بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر، باهدف »تعیین میزان تأثیر آموزش پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر رباطکریم« و به شیوه علی - مقایسه صورت گرفته است. جامعه آماری از دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس شهر رباطکریم در سال تحصیلی 1393-1394 تشکیلشده است. حجم جامعه آماری 1500 دانشآموز بوده که از این تعداد، 51 درصد پسر به تعداد 765 نفر 430 - نفر پیشدبستانی را گذرانده، 335 نفر دوره پیشدبستانی نگذرانده - و 49 درصد دختر به تعداد 735 نفر 379 - نفر پیشدبستانی را گذرانده و 356 نفر دوره را نگذرانده - را شامل گردید.

در این پژوهش از روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای استفاده شده است. ابزار اندازهگیری، پرونده و کارنامه هر یک از کودکان میباشد. نتایج پژوهش با توجه به آزمون T دو گروه مستقل نشان میدهد دوره پیشدبستانی بر پیشرفت دروس - فارسی و ریاضی - تفاوت معنی داردرسطح - 0/001 - بین دانش آموزان پیش دبستانی گذرانده نسبت به دانش اموزانی که این دوره را طی نکرده اند داشته است .

مقدمه

موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کردهاند. آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبههای مختلف رشد آنها مرتبط است. عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند.

درگذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است؛ اما امروزه در پرتو تلاش صاحبنظران مختلف، مسیر تفکر و برنامهریزی به سمت بارور کردن آموزشهای پیش از دبستان، بهعنوان پیشنیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است.

با توجه به پیشرفت علم فنّاوری در قرن حاضر و تبلور این نکته که شکوفایی یک کشور از بستر آموزش و پرورش برمیخیزد، نیاز به گسترش دوره پیش از دبستان، بیش از گذشته خود را نمایان میسازد. بنابراین لازم است که برنامه کیفی و کمی مناسب و درخور نیازهای جسمی و روانی برای کودکان پیشدبستانی، با توجه به ویژگیهای این دوره از رشد، تهیه و تدارک دیده شود؛ اما پیشنیاز برنامهریزی و سرمایهگذاری در این زمینه، انجام پژوهشهایی است از روششناسی و مبانی نظری درستی برخوردار باشند تا با توجه به نتایج حاصله، بتوان تا حدودی نیازهای جامعه در این زمینه برطرف شود و گامهایی هرچند جزئی در زمینه بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی برداشته شود

مطالعات بنجامین بلوم - - bengamin bloom,1964 و جیمز مک - g. mac. Nuad, 1961 - نشان داد، آموزشهای اولیه از بعضی جهتها مطلوب و مناسب بوده است زیرا توانمندی کودکان برای یادگیری، رشد و پیشرفت واقعی تحت تأثیر تجارب محیطی اولیه است 

یکی از جنبه هایی که میتواند تحت تأثیر آموزشهای دوران کودکی قرار گیرد، پیشرفت تحصیلی کودک در تحصیلات مدرسهای است. با عنایت به اهمیت مطالب اشارهشده در مورد آموزشهای دوران کودکی در این پژوهش، قصد آن است تا تأثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی کودکان پایه اول ابتدایی مورد بررسی قرار گیرد.با توجه به مطالب مطرح شده اهداف پژوهش بدین شرح می باشد :

-1 تعیین میزان تأثیر دورههای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس املا دانش آموزان پایه اول ابتدایی. -2 تعیین میزان تأثیر دورههای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه اول ابتدایی.

پژوهش در پی یافتن پاسخ به این فرضیه ها است:

- فرضیه اصلی:

دورههای پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول تأثیر دارد

- فرضیه های فرعی:

دوره های پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس املاء دانش آموزان پایه اول ابتدایی تأثیر دارد.

دوره های پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه اول ابتدایی تأثیر دارد.

اکنون نتایج برخی تحقیق های انجام شده ر این زمینه رابررسی می کنیم:

بهنام هشتچین، علی و روحی، افسر - 1390 - تأثیر آموزش پیشدبستانی بر رشد مهارتهای شفاهی دانش آموزان آذریزبان در پایه اول ابتدایی را موردبررسی قراردادند و نتیجه کسبشده نشان داد، مهارتهای شفاهی زبان در دانش آموزان پیشدبستانی گذرانده در حد متوسط و قابل قبول رشد یافته است درحالیکه در دانشآموزانی که این دوره را نگذراندهاند، اینگونه نبوده است. بنابراین گذراندن دوره پیشدبستانی با محتوای مناسب ضرورت انکارناپذیر برای همه کودکان است.

خانه گیر، منصور - 1391 - در تحقیقی با عنوان تأثیر آموزشهای دوره پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان رودبار پرداخته است. نتایج تحقیق نشان داد نمرات خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند نسبت به دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را نگذراندهاند بالاتر بوده است.

قاسمی، قادر - 1392 - در تحقیقی با عنوان نقش مراکز پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره اول ابتدایی ناحیه یک شهر تبریز پرداخته و این نتیجه حاصلشده، دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند نسبت به دانشآموزانی که این دوره را نگذراندهاند یادگیری بیشتری داشتهاند.

علوی، خدیجه - 1392 - در تحقیقی با عنوان تأثیر آموزشهای پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر ورامین، به این نتیجه دستیافت که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه وجود دارد و آموزش پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند تأثیر داشته است.

مخزن، بنفشه، رشتیان، مریم، کاظمی، شهلا - 1393 - در تحقیقی به بررسی تأثیر دوره پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اول و دوم ابتدایی شهر کرج، پرداخته اند.

یافتههای پژوهش نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و گذراندن دوره پیشدبستانی رابطه معنیدار مثبت وجود دارد. نقش دوره پیشدبستانی در تقویت رهیابهای شناختی و فراشناختی - مهارتهای کلامی، محاسباتی - در یادگیری دروس ابتدایی رابطه معنیدار به دست آمده است.

میل هواس - Melhuish - ، ادوارد - Edward - و کویین - - Quinn ، لوییس - Louise, 2013 - و همکاران در تحقیقی طولی در شمال بریتانیا در بین کودکان پیشدبستانی گذرانده و کودکانی که این دوره را نگذرانده بودند، از سهسالگی تا یازدهسالگی آنها را مورد مطالعه قراردادند، تا تأثیر دوره پیشدبستانی بر سواد خواندن و حساب کردن این دو گروه را موردبررسی قرار دهند، نتایج بهدستآمده نشان داد، بین سازگاری، پیشرفت درس ریاضی و مهارت خواندن دانشآموزانی که از کودکستانهای باکیفیت برخوردار بودهاند رابطه معنیدار مثبت وجود داشته است. اثربخشی کودکستانهای باکیفیت بر مهارت خواندن دانش آموزان پیشدبستانی گذرانده 2/4 برابر و پیشرفت درس ریاضی این دانش آموزان 3/4 برابر دانشآموزانی که محروم از این آموزشها بوده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید