانند در بازار رقابتی آینده موفق بوده و سازمان کارا و اثربخشی داشته باشند لازم است همانطوري که براي رفع یک مشکل فنی به متخصص آن فن مراجعه میکنند، براي اداره انسانها از مدیران متعهد و متخصص منابع انسانی استفاده نمایند. 

امروزه پیشرفت و توسعه سازمانها و موسسات در گرو ارتقا سطح دانش،مهارت و بینش منابع انسانی است. برهمین اساس شاهد هستیم که اغلب موسسات و سازمانهاي پیشرو بیش از پیش توجه خود را به آموزش و بهسازي منابع انسانی معطوف داشته اند . این مهم اصولا در قالب "برنامه ریزي آموزشی" مدون ،کوتاه مدت یا دراز مدت به اجرا در می آید. 

.2  بیان مساله تحقیق

سیستم بانکی کشور در راستاي تحقق اهداف استراتژیک خود مبنی بر سرآمدي در توسعه منابع انسانی وبهره گیري از آخرین دستاورد هاي علمی در زمینه بانکداري ،همه ساله سرمایه گذاري کلانی در زمینه آموزش و بهسازي منابع انسانی خویش در موسسه عالی بانکداري ایران بعمل می آورد.حال مساله این است که این سرمایه گذاري تا چه حد توانسته در جهت برطرف کردن نیاز هاي سیستم بانکی عمل نماید.این مساله و در کنار آن وقت و انرژي که پرسنل صرف آموزش می کنند،ضرورت توجه به این امر را بیش از پیش نمایان می سازد.

.3 سوالات تحقیق :
سوال اصلی تحقیق:آیا ارتقاء سازمانی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مؤسسه عالی بانکداري ایران در مقایسه با سایر موسسات آموزش عالی در داخل بانک ملت بیشتر است؟

سوالات فرعی تحقیق:

آیا سن در زمان استخدام برروي ارتقاء شغلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در داخل بانک ملت موثر است؟

آیا تاریخ استخدام برروي ارتقاء شغلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در داخل بانک ملت موثر است؟

آیا جنسیت برروي ارتقاء شغلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در داخل بانک ملت موثر است؟

.4  قلمرو تحقیق

الف-قلمرو مکانی:دارندگان مدرك کارشناسی ارشد شاغل در بانک ملت در دوره زمانی مورد بررسی.

ب-قلمرو زمانی:داده هاي این پژوهش با توجه به تاریخ اخذ مدرك کارشناسی ارشد، از دوره زمانی 1356 تا 1380 استخراج شده اند.

ج-قلمرو موضوعی:از لحاظ قلمرو موضوعی،این تحقیق در حوزه مباحث مدیریت منابع انسانی با تاکید بر فرآیندهاي آموزشی کارکنان است.

.5  پیشینه تحقیق:

الف-مطالعات انجام گرفته در خارج از کشور

_اعتبارنامه هاي آموزشی و فرصت هاي ارتقا، شغلی درسازمان هاي ژاپنی وآمریکایی در تحقیقی که توسط هیروشی ایشیدا ازدانشگاه توکیو، سیمور اسپیلرمن ازدانشگاه کلمبیا و کو- سین سوو از دانشگاه ملی سان یات – سن ، تایوان انجام گرفته چگونگی تاثیرگذاري کیفیت موسسات آموزشی،بر فرآیند پیشرفت شغلی آنها درسازمان ها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با استفاده از سوابق مشروح مسیر شغلی کارمندان دریک سازمان بزرگ ژاپنی ویک سازمان بزرگ آمریکایی ، سه روش برآورد را ازتاثیرات کیفیت دانشگاه برروي فرصت هاي ارتقاء شغلی موردارزیابی قرارمی دهد :

- 1 فارغ التحصیلان ازموسسات آموزشی با کیفیت بالا که داراي مهارت هاي دانشی و غیردانشی بالاتري می باشند ،

- 2 شرکتهاو موسسات از کیفیت دانشگاهی به عنوان یک "علامت " براي بهره وري بالاتراستفاده می کنند.

- 3 فارغ التحصیلان موسسات معتبر ازشبکه هاي سودمند وائتلاف سیاسی دربین دانشجویان برخوردار می شوند.

مطالعات بیشماردرآمریکا نشانگراین است که کیفیت دانشگاه برروي دستیابی به شرایط اشتغال ودرآمد فارغ التحصیلان تاثیر می گذارد، البته کیفیت دانشگاه بطور ویژه بردرآمد هم تاثیر گذاراست وحتی بعد از کنترل عواملی مثل زمینه هاي اجتماعی ، توانایی ، درجه بندي و خواسته ها این تاثیرات همچنان باقی می مانند - آلوین 1974؛ گریفین و الکساندر1978؛ تروشیم و کروس . - 1981 وایز - 1975 - همچنین نشان دادند که کیفیت دانشگاه ، علاوه بر سطح تحصیل ، تاثیري ویژه دردستمزدها وفرصت هاي ارتقاء دریک سازمان دارد.

_ طبق بررسی ویلیمامز جیمز از دانشگاه هاروارد، کارکنان، تنها با 20 تا %30 توانائیهاي خودشان کار میکنند. تحقیق وي نشان داده است که اگر کارکنان آموزش ببینند و بطور شایسته برانگیخته شوند 80 تا %90 توانائیهاي خودشان را بکار میگیرند.

ب-مطالعات انجام گرفته در داخل کشور

در مطالعات انجام گرفته در داخل کشورو با عنوان تحقیق حاضر، هیچ رساله و تحقیق مشابهی مشاهده نگردید تنها در یکی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه اثربخشی یک دوره آموزشی خاص به ارتقا شغلی افرادي که موفق به گذراندن آن دوره گردیده اند اشاره شده است که خلاصه اطلاعات حاصل به شرح ذیل میباشد.

-پژوهشگر حمیدرضا گلی تحقیقی تحت عنوان » ارزشیابی اثربخشی دورههاي آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت بر عملکرد کارمندان وزارت معادن و فلزات و ارائه پیشنهادات مناسب « ارائه داده است که در این تحقیق به بررسی دو گروه کارمندان و سرپرستان، در رابطه با اثربخشی آموزشهاي ضمن خدمت پرداخته شده است، و نتایج این تحقیق مشخص میکند که آموزشهاي کوتاه مدت موجب ارتقاء شغلی، کسب دانش فنی، افزایش مهارت، افزایش دقت و نظم و انضباط و همچنین باعث کاهش ضایعات میشود که البته در برخی موارد سرپرستان آنرا تأیید نمیکنند؛ لازم به ذکر است تحقیق انجام شده بر اساس نظریه کرك پاتریک میباشد.

 -پژوهش دیگر به احمد بزاز جزایري تعلق دارد. این تحقیق با عنوان ›› بررسی تأثیر دورههاي آموزشی ضمن خدمت روي عملکرد شرکت صنایع فولاد اهواز ‹‹ صورت گرفت و نتایج تحقیق نشان میدهد که کارکنان آموزش دیده ثبات شغلی و دانش و مهارت بیشتري نسبت به کارکنان آموزش ندیده داشتهاند. همچنین دستورالعملها و استانداردهاي ایمنی را بیشتر رعایت میکنند. افزون بر این، یافتهها نشان میدهد که کارکنان آموزش دیده از روحیه کارگروهی بهتري برخوردارند. بطورکلی این فرضیه که کارکنان آموزش دیده اثربخشی بیشتري نسبت به کارکنان آموزش ندیده دارند درسطح آلفاي0/05 تأیید شده است. 

.6  جامعه آماري :

جامعه آماري در این تحقیق عبارت است از دارندگان مدرك کارشناسی ارشد شاغل در بانک ملت در دوره زمانی مورد بررسی.

.7  روش نمونه گیري و حجم نمونه تحقیق:

به دلیل آن که هدف تحقیق حاضر سنجش تاثیر دوره هاي آموزشی مقطع کارشناسی ارشد موسسه عالی بانکداري ایران بر ارتقاء شغلی کارکنان بانک ملت می باشد لذا نمونه از میان فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد از موسسه عالی بانکداري ایران و فارغ التحصیلان از سایر دانشگاهها که از نظر تاریخ استخدام و تاریخ تطبیق مدرك تحصیلی، با 79 فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از موسسه عالی بانکداري ایران در تناظر بوده اند انتخاب گردید.

.8  ابزار جمع آوري اطلاعات و اعتبار آن

به دلیل اشتغال محقق در اداره آمار واطلاعات پرسنلی بانک ملت ،به تمامی اطلاعات مورد نیاز هم از طریق سیستم هاي رایانه اي موجود و هم مراجعه به پرونده پرسنلی فرد امکان دسترسی وجود داشته است که از همین طریق اقدام گردید.

به دلیل آنکه تمامی اطلاعات ،اطلاعات واقعی بوده و به همین دلیل نیازي به سنجش اعتبار ابزار جمع آوري اطلاعات از نظر روائی وپایائی نمی باشد.

9. مدل مفهومی تحقیق

تمام مطالعات تحقیقی بر یک چار چوب مفهومی1 استوار است که متغیرهاي مورد نظر و روابط میان آنها را مشخص میکند  این چارچوب مفهومی الگویی است که پژوهشگر بر اساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجاد مساله مهم تشخیص داده شدهاند، نظریهپردازي میکند. این نظریه میتواند ضرورتاً سخن پژوهشگر نباشد و بطور منطقی از نتایج تحقیقات قبلی پیرامون مساله نشأت گرفته باشد  مدل مفهومی این تحقیق در شکل1 ترسیم گردیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید