بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه رضایت شغلی و سلامت عمومی بین کارکنان بانک ملت صورت پذیرفت . بدین منظور از بین پرسنل شاغل در بانک ملت تعداد 132 نفر - 100نفر مردو32نفر زن - به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب ومورد ارزیابی قرار گرفتند.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و سلامت عمومی 28 سوالی GHQ- بود. روش تحقیق مورد استفاده در این پزوهش ار نوع توصیفی Bهمبستگی بود.

یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین رضایت شغلی و سلامت عمومی رابطه معنا داری وجود دارد. بنابراین می توان گفت که اختلال روانی شانس برقراری روابط رضایت شغلی را برای فرد کاهش میدهد. بنابراین می توان گفت که شناخت هرچه بیشتررابطه کار و خانواده وسلامت روان می تواند به بالا بردن سطح رضایت شغلی کمک کند و از مشخصات یک سازمان سالم آن است که سلامت جسمی و روانی کارکنان به همان اندازه مورد توجه و علاقه مدیریت سازمان قرار گیرد که تولید و بهره وری مورد نظر است.

مقدمه

سازمان جهانی بهداشت خانواده را به عنوان عامل اجتماعی اولیه در افزایش سلامت و بهزیستی معرفی کرده است - کمپبل،. - 2008 از طرفی هرفردی به شغلش نوعی احساس رضایت دارد که زاییده عواملی نظیر: شرایط کار، نظام سازمانی شغل، روابط حاکم بر محیط کار و تاثیر عوامل فرهنگی می باشد لذا می توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی احساسی روانی است که از عوامل اجتماعی نیز متاثر می باشد - شفیع آبادی،. - 1386 بررسی های مختلف در زمینه رضایت شغلی نشان می دهد که متغیرهای زیادی با رضایت شغلی مرتبط است که این متغیرها در چهار گروه قابل طبقه بندی است:

-1عوامل سازمانی

-2عوامل محیطی

-3ماهیت کار

-4عوامل فردی، همچنین عوامل موثر بر رضایت شغلی عبارتنداز: خاطر جمعی و آسایش در زندگی، شرایط مطلوب کار، احساس علاقه و وابستگی، رفتار از روی عدل و انصاف، احساس موفقیت در کار، تشخیص زحمات و خدمات انجام شده و قدرشناسی از کار، شرکت در تعیین خط مشی کار - حکیمی جوادی و نامداری،. - 1388 تردیدی نیست که رضایت شغلی افراد در سازمان ها اهمیت زیادی دارد دست کم مدیران لازم است به سه دلیل به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت بدهند:

-1 مدارک بسیاری در دست است که افراد ناراضی سازمان را ترک می کنند و بیشتر استعفا می دهد ،

-2 کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند و بیشتر عمر می کنند،

-3 رضایت شغلی از کار پدیده ای است که از مرز سازمان و شرکت فراتر می رود و اثرات آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان مشاهده می شود. یکی از جنبه های رضایت شغلی که معمولا نادیده انگاشته می شود، رابطه آن با سلامت کارکنان است - شفیع آبادی و خلج اسدی، - 1389، با توجه به این که از یک سو، یکی از محورهای ارزیابی سلامت در جوامع مختلف، وضعیت بهداشت روان آن جامعه است که نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی آن ایفا می کند. - دادخواه، محمدزاده و مظفری، . - 1384 بنابراین با توجه به اهمیت موضوع رضایت شغلی و رابطه آن با سلامت روان پژوهشگر اقدام به بررسی این موضوع نموده است.

بیان مساله

موضوع سلامتی از بدو پیدایش بشر و در قرون واعصار متمادی مطرح بوده است اما هرگاه از آن سخنی به میان آمده عموماً بعد جسمانی آن مدنظر قرار گرفته و کمتر به سایر ابعاد به خصوص بعد روانی آن توجه شده است - هاشمی، . - 1387 سلامت روان به معنی اجرای موفقیت آمیز عملکرد درونی است که منجر به فعالیتهای سازنده، برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه، توانایی تطبیق با تغییرات، یادگیری و اعتماد به نفس میشود - احمدی و همکاران، . - 1386 لذا به نظر میرسد با توجه به پژوهشهای پیشین بین سلامت عمومی افراد و رضایت زناشویی رابطه وجود دارد. در پژوهش طباطبایی، پناهنده، حسین آبادی، روشنی و عطاری - 1392 - ،رابطه مثبت بین سلامت روان و رضایت زناشویی تایید گردید.

یکی از ابعاد مهم زندگی هر فرد شغل اوست که بر دیگر جنبه های زندگی اش تاثیر مستقیم دارد .رضایت افراد از شغلشان نه تنها باعث موفقیت روز افزون در ان شغل میشود بلکه تاثیرات مثبتی در روال عمومی زندگی انها خواهد گذاشت واز انجا که رشد واعتلای هر جامعه بسته به افراد ان جامعه است نتایج مثبت رضایت افراد از شغلشان در نهایت منجر به پیشرفت واعتلای جامعه انها خواهد شد - عابدی, - 1381 فیشر وهانا رضایت شغلی را عاملی روانی قلمداد می نمایند وان را نوعی سازگاری عاطفی با شغل وشرایط اشتغال می انگارند. - شفیع ابادی, - 1382

اسپکتور - 2000 - رضایت شغلی شاخصی است که میزان علاقه مردم را به شغلشان نشان می دهد - نعامی وزرگر, - 1387 پژوهشها نشان میدهد که خشنودی شغلی با شادکامی کلی، بهد اشت روانی و امید زندگی طولانیتر ارتباط دارد. ویلنت، دریافت که کارکرد شغلی خوب با کارکرد الم در بسیاری از زمینههای زندگی ارتباط دارد - ساپینگتون، . - 1390 آنچه حائز اهمیت است تلفیق زندگی کاری وسلامت عمومی است. هر روز رابطه میان رضایت شغلی و سلامت عمومی مهمتر میشود با توجه به مطالب ذکر شده در بالا هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه رضایت شغلی و سلامت عمومی در بین کارکنان بانک ملت شهر کرمانشاه می باشد.

روش پژوهش

مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه خواهد بود.جامعه پژوهش آن را کلیه کارکنان بانک ملت تشکیل می دهند 205 نفر و نمونه پژوهش با توجه به جدول مورگان 132 نفر از کارکنان 100 - نفر مرد و 32 نفر زن - ، به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای به تناسب جمعیت انتخاب خواهند شد، به این صورت که از هر شعبه یک سوم کارکنان به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی گلدبرگ صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی - میانگین و انحراف استاندارد - و تحلیلی - همبستگی پیرسون - استفاده گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید