بخشی از مقاله

خلاصه

این پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم بخش مرکزی شهرستان خوسف می باشند که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بوده اند. از این میان تعداد 70 نفر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به صورت تصادفی از بین بچه های همگن شده به وسیله پرسشنامه فردی انتخاب گردیدند و پس از انجام پیش آزمون مهارت های حرکتی و ازمون رشد اجتماعی به دو گروه بازی های دبستانی و فعالیت های معمولی تقسیم شدند. نتایج حاصل از بررسی های این پژوهش نشان داد که به طور کلی بازی های منتخب دبستانی باعث افزایش و رشد مهارت های ادراکی-حرکتی کودکان می شوند.

1. مقدمه

یکی از اهداف تربیت بدنی، تسهیل فراگیری مهارتهای حرکتی از طریق آموزش مناسب است. محققان علم ورزش همواره در تلاشند تا با معرفی روشهای علمی جدید، توانایی معلمان و مربیان را در امر آموزش مهارتهای حرکتی افزایش دهند.

این وظیفه مهم بیش از هر گروه دیگری به روان شناسان ورزش واگذار شده است و متخصصان و پژوهشگران این علم جدید که یکی از شاخه های علوم ورزشی است، با ملاحظه واقعیتهای علم روان شناسی از یک سو و اهداف تربیت بدنی از سوی دیگر، به مطالعه رفتار حرکتی می پردازند و واقعیت های علمی متنوعی را که یکی از آنها معرفی روشهای جدید آموزشی است به ساختار علمی ورزش هدیه می کنند .

روان شناسی ورزش در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است و با پربار شدن پیکره این علم جدید، همچون علوم دیگر به شاخه های یادگیری حرکتی، رشد و تکامل حرکتی و روان شناسی اجتماعی و شخصیت تقسیم شده است.

موفقیت کودکان در مدرسه تا حدودی به رویدادهایی بستگی دارد که آنها قبل از ورود به مدرسه تجربه کردهاند. آمادگی کودکان برای ورد به مدرسه و موفقیت بعدی آنها در تحصیل، با جنبه های مختلف رشد آنها مرتبط است .

عواملی از قبیل رشد جسمی، اجتماعی، شناختی، دانشی و چگونگی یادگیری در تعیین موفقیت آنها در مدرسه نقش دارند .

در گذشته، عقیده بسیاری بر این بود که ورود کودکان به دبستان، آغاز یادگیری و شکوفایی آنها در همه ابعاد رشد است. اما امروزه در پرتو تلاش صاحبنظران مختلف، مسیر تفکر و برنامهریزی به سمت بارور کردن آموزشهای پیش از دبستان، به عنوان پیشنیاز ورود کودکان به مدرسه، تغییر کرده است .

برای نیل به این اهداف، ابن سینا نیزتوصیه هایی ارایه داده است که بعضی از آنها به بازی ارتباط دارد، از جمله: محروم نکردن دایمی کودک از آنچه مورد تمایل اوست، ایجاد رقابت سالم بین فرزندان، تشویق فرزند براساس تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشگاه نیویورک به انجام رسیده، مشخص شده است بازیهای رقابتی یا مشارکتی میزان یادگیری، عملکرد و انگیزه دانشآموزان را افزایش میدهد .

اجتماع گروهی از افرادی است که بوسیله ای یک فرهنگ و روابط پیشینهای تاریخی گرد هم آمدهاند. قدم دوم بعد از خانواده اجتماع بود. که نقش اساسی را در رشد شخصیت،آموزش و پرورش تکوین هویت انسانها دارد و جامعهیی که دارای شخصیت فکری است که برای هر درد خود فکری داری و برای هر مشکل خود راهی مییابد در جهان معاصر موضوع شخصیت فکری انسان مطرح بحث است و جامعه شخصیت فری خود را از فکر میگیرید که بر اساس دردها، نیازها، مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی خود جامعه باشد جامعهای که شخصیت فرکی نداشته باشد، تعریف خود را هویت خود را، درد خود را با فکر دیگران بیان میآورد.

شخصیت فکری سلامتی جامعه و تمام نهادهای آن را حفظ میکند. چرا یک جامعه یک جامعه اسیر به اسارت فکری دچار شده و به شخصیت فکری نه میرسد؟ اسارت فکری نه تنها جامعه را با آزادی نه میرساند،بلکه امکان رسیدن به شخصیت فکری و هویت انسانی را نیز جامعه میگیرد.

بیشک پیشرفت در ابعاد گوناگون رشد در سنین بالاتر و حتی مرحله زمینهسازی برای اصلاح اعمال و حرکات مختلف کودکان با توجه به پژوهشهای اخیر نوعی دگرگونی اندیشه را در زمینه رشد جسمی و حرکتی کودکان در سالهای دومیه کودکی به وجود آورده است .

2.    بیان مسأله:

➢    آیا بازی های منتخب دبستانی بر رشد اجتماعی کودکان تاثیردارد؟

➢    آیا بازی های منتخب دبستانی بر رشد ادراکی-حرکتی کودکان تاثیردارد؟

➢    آیابازی های منتخب دبستانی بر کنترل دیداری-حرکتی کودکان تاثیردارد؟

➢    آیا بازی های منتخب دبستانی بر هماهنگی دوجانبه کودکان تاثیردارد؟

➢    آیا بازی های منتخب دبستانی بر سرعت پاسخ کودکان تاثیردارد؟

.3هدف پژوهش

هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر یک دوره بازی های منتخب دبستانی بر رشد حرکتی و اجتماعی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی بوده است. هم چنین تاثیر این بازی ها بر اجزای رشد حرکتی همچون سرعت، تعادل، هماهنگی دوجانبه، قدرت و کنترل دیداری- حرکتی و در پسران پایه سوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت.
.4روش پژوهش

این پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم شهرستان خوسف می باشند که در سال تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بوده اند .

از این میان تعداد 70 نفر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به صورت تصادفی از بین بچه های همگن شده به وسیله پرسشنامه فردی انتخاب گردیدند و پس از انجام پیش آزمون مهارت های حرکتی و ازمون رشد اجتماعی به دو گروه بازی های دبستانی و فعالیت های معمولی تقسیم شدند.

در مرحله بعد باز ی های دبستانی به مدت 10 هفته و 2 جلسه در هر هفته اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. سپس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون های مربوطه ثبت و به صورت توصیفی طبقه بندی و تنظیم گردید.سپس آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شد.

.5ابزارهای پژوهش:

برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از :
❖    پرسشنامه مشخصات فردی محقق ساخته

❖    آزمون هوش ریون رنگی کودکان با پایایی 90 %درصد و روایی 75 درصد

❖    آزمون رشد اجتماعی با روایی %93 درصد و پایایی 83 درصد

❖    آزمون مهارت های ادراکی- حرکتی Bruininks-Oseretsky با پایایی 85 درصد استفاده شد .

.6نتیجه گیری:

❖    بازی های منتخب دبستانی نسبت به فعالیت های معمول؛ به طور معنی داری باعث افزایش میزان مهارت های ادراکی-حرکتی می شود.

❖    بازی های منتخب دبستانی نسبت به فعالیت های معمول، تاثیر معنی داری بر تعادل ایستا و پویا، هماهنگی دوجانبه، قدرت، سرعت پاسخ و کنترل دیداری- حرکتی نداشت.
❖    هم چنین این بازی ها از لحاظ آماری نیز بر رشد اجتماعی کودکان تاثیر معنی داری نداشت.

.7نظر ات و پیشنهادات:

نتایج حاصل از بررسی های این پژوهش نشان داد که به طور کلی بازی های منتخب دبستانی - همچون مسابقه لی لی، وسط بازی، استپ هوایی و شش خطرناک - باعث افزایش و رشد مهارت های ادراکی-حرکتی کودکان می شوند.

از سوی دیگر، این بازی ها بر 5 زیر متغیر دیگر مهارت های ادراکی-حرکتی یعنی تعادل، هماهنگی دوجانبه، قدرت، سرعت پاسخ و کنترل دیداری-حرکتی و همچنین بر رشد اجتماعی کودکان تاثیر مثبتی نداشته و تغییری در جهت رشد در انها ایجاد نکرده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید